Opel OSV 40

Forumindex Forums Modellen Overige modellen Opel OSV 40

  • Dit onderwerp is leeg.
3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
  • Auteur
    Berichten
  • #17271983
    RISL
    Moderator
      Lid sinds:
      24 January 2011

      Een tijdje terug las ik het een en ander over de Opel OSV 40. Had er nog nooit van gehoord en ook nog nooit iets van op het forum gezien. Ik heb het een en ander gevonden, wie weet vind iemand het ook leuk om te lezen. In september 2014 werd de Opel OSV 40 veertig jaar oud en kwam daardoor in het nieuws, hier het een en ander aan informatie die ik uit verschillende stukken heb gehaald en een beetje logisch aan elkaar gemaakt heb:

      Op de International Technical Conference in Londen stelde Opel 40 jaar geleden de ‘OSV 40’ voor, die gebaseerd was op de Opel Kadett C die een jaar eerder was verschenen. De ingenieurs van Opel kregen een vrijbrief om een zo veilig mogelijke auto te ontwikkelen, zonder dat het voertuiggewicht de duizend kilo zou overschrijden. De Opel Safety Vehicle werd gedoopt tot ‘OSV 40’ nadat tests aantoonden dat de auto bestand was tegen frontale aanrijdingen tot 40 mijl/u (circa 65 km/u).

      De neus en de achterzijde van de OSV 40 waren langer dan die van de standaard Kadett C en de spatborden waren gevuld met polyurethaanschuim. Dit materiaal heeft een groot absorptievermogen. De ingenieurs vulden ook de dorpels en de portieren met polyurethaanschuim voor extra bescherming bij een zijdelingse aanrijding. Verder werd de stabiliteit van de passagiersruimte aanzienlijk vergroot dankzij versterkte profielen in het dak. De rugleuning van de voorstoelen werd aan het dak bevestigd door middel van een riemconstructie en de voorruit met gelaagd glas werd direct in de carrosserie gelijmd met het oog op extra stijfheid.
      De benzinetank werd boven de achteras geplaatst, een veilige plek omdat deze tijdens een ongeval bijna nooit geraakt wordt.

      Voor optimale veiligheid in het interieur werden alle oppervlakken waarmee inzittenden in contact konden komen, bekleed met twee centimeter dik polyurethaanschuim. Het centrale waarschuwingssysteem van Hella controleerde elf functies en wees met behulp van controlelampen op mogelijke fouten. Vier extra lampen achter de achterruit waarschuwden bij een noodstop en fungeerden ook als alarmlichten. De extra brede voorstoelen waren voorzien van zijdelingse steun op schouderhoogte, om te voorkomen dat de passagiers tegen elkaar botsen bij een zijdelingse aanrijding. De vier zitplaatsen in de OSV 40 waren voorzien van driepuntsgordels. Die van de voorstoelen waren zelfs uitgerust met automatische gordelspanners.

      “Vertrek niet zonder gordel”, luidde de slogan van een Duitse campagne in 1974 om bestuurders te overtuigen van het belang van de veiligheidsgordel. Twee jaar later werd de gordel verplicht en vanaf 1984 werden boetes uitgeschreven aan automobilisten die zonder gordel reden. Opel levert de veiligheidsgordel standaard in alle modellen sinds 1973, ruim voordat het dragen van de veiligheidsgordel wettelijk verplicht werd.

      De Opel OSV 40 overtrof alle verwachtingen tijdens de crashtests. Na een frontale botsing met een snelheid van 40 mijl/u konden alle deuren zonder hulp worden geopend. De voorzijde absorbeerde zo veel energie dat die na de klap 50 centimeter korter was. De OSV 40 hield zich ook indrukwekkend goed in een frontale botsing tegen een kegel met een snelheid van 50 km/u, een aanrijding van achteren, een zijdelingse botsing tegen een paal en bij de kanteltest met een snelheid van 48 km/u.

      Hier enkele oude en nieuwe foto’s van de Opel OSV 40

      #18285024
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Het enige waar ik nog niet achter ben, er zijn meer dan een dozijn verschillende ongelukken gesimuleerd. Hoeveel OSV’s zijn er gebouwd en hoeveel bestaan er nog? Sowieso eentje, te zien aan deze foto:

        #18285025
        Andre_Ede
          Lid sinds:
          16 June 2006

          Na mijn weten is er 1 over,die staat in het musea te Russelsheim.
          Hoeveel er gebouwd zijn geen idee.

          Even nog wat google gedaan, als ik het goed begrijp zijn er voornamelijk testen gedaan met de Kadett C.

        3 berichten aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.