Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › OPEL LIJKT GERED !! update….
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 mei 2009 om 13:32 #17484371
Hier nog een bericht met wat magna eigenlijk doet:
Nu blijkt dat Magna de nieuwe eigenaar is van Opel, is het tijd om eens te kijken met wie we te maken hebben. Wat voor bedrijf is het? Wat doen ze en wat zijn de eventuele toekomstplannen?
Magna is in 1957 opgericht in Toronto door Frank Stronach, een Oostenrijkse immigrant. Het bedrijf heeft 70.000 werknemers in 25 landen en levert onderdelen en systemen aan voor de automarkt. Magna behoort tot de grootste bedrijven in Canada en heeft vele Russische partners. Rusland is de snelst groeiende automarkt van Europa en op die manier wil men Opel daar een rol laten spelen.
Onderdeel van miljardenconcern Magna is het Oostenrijkse “Magna Steyr”, een divisie die zich richt op “complete vehicle engineering and assembly”. Op de website lezen we de volgende omschrijving: “With over 100 years of experience, MAGNA STEYR’s range of services makes us the leading global, brand-independent engineering and manufacturing partner to OEMs and positions us at the cutting edge of the automotive supply industry.“
Magna Steyr verzorgt de productie voor diverse merken en heeft contracten met oa Ford, Mazda, Saab, BMW, Mercedes en Chrysler. Een jaar geleden liet ook Porsche AG in Stuttgart weten dat men Magna Steyr Fahrzeugtechnik heeft gekozen als toekomstige partner voor de productie van auto’s (oa Cayman en Boxster). Magna Steyr is ook sterk in vierwielaandrijving, ze ontwikkelden oa het “4MATIC“-systeem voor Mercedes-Benz en hielpen mee met de ontwikkeling van de BMW X3 (ze produceerden ook alle X3’s).
Tevens maakt het bedrijf conceptcars om autoproducenten te verleiden tot nieuwe technologieen. Zo zagen we een paar maanden geleden de MILA EV Concept, een elektrische auto die in 2 uur haar lithium-ion accupakket kan opladen. Heeft men hiermee de Duitse overheid weten te overtuigen dat men milieuvriendelijke auto’s kan produceren? Zal Magna in de toekomst Opel gebruiken om dit soort technologie te showcasen? Het zou mij niet verbazen, Magna heeft al eens aangegeven dat men in 2010 een plug-in hybride op de markt wil brengen, de tijd tikt…
Bron Autoblog.nl
31 mei 2009 om 17:56 #17484372Regering VS positief over akkoord Opel
WASHINGTON – De Amerikaanse regering heeft zaterdag welwillend gereageerd op het akkoord tussen de Canadese producent van auto-onderdelen Magna en verkoper General Motors over het Duitse Opel. ,,Deze overeenkomst is een positieve ontwikkeling voor de auto-industrie”, aldus een bron binnen de regering van de Democratische president Barack Obama.
De president van de Verenigde Staten heeft voorafgaand aan het akkoord telefonisch contact gehad met de Duitse bondskanselier Angela Merkel. Het gesprek zou ,,constructief” zijn verlopen. De regeringsbron zei verder dat de Amerikaanse regering geen financiële verplichtingen is aangegaan rond het akkoord.(ANP)
31 mei 2009 om 20:40 #17484373hoe zal het straks allemaal verlopen met de spare-parts voor de oude opeltjes :(
31 mei 2009 om 21:40 #17484374Steun deelstaten voor deal over Opel
Uitgegeven: 31 mei 2009 21:29
Laatst gewijzigd: 31 mei 2009 21:28AMSTERDAM – De Duitse deelstaten Hessen en Noordrijn-Westfalen hebben zondag besloten steun te verlenen aan een overbruggingskrediet van 1,5 miljard euro voor Opel. Daarmee is het reddingsplan voor de autofabrikant rond.
De bondsregering en de andere twee deelstaten met Opelvestigingen, Thüringen en Rijnland-Palts, gingen al akkoord nadat het reddingsplan zaterdagmorgen bekend was gemaakt.
Besloten werd dat Opel wordt overgenomen door de Canadese auto-onderdelenfabrikant Magna International en de Russische Sberbank.
Het consortium neemt een belang van 55 procent, General Motors houdt 35 procent van de aandelen. De overige tien procent gaat naar de werknemers van Opel.
De deal werd zaterdagochtend na zes uur onderhandelen in Berlijn bekendgemaakt door de Duitse minister van Financiën Peer Steinbrück. De vier fabrieken in Duitsland blijven open. In Duitsland werken bijna 25 duizend mensen voor Opel.
Belastinggeld
De partijen hebben afgesproken Adam Opel GmBH los te maken van General Motors, om te voorkomen dat de automaker schade ondervindt van mogelijke faillissementsprocedures. Dat was een eis van de Duitse regering om te voorkomen dat Duits belastinggeld weglekt naar de Verenigde Staten.
Een topman van Magna zei te verwachten dat de overeenkomsten met General Motors binnen vijf weken worden ondertekend, maar benadrukte dat Opel op grond van de gemaakte afspraken veilig is, wat er ook gebeurt met de autoproducent uit Detroit.
Banen
Het consortium is van plan te gaan samenwerken met de Russische automaker Gaz om meer dan een miljoen auto’s te produceren in Rusland en Oost-Europa. De vier fabrieken van Opel in Duitsland blijven open, hoewel Magna eerder zei dat zo’n 2600 banen verloren zullen gaan.
Regeringsfunctionarissen zeiden dat het plan van Magna voorziet in het schrappen van 7,500 tot 8,500 banen verspreid over Europa. Opel heeft ook fabrieken in België, Spanje en Polen.
© Novum
1 juni 2009 om 12:36 #17484375Gaz…… producent van Volga…. en nog veeeeeeeel meer
Trucks, bussen, enz
1 juni 2009 om 13:32 #17484376origineel gepost door mayhem
TVR is toch ook van russen? daar is niets veranderd, ze zijn nog steeds exclusief, nog steeds duur, en nog steeds ruk afgewerkte interieurs.
Jah dat gaat uitstekend daar.
TVR is een Brits automerk, dat in 1947 werd opgericht door TreVoR Wilkinson. Het bedrijf was lange tijd gevestigd in Blackpool. In juli 2004 is TVR opgekocht door de Russische bankierszoon Nikolaj Smolenski. In 2006 werd bekend dat deze er over dacht om de productie in Engeland te stoppen. Eind 2006 ging TVR in surseance van betaling; begin 2007 werd het merk weer teruggekocht door Smolenski. Op dit moment (juni 2008) worden er geen auto’s meer gemaakt.
1 juni 2009 om 13:41 #17484377ja maar je moet geen appels met peren gaan vergelijken :P
7 juni 2009 om 09:21 #17484378Ik kwam dit bericht net tegen op Nu.nl
Volkswagen wil Magna/Opel-deal blokkeren’
De Volkswagen Groep volgt met argusogen de ontwikkelingen rond de verkoop van Opel. Het concern vreest namelijk dat een overname door General Motors voor oneerlijke concurrentie zorgt.
Het feit dat Opel subsidie van de Duitse overheid krijgt, is maar een deel van het probleem dat Volkswagen heeft met de gang van zaken. Magna is namelijk een belangrijke toeleverancier van het concern uit Wolfsburg en Volkswagen vreest dat er problemen ontstaan als Magna de scepter bij Opel zwaait. Ook grootaandeelhouder Porsche is voor onderdelen afhankelijk van Magna. Volkswagen heeft in een officieel statement gezegd “de ontwikkelingen rond de overname van Opel scherp in de gaten te houden”.
Als de overnameplannen doorgang vinden, investeert Magna 700 miljoen euro in Opel. Bovendien neemt het bedrijf een belang van 20 procent in het merk uit Rüsselsheim. De Russische bank Sberbank neemt een belang van 35 procent en de Opel-werknemers nemen een belang van 10 procent. General Motors behoudt een belang van 35 procent in het nieuwe Opel.
Er is nog een kans dat de overname door Magna spaak loopt. Fiat heeft al aangegeven dat het in dat geval opnieuw wil onderhandelen met General Motors en de Duitse overheid over een overname van Opel. Het Chinese BAIC was oorspronkelijk ook geïnteresseerd in Opel, maar dit bedrijf kwam niet opdagen bij de onderhandelingen met de Duitse overheid
7 juni 2009 om 09:48 #17484379Porsche moet zelf ook z’n handjes ophouden bij de duitse regering, heeft zich aardig verslikt in VW
7 juni 2009 om 18:49 #17484380magna manta:)
8 juli 2009 om 15:52 #17484381Nog niets is zeker!!!!!!!
De chinees heeft zich weer gemeld met betere voorwaarden dan magma:(
GM gaat nu weer met alle partijen praten:(8 juli 2009 om 16:24 #17484382AnoniemLid sinds:
1 January 1970die chinezen altijd :sleeping:swear:argue:puke
13 juli 2009 om 11:04 #17484383nieuw bericht:
ma 13 jul 2009, 10:48 ‘RHJ International verhoogt bod op Opel’ LONDEN (AFN) – Invesrotsmaatschappij RHJ International gaat een nieuwe poging doen om de Duitse autofabrikant Opel over te nemen. Dat meldde de Britse krant Financial Times maandag op basis van bronnen die bekend zijn met de plannen van de investeerder.
De Canadese producent van auto-onderdelen Magna leek de strijd om Opel in mei te hebben gewonnen, nadat het een voorlopig akkoord had bereikt met de huidige eigenaar van Opel, General Motors (GM), en de Duitse overheid. De overeenkomst is echter nog altijd niet definitief afgerond, mede omdat GM het gevoel zou hebben dat Magna de steun van de Duitse regering gebruikt om ongewenste concessies af te dwingen.
Volgens de Financial Times heeft GM de andere kandidaten die Opel nog steeds willen overnemen, naast RHJ zijn dat Fiat en de Chinese autoproducent BAIC, dan ook aangemoedigd opnieuw een bod te doen. RHJ International zou nu 51 tot 55 procent van de aandelen Opel van GM willen overnemen. Daarbij zou het 3,8 miljard euro steun van de Duitse overheid nodig hebben. Dat is 700 miljoen euro minder dan Magna nodig denkt te hebben.
Terein teruggewonnen
,,Magna staat niet meer op poleposition”, zei een van de ingewijden in de Financial Times. ,,RHJ heeft significant terrein teruggewonnen.” Volgens een andere bron zijn RHJ en GM dichtbij een principeakkoord.
Het in België geregistreerde RHJ, dat is gelieerd aan de Amerikaanse invesrotsmaatschappij Ripplewood, zou in het nieuwe bod garanties opnemen over het openhouden van alle Duitse fabrieken van Opel. Bij zijn vorige bod gaf RHJ nog aan dat drie fabrieken in Duitsland de deuren moesten sluiten. RHJ zou het belang in Opel minimaal vijf jaar in zijn bezit willen houden.
21 juli 2009 om 18:31 #17484384Overname is in de slotfase.
De beste kaarten hebben RHJ en Magma
RHJ heeft de voorkeur bij GM
Magma heeft de voorkeur bij de duitse regering(en bij mij)
Het nieuwe bod van BAIC is niet veel.:wors22 juli 2009 om 11:42 #17484385BAIC is idd afgeschreven (en terecht) doordat men verwacht dat het hen enkel om de techniek te doen is/was.
Hoop dat het Magna wordt!9 augustus 2009 om 17:32 #1748438609/08/2009 19:32
Opel: “Duidelijkheid over overnemer volgt komende dagen”
(Belga) Na een gesprek met de top van General Motors over een overnemer voor de Europese afdeling van de Amerikaanse autobouwer, waartoe ook Opel behoort, lijkt er schot in de zaak te komen. “De komende dagen zullen we duidelijkheid krijgen over met welke van de twee kandidaat-overnemers een oplossing mogelijk is”, zo zegt een bron die dicht bij de gesprekken betrokken is, zondag. Tot een definitief akkoord zal het deze week waarschijnlijk nog niet komen.
De twee kandidaten zijn de Oostenrijks-Canadese toeleverancier Magna en investeringsmaatschappij RHJ International (RHJI). Uit de gesprekken blijkt namelijk dat GM zelf een voorkeur heeft voor RHJI, dat het als een “echt alternatief” ziet. De Europese ondernemingsraad van General Motors is net als de Duitse politici dan weer voorstander van een deal met Magna. Ondanks de tegenkanting die RHJI ondervindt van de Duitse politieke klasse, geeft het bedrijf zijn overnamepoging niet op, zegt topman Leonhard Fischer ondertussen in de maandageditie van het Duitse Handelsblatt. Hij zegt dat RHJI een akkoord heeft met GM en dat enkel nog een handtekening ontbreekt. (MPE)
26 augustus 2009 om 13:00 #17484387Het laatste nieuws volgens het VAG minded AW is dat GM toch weer niet van Opel af zou willen.. :wtf
11 september 2009 om 17:29 #17484388Dacht het zal hierwel gemeld zijn, maar nog niet zo te zien, maar voor de mensen die het nog niet weten
Opel is overgenomen door magna:Dvoor 55% ,35% blijft van GM, Zodat ze toch de techniek van de kleine autos houden. en 10% wordt van de opel personeelsleden14 september 2009 om 20:06 #17484389Magna schrapt 10.500 banen bij Opel
14 september 2009 17:09FRANKFURT – De Canadese producent van auto-onderdelen Magna schrapt 10.500 banen bij autofabrikant Opel. Dat zei de topman van de nieuwe eigenaar van het Duitse concern, Siegfried Wolf, maandag bij de opening van de autoshow in Frankfurt.
© Autoweek Volgens Wolf houdt Magna daarmee vast aan het plan dat eind mei al werd overeengekomen met de vorige eigenaar van Opel, General Motors. De Duitse minister van Economische zaken Karl-Theodor zu Guttenberg sprak in het weekeinde de vrees uit dat het banenverlies hoger zal uitvallen dan Magna eerder aankondigde.
Opel heeft ongeveer 50.000 werknemers in onder meer Duitsland, België, Spanje en Groot-Brittannië. Om Opel weer winstgevend te maken, moeten vierduizend banen verdwijnen in Duitsland.
Verder is er een grote kans dat de Opel-fabriek in Antwerpen wordt gesloten, aldus Wolf. In die fabriek werken ongeveer tweeduizend mensen.
Winstgevend
De Magna-topman beloofde de steun die de Duitse overheid heeft toegezegd in 2015 te hebben terugbetaald. ”Maar Opel zal al eerder winstgevend zijn”, voegde hij daaraan toe.
General Motors besloot vorige week donderdag 55 procent van Opel te verkopen aan Magna. 35 procent van de aandelen blijft in handen van het Amerikaanse concern, de resterende 10 procent komt in handen van het personeel.
Groot-Brittannië en België hebben protest aangetekend tegen de deal omdat de beloofde steun van de Duitse overheid Duitse werknemers zou bevoordelen ten koste van Britse en Belgische arbeiders.
© ANP
15 september 2009 om 10:09 #17484390Ja echt jammer dat de fabriek in Antwerpen gesloten wordt, daar wil ik met het 30-jarig bestaan van mijn auto nog graag naartoe rijden!
19 september 2009 om 09:04 #17484391Het leukste is dat je tegen die opgeblazen audi/volkswagen en porshe ballen voortaan kan zeggen dat ze gewoon van onderdelen gemaakt worden die van opel vandaan komen :D:D
19 september 2009 om 17:14 #17484392:angel
21 september 2009 om 09:51 #17484393Nouja, die kunnen dus een andere leverancier gaan zoeken :o dat zeggen ze ook.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.