Forumindex › Forums › Overige › Opel algemeen › Opel kondigt details aan op het gebied van brandstof
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 mei 2016 om 13:10 #18315174
@TedMechanic wrote:
Veel roet betekent inderdaad niet dat het meer verbruikt dan standaard, maar wel dat hij meer verbruikt dan nodig.
Dat jij minder verbruikt dan standaard komt natuurlijk doordat je een hoger koppel hebt gecreëerd op gunstige momenten. Maar roet blijft onverbrande brandstof, dus het feit dat die roet, betekent alleen dat hij nog niet optimaal presteert.
Tja als je m minder geeft en dus minder roet uitstoot loopt hij direct een stuk duurder.
Dus de onverbrande (ofwel niet perfecte prestatie) levert wel een verbruikswinst op.Dat t mot roken om wat te doen kan je goed bij de tractorpulling zien.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
17 mei 2016 om 14:18 #18315175Want bij de Tractorpulling weten ze natuurlijk precies hoe je een perfect efficiente motor moeten kalibreren.
Dat iets veel vermogen trekt, betekent natuurlijk niet dat het niet beter en efficienter kan.
17 mei 2016 om 14:34 #18315176Bij tractor pulling kennen ze 2 dingen.. Geen gas of vol gas omdat de diesel koelent werk..
17 mei 2016 om 14:40 #18315177En bij stoomtreinen kun je ook een dikke zwarte rookwolk krijgen die op kolen gaat… Met heel die electra en hybride die door kolen centrales opgeladen worden.. Komt op het zelfde neer.. Niet goed voor het milieu als dat het ding is…
17 mei 2016 om 14:47 #18315178Ik heb het niet over het milieu, ik heb het over efficient draaien, da’s niet hetzelfde.
17 mei 2016 om 14:56 #18315179Effiencent is het best als brandstof en lucht optimaal gemixt maar wel maximaal gelevert is zonder dat de betrouwbaarheid van de motor ermee beinvloed wordt…
En als je 100 pk hebt en gebruikt maar 30 pk ligt je verbruik hoger dan als je 500 pk hebt en daar 30 pk van gebruikt..
Althans ga ik vanuit17 mei 2016 om 19:59 #18315180@bart-gsi wrote:
@warhamstr wrote:
Edit: ja ik neem wat veel VW op de korrel, maar imo is dat het merk dat heel dit circus in gang heeft gezet, en nu ook als eerste op zijn/haar bek gaat.
Topman weerlegt onderzoeksresultaten Duitse media
Opels CEO Karl-Thomas Neumann heeft beschuldigingen over gesjoemel met dieselmotoren vandaag weerlegd. Volgens de topman maakt Opel absoluut geen gebruik van illegale software.
Opel werd vorige week beschuldigd van het gebruiken van illegale software, waarmee uitstoot gemanipuleerd kan worden. Het Duitse blad Spiegel, tv-programma Monitor van de ARD en de milieuorganisatie DUH (Deutsche Umwelthilfe) deden gezamenlijk onderzoek, waaruit zou zijn gebleken dat dergelijke software aanwezig is in diesels van Opel.Opel-CEO Neumann meldt nu in een statement dat dit niet kan kloppen. Hoewel Opel de de onderzoeksdetails en werkwijze van de drie media nog niet in heeft kunnen zien, worden de resultaten dus al door Opel tegengesproken. Volgens Neumann gelooft men bij Opel – op basis van eigen onafhankelijke metingen en ervaringen met eerdere onderzoeken van de DUH – niet dat de resultaten objectief en wetenschappelijk onderbouwd zijn. Daarbij meldt hij dat Opel zich gewoon aan de regels houdt en alijd transparant is richting de Duitse en Europese toezichthouders
17 mei 2016 om 20:20 #18315181” op basis van eigen onafhankelijke metingen en ervaringen met eerdere onderzoeken van de DUH”
eigen metingen zijn niet onafhankelijk…
18 mei 2016 om 19:47 #18315182bart-gsi wrote:warhamstr wrote:Edit: ja ik neem wat veel VW op de korrel, maar imo is dat het merk dat heel dit circus in gang heeft gezet
Opel moet de Duitse autoriteiten binnen twee weken meer informatie verstrekken over de CO2-uitstoot van de Opel Zafira en de Opel Astra. Verkeersminister Dobrindt heeft sterke twijfels over de officiële emissiecijfers van de auto’s.“We hebben Opel veertien dagen de tijd gegeven om ons de gewenste technische informatie te geven”, zei Dobrindt na een gesprek met Karl-Thomas Neumann, de hoogste baas van Opel in Duitsland.
De Duitse milieuorganisatie Deutsche Umwelthilfe, tijdschrift Der Spiegel en het ARD-programma Monitor beschuldigen Opel ervan software te gebruiken die de filtering van uitlaatgassen uitschakelt. Emissietesten die zij uitvoerden leverden veel hogere CO2-waardes op dan die uit de fabrieksopgave.Er gaan al langer geruchten dat Opel net als Volkswagen sjoemelsoftware gebruikt in zijn diesel-modellen. Opel ontkent dit tot de dag van vandaag, maar geeft wel toe dat de dieselfilters alleen onder bepaalde omstandigheden de optimale emissiereductie halen
18 mei 2016 om 20:37 #18315165Roetfilters werken eenmaal alleen goed onder juiste omstandigheden.
Dat is wanneer ze GOED op temperatuur zijn, en de motor niet op minimale deellast of op hoge last draait.
Dat is bij elke Roetfilter.
Of je nou een “gewone” of SCM (adblue) hebt maakt daarbij niet uit.Dit merk ik goed bij mijn vrachtwagen.
Als ik alleen maar blokkies om rijdt (stadswerk) heb ik een adblue verbruik van 1 liter op 3/400km.Rijdt ik lange ritten snelweg is dit al gauw tussen de 1liter op 115 a 150km.
In de korte stukjes met veel stops is het filter niet voldoende op temperatuur om goed te werken.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
19 mei 2016 om 18:07 #18315183Edit: ja ik neem wat veel VW op de korrel, maar imo is dat het merk dat heel dit circus in gang heeft gezet, en nu ook als eerste op zijn/haar bek gaat
RDW gaat mogelijk Opel Zafira’s in heel Europa terugroepen
Na Volkswagen moeten mogelijk ook tienduizenden Opel Zafira’s terug worden geroepen naar de garage, in verband met sjoemelsoftware die de uitstoot van stikstofoxiden manipuleert. Dat heeft de RDW aan de NOS laten weten. Opel ligt in Duitsland onder vuur na onderzoek van het weekblad Der Spiegel en het ARD programma Monitor.Omdat de Opel Zafira in Nederland is goedgekeurd voor heel Europa, moet de RDW de Europese terugroepactie coördineren. Het zou de eerste keer zijn sinds het Volkswagen-schandaal dat een autofabrikant verplicht wordt een auto terug te roepen en de software aan te passen. Verscheidene automerken werden de afgelopen maanden verdacht van sjoemelen, maar tot nu toe oordeelden de autoriteiten dat deze fabrikanten de wet niet hadden overtreden.
Hacker
In het televisieprogramma Monitor liet een Duitse hacker zien dat de systemen die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) regelen bij Opel Zafira onder volstrekt normale rij-omstandigheden wordt uitgeschakeld. Zo werkt het verminderen van de uitstoot alleen optimaal tussen 17 en 33 graden. Ook als de auto op grote hoogte rijdt zouden de systemen niet werken. Software die herkent dat de auto op een rollenbank staat, zoals bij Volkswagen, werd niet gevonden.
De directeur van Opel heeft toegegeven dat de systemen bij de Zafira soms worden uitgeschakeld, maar benadrukt dat er niets illegaals aan is. Volgens Opel is het uitschakelen noodzakelijk om de motor te beschermen.
Terugroepactie
De Duitse minister van Transport twijfelt aan de uitleg van Opel. Hij besloot gisteravond Opel nog twee weken te geven om met een goed onderbouwde verklaring te komen voor het manipuleren van de uitstoot. Als de minister over twee weken oordeelt dat Opel wel handelt in strijd met de wet, zal de RDW overgaan tot het terugroepen van alle Opel Zafira’s in Europa die gebruik maken van deze software.
Bij de RDW wordt een mogelijk terugroepactie ondertussen voorbereid. Volgende week gaat de RDW samen met de Duitse collega’s op bezoek bij Opel om alvast een praktische uitvoering van de terugroepactie te bespreken. Om hoeveel auto’s het in heel Europa precies gaat, is volgens de RDW nog niet bekend.
20 mei 2016 om 19:41 #18315148Na Volkswagen moeten mogelijk ook tienduizenden exemplaren van de Opel Zafira 1.6 CDTI terug worden geroepen naar de garage, in verband met sjoemelsoftware die de uitstoot van stikstofoxiden manipuleert. Dat heeft de RDW laten weten. Opel ligt in Duitsland onder vuur na onderzoek van het weekblad Der Spiegel en het ARD programma Monitor.
Omdat de Opel Zafira in Nederland is goedgekeurd voor heel Europa, moet de RDW de Europese terugroepactie coördineren. Het zou de eerste keer zijn sinds het Volkswagen schandaal dat een autofabrikant verplicht wordt een auto terug te roepen en de software aan te passen. Verscheidene automerken werden de afgelopen maanden verdacht van sjoemelen, maar tot nu toe oordeelden de autoriteiten dat deze fabrikanten de wet niet hadden overtreden.
In het televisieprogramma Monitor liet een Duitse hacker zien dat de systemen die de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) regelen bij Opel Zafira bij een snelheid boven 145 km/u wordt uitgeschakeld. Zo kan eventuele motorschade worden voorkomen, maar keerzijde van de medaille is dat het verminderen van de uitstoot alleen optimaal werkt tussen de 17 en 33 graden. Ook als de auto op grote hoogte rijdt zouden de systemen niet werken. Software die herkent dat de auto op een rollenbank staat, zoals bij Volkswagen, werd niet gevonden.
De topman van Opel, Karl-Thomas Neumann, heeft toegegeven dat de systemen bij de Zafira soms worden uitgeschakeld, maar benadrukt dat er niets illegaals aan is. Volgens Opel is het uitschakelen noodzakelijk om de motor te beschermen. Anders dan bij Volkswagen zou er dus van rommelen met software geen sprake zijn. Volkswagen had haar dieselmotoren uitgerust met sensoren die emissietests konden herkennen, en vervolgens over te kunnen schakelen naar een ‘geknepen’ modus met een lagere uitstoot. De 1.6 CDTI motor van Opel is voorzien van een ‘uitschakelsysteem’. Volgens de Europese wetgeving is dat illegaal, mits de functie puur de motor beschermt. Volgens Opel is dat laatste het geval.
De Duitse minister van Transport twijfelt aan de uitleg van Opel. Hij besloot gisteravond Opel nog 2 weken te geven om met een goed onderbouwde verklaring te komen voor het manipuleren van de uitstoot. Als de minister over 2 weken oordeelt dat Opel wel handelt in strijd met de wet, zal de RDW overgaan tot het terugroepen van alle exemplaren van de Opel Zafira in Europa die gebruik maken van deze software.
Bij de RDW wordt een mogelijk terugroepactie ondertussen voorbereid. Volgende week gaat de RDW samen met de Duitse collega’s op bezoek bij Opel om alvast een praktische uitvoering van de terugroepactie te bespreken. Om hoeveel auto’s het in heel Europa precies gaat, is volgens de RDW nog niet bekend.
13 juni 2016 om 18:13 #18315184Opel wint rechtszaak
Opel stond afgelopen vrijdag wegens vermeend gesjoemel met uitlaatgassen voor de rechter. De Duitse milieuvereniging Deutsche Umweltshilfe had de autofabrikant voor de rechter in Darmstadt gedaagd. Er zou gesjoemeld met de emissiegegevens van haar Zafira 1.6 CDTi. Maar Opel behaalde naar eigen zeggen een klinkende overwinning: zij werd op 4 van de 6 punten in het gelijk gesteld.
De vereniging wilde onder andere dat Opel verboden zou worden in advertenties nog langer te stellen dat de Zafira 1.6 CDTi dankzij de behandeling van de uitlaatgassen net zo schoon is als benzinemodellen. Op dit punt haalt het Duitse merk inderdaad bakzeil: in alle uitingen van Opel moet die claim worden verwijderd.
Maar de milieuvereniging Deutsche Umweltshilfe kreeg van de rechter geen gelijk bij haar claim dat Opel de uitlaatgasbehandeling bij de Zafira 1.6 CDTi niet voldoende getest zou hebben. Het systeem zou niet bij een temperatuur van min 30 graden Celcius zijn getest; iets wat Opel zelf ook toegeeft: De Duits rechter kan daar mee leven. Opel heeft aangetoond dat het systeem bij min 17 graden wél werkt en daarmee is de kous voor haar af, ook omdat Opel aannemelijk heeft gemaakt dat er van sjoemelsoftware geen sprake is in de Zafira CDTi. De functie van het managementsysteem is enkel om de motor te beschermen.
De Deutsche Umweltshilfe toont zich een slecht verliezer, maar dergelijk gedrag zien we wel vaker bij linkse milieuclubs die moeite hebben met het erkennen van de regels van een rechtstaat als de uitkomst haar niet aanstaat. Opel mag, anders dan de Deutsche Umweltshilfe had geëist, gewoon blijven vermelden dat de Zafira 1.6 CDTi aan de Euro6 norm voldoet. Dat zij niet in beroep gaat tegen de uitspraak op het in de tweede alinea genoemde onderdeel, komt doordat het merk geen zin heeft in verder juridisch getouwtrek. Ook met de uitspraak dat zij 60 procent van de proceskosten moet betalen, kan zij leven.
Heel anders is de reactie van de Deutsche Umweltshilfe. Die wilde, na het verliezen van 4 van de 6 aangevoerde aanklachten en veroordeling tot 40 procent van de proceskosten, niet reageren op de uitspraak. Dat is nogal kinderachtig als je eerst wel ruimschoots de publiciteit heb gezocht met claims die, naar nu blijkt, ongefundeerd zijn.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.