Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2009 om 14:05 #17394592
origineel gepost door andrew2
origineel gepost door gvy
origineel gepost door Dirk
Van welke fabrikant komt dit vibraflex?Merford verdeelt dit.
Geert
Merford verkoopt dit voor partikulieren via:
Andrew
Klopt,
Alleen jammer dat je particulier geen matten van 1mx1m kan aankopen .
Het zit geloof ik, in dozen van 8 stukken van 0,25mx0,5m
Nu, op zich hoeft dat geen probleem te zijn.Maar ik vond het heel leuk werken met de grote 1m² vibraflex lappen die ik besteld had, waaruit je ook grotere vlakken in 1 stuk kan snijden en waarmee je minder restverlies overhoud.
Nu ergens is het ook begrijpelijk.
De 1m² kunnen alleen op pallet aangeleverd worden en dat is partikulier nogal lastig. Een doos is hierbij veel verhandelbaarder.Geert
22 januari 2009 om 21:34 #17394593ben heel eerlijk gezegd niet zo een fan van het GT model, maar dit vakmanschap wat er in gestoken is toch wel heel prachtig:wors:wors:wors echt heel netjes hoe je het allemaal doet, ik hoop dat je maar veel genot en plezier van de GT mag hebben:thumbup!!!
25 januari 2009 om 12:55 #17394594mooi werk ziet er goed uit:thumbup
6 februari 2009 om 00:01 #17394595Hoy,
Hier ben ik nog eens.
Ik ben bezig geweest met het behandelen van de binnenkasten van de wielen en de onderkant van de wagen.
Rotklus.
Gelukkig had ik een tijd geleden al eens 1 zijde onderaan tot op de plaat geschuurd en behandeld met koude galva.
Ik heb nu de andere kant afgestoken met een beiteltje en rotatieschuur tot op de plaat en ontvet en behandeld met koude galva.
Een deel is daarna alweer met bitumen ingestreken evenals de 4 wielkasten.Ik heb intussen ook een rotary polijstmachine gekocht (Krauss) met een aantal pads ( mid tot fijn) . Ik had reeds twee bussen 3M. De zwarte dop en de blauwe dop.
Vanavond heb ik de sprong in het duister gewaagd. Een test op het rechter voorspatbord.
Ik had hier serieuze zakkers (gordijn) en ook nogal wat stofjes.Ik ben eerst de runner te lijf gegaan met een scheermesje,
Vervolgens is er nat geschuurd (warm water met afwasmiddel in) met schuurpapier 800 , 1500 en 2000. ( Het volledige paneel)
Ik gebruik hiervoor een rubberen lapje, dus nooit met de blote vingers.Het is arbeidsintensief en op het einde is de mooie lak weer helemaal mat, maar wel glad als een babyvelletje. Ik stond ervan te kijken hoeveel orangepeel er nog zat….. Dit is weggeschuurd.
En dan ben ik aan de slag gegaan met de rotary en het 3M polijstpasta.
Eerst de grovere pad met 3M polijst zwarte dop en dan een fijne gewafelde pad en 3m blauwe dop.En hier is het resultaat van de test:
tof tof.
Het lukt dus heel goed om runners en stofjes bijna onzichtbaar weg te werken. Een hart onder de riem van degenen die ook thuis willen spuiten.Geert
6 februari 2009 om 12:34 #17394596Respect voor je, man!! Perfect werk geleverd :o:o :kewlpics:kewlpics:kewlpics:kewlpics
6 februari 2009 om 14:04 #17394597origineel gepost door gvy
Hoy,Hier ben ik nog eens.
Ik ben bezig geweest met het behandelen van de binnenkasten van de wielen en de onderkant van de wagen.
Rotklus.
Gelukkig had ik een tijd geleden al eens 1 zijde onderaan tot op de plaat geschuurd en behandeld met koude galva.
Ik heb nu de andere kant afgestoken met een beiteltje en rotatieschuur tot op de plaat en ontvet en behandeld met koude galva.
Een deel is daarna alweer met bitumen ingestreken evenals de 4 wielkasten.Ik heb intussen ook een rotary polijstmachine gekocht (Krauss) met een aantal pads ( mid tot fijn) . Ik had reeds twee bussen 3M. De zwarte dop en de blauwe dop.
Vanavond heb ik de sprong in het duister gewaagd. Een test op het rechter voorspatbord.
Ik had hier serieuze zakkers (gordijn) en ook nogal wat stofjes.Ik ben eerst de runner te lijf gegaan met een scheermesje,
Vervolgens is er nat geschuurd (warm water met afwasmiddel in) met schuurpapier 800 , 1500 en 2000. ( Het volledige paneel)
Ik gebruik hiervoor een rubberen lapje, dus nooit met de blote vingers.Het is arbeidsintensief en op het einde is de mooie lak weer helemaal mat, maar wel glad als een babyvelletje. Ik stond ervan te kijken hoeveel orangepeel er nog zat….. Dit is weggeschuurd.
En dan ben ik aan de slag gegaan met de rotary en het 3M polijstpasta.
Eerst de grovere pad met 3M polijst zwarte dop en dan een fijne gewafelde pad en 3m blauwe dop.En hier is het resultaat van de test:
tof tof.
Het lukt dus heel goed om runners en stofjes bijna onzichtbaar weg te werken. Een hart onder de riem van degenen die ook thuis willen spuiten.Geert
is ook super pasta die 3m kan je ook goed gebruiken om vogel poep uit te schuren dmv eerst mat schuren met fijn schuurpapier wel nat.
en daarna 3m blauwe dop erover goed polijsten en klaar.maar toppie
6 februari 2009 om 17:12 #17394598origineel gepost door gvy
Hoy,Hier ben ik nog eens.
Ik ben bezig geweest met het behandelen van de binnenkasten van de wielen en de onderkant van de wagen.
Rotklus.
Gelukkig had ik een tijd geleden al eens 1 zijde onderaan tot op de plaat geschuurd en behandeld met koude galva.
Ik heb nu de andere kant afgestoken met een beiteltje en rotatieschuur tot op de plaat en ontvet en behandeld met koude galva.
Een deel is daarna alweer met bitumen ingestreken evenals de 4 wielkasten.Ik heb intussen ook een rotary polijstmachine gekocht (Krauss) met een aantal pads ( mid tot fijn) . Ik had reeds twee bussen 3M. De zwarte dop en de blauwe dop.
Vanavond heb ik de sprong in het duister gewaagd. Een test op het rechter voorspatbord.
Ik had hier serieuze zakkers (gordijn) en ook nogal wat stofjes.Ik ben eerst de runner te lijf gegaan met een scheermesje,
Vervolgens is er nat geschuurd (warm water met afwasmiddel in) met schuurpapier 800 , 1500 en 2000. ( Het volledige paneel)
Ik gebruik hiervoor een rubberen lapje, dus nooit met de blote vingers.Het is arbeidsintensief en op het einde is de mooie lak weer helemaal mat, maar wel glad als een babyvelletje. Ik stond ervan te kijken hoeveel orangepeel er nog zat….. Dit is weggeschuurd.
En dan ben ik aan de slag gegaan met de rotary en het 3M polijstpasta.
Eerst de grovere pad met 3M polijst zwarte dop en dan een fijne gewafelde pad en 3m blauwe dop.En hier is het resultaat van de test:
tof tof.
Het lukt dus heel goed om runners en stofjes bijna onzichtbaar weg te werken. Een hart onder de riem van degenen die ook thuis willen spuiten.Geert
ik schuur een zakker altijd uit met een plamuur rubber en daar en waterproof schuurpapiertje op.
en een echte grove zakker daar hadden we dan een stukje schuurvijl voor van de plaatwerkerij effe grof er over en dan met waterproof.mar de lak moet dan wel echt uitgehard zijn:thumbupverder knap staaltje werk wat je doet:thumbup respect
6 februari 2009 om 21:40 #17394599Naast het scheermesje om zakkers af te toppen , heb ik ook geprobeerd met de tip van dennisthemenace; namelijk 3m tape rond de zakker en dan het meeste relatief veilig aftoppen met 800. Zo neem je bij het aftoppen minder (ongewenst) materiaal mee rond de zakker.
Eens de zakker mooi vlak is, tape weg en netjes verder uitschuren met nat 800,1500,2000.
Ik denk dat ik , deze methode ga verderzetten.
Scheermesje is wel handig; maar voelt wat onwennig aan.
We zien wel… beide manieren werken.Ik heb na de waarschuwing van sonador heel veel gegoogled en vastgesteld dat ik voor mijn werk inderdaad een rotary nodig had . Een excenter is hiervoor waarschijnlijk niet doortastend genoeg.
Dus na nog veel meer googlen heb ik on line een nieuwe krauss sz-81803 set gekocht.
Dit is duidelijk een budget toestel qua bouwkwaliteit en afwerking, maar het heeft een softstart, toerentalregeling en een krachtige motor, die vrij goed zijn toeren houdt . Ik heb wel direkt het stugge korte snoertje vervangen door een degelijk soepel lang snoer.
Ipv “nu kopen” toch maar een bod gewaagd en geeindigd op een onwaarschijnlijke 54€ + 18€ verzendkosten voor de hele set… Daar kan je niet voor sukkelen.
kwaliteit van de twee kleinste steunpads is niet schitterend (nogal wat slag) maar ik heb de indruk dat eens ik bezig ben , dit niet echt een probleem is.
Ik heb eerst kort geoefend op de gelakte plaat van een elektrisch vuurtje en ben dan de GT te lijf gegaan.De lak heeft nu goed 5 weken uitharden erop zitten , dus het is wel safe.
Ik denk niet dat ik de bijgeleverde “nano”pasta ga gebruiken. Het bevat silicone en synthetisch polymeer PTFE.
Ik heb ergens gelezen dat je nieuwe lak best de eerste maanden niet afsluit.
Ik hou me dus bij de 3M polijstpasta’s
Weet iemand daar meer over.Eerste proef valt goed mee en geeft vertrouwen dus ik kan nu omzichtig verder met de hele auto.
Bedankt iedereen voor diverse tips (laat maar komen, ik neem alles mee)Geert
7 februari 2009 om 19:54 #17394600Dit is leuk…..maar ook een beetje riskant.
Het 800 papier werkt heel efficient voor het effenen van de lak tegen appelsienhuid, maar het is enorm oppassen aan de randjes en ook bij het verwijderen van een zakker.Randen gewoon vermijden.
Op de deur zit ik op een plaats net door de clear, Iets te enthousiast geweest bij het wegschuren van een zakker. Niet getreurd, ik denk dat ik dit met m’n airbrush wel kan repareren en uitpolijsten.
Al bij al krijg ik de lak echt wel spiegelglad, weg stof en zakkers en ook geen enkele rimpeling meer in de weerspiegeling van de lak.
geert
8 februari 2009 om 20:17 #17394601En we werken door.
Hieronder een paar foto’s om een idee te geven van de diverse stadia van colorsanding en polijsten
Voor wie het de eerste keer doet, zoals ik, zijn stalen zenuwen en veel vertrouwen een must.
Je vertrekt uiteindelijk van een pas herspoten auto….Foto 1.
De lak wordt een eerste keer nat opgeschuurd met papier 800.
Belangrijk, neem een absoluut 100% propere teil warm water en doe daar een scheutje afwasmiddel in (geen zand of vuildeeltjes toelaten)
Leg daarin papier 800, papier 1500 en papier 2000 te weken.
Ideaal is een soepel rubberen lapje , nooit schuren met de vingers of hand.
Verder heb ik een plantenspuit met eveneens properwater en afwasmiddel om het schuren steeds goed nat en proper te houden.
Zoals op de foto hierboven zichtbaar: De donkere delen zijn lage punten, waar de lak nog niet weg is , de matte delen zijn afgetopt.
Om dit zichtbaar te maken moet de carrosserie droog zijn, dus…. Met het rubber schuurlapje, kan je ook heel eenvoudig vocht wegwrijven (als een trekker), verder propere vod en persluchtpistool en de carrosserie is in seconden droog ter controle.
Niet OK dus doorschuren.
Weer met 800 tot alle donkere punten weg zijn, dan met 1500 en 2000. Die laatste lagen kunnen heel snel.
tip : Als je niet eindeloos wil schuren, begin voldoende grof (dus idd 800), Met 1500 of 2000; beginnen zoals vaak gezegd, kan je bezig blijven…. tenzij….
Ik heb vastgesteld dat op de horizontale vlakken, zoals dak, motorkap… de lak vlakker uitvloeit . Hier kan je wel probleemloos met 1500 beginnen.
Wel voorzichtig zijn en heel vaak controleren
Het is belangrijk niet verder te schuren dan noodzakelijk, dus regelmatig kontroleren . Het persluchtpistool is bijna een must om snel en efficient te werken.
Op de foto hierboven zijn geen donkere plaatsen meer zichtbaar, de lak is nu perfect glad/mat en klaar om te polijsten.
Ow ja, Ik schuur bewust niet op de randen , Hier zit je zo doorheen, zowel met het schuren als met het polijsten. Dus dat laat je gewoon blinkend.En dan komt het laatste stadium:
Het uitpolijsten met de rotary en polijstmiddel.
Het is zaak, de juiste hardheid van mousse te kiezen en het juiste polijstmiddel.
Het lukt niet in 1 keer , maar het gaat vrij snel met de rotary.
Nog eens afvegen met een heel erg zachte poetsdoek en je krijgt dit:Na wat zoeken gaat voor mij het wegwerken van zakkers het beste als volgt:
Eerst aan weerszijden van de zakker een tape kleven.
Hierover schuren met een blok met 800 papier. Zo schuur je de rondom liggende randen niet te diep. Dan tape weg en voorzichtig nog wat verder schuren. En dan ga ik aan de slag met een scheermesje en kras ik de laatste oneffenheden eruit. Tenslotte verder opschuren met de rest van de carrosserie.En voor al wie wil zelf een onderdeel thuis spuiten.
Je krijgt echt heel veel weg uit een minder geslaagde clearcoat op bovenstaande manier:
Zakkers, stofjes, appelsienhuid, nevel, matte stukken….
Voorwaarde is uiteraard een voldoende dikke eindlaag en voldoende lang laten uitharden.
Ook belangrijk : Veel zorg aan de voorbehandeling, primer,kleur… Tenslotte kan je alleen de laatste clearcoat gaan behandelen.Tenslotte : Ik doe dit de eerste keer , ik ben geen professional , kwestie van mijn beschrijving hierboven in het juiste daglicht te stellen.
Tips van pro’s blijven welkom.groetjes Geert
9 februari 2009 om 08:20 #17394602ZIet er echt goed uit man.!!
ben van plan om mijn auto in het vorojaar ook zelf te gaan spuiten, de binnenkant heb ik reeds egdaan, maar ik haal echt veel informatie uit je topic en ervaringen.! Super.
9 februari 2009 om 16:44 #17394603Mooi he
Ik ben dik tevreden met het resultaat
Geert
9 februari 2009 om 18:55 #17394604Dat ziet er fantastisch uit!
Erg mooi gedaan Gvy.
Heb je het plekje waar je doorheen bent gegaan nog op kunnen lossen?
9 februari 2009 om 19:10 #17394605:wors Met woorden bijna niet uit te drukken zo mooi, vandaar :wors
9 februari 2009 om 19:26 #17394606Super netjes wat je allemaal doet!!! Ik hoop dat als mij kadettje af is dat deze in de buurt van jou komt qwa strak heid!!! echt mooi! :thumbup
En ik denk dat iedereen wel wat heeft aan jou uitleg over het polijsten enz. :D
Gr Lau.
9 februari 2009 om 19:31 #17394607king:king:king:king::wors netjes man zou t zelf niet durven
9 februari 2009 om 20:05 #17394608origineel gepost door Sonador
Dat ziet er fantastisch uit!Erg mooi gedaan Gvy.
Heb je het plekje waar je doorheen bent gegaan nog op kunnen lossen?
Hoy Sonador.
Neen ik heb het nog niet aangepakt. Ik heb er ook geen haast bij, want het valt niet echt op.
De lakopbouw op de deur zat mij namelijk mee.
De onderliggende kleur was identiek hetzelfde groen.
Ik had op die plaats enkel de laklaag (die nog in perfecte staat was) grondig ontvet en opgeschuurd met 400 en 800.
Daarbovenop is direct de nieuwe groene kleur gespoten (met verharder erin, omdat er geairbrushed zou worden op de deur) en opgeschuurd en vervolgens de lagen clearcoat.
Ik ben met het colorsanden dus door de clearcoat gegaan en een beetje door de kleurlaag en kom dus terecht in de onderliggende lak (identieke kleur).Het valt bijna niet te fotograferen en ik heb het contrastniveau aardig verhoogt om het zichtbaar te maken.
Geert
9 februari 2009 om 20:15 #17394609Ziet er weer goed uit :thumbup
Goed spul kost wat, maar zie je uiteindelijk wel weer terug in het resultaat.In Amerika werken ze bijna niet anders bij die showauto’s.
Die worden lekker dik erin gespoten en daarna helemaal terug gepolijst.zijn betere poetsers dan spuiters:D.
Wat ik zelf bij aparte auto’s weleens doe;
Afspuiten dan de blanke laklaag helemaal doodschuren met waterproof p1000.
Opnieuw 2x blank met iets meer verdunning.
Niet stoken en gewoon een nacht laten staan bij 35c.Word zo glad als een aal.
Plek op de deur kan je proberen te spotten.
Zal wel moeilijk worden aangezien de deur nu helemaal glad is.
Anders de hele deur scotchen en alleen het doorgeschuurde plekje in de kleur.
De rest van de deur in helemaal in de blanke lak.9 februari 2009 om 20:27 #17394610echt een super mooie gt zo:wors
veel respect dat je echt alles zelf doet:thumbup28 februari 2009 om 21:13 #17394611Sinds gisteren is de GT weer verzekerd en kan ik na jaren weer eens de weg op.
Toch bizar als je dagelijks vele kilometers doet met een “moderne” alfa romeo 159, hoe spartaans zo’n GT tje wel is.Maar ook mooi.
Hieronder foto’s van m’n eerste ritjes in de buurt.
Geert
28 februari 2009 om 21:54 #17394612:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors:wors
:wub:wub:wub:wub:wub:wub:wub:wub:wub:wub:wub:wub
heb er verder gewoon geen woorden voor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
28 februari 2009 om 22:48 #17394613neete auto..
super hoor :wors28 februari 2009 om 23:26 #17394614ik vind het een hele mooie auto geworden,
:thumbup1 maart 2009 om 06:53 #17394615Heel netjes geworden:kewlpics
Maar als je mij vraagt , had je beter dat geld wat je aan polyst machine, schuurmiddelen, en dergelijke hebt uitgegeven, en de uuren die er extra in zijn gaan zitten, een spuitkabine kunnen huuren:D
Was waarschijnlijk een stuk goedkoper uitgevallen :D
Maar erg leuk gedaan respect:thumbup
Gr.kerni
1 maart 2009 om 09:05 #17394616origineel gepost door KERNI
Heel netjes geworden:kewlpicsMaar als je mij vraagt , had je beter dat geld wat je aan polyst machine, schuurmiddelen, en dergelijke hebt uitgegeven, en de uuren die er extra in zijn gaan zitten, een spuitkabine kunnen huuren:D
Was waarschijnlijk een stuk goedkoper uitgevallen :D
Maar erg leuk gedaan respect:thumbup
Gr.kerni
Niet akkoord ,
Kijk, de 2 bussen 3M polijstmiddel kosten ongeveer 50€
De komplete set, polijstmachine,diverse pads+ een bus nanopolish komen op 78.4€.
Verder is er nog wat schuurpapier .
Dat is alles samen maximaal 150€Tijd neem je niet mee als je zoiets als hobby doet.
Ik heb de polijstmachine en pasta’s al gebruikt voor de herstelling van schade aan mijn andere wagen en ga in de toekomst die ook nog wel eens helemaal oppoetsen.
Verder doe ik af en toe airbrushpainting en met deze middelen kan ik eindelijk zelf, zonder cabine, een mooie eindfinish halen.
Wat ik bedoel, die machine gaat nog heel goed van pas komen, De 3M polijstpasta’s zijn nog niet eens kwart gebruikt enz…..
Trouwens, ik heb in m’n knutsellokaal op die manier al wat machines gekocht. Alleen met materiaal kan je ook serieuzere klussen zelf doen.En tenslotte. Ik ben allesbehalve professioneel spuiter.
Zelfs in een cabine had ik met de eindlaag wel wat zakkers en appelsien gehad.
Dus had ik het ineens moeten laten doen door een profi.
Ik vrees dat ik dan met de dubbele metaalkleurcombinatie, airbrush enz over de 2500€ zou gaan zitten.Ik geef wel toe dat het waarschijnlijk nog mooier was geweest.
Geert
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.