Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 maart 2008 om 08:20 #17394442
Twijfel geval hier.
14 maart 2008 om 10:51 #17394443eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????
Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..
14 maart 2008 om 10:57 #17394444Bedankt voor de eerlijke meningen.
Twijfelgeval ook voor mij.
De velg afdraaien heb ik overwogen.
Om goed te zijn moet die dan bijna 1,5cm afgedraaid worden en dat riskeer ik mij echt niet. Ik heb geen idee hoeveel ik nodig heb om de stevigheid van de velg te garanderen, maar dit lijkt mij teveel van het goede.Ik denk dat ik dit weekend opnieuw aan de slag ga en een verbreding ga proberen maken die de velg en band net binnen het spatbord houdt.
Dat wil dus zeggen dat de GT per kant ongeveer 2cm breder zou worden.
Ook ga ik proberen de afronding aan de spatbordrand iets ronder te houden. Bij de huidige verbreding is die wat scherper dan bij het origineel.
Vermits er origineel ook al een wielrand is zal dit, eens het is uitgeplamuurd en gespoten, nog nauwelijks merkbaar zijn.voordeel 1: De velg met band valt binnen de wielkast.
voordeel 2: De her en der herstelde wielranden, worden ineens vervangen door een vers deugdelijk stuk plaat.
voordeel 3: Optisch is dit nauwelijks een wijziging aan de originele GT lijn.Ik blijf de vorderingen posten.
Ik hoop dat het lukt , want zoals gezegd zo’n wielrandje is niet 1,2 3 gemaakt, dat het maatvast zit.Geert
14 maart 2008 om 11:00 #17394445origineel gepost door cooperdude
eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..
Is dit zo???? in Nederland of in Belgie????
Ik dacht dat het hier in Belgie niet mag.
Dit zou de kaarten weer anders leggen.Geert
14 maart 2008 om 11:33 #17394446Nederland… Vandaar de acties dus
14 maart 2008 om 11:44 #17394447gewoon voor de keuring een paar andere velgen eronder doen.
Hart iets af laten draaien zodat de politie niet moeilijk doet. Ik denk dat ze dat toch al niet doen met een oude GT.
14 maart 2008 om 12:28 #17394448origineel gepost door gvy
origineel gepost door cooperdude
eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..
Is dit zo???? in Nederland of in Belgie????
Ik dacht dat het hier in Belgie niet mag.
Dit zou de kaarten weer anders leggen.Geert
In Nederland mag je wiel 3cm buiten de randen uitsteken, in Belgie weet ik dat niet hoe dat geregeld is.
14 maart 2008 om 12:43 #17394449misch originele wielrand eraf en dan eerst op de caroserie een stukkie van 2 cm breed lassen en daaran weer je wielrand
dus eigenlijks tussen wielrand en caroserie een rand in lassen
dan lijkt het denk ik net of het origineel is14 maart 2008 om 13:18 #17394450origineel gepost door asfaltmaffia
misch originele wielrand eraf en dan eerst op de caroserie een stukkie van 2 cm breed lassen en daaran weer je wielrand
dus eigenlijks tussen wielrand en caroserie een rand in lassen
dan lijkt het denk ik net of het origineel isNee,
dat gaat niet lukken.
De originele wielrand is niet echt afgelijnd en loopt, of beter verdwijnt vooraan en achteraan in één vloeiende beweging in de rest van het koetswerk.
Maar het maken van een wielrand heb ik ondertussen een beetje in de vingers. Ik ga hem alleen minder breed maken,dan wat ik nu gefabriceerd heb, denk ik. Dan leunt het automatisch weer dichter bij origineel aan, want ook mijn zelfgemaakte rand loopt voor en achter het wiel uit in het koetswerk. Hiervoor geef ik namelijk een torsing aan de plaat.
bovendien kan de wielrand er beter af en vervangen worden door nieuwe plaat, want hierop zijn onder de lak en plamuur destijds al wel wat roestreparaties gebeurd.
Dus in mijn huidig ‘clean up’ operatie is een volledig nieuwe wielrand, gemaakt uit 1 gezond stuk plaat ineens meegenomen.Geert
Geert
14 maart 2008 om 14:19 #17394451tot nu toe zou ik het doen.
het is niet overdreven.de lijn word niet teveel verstoord.en het is functioneel.ik zou alleen eens een totaalplaatje willen zien van een zijkant.dus ook de voorkant verbreed.
:hmmz14 maart 2008 om 18:17 #17394452:hmmzik vind het zonder verbreden mooier, als ik er ooit weer een terug koop vallen de uitgebouwde en verbrede gt’s altijd af
14 maart 2008 om 19:15 #17394453Ik zou het ook niet doen, het lijkt me voor de rest een mooie stakke GT en dan ga je hem in mijn ogen vrklooien met verbredingen die niet eens noodzakelijk zijn. Voor de APK, en het is hier al eerder gemald, mogen de wielen een stikje uitsteken, dus ik zou het mooi zo laten. Blijft hij ook nog eens veel meer waard dan als hij verbreed is.
15 maart 2008 om 07:45 #17394454als het bij 2 cm per kant te maken is zou ik het doen. zoals jij het van plan bent het te doen denk ik niet dat iemand het opvalt.
:thumbup15 maart 2008 om 13:43 #17394455Allemaal bedankt voor de eerlijke meningen.
De tendens is : niet raken aan het origineel profiel en de rondingen van een GT. Anderzijds wordt het type verbreding nu ook weer niet als “lelijk ” ervaren.
Feit blijft wel dat ik hier in Belgie de belgische wetgeving moet volgen (en niet de APK). Ik heb het voor de zekerheid opgezocht en de wielen moeten hier wel degelijk binnen de wielkast blijven.
En feit voor mij : De wielen blijven.
Ik ben dus aan de slag gegaan om een spatbordrand te maken die net breed genoeg is om het wiel te bedekken, maar verder de originele rand zo goed mogelijk volgt.
Er is amper 2 cm bij.Dit is het resultaat:
Shot with Photosmart M627 at 2008-03-15Dit spatbord zal waarschijnlijk nauwelijks van origineel te onderscheiden zijn en er wordt al helemaal niet geraakt aan de lijnen van de GT.
Ik heb een fotoverslag gemaakt van de werkzaamheden tot nu:
Eerst is de boog op de plaat afgetekend. koordje komt hierbij van pas.
De dubbele rand met de streepjes om de 4cm is waar de rand moet worden omgeplooid.
Dan wordt de plaat uitgesneden (slijptol met snijschijfje)Dan ga ik de plaat voorzichtig met de hand even rond gaan plooien (boog van de wielkast). Hier mogen geen kreuken ontstaan, dus best plooien over iets rond.
Dan ga ik op de streepjes insnijdingen slijpen.
Dit is nodig om de rand te kunnen omplooien en straks het spatbord zijn juiste boogvorm te geven.Daarna moet dus de rand omgeslagen worden.
Hiervoor ga ik eerst een stukje plaat rond een M10 draadstang slaan. Dit stukje plaat gebruik ik in de bankschroef om de rand mooi rond over te slaanEn hier zijn we aan het overslaan
Dan moet het nog verder worden overgeplooid (dan 90°), dus ik heb een klein stukje draadstang wat rond geplooid, om hierrond verder te werken.
Tenslotte wordt het volledige spatbord voorzichtig met de hand in de juiste vorm geplooid en getorst.
Maar deze foto zie je aan het begin van mijn post.Nu moet ik dus alle insnijdingen in deze vorm weer toelassen en slijpen en dan moet hetspatbord in de wagen ingepast worden.
Dat wordt nog een ander verhaal.
Geert
15 maart 2008 om 15:25 #17394456ziet er goed uit.
wat is de dikte van de plaat die je gebruikt.15 maart 2008 om 15:56 #17394457origineel gepost door GREY ILLUSION
ziet er goed uit.
wat is de dikte van de plaat die je gebruikt.Het is plaat van 1 mm
15 maart 2008 om 18:30 #17394458Er is geen weg terug.
Ik heb de spatbordrand eruit geslepen.
Ik heb ineens door de binnen en buitenplaat gesneden en vervolgens alle lagen plamuur, en verf eraf gehaald met de schuurschijf.
Dat ziet er nu zo uit:En ik heb ook alle sleuven in de zelfgemaakte spatbordrand opgelast en geslepen. Die is klaar om erin gepast te worden.
Dat ziet er zo uit:Ik ga het binnen en buitenspatbord nu aan elkaar lassen op de plaats waar het afgeslepen is en vervolgens het nieuwe stuk daar aan lassen.
Nadien de naad aan de binnenkant goed in de koude galva epoxy en dan afkitten, zodat hier zeker geen vocht bij kan.Geert
15 maart 2008 om 18:42 #17394459:thumbup
zeer netjes.:wors15 maart 2008 om 19:33 #17394460Van mij mag die verbreedt worden!!
en de manier je het doet gaat ook perfect.
Wat ik overigens niet wist, is dat nat schuuren op plamuur… heb het gevoel dat dat veel gedaan word. En heb het me wel eens afgevraagd maar of het werkelijk zo is???:hmmz
16 maart 2008 om 11:48 #17394461staat ‘m goed hoor! Mooi werk
16 maart 2008 om 22:34 #17394462Vandaag heb ik de randen van het uitgeslepen binnen en buitenspatbord aan elkaar gelast.
Vervolgens de nieuwe rand erin gepuntlast en dan de naad afgelast en glad gezet.
Snel verteld….maar als je geen laswonder bent, zoals ik met zo goed als geen ervaring in halfautomaat, dan is zo’n wielrand eindeloos…..
Het goede nieuws. Ik heb het wiel erin gepast en het zit ongeveer 3 mm binnen de spatbordrand. De verbreding is dan ook minimaal.
Er zal wel moeten geplamuurd worden om het geheel strak te krijgen, maar wat wil je , met een zelfgeplooide wielkastrand.
EEN VRAAGJE
Na het lassen slijp ik alles zo glad mogelijk met de slijp en schuurtol. Hier en daar zitten dan heel kleine gaatjes of scheurtjes. Ik ga de achterkant van deze lasnaad (binnenin het spatbord) uiteraard schilderen met zincepoxy en dan afstrijken met een kit, zodat vocht er niet bij kan langs achter, maar toch zou ik het liefste de lasnaad aan de voorzijde ook behandelen, vooraleer er plamuur op komt.
Ik heb geen zin om dit met tin te doen omdat dat erop moet met een brandertje en dan ga ik vermoedelijk zowieso de bestaande lak en plamuur meeverhitten.
Is vb kneedmetaal (op epoxybasis) hier een optie. Dat kan je geloof ik wel op een lasnaad aanbrengen.
Of zijn er andere tips.Geert
17 maart 2008 om 07:59 #17394463Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.
17 maart 2008 om 08:23 #17394464origineel gepost door bbg_gendt
Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.Ik spuit er zowieso zincepoxy (koude galva) op (wel met het pistool, dus geen busjes zincspray) , maar dat is niet echt mijn vraag.
Ik wil vermijden dat haarscheurtjes of piepkleine gaatjes in de lasnaad ervoor zorgen, dat er langs achter vocht aan de plamuur komt , waardoor hij op termijn op die plaats zou uitzetten en scheurtjes in de lak veroorzaken.
Ideaal is het gladmaken en vullen van de lasnaad door te vertinnen, maar kan het ook “koud”? vb met kneedmetaal ?Als die naad dan bewerkt is, spuit ik met m’n pistool de zincepoxy, dan kan er geplamuurd worden en dan grondverf…
Geert
17 maart 2008 om 11:05 #17394465Ik zou alleen epoxy primer gebruiken. Zink epoxy hecht minder goed en gaat naar verloop van tijd schilferen vanwege de zink toevoeging
21 maart 2008 om 10:20 #17394466origineel gepost door bbg_gendt
Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.Is wel leuk, maar een heleboel materialen gaan wel werken op zinkspray, + moet je eigenlijk op kaal metaal plamuren.
En neem wel een goede plamuur, want anders zie ga je na 3 maanden de las door de plamuur heen zien -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.