opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli

Forumindex Forums Overige Restauratie, verbouwingen en styling opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 207)
  • Auteur
    Berichten
  • #17394442
    Bart Hoedemaker
      Lid sinds:
      12 February 2007

      Twijfel geval hier.

      #17394443
      cooperdude
        Lid sinds:
        18 October 2006

        eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????

        Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..

        #17394444
        gvy
        Deelnemer
          Lid sinds:
          8 September 2007

          Bedankt voor de eerlijke meningen.

          Twijfelgeval ook voor mij.

          De velg afdraaien heb ik overwogen.
          Om goed te zijn moet die dan bijna 1,5cm afgedraaid worden en dat riskeer ik mij echt niet. Ik heb geen idee hoeveel ik nodig heb om de stevigheid van de velg te garanderen, maar dit lijkt mij teveel van het goede.

          Ik denk dat ik dit weekend opnieuw aan de slag ga en een verbreding ga proberen maken die de velg en band net binnen het spatbord houdt.
          Dat wil dus zeggen dat de GT per kant ongeveer 2cm breder zou worden.
          Ook ga ik proberen de afronding aan de spatbordrand iets ronder te houden. Bij de huidige verbreding is die wat scherper dan bij het origineel.
          Vermits er origineel ook al een wielrand is zal dit, eens het is uitgeplamuurd en gespoten, nog nauwelijks merkbaar zijn.

          voordeel 1: De velg met band valt binnen de wielkast.
          voordeel 2: De her en der herstelde wielranden, worden ineens vervangen door een vers deugdelijk stuk plaat.
          voordeel 3: Optisch is dit nauwelijks een wijziging aan de originele GT lijn.

          Ik blijf de vorderingen posten.
          Ik hoop dat het lukt , want zoals gezegd zo’n wielrandje is niet 1,2 3 gemaakt, dat het maatvast zit.

          Geert

          #17394445
          gvy
          Deelnemer
            Lid sinds:
            8 September 2007

            origineel gepost door cooperdude
            eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????

            Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..

            Is dit zo???? in Nederland of in Belgie????
            Ik dacht dat het hier in Belgie niet mag.
            Dit zou de kaarten weer anders leggen.

            Geert

            #17394446
            cooperdude
              Lid sinds:
              18 October 2006

              Nederland… Vandaar de acties dus

              #17394447
              max
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 June 2004

                gewoon voor de keuring een paar andere velgen eronder doen.

                Hart iets af laten draaien zodat de politie niet moeilijk doet. Ik denk dat ze dat toch al niet doen met een oude GT.

                #17394448
                Bart Hoedemaker
                  Lid sinds:
                  12 February 2007

                  origineel gepost door gvy

                  origineel gepost door cooperdude
                  eeeeuh, je mag een 30mm uitsteken toch?????

                  Maar verbreding staat ook niet mis, lijn blijft wel strak..

                  Is dit zo???? in Nederland of in Belgie????
                  Ik dacht dat het hier in Belgie niet mag.
                  Dit zou de kaarten weer anders leggen.

                  Geert

                  In Nederland mag je wiel 3cm buiten de randen uitsteken, in Belgie weet ik dat niet hoe dat geregeld is.

                  #17394449
                  asfaltmaffia
                    Lid sinds:
                    29 January 2006

                    misch originele wielrand eraf en dan eerst op de caroserie een stukkie van 2 cm breed lassen en daaran weer je wielrand
                    dus eigenlijks tussen wielrand en caroserie een rand in lassen
                    dan lijkt het denk ik net of het origineel is

                    #17394450
                    gvy
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      8 September 2007

                      origineel gepost door asfaltmaffia
                      misch originele wielrand eraf en dan eerst op de caroserie een stukkie van 2 cm breed lassen en daaran weer je wielrand
                      dus eigenlijks tussen wielrand en caroserie een rand in lassen
                      dan lijkt het denk ik net of het origineel is

                      Nee,

                      dat gaat niet lukken.

                      De originele wielrand is niet echt afgelijnd en loopt, of beter verdwijnt vooraan en achteraan in één vloeiende beweging in de rest van het koetswerk.

                      Maar het maken van een wielrand heb ik ondertussen een beetje in de vingers. Ik ga hem alleen minder breed maken,dan wat ik nu gefabriceerd heb, denk ik. Dan leunt het automatisch weer dichter bij origineel aan, want ook mijn zelfgemaakte rand loopt voor en achter het wiel uit in het koetswerk. Hiervoor geef ik namelijk een torsing aan de plaat.

                      bovendien kan de wielrand er beter af en vervangen worden door nieuwe plaat, want hierop zijn onder de lak en plamuur destijds al wel wat roestreparaties gebeurd.
                      Dus in mijn huidig ‘clean up’ operatie is een volledig nieuwe wielrand, gemaakt uit 1 gezond stuk plaat ineens meegenomen.

                      Geert

                      Geert

                      #17394451
                      carlover
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        21 December 2004

                        tot nu toe zou ik het doen.
                        het is niet overdreven.de lijn word niet teveel verstoord.en het is functioneel.

                        ik zou alleen eens een totaalplaatje willen zien van een zijkant.dus ook de voorkant verbreed.
                        :hmmz

                        #17394452
                        boyanka
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          8 June 2005

                          :hmmzik vind het zonder verbreden mooier, als ik er ooit weer een terug koop vallen de uitgebouwde en verbrede gt’s altijd af

                          #17394453
                          GTS2.2DTI
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 October 2006

                            Ik zou het ook niet doen, het lijkt me voor de rest een mooie stakke GT en dan ga je hem in mijn ogen vrklooien met verbredingen die niet eens noodzakelijk zijn. Voor de APK, en het is hier al eerder gemald, mogen de wielen een stikje uitsteken, dus ik zou het mooi zo laten. Blijft hij ook nog eens veel meer waard dan als hij verbreed is.

                            #17394454
                            de wit
                              Lid sinds:
                              3 January 2008

                              als het bij 2 cm per kant te maken is zou ik het doen. zoals jij het van plan bent het te doen denk ik niet dat iemand het opvalt.
                              :thumbup

                              #17394455
                              gvy
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                8 September 2007

                                Allemaal bedankt voor de eerlijke meningen.

                                De tendens is : niet raken aan het origineel profiel en de rondingen van een GT. Anderzijds wordt het type verbreding nu ook weer niet als “lelijk ” ervaren.

                                Feit blijft wel dat ik hier in Belgie de belgische wetgeving moet volgen (en niet de APK). Ik heb het voor de zekerheid opgezocht en de wielen moeten hier wel degelijk binnen de wielkast blijven.

                                En feit voor mij : De wielen blijven.

                                Ik ben dus aan de slag gegaan om een spatbordrand te maken die net breed genoeg is om het wiel te bedekken, maar verder de originele rand zo goed mogelijk volgt.
                                Er is amper 2 cm bij.

                                Dit is het resultaat:


                                Shot with Photosmart M627 at 2008-03-15

                                Dit spatbord zal waarschijnlijk nauwelijks van origineel te onderscheiden zijn en er wordt al helemaal niet geraakt aan de lijnen van de GT.

                                Ik heb een fotoverslag gemaakt van de werkzaamheden tot nu:

                                Eerst is de boog op de plaat afgetekend. koordje komt hierbij van pas.

                                De dubbele rand met de streepjes om de 4cm is waar de rand moet worden omgeplooid.
                                Dan wordt de plaat uitgesneden (slijptol met snijschijfje)

                                Dan ga ik de plaat voorzichtig met de hand even rond gaan plooien (boog van de wielkast). Hier mogen geen kreuken ontstaan, dus best plooien over iets rond.

                                Dan ga ik op de streepjes insnijdingen slijpen.
                                Dit is nodig om de rand te kunnen omplooien en straks het spatbord zijn juiste boogvorm te geven.

                                Daarna moet dus de rand omgeslagen worden.
                                Hiervoor ga ik eerst een stukje plaat rond een M10 draadstang slaan. Dit stukje plaat gebruik ik in de bankschroef om de rand mooi rond over te slaan

                                En hier zijn we aan het overslaan

                                Dan moet het nog verder worden overgeplooid (dan 90°), dus ik heb een klein stukje draadstang wat rond geplooid, om hierrond verder te werken.

                                Tenslotte wordt het volledige spatbord voorzichtig met de hand in de juiste vorm geplooid en getorst.
                                Maar deze foto zie je aan het begin van mijn post.

                                Nu moet ik dus alle insnijdingen in deze vorm weer toelassen en slijpen en dan moet hetspatbord in de wagen ingepast worden.

                                Dat wordt nog een ander verhaal.

                                Geert

                                #17394456
                                GREY ILLUSION
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  31 May 2005

                                  ziet er goed uit.
                                  wat is de dikte van de plaat die je gebruikt.

                                  #17394457
                                  gvy
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    8 September 2007

                                    origineel gepost door GREY ILLUSION
                                    ziet er goed uit.
                                    wat is de dikte van de plaat die je gebruikt.

                                    Het is plaat van 1 mm

                                    #17394458
                                    gvy
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      8 September 2007

                                      Er is geen weg terug.

                                      Ik heb de spatbordrand eruit geslepen.
                                      Ik heb ineens door de binnen en buitenplaat gesneden en vervolgens alle lagen plamuur, en verf eraf gehaald met de schuurschijf.
                                      Dat ziet er nu zo uit:

                                      En ik heb ook alle sleuven in de zelfgemaakte spatbordrand opgelast en geslepen. Die is klaar om erin gepast te worden.
                                      Dat ziet er zo uit:

                                      Ik ga het binnen en buitenspatbord nu aan elkaar lassen op de plaats waar het afgeslepen is en vervolgens het nieuwe stuk daar aan lassen.
                                      Nadien de naad aan de binnenkant goed in de koude galva epoxy en dan afkitten, zodat hier zeker geen vocht bij kan.

                                      Geert

                                      #17394459
                                      carlover
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        21 December 2004

                                        :thumbup
                                        zeer netjes.:wors

                                        #17394460
                                        peerke1987
                                          Lid sinds:
                                          28 December 2006

                                          Van mij mag die verbreedt worden!!

                                          en de manier je het doet gaat ook perfect.

                                          Wat ik overigens niet wist, is dat nat schuuren op plamuur… heb het gevoel dat dat veel gedaan word. En heb het me wel eens afgevraagd maar of het werkelijk zo is???:hmmz

                                          #17394461
                                          martonb
                                            Lid sinds:
                                            25 December 2007

                                            staat ‘m goed hoor! Mooi werk

                                            #17394462
                                            gvy
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              8 September 2007

                                              Vandaag heb ik de randen van het uitgeslepen binnen en buitenspatbord aan elkaar gelast.

                                              Vervolgens de nieuwe rand erin gepuntlast en dan de naad afgelast en glad gezet.

                                              Snel verteld….maar als je geen laswonder bent, zoals ik met zo goed als geen ervaring in halfautomaat, dan is zo’n wielrand eindeloos…..

                                              Het goede nieuws. Ik heb het wiel erin gepast en het zit ongeveer 3 mm binnen de spatbordrand. De verbreding is dan ook minimaal.

                                              Er zal wel moeten geplamuurd worden om het geheel strak te krijgen, maar wat wil je , met een zelfgeplooide wielkastrand.

                                              EEN VRAAGJE

                                              Na het lassen slijp ik alles zo glad mogelijk met de slijp en schuurtol. Hier en daar zitten dan heel kleine gaatjes of scheurtjes. Ik ga de achterkant van deze lasnaad (binnenin het spatbord) uiteraard schilderen met zincepoxy en dan afstrijken met een kit, zodat vocht er niet bij kan langs achter, maar toch zou ik het liefste de lasnaad aan de voorzijde ook behandelen, vooraleer er plamuur op komt.
                                              Ik heb geen zin om dit met tin te doen omdat dat erop moet met een brandertje en dan ga ik vermoedelijk zowieso de bestaande lak en plamuur meeverhitten.
                                              Is vb kneedmetaal (op epoxybasis) hier een optie. Dat kan je geloof ik wel op een lasnaad aanbrengen.
                                              Of zijn er andere tips.

                                              Geert

                                              #17394463
                                              Bart Hoedemaker
                                                Lid sinds:
                                                12 February 2007

                                                Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.

                                                #17394464
                                                gvy
                                                Deelnemer
                                                  Lid sinds:
                                                  8 September 2007

                                                  origineel gepost door bbg_gendt
                                                  Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.

                                                  Ik spuit er zowieso zincepoxy (koude galva) op (wel met het pistool, dus geen busjes zincspray) , maar dat is niet echt mijn vraag.
                                                  Ik wil vermijden dat haarscheurtjes of piepkleine gaatjes in de lasnaad ervoor zorgen, dat er langs achter vocht aan de plamuur komt , waardoor hij op termijn op die plaats zou uitzetten en scheurtjes in de lak veroorzaken.
                                                  Ideaal is het gladmaken en vullen van de lasnaad door te vertinnen, maar kan het ook “koud”? vb met kneedmetaal ?

                                                  Als die naad dan bewerkt is, spuit ik met m’n pistool de zincepoxy, dan kan er geplamuurd worden en dan grondverf…

                                                  Geert

                                                  #17394465
                                                  DevilraY
                                                  Deelnemer
                                                    Lid sinds:
                                                    10 January 2005

                                                    Ik zou alleen epoxy primer gebruiken. Zink epoxy hecht minder goed en gaat naar verloop van tijd schilferen vanwege de zink toevoeging

                                                    #17394466
                                                    2000
                                                    Moderator
                                                      Lid sinds:
                                                      30 June 2004

                                                      origineel gepost door bbg_gendt
                                                      Wat industriele zinkspray erop spuiten, daarna de plamuur.

                                                      Is wel leuk, maar een heleboel materialen gaan wel werken op zinkspray, + moet je eigenlijk op kaal metaal plamuren.
                                                      En neem wel een goede plamuur, want anders zie ga je na 3 maanden de las door de plamuur heen zien

                                                    25 berichten aan het bekijken - 26 tot 50 (van in totaal 207)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.