Forumindex › Forums › Overige › Restauratie, verbouwingen en styling › opel GT 2.2i deelrestauratie (momenteel colorsanding en poli
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2008 om 22:12 #17206756
Hoy,
Eerst mijzelf even voorstellen.
Ik ben Geert (belgske) en ik zit de laatste tijd wel meer eens op dit leuke forum.
Ik heb besloten ook maar eens een topic te openen over de werkzaamheden aan m’n GT.Mijn GT is een amerikaanse importwagen, die ik sinds 1991 gekocht heb.
Toendertijd heb ik met m’n vader de nodige zaken aangepakt om het autootje op de baan te krijgen. In de loop der jaren is er wel een en ander aangepast.Ik heb het interieur volledig vernieuwd (ivoorkleurige skai, zoals het origineel was) dashbord is in notelaar geairbrushed….
Er is na wat motorwissels een gereviseerde en getunede 2.2i motor ingekomen
Er is een volledig groter RVS uitlaatsysteem gelast, met zelfgemaakte RVS middendemper en eindpot
Er is een getrag 240 5-bak gemonteerd (aangepaste kardan)
Er zijn nieuwe geventileerde schijfremmen en remklauwen van een rekord onder gemonteerd vooraan
Er zitten elektrische ruiten en deurvergrendeling in
Achteraan zitten gele koni’s, vooraan monroe’s.
Maar helaas…..
Een aantal jaar geleden heb ik met de nieuwe 2.2i de boel geforceerd.
Resultaat was een kapotte koppelingsdrukplaat, die door de slingering, de versnellingsbakbehuizing letterlijk heeft doorgeslepen, de startermotor heeft afgebroken, inlaatbuis heeft los gerammeld, RVSuitlaatflexibel heeft afgescheurd…. moet ik doorgaan:swear
En toen stond hij stil….. want ik was een huis aan het bouwen.Geert
2 maart 2008 om 22:24 #17394418vervolg.
Vorig jaar ben ik dan begonnen aan de werkzaamheden.
De motor is afgebouwd en eruitgehaald. Het leuke is dat ik die met een elektrische takel vanuit de garage, gewoon in m’n werkplaats eronder op m’n werktafel kan laten zakken. Heel erg handig :D
Ik heb vervolgens de versnellingsbak eraf gehaald. De alu behuizing lag dus opengescheurd. Dit heb ik buitenshuis terug laten oplassen (gegoten alu zag ik zelf niet zitten).
De motor zelf heb ik niet meer geopend. Die was vers gereviseerd. compressie gemeten en perfect.
Ik heb hem wel ontvet, gekuisd en herspoten.Ik heb wel zelf alle nieuwe pakkingen gesneden voor “in en uitlaat collectoren” , waterpomp , injectoren …
Ik heb een nieuwe grotere koppeling en drukgroep gemonteerd 9″
En toen kon de versnellingsbak er weer op….. maar…..
2 maart 2008 om 22:39 #17394419Ik wou een oud euvel ondertussen ook uit de baan hebben.
Sinds de ombouw naar de getrag 5 bak was m’n km teller niet meer correct. In afwachting had ik een fietstellertje gemonteerd, maar dat is ook maar niets.
Na heel wat lezen, rekenen ….. blijkt dat ik een GT kmteller met typenummer W660 nodig had. (Er zijn namelijk een aantal verschillende types ingebouwd in de produktiejaren destijds)
Maar dat is nog niet alles want in de getrag moest een blauw wieltje (20 tandjes) komen. Met die kombinatie, krijg je in een naar 5 bak omgebouwde GT weer een korrekte km aanduiding.
Via wat internetzoekwerk ben ik vrij snel aan beide onderdelen gekomen.Maar helaas….
Wat bleek nu. Dit blauwe tandwieltje wordt aangedreven door een plastiek wieltje op de hoofdas in de getrag. Dat zit vast met een klipsje …. dat gebroken was :swearDus moest de komplete getrag 240 open gemonteerd worden.
En wel degelijk tot de laatste as en tandwiel, om bij dit plastiek wieltje te komen.Ik heb ondertussen een ander zwak punt van de getrag opgelost en er is nieuwe olie opgegoten.
Geert
2 maart 2008 om 22:44 #17394420het zit je ook niet mee….:( word weer bijna onmogelijk om het los te krijgen zeker?
[edit] gave foto’s in ieder geval :thumbup [/edit]
2 maart 2008 om 22:49 #17394421origineel gepost door bladeofdarkness
het zit je ook niet mee….:( word weer bijna onmogelijk om het los te krijgen zeker?[edit] gave foto’s in ieder geval :thumbup [/edit]
Het was niet simpel, maar mits een via het net gevonden handleiding heb ik de boel wel degelijk weer volledig toegekregen zoals het hoort :thumbup.
Geert
2 maart 2008 om 22:54 #17394422Nu kon de motor er weer in.
Daarna was het tijd om het RVS uitlaatsysteem aan te pakken.
Het stoorde mij dat de uitlaat iets te laag hing, dus met veel moeite heb ik het komplete systeem aangepast, de krommes zijn herlast, Ik heb nieuwe beugels en rubbers gemaakt voor de uitlaatpotten
Zo, nu kon er weer testgereden worden.
Ik heb in de buurt een paar kleine testritjes gedaan en ik heb het gevoel dat het wel goed zit.Geert
2 maart 2008 om 23:24 #17394423OK,
Nu kon ik werk maken van de carrosserie.
Destijds waren de linker binnen en buitendorpel en ook de rechter binnendorpel vervangen. Niet de rechter buitendorpel dus :thumbdown
Stom natuurlijk, want die is na al de jaren behoorlijk rot, zo bleek toen ik de slijpmolen erin zette.
Ik heb nog nooit carrosseriewerk gedaan, dat stuk was destijds door mijn pa gedaan. Deze keer wil ik het zelf gaan doen.Hou er rekening mee dat onderstaande mijn allereerste plaatwerkperikelen zijn en ook de eerste keer dat ik een halfautomaat in mijn pollen heb. :afro
De buitendorpel heb ik gekocht.
De tussendorpel, heb ik zelf gesneden, geplooid en gelast.
Deze is gemaakt uit een recht stuk plaat en een geplooid stuk, die aan elkaar gelast zijn. Dit geeft door zijn driehoekstructuur een aanzienlijke stevigheid.
Voor de plaat gebruik ik warm gegalvaniseerde 1mm plaat die ik ter beschikking heb.
Vervolgens is deze tussendorpel en buitendorpel aan de 16 jaar geleden vernieuwde en nog in excellente staat verkerende binnendorpel gelast
Shot with Photosmart M627 at 2008-03-02Wat ik gevreesd had is ook waar. Het stuk plaatwerk tussen de deur en het achterwiel is ook niet zo best en hier hangt op plaatsen 1 cm “beton” plamuursel aan. Onaanvaardbaar dus.
Ik heb hier alles uitgeslepen, tot en met de onderste wielrand.
en toen….. werd het moeilijk.Een GTtje is verdorie heel erg rond overal.
Ik heb eerst de binnenkant verstevigd met nieuw plaatwerk, en vervolgens de buitenplaat volledig nagemaakt en geplooid en gelast.
Verder is er nog een stuk van de wielrand meegenomen.
Dit is het resultaat.
Shot with Photosmart M627 at 2008-02-29En dit weekend ben ik dan maar aan het stuk tussen de deur en de voorste wielkasten begonnen, want daar was het van hetzelfde laken een broek…. 1cm beton op een aantal plaatsen…
Van deze reparatie heb ik voor de gein een mooie fotoreportage gemaakt.
Eerst heb ik weer alles eruit gehaald wat slecht was, zowel van de buitenplaat als van alle binnenverstevigingen.
Vervolgens heb ik de overblijvende plaat even met rusteater ingesmeerd, gespoeld en met zincprimer behandeld.
Dit ziet er zo uit :
Dan heb ik eerst met karton het stukje bodemplaat voorgeplooid en gepast en dit daarna uitgesneden en geplooid in plaat:
Dit is erin gelast:
Ik heb ondertussen de randjes van de bodemplaat ook nog eens gepunt aan de bestaande binnendorpel en met zincverf ingesmeerd.Vervolgens heb ik weer in karton het model gemaakt dat de versteviging tussen binnendorpel en de bodemplaat moet vormen. Dit is dan opnieuw overgezet naar plaatwerk eens alles past.
Dit is er ingelast, en wederom behandeld met zincverf
Nu moet de verstevigingsboog hersteld worden (waar de deurscharnier inzitten).
Weeral eerst met karton aan de slag en vervolgens het ding uit t twee stukken plaat plooien en lassen.
Eerst een fotootje van het ingepaste karton model:
En dan the real stuff. ingelast en reeds gecoat met zincverf.
Nu nog de afgeslepen tussenplaat weer verlengen en inlassen.
Weer eerst een karton modelletje en dan dit.En dus ben ik vanavond hier gekomen.
Alles is klaar om de buitenplaat te snijden en in te lassen.Voila, tot zover mijn eerste stappen in de boeiende wereld van restauratiecarrosseriewerk :afro
Geert
3 maart 2008 om 08:07 #17394424:wors
en je hebt geen ervaring met carrosseriewerk zeg je? ik geloof er niets van :O
3 maart 2008 om 13:34 #17394425AnoniemLid sinds:
1 January 1970inderdaad heb wel bak en braadwerk gezien van mensen
die t al al eens vaker hadden gedaandan ben jij echt goed bezig:thumbup:thumbup:thumbup:wors:wors
enkel de kleuren op je motorblok is niet mijn smaak
maar daar hoef jij je nix van aan te trekken;):jerry:jerrygaat wel weer n mooie gt worden:thumbup:thumbup
3 maart 2008 om 17:17 #17394426ziet er mooi uit man:) vind het echt een hele mooie gt, voorla de kleur en de velgenking: succes verder he
3 maart 2008 om 21:32 #17394427Bedankt voor de aanmoediging, mannen
Pas thuis, dus vanavond zal er niet veel meer gebeuren aan de GTIk blijf alleszins de vordering posten.
Geert
4 maart 2008 om 20:28 #17394428Vind het motorblok wel nice hoor zo. Ziet er goed uit allemaal! Leuk om te volgen.
7 maart 2008 om 22:30 #17394429Hoy,
Ik heb deze avond nog een beetje voortgewerkt aan het voorspatbord.
Nu al het binnenwerk vernieuwd en verstevigd is , moet er enkel nog een buitenplaat ingelast worden.
Eerst heb ik de verf en de plamuur van het resterende stukje voorspatbord aan de wielrand verwijderd, tot op de blanke plaat.
Dan heb ik heel veel tijd gestoken in het perfect haaks uitsnijden (slijpen) van de opening.
Ik ben hiervoor opnieuw met karton aan de slag gegaan.
Het plaatstuk wat erin komt is een perfecte rechthoek.
Dat maakt het veel eenvoudiger om de plaat netjes op maat te krijgen voor in de opening.
Na het snijden van die plaat moest ze in de kromming van het bestaande spatbord gevormd worden. Niet zo eenvoudig want ik wil geen plooien in de plaat krijgen.
En dan heb ik alles erweer ingepast en in geklemd.
Shot with Photosmart M627 at 2008-03-07Morgen kan ik het er gaan inlassen en afwerken.
Ik heb nu geen zin meer.Geert
7 maart 2008 om 23:35 #17394430origineel gepost door gvy
Hoy,Ik heb deze avond nog een beetje voortgewerkt aan het voorspatbord.
Nu al het binnenwerk vernieuwd en verstevigd is , moet er enkel nog een buitenplaat ingelast worden.
Eerst heb ik de verf en de plamuur van het resterende stukje voorspatbord aan de wielrand verwijderd, tot op de blanke plaat.
Dan heb ik heel veel tijd gestoken in het perfect haaks uitsnijden (slijpen) van de opening.
Ik ben hiervoor opnieuw met karton aan de slag gegaan.
Het plaatstuk wat erin komt is een perfecte rechthoek.
Dat maakt het veel eenvoudiger om de plaat netjes op maat te krijgen voor in de opening.
Na het snijden van die plaat moest ze in de kromming van het bestaande spatbord gevormd worden. Niet zo eenvoudig want ik wil geen plooien in de plaat krijgen.
En dan heb ik alles erweer ingepast en in geklemd.
Shot with Photosmart M627 at 2008-03-07Morgen kan ik het er gaan inlassen en afwerken.
Ik heb nu geen zin meer.Geert
Echt zeer netjes hoor:o
En ik vind het wel leuk dat nog meer mensen dezelfde manier van werken hanteren:thumbup
Het eerst uitwerken op karton:D
Dit word een puike GT:vertag die weer jaren en jaren mee ka:thumbup
Keep up the good work:P8 maart 2008 om 07:57 #17394431origineel gepost door gvy
origineel gepost door bladeofdarkness
het zit je ook niet mee….:( word weer bijna onmogelijk om het los te krijgen zeker?[edit] gave foto’s in ieder geval :thumbup [/edit]
Het was niet simpel, maar mits een via het net gevonden handleiding heb ik de boel wel degelijk weer volledig toegekregen zoals het hoort :thumbup.
Geert
waar had je die handleiding precies gevonden?
goed bezig met je auto, geloof niet dat die delen nog ooit vergaan.:thumbup:wors
ik denk dat velen hier jaloers zijn op zo’n werkplaats..:kewlpics8 maart 2008 om 12:27 #17394432waar had je die handleiding precies gevonden?
goed bezig met je auto, geloof niet dat die delen nog ooit vergaan.:thumbup:wors
ik denk dat velen hier jaloers zijn op zo’n werkplaats..:kewlpics [/quote]Hallo, Ik heb het al ergens onder “cih” topic “alles op een rij versnellingsbakken” geplaatst.
Hier nog eens de url’s :wat betreft mijn werkplaats. tja…
Ik ben niet echt een sleutelaar aan wagens, maar ik hobby over het algemeen nogal veel. Ik maak graag dingen. “homecinema , luidsprekers, meubels, opel GT,airbrushpainting…..”
En zo heb ik mijn eigen huis ook volledig in autocad 3d getekend en dan zelf gebouwd. Dat geeft als voordeel dat je dan de dingen goed naar je hand kan zetten.
Zo is de werkplaats onder de garage gemaakt en ingericht, heb ik een opening van 1m x4m centraal gemaakt, toegelegd met uitneembare roosters. Boven die opening, in de garage, is een profiel, waarop een elektrisch takeltje loopt. enz…
Dat is natuurlijk wel handig allemaal nu , voor de werkzaamheden aan de GT. :thumbupGeert
8 maart 2008 om 17:26 #17394433Voila,
De plaat zit er ingelast.
Ik heb eerst de bovenzijde en de rechterzijde afgelast.
Zo kon ik de plaat , voorzichtig , nog wat omhoog lichten.
Met een verfborstel en zincepoxyverf kon ik zo de lasnaad langs binnen afstrijken.
De rest van de plaat is warm gegalvaniseerd, dus daar komt in tijden niets meer aan.
Daarna is ook de linkerzijdehoek en een stuk aan de onderkant verder afgelast.
Vervolgens met slijptol en schuurtol afgewerkt.Geert
8 maart 2008 om 20:38 #17394434Zo,
Ik heb rondom op de schuurnaad oude lak/naakte plaat eerst met 400 geschuurd, dan hierover op de lak met 1000 nat mat gezet.
overlappend afgetaped en het geheel van de herstelling met het spuitpistool in de zincepoxy gezet.Wat mij betreft kan er strak gezet worden met plamuur.
Maar dat ga ik zelf niet doen.
Ik herinner mij van vroeger dat ik daar gewoon de feel niet voor heb….Nog wat fotootjes van het geheel tot nu/
Geert
11 maart 2008 om 21:11 #17394435De bovenstaande foto’s tonen waar ik sta.
Nu ga ik eerst de carrosserie terug strak laten zetten (plamuren is niet mijn ding)
Maar dan wil ik gaan spuiten.Ik heb een compressor, een paar spuitpistolen (bovenbeker 1.4, onderbeker 1.5)
Ik heb ook reeds nexa autocolor 2k clearcoat p190-535 met verdunner en verharder.
De kleur van m’n GT (groen parelmoer van jawel jawel…. volkswagen….) moet ik nog laten mengen .
Ik heb al wel eens dingen afgelakt waaronder een complete harley davidson, omdat ik ook airbrushpainting doe.Maar ik heb nog nooit uitnevelen van kleur en lak gedaan.
Nu heeft nexa autocolor daar een specifieke fade out thinner voor.
Maar heb ik die werkelijk nodig? Produkten zijn duur…..Hoe doen jullie het met succes. Graag vooral advies van mensen die het zelf in de vingers hebben.
bedankt alvast.
Geert
11 maart 2008 om 23:03 #17394436proper gedaan
nog veel sterkte met de gt
ik zoek trouwens ook nog een spuiter in de zelfde streek als jijmaarja dat gaat maar voor het einde van het jaar zijn ten vroegsten
Greets,
Alex13 maart 2008 om 22:20 #17394437Mannen,
Ik sta hier voor een dilemma.
Eigenlijk hebben mijn achterwielen een iets te kleine ET waarde, waardoor ze ongeveer 1 tot 1,5 cm buiten de wielkassen steken. Ik heb zelfs indertijd de veerweg iets ingekort.
Anderzijds vond Ik dit wel mooi staan.Voor de keuring kunnen wielen niet buiten de wielkast komen, dus moet ik wel smaller steken als ik erheen moet gaan.
Andere wielen is geen optie. Deze zijn zeer zeldzaam en ik hou echt wel van hun stijl.Nu ik toch bezig ben aan de GT, ben ik aan een experiment wielkastverbreding , begonnen.
Ik verzeker jullie, het is aartsmoeilijk om uit een stuk vlakke plaat een dergelijk ingewikkelde ronde vorm te snijden en plooien , die past en uit één stuk bestaat en een omgeplooide boord heeft…..
Ik ben eerst weer met karton aan de slag gegaan en ben na enige pogingen overgestapt op plaat.NU WIL IK ECHT JULLIE EERLIJKE MENING.
Ga ik er mee door…. of leg ik het stil. ???
Wat vinden jullie van de stijl???Eigenlijk ben ik niet echt een voorstander van het optisch tunen van deze oldtimer, maar anderzijds is dit een vrij bescheiden aanpassing die gewoon de wielen in de wielkast plaatst ipv erbuiten.
De verbreding is ondanks dat toch bijna 4 cm
Zo gaat ie worden:
En zo is ie nu:
En dit is de achterzijde met rechts de verbreding en links origineel:
Vuur maar af.
Geert
13 maart 2008 om 22:42 #17394438volgende keer nooit nat schuren over plamuur. plamuur werkt als een spons en trekt water op.
voor zinkepoxy is het beter om met 220 te schuren en daarop zinkepoxy te zetten. dan 320 tot 400 schuren en daarover schuurfiller (grondverf) om zeker te zijn dat alle deukjes en putjes wegzijn overnevelen met een gekleurde spuitbus (zwart op wit bv) en deze dan met een handschuurblokblok met 400 tot 600 te schuren. (waarom schuurblok: omdat je daarmee vlak op het stuk blijft. in de spuitnevel van de spuitbus zie je dan ok mee waar je het oppervlak raakt en niet raakt.
daarna alle grondverf met 1000-1200 nat schuren vergenoeg grondverf uitschuren en zeker er niet doorschuren met die watergedragen lakken van tegenwoordig. Alle rest van het oppervlak dat enkel vernist word schuren met een grijs schuursponje met water of ontvetter. en dan alles goed afwassen met water nadien en hij is perfect klaar om te spuiten13 maart 2008 om 22:52 #17394439origineel gepost door CORSA2L16VALVE
volgende keer nooit nat schuren over plamuur. plamuur werkt als een spons en trekt water op.voor zinkepoxy is het beter om met 220 te schuren en daarop zinkepoxy te zetten. dan 320 tot 400 schuren en daarover schuurfiller (grondverf) om zeker te zijn dat alle deukjes en putjes wegzijn overnevelen met een gekleurde spuitbus (zwart op wit bv) en deze dan met een handschuurblokblok met 400 tot 600 te schuren. (waarom schuurblok: omdat je daarmee vlak op het stuk blijft. in de spuitnevel van de spuitbus zie je dan ok mee waar je het oppervlak raakt en niet raakt.
daarna alle grondverf met 1000-1200 nat schuren vergenoeg grondverf uitschuren en zeker er niet doorschuren met die watergedragen lakken van tegenwoordig. Alle rest van het oppervlak dat enkel vernist word schuren met een grijs schuursponje met water of ontvetter. en dan alles goed afwassen met water nadien en hij is perfect klaar om te spuitenHa ,
Wel bedankt voor de tips. Zeker iets waar ik rekening mee ga houden.
Momenteel heb ik nog niet geplamuurd
Ik heb enkel de zink gespoten om te vermijden dat er naakte plaat en lassen blijven staan, tijdens de trage vordering der werkzaamheden.Meningen over de verbreding zijn ook echt welkom.
Geert
14 maart 2008 om 07:46 #17394440Van de zijkant zou ik zeggen doen die verbreding. Wanneer je het echter van de achterzijde ziet zou ik het zeker niet doen. Die originele GT lijn is te mooi en vloeiend om hem te veranderen.
Greetz
14 maart 2008 om 07:47 #17394441AnoniemLid sinds:
1 January 1970verbreding staat niet gek
maar persoonlijk vind ik hem origineel mooierhoud die ook meer z,n waarde denk ik;)
is het geen optie om t hart van je velg aan de binnen zijde
iets te latem afdraaiendan komt je velg
ook verder naar binnen;)
weet ook niet of je aan de binnenkant de ruimte hebt ivm ophanging??? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.