Opel grandland x als caravantrekker

Forumindex Forums Modellen Grandland X Opel grandland x als caravantrekker

19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554092
    matta
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 June 2024

      Ik ben wel eens benieuwd of jullie caravan achter jullie grandland x hebben en wat daar de ervaringen mee zijn.

       

      Omdat ik er ook over zit na te denken om een caravan te kopen.

      #18554093
      quandor
      Deelnemer
        Lid sinds:
        14 November 2017

        Ik vermoed dat het mede van de uitvoering / bouwjaar / bijbehorende specs afhangt. Ik had een 1.6 diesel (120 PK) en ik mocht 1200 Kg trekken. Dankzij de 300 Nm trekkracht wilde het wel een beetje. Ben wel eens met een geremde aanhanger onderweg geweest met ongeveer 1 ton aan stoeptegels erin en dat ging prima, al ben ik bang dat de totaalmassa van de combinatie het maximum trekgewicht overschreed. Het optrekken was even een heel klein ‘dingetje’ maar als het eenmaal rolde, dan rolde het ook prima.

        Maar ja, 1200 Kg houdt (tegenwoordig) ook niet over. Ik heb er geen flauw vermoeden van wat de trek specs van jouw uitvoering zijn.

        #18554094
        matta
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 June 2024

          Ook 1200 kg ongeveer @quandor

          #18554095
          matta
          Deelnemer
            Lid sinds:
            23 June 2024

            Ik heb hier iets gevonden op een forum over het trekken van een caravan https://caravan-forum.nl/viewtopic.php?t=44323

            #18554096
            quandor
            Deelnemer
              Lid sinds:
              14 November 2017

              Ik heb het e.e.a. doorgelezen en dan kom ik tot de conclusie dat er geen enkel probleem mag / kan zijn. Zelfs iemand met een 2008 (110 Pk 205 Nm) trok er een en volgens mij gaan de specs van jouw auto daaraan voorbij.

              #18554097
              matta
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 June 2024

                Ja precies zo las ik het dus ook leuk om zoiets uit te zoeken :good:

                #18554099
                quandor
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  14 November 2017

                  Dat niet alleen, maar ik had schoonouders die het nodig vonden Nederlandse aardappelen mee te nemen (zak van 5 Kg), hun luxe tuinstoelen, X kilo per stuk, een paar blikken van Nederlandse blikgroente die in Italië / Spanje eigenlijk niet te koop waren en nog wat meer dingen en als je het e.e.a. bij elkaar optelde dat ging dat om heel veel kilo’s aan extra gewicht.

                  Zelf heb ik nooit een caravan naar het buitenland getrokken, maar ik heb wel een keer een Nederlandse auto op de Franse autobaan zien staan met daarachter een caravan, althans wat er van over was, want alleen de bodemplaat met de 4 wielen stond er nog (schuin geschaard onder een  hoek van 30 graden) , de inhoud van de caravan lag over de rijbanen verspreid. Dan zie je daarnaast ook nog eens 2 koters in de berm staan en dan word je al snel mede-verdrietig, zeker als het de heenweg op weg naar de vakantiebestemming betreft…….

                  Nog erger was hetgeen een collega van mij ovekomen is. Hij reed vanuit zijn woonplaats de snelweg op (2 Km van huis af) op weg naar zuid-Frankrijk en bij  / kort voor het invoegen werd hij ingehaald door een vrachtauto en door de zuigende werking van het e.e.a. boem, einde oefening, einde vakantie.

                  #18554100
                  matta
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    23 June 2024

                    Ik was.me alleen aan het oriënteren of het kon.eerst de kinderen het huis uit en dan met zijn tweeën op pad met caravan he

                    #18554110
                    jopsa
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      3 May 2019

                      Wat een drukte op dit forum

                      #18554115
                      quandor
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        14 November 2017

                        @matta : jij had het over eventueel op termijn een caravan gaan trekken. Toen ik er nog even over nadacht schoot mij te binnen dat ik het trekhaak gedoe bij de Grandland X als enigste ‘echte’ nadeel heb ondervonden. Ik gebruikte de trekhaak maar een paar keer per jaar, maar ik ben na de eerste keer friemelen en prutsen maar gewoon (liggend op de rug) op een kleed gaan liggen want bij Opel hebben ze bij de GL X de stekker aansluiting zodanig ver naar achteren geplaatst dat je met goed fatsoen en op een normale wijze er maar lastig bij kan komen en dan heb ik het nog niet eens over het ‘oog’ voor het losbreekreminrichting kettinkje

                        Dat was dan ook de reden dat ik bij mijn huidige auto de optie : elektrische in- en uitklapbare trekhaak heb gekozen. Dat is zó fijn, zeker omdat de stekkeraansluiting bovenop de trekhaak zit. Ik hoef er niet eens meer voor door de knietjes.

                        #18554116
                        matta
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          23 June 2024

                          Lekker voor je ik was al blij dat er een standaard op deze auto zat :rose:

                          #18554117
                          quandor
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            14 November 2017

                            Wie weet, ik had namelijk een afneembare trekhaak. Misschien dat bij een vaste trekhaak de stekkeraansluiting anders is geplaatst. Laat ooit maar eens en keer horen hoe je het hebt ervaren als je een karretje o.i.d. gaat trekken.

                            #18554118
                            matta
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 June 2024

                              Ik heb wel een afneembare trekhaak maar eerlijk gezegd heb ik er nog jiet aangemeten.

                              #18554119
                              matta
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                23 June 2024

                                Aangezeten moest het zijn

                                #18554192
                                quandor
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  14 November 2017

                                  De eerste keer dat ik de trekhaak gebruikte was het even ‘wennen’. (los van het kleed en op de rug liggende onder de auto komen).

                                  Het ‘werken’ met het sleuteltje en de trekhaak vergde enige gewenning. Ook bij het weer verwijderen van de trekhaak mag je even scherp zijn. Als het je gelijk lukt met het (oranje?) sleuteltje, dan moet je wel een beetje oppassen. Het hele ding weegt mogelijk net zoveel als een zak aardappelen dus zorg ervoor dat je voet / voeten niet onder de trekhaak staan als je ‘m demonteert, want de kans is zeer wel denkbaar dat de trekhaak opeens loskomt en naar beneden valt/

                                  #18554193
                                  matta
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    23 June 2024

                                    @quandor ik ga zeker opletten geen zin om een ziektewetje te pakken voor mijn vakantie over 3 weken.

                                    #18554196
                                    Lekokdoor
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      4 January 2019

                                      Klopt inderdaad, de stekker aansluiting zit zeker (te) ver naar achteren.
                                      Bij onze Grandland x hebben wij de aansluiting naar voren laten halen door de monteur van de garage.
                                      Werkt goed. Geen geklooi onder de auto meer. Op een knie en aansluiten maar.

                                      #18554201
                                      jopsa
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        3 May 2019

                                        idd.  zat bij mij ook zichtbaar.

                                        #18554268
                                        quandor
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          14 November 2017

                                          @Lekokdoor : belangrijkste reden was wel dat ik niet altijd een oude trui of shirt droeg, dus continue op de rug op een kleedje onder de auto friemelen was niet altijd een echte optie.

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.