Opel Dakdragers

Forumindex Forums Overige Opel algemeen Opel Dakdragers

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17249930
    jeroeno
    Deelnemer
      Lid sinds:
      20 August 2009

      Ik heb bij mijn Opel Astra ook de dakdragers van de vorige eigenaar over genomen.
      Dit zijn aluminium dakdragers van Opel zelf.

      Nou zit er echter geen rubber strip in de dragers. Dus ik vrees dat een koffer snel gaat glijden, en ik weet inmiddels zeker dat het een enorm kabaal maakt tijdens het rijden :swear

      Heeft iemand enig idee of die strips los te verkrijgen zijn?

      Ik vind het nogal zonde om hiervoor nieuwe dakdragers te moeten kopen.

      #18040480
      jeroenk
      Deelnemer
        Lid sinds:
        6 February 2012

        Koffer glijden? De koffer die ik wel eens meeneem zit met bouten net voor en achter de drager. Dus totaal 8 bouten; die je strak moet draaien van binnenuit… Dat glijdt helemaal niet. Ter geluidsafweer plak ik een aantal stoelviltjes (die je onderaan je poten plakt) op de dragers; die koffer schuift geen mm.

        Ik weet niet hoe jouw dakkoffer bevestigt dient te worden?

        #18040481
        jeroeno
        Deelnemer
          Lid sinds:
          20 August 2009

          Nou, ik wilde zaterdag kijken voor een dakkoffer bij de halfords.
          Die zat idd ook met 4 U-beugels vast (dus ook 8 bouten).

          Maar het probleem was dat die beugels voor 56mm dragers zijn, terwijl die dragers die ik heb 57mm zijn :(

          Maar goed, ik ben een complete leek op het gebied van die dakdragers.
          Ik denk dat ik die sleuf uiteindelijk maar ga afplakken met ducktape.

          Ik kreeg bij de halfords het idee dat zo’n rubber strip essentieel is. :)

          #18040482
          jeroenk
          Deelnemer
            Lid sinds:
            6 February 2012

            Hoe bedoel je het bovenstaande precies? Dat de bouten die bij die “U” zitten te kort zijn om de dakdrager aan de binnenkant nog aan te schroeven?

            Bij de bouwmarkt haal je een paar langere bouten en het probleem lijkt me de wereld uit…

            Die rubber strip kan inderdaad het glijden voorkomen; maar zit er ook “tegen” de beschadiging van je dragers + koffer. Hoewel de praktijk mij heeft geleerd dat koffer goed strak zetten + viltjes perfect werkt. Al twee jaar achter elkaar zo’n 4000km met die koffer op het dak in de zomer gereden ;)

            #18040483
            jeroeno
            Deelnemer
              Lid sinds:
              20 August 2009

              Ik bedoel dat de dakdragers die ik heb 57mm breed zijn, terwijl die bouten van de desbetreffende dakkoffer 56mm uit elkaar zitten.
              Dus je krijgt die U-beugeltjes niet om de dakdrager heen.
              En bredere beugels halen heeft geen zin, want dan kloppen de gaten van je koffer niet meer. :)

              #18040484
              jeroenk
              Deelnemer
                Lid sinds:
                6 February 2012

                Dat is inderdaad wel balen; zou gewoon even één dakdrager meenemen als je gaat kijken voor een dakkoffer. Je hebt best kans dat het net past; al dan niet met een beetje lakschade op je dakdragers op de plek waar de bouten erlangs vallen.. Maar het is allicht goedkoper dan nieuwe dragers aan te schaffen…

                Als je zelf een beetje creatief bent zou je zelf ook die onderste stukjes van de U kunne maken. Alleen net 1 of twee millimeter breder. Je bout komt dan onder een kleine hoek te staan op de gaten van je dakkoffer. Heb in het verleden ook wel eens creatief moeten knutselen met dakdragers voor een toybota corolla waarvan de dakkoffer ook geen plug en play was.

                Persoonlijk denk ik dat zelf iets fabriceren de beste en veiligste oplossing is. Je zou je dragers ook iets kunnen invijlen op de plek waar de bouten er langs komen; maar knutselen aan de integriteit van die dingen zou ik je afraden….

                Dus: Passen; past het niet: zelf iets fabriceren, andere dakkoffer zoeken, of andere dragers zoeken…

                Denk dat dat je opties zijn :hmmz

                #18040485
                jeroeno
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  20 August 2009

                  Tja, dit was een leuke aanbieding.

                  119.- voor een 300 liter Hapro koffer.
                  Opening aan de achterkant, maar goed, voor die enkele keer per jaar dat ie op de auto zit vind ik het wel best.
                  De koffers die welk zouden moeten passen (Hapro gezien tot 74mm dakdragers) zijn meteen weer tegen de 200 euro aan.

                  Maar ik zal eens rond kijken. In ieder geval duidelijk dat er dus niet altijd van die rubbers in zo’n sleuf horen te zitten.
                  Dank je wel.

                  #18040486
                  LoLa
                    Lid sinds:
                    23 February 2012

                    Even ter assistentie een foto van de dagdrager:

                    #18040479
                    jeroenk
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 February 2012

                      Tjsa, je geeft zelf al aan dat je weinig op je dak vervoert. Zou ‘m in dit geval afplakken met van die enkelzijdige schuimtape. Ter verduidelijking:

                      Dat staat natuurlijk wel los van een niet passende koffer…

                      #18040487
                      jeroeno
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        20 August 2009

                        Ja, maar het gaat (als het een beetje stevig plakt) wel een heel hoop herrie van de wind tegen.
                        Want dat was van de week (zonder koffer, maar wel de dragers op t dak) niet normaal.

                        #18040488
                        opelremco
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          11 August 2007

                          Waarom buig je niet een stuk draadeind op 57 mm uit elkaar.kun je zelfs je eigen moeren gebruiken.

                          #18040489
                          jeroeno
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            20 August 2009

                            Ik heb hier niet echt het gereedschap om (toch wel stevig) ijzer netjes in een mooi bochtje te knijpen :)

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.