opel corsa X14XE cilinderkop monteren.

Forumindex Forums Modellen Corsa opel corsa X14XE cilinderkop monteren.

  • Dit onderwerp is leeg.
19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
  • Auteur
    Berichten
  • #17261502
    sam88
      Lid sinds:
      27 October 2013

      Hallo mannen,

      Mijn naam is Sam en ik heb een corsa 1.4 16V motorcode X14XE uit 1997 gekocht waarbij de koppakking kapot is.
      Nu heb ik de cilinderkop gedemonteerd, schoongemaakt en nu bereid ik me voor om alles weer terug te plaatsen.

      Nou ben ik op zoek naar tekeningen waarop aanhaalmomenten etc. staan hoe de kop moet worden gemonteerd.
      Ook ben ik op zoek naar tekeningen hoe de distributie moet worden gemonteerd.
      Soort van een How to zeg maar.

      Ik heb verstand van auto’s maar bij dit klusje heb ik liever wat referentie materiaal.

      Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

      groetjes,
      Sam

      #18183023
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Kop laten vlakken????

        zo nee, dat is wel raadzaam…

        Willem

        #18183024
        sam88
          Lid sinds:
          27 October 2013

          Ik heb een compleet gereviseerde kop die is gevlakt en voorzien van nieuwe onderdelen.

          Kop is geen probleem alleen de montage.

          Vandaar dat ik naar tekeningen op zoek ben

          #18183025
          Vannos
          Deelnemer
            Lid sinds:
            14 November 2010

            Misschien is het ook makkelijker om van te voren gegevens op te zoeken zodat je in een klap alles kan monteren
            Dan zal je zien dat het weinig voorstelt.

            #18183026
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              Ik heb geen gegevens bij de hand, wel een plaatje van de distri…

              Willem

              #18183027
              sam88
                Lid sinds:
                27 October 2013

                Alles is welkom mannen.

                #18183028
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  #18183029
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    aanhalen van binnen naar buiten in de volgende fasen:

                    1: 25Nm
                    2: 90graden
                    3: 90graden
                    4: 90graden
                    5: 45graden

                    #18183030
                    sam88
                      Lid sinds:
                      27 October 2013

                      Dankje wel win,

                      Wat me opviel op de nokkenas kon ik helemaal geen merk tekens vinden.

                      Nou nog alleen tekeningen wat betreft cilinderkop montage.
                      Hoop dat jullie mij kunnen helpen

                      #18183031
                      wim-v6
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        12 August 2005

                        op de wielen staan merktekens

                        #18183032
                        sam88
                          Lid sinds:
                          27 October 2013

                          wim,

                          wat wordt er precies bedoeld met:?

                          1: 25Nm
                          2: 90graden
                          3: 90graden
                          4: 90graden
                          5: 45graden

                          Ik denk eerst alle 10 bouten met 25nm vast zetten in volgorde en daarna doortrekken tot een hoek van 90 graden? en de laatse (5de keer) 45 graden?

                          correct me if im wrong.

                          #18183033
                          my ride
                          Deelnemer
                            Lid sinds:
                            27 September 2010

                            juist. eerst de bouten van binnen naar buiten vast draaien met 25NM.
                            daarna van binnen naar buiten 90 graden.
                            daarna opnieuw van binnen naar buiten 90 graden .nja enz enz
                            daarna van binnen naar buiten 90 graden.
                            daarna van binnen naar buiten 45 graden

                            de NM doe je met de momentsleutel.
                            de graden met een gradenboog. ;)

                            #18183034
                            sam88
                              Lid sinds:
                              27 October 2013

                              Mannen,

                              Vandaag hele dag bezig geweest aan de corsa eenmaal klaar draai ik de sleutel om, auto start maar draait als een traktor.

                              ik alles na gekeken bleek te riem 1 tand verschoven te zijn, na een paar keer draaien met de ratel klopte er helemaal niks meer van van de timing.
                              De streepjes op de nokkenas stonden aan de buiten kant ipv de binnenkant. (stond met monteren 100% goed)
                              Ik weer de D-riem eraf gehaald en vanaf het begin opnieuw gedaan, deze keer zag het er allemaal wel goed uit.

                              De 2e poging hetzelfde verhaal.
                              auto start moeilijk, toerental schommelt, draait als een traktor, moeilijk op toeren te houden, motor valt uit, ook springt het motorstoring lampje aan.

                              Timing staat goed deze keer.

                              Wat me wel opviel is dat op de nokkenas van de uitlaatzijde, heb je paar van die uitstekende spiezen (dunne, middel en grote)
                              Die dunne is afgebroken, kan dit de oorzaak zijn?

                              Evt iemand die tegen vergoeding mij even wilt helpen?

                              ik hoop van jullie te horen.

                              #18183035
                              wim-v6
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                12 August 2005

                                Als de nokkenassen verkeer stonden heb je ze zelf niet goed gezet / na-gecontroleerd.
                                Kans aanwezig op motorschade.
                                Wel handig om te weten waar je vandaan komt.

                                Wat bedoel je met spiezen??
                                De platen op het nokkenaswiel, die zijn wel Belangrijk ja, voor de Timing van de ontsteking.

                                Willem

                                Willem

                                #18183036
                                sam88
                                  Lid sinds:
                                  27 October 2013

                                  Hallo wim,

                                  Ik heb juist de nokkenassen goed gezet, vandaar dat ik het zelf ook raar vind.
                                  Motor heeft gewoon compressie en draait normaal rond.

                                  Nu staat de timing voor zover ik weet wel goed.

                                  Ja die platen, die uitsteken zeg maar.

                                  Ik zelf kom uit Zoetermeer.

                                  #18183037
                                  wim-v6
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    12 August 2005

                                    als de nokkenassen juist hadden gestaan en juist opgespannen waren hadden ze niet van tijd kunnen lopen.

                                    ow das in de buurt.. wij zitten in Zoetermeer / Berkel en Rodenrijs / Pijnacker / Nootdorp

                                    zal mijn nummer effe PM-en

                                    Willem

                                    #18183038
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Koppel de stekker eens los van de nokken-as sensor..

                                      Willem

                                      #18183039
                                      robin6833
                                      Deelnemer
                                        Lid sinds:
                                        1 June 2012

                                        Vergeet de krukaspoulie en vooral die bout niet voor het starten! deze houd de krukas bij elkaar, ik was hem ook vergeten, met als gevolg het hele blok naar de klote. niet te snel willen starten, eerst alles goed vast zetten!!

                                        Edit: linkje naar mijn topic waar veel informatie is gegeven: viewtopic.php?t=175166

                                        #18183040
                                        sam88
                                          Lid sinds:
                                          27 October 2013

                                          Mannen,

                                          Ik kan inmiddels melden dat de corsa als een zonnetje draait.

                                          Het probleem was een vastzittende EGR klep waardoor de corsa te veel benzine kreeg, en dat verklaarde waarom hij onregelmatig liep.

                                          Dankzij Wim-v6, die de corsa had uitgelezen kwam erachter.

                                          Egr klep schoongemaakt en het probleem was weg.

                                          Gisteren met de corsa op pad geweest, autootje rijdt als nieuw!.

                                          Iedereen bedankt voor de reactie’s en Wim nogmaals bedankt voor je tijd en moeite!.

                                        19 berichten aan het bekijken - 1 tot 19 (van in totaal 19)
                                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.