Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa uitlezen
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 februari 2017om 17:21 door bart-gsi.
-
AuteurBerichten
-
10 februari 2017 om 16:15 #18338433
Goede namiddag beste mensen,
Sinds Augustus ben ik de eigenaar van een Opel Corsa D (55 kw/ 75pk eco flex CTDI 1.3)
Sinds deze namiddag is er een “service – indicatie” lampje beginnen branden bij een draaiende motor.
Ik heb de motor al eens uitgezet en terug aangezet om te zien of het lampje uitgaat maar tevergeefs.
Vorige maand is dat lampje ook al beginnen branden, toen is de auto binnen gegaan bij de garage en toen bleek de dieselroetfilter verstopt te zitten dus ik vermoed dat er nu een ander probleem heerst.
In de handleiding kan ik vinden dat er een “storing” moet zijn in de motor of in de versnellingsbak.
Kan het ook gewoon zijn dat de auto voor onderhoud binnen moet? Op de kilometerteller staat 47 400 km.
Weet er toevallig iemand hoe ik de code zelf handmatig kan uitlezen, of daar een mogelijkheid toe is om deze code op de display te laten zien?Alvast bedankt!
Groetjes,
Niels10 februari 2017 om 17:55 #18338436opcom aansluiten aan je auto..
dit kun je zelf kopen voor een 10tje of 3.. of iemand in de buurt vinden die opcom beschikt.. uit welke omgeving kom je??10 februari 2017 om 17:56 #18338437Oke dankje!
Ik ben van Zoersel (provincie Antwerpen) :)Groetjes,
Niels10 februari 2017 om 19:23 #18338438hmm.. ik kan eventueel wel die kant op rijden.. maar moet even tot de 20ste wachten… ik kom zelf van tilburg maar ik ga vaak het einde van de maand naar oostende dus kom ik er langs savonds..
kun je er een weekje mee wachten?? dan kan ik de 20ste op maandag savonds jouw kant op komen om uit te lezen wat er aan de hand is..11 februari 2017 om 19:43 #18338504Klinkt als regenereren van de roetfilter.
Rij je grote afstanden of kleine waardoor de motor eigenlijk niet op temperatuur komt?
Wat is de onderhoud status van betreffende auto?
Allemaal info die belangrijk is om een diagnose te maken voor Bart als hij langs komt.Succes Bart en Niels.
11 februari 2017 om 20:07 #18338508als de auto niet doet regenereren kan ik dat handmatig starten via opcom… dat is opzich geen probleem…
11 februari 2017 om 20:24 #18338510Hoi allemaal!
Dankjewel Bart dat je daarvoor me wilt helpen, ik ga maandag naar de garage waar ik hem gekocht heb. Aangezien ik daar nog wettelijke garantie heb, kan ik hem daar even uitlezen. :) Ja over die dieselroetfilter heb ik ook al over zitten denken maar deze filter is 1 maand geleden proper gemaakt. Sindsdien heb ik niet veel meer gereden, hoogstens 1 volle naftbak of 800 km op 1 maand tijd dus ik denk dat het daar niet aan ligt. Toen datzelfde lichte brandde vorige maand, knipperde ook het lampje van de filter, dat is nu niet het geval. Volgens de handleiding heb ik ergens een storing in de motor of koppeling waardoor hij overgeschakeld is op een noodloopprogramma waardoor ik nu wel meer verbruik, dat merk ik ook wel. Meestal rijd ik kleine afstanden maar wanneer het lampje van de filter brandt, wat wil zeggen dat hij deze zelf aan het schoonmaken is en dat ik minstens 2000 toeren moet halen, dan rijd ik tot wanneer dit proces klaar is. (2 keer gebeurd in januari)
Bedankt voor jullie reacties!
Groetjes,
Niels11 februari 2017 om 20:56 #18338515het regenereren gebeurd niet als je minstens 2000 toeren maakt..
als ik zelf het regeneratie process moet starten draaid de motor 3500 toeren voor 20 minuten ( opwarmen van het filter element tussen de 400 en 600 graden en het reinigen)
en zoals bij een ander topic besproken zal volgens mij het lampje niet branden als het process bezig is… eerder als het filter verzadigd is…13 februari 2017 om 12:51 #18338620Amai dat is veel 3500 toeren per minuut.. Als ik 120 km/h rijd, zit ik nog niet aan de 3000 toeren per minuut. Ik moet wel zeggen dat ik geregeld op de snelweg rijd waardoor mijn filter gereinigd kan worden. Meestal rijd ik dan 25 km op de snelweg, hopelijk is dat genoeg om dit proces elke keer een beetje te laten functioneren. Net langs de garage geweest om hem uit te lezen en jet blijkt een storing in een sensor te zijn van de motorolie werd er mij verteld. De wagen heb ik achter moeten laten voor dit na te checken. Gelukkig dit keer niets met de dieselroetfilter zoals vorige keer en gelukkig valt alles onder garantie. (Tweedehandsgarantie)
Alvast bedankt voor alle reacties!
Groetjes,Niels
13 februari 2017 om 13:43 #18338627Ok netjes van de garage..
En van de filter.. Dat reinigen is niet steeds een beetje.. Je ecu start het regenereren en als je de moror uitzet of onder een bepaald aantal toeren komt wordt het process afgebroken en zal dan weer starten wanneer je filter weer verzadigd is.13 februari 2017 om 14:08 #18338632dit is overigens om je een beetje een idee te geven als je zelf geforceerd een regeneratie process start met opcom
18 februari 2017 om 15:37 #18338994Dankjewel voor het filmpje en de info!
Heb gisteren de auto van de garage mogen halen en er zat blijkbaar teveel olie in de auto terwijl niemand olie daarvoor in de auto gedaan heeft. De garage denkt dat dit komt door het regenereren van de filter waardoor er op 1 of andere reden teveel olie bijgekomen is. Ze hebben de filter vernieuwd en nieuwe olie erin gedaan. Wanneer ik 1000 km gereden heb, vroeg de garage om hem even terug binnen te brengen om te kijken of alles wel werkt ivm het regenereren. Ik hou jullie verder op de hoogte!Groetjes,
Niels Spaenjers
18 februari 2017 om 17:21 #18339002Meer olie kan er niet bij komen dan wat er al in zit.. Een motor maakt niet magisch olie aan :)
Alleen als olie in de verbrandingskamer komt zou dat met regenereren funest zijn..
Maar dan over 1000 km lees ik het vanzelf hoe het afgelopen is bij de garage.. Ik houdt dit topic in de gaten… -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.