Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel corsa met seat ibiza velgen en banden ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
29 juni 2011 om 18:43 #17240691
Goede dag!
Ik weet niet of hier al een topic over is want ik had daar even geen tijd voor om dat te bekijken.
Een vriend van mij heeft een Seat ibiza met mooie velgen eronder. Hij gaat deze auto naar de sloop brengen en ik mag die velgen hebben (met banden).
Mijn vraag hierbij is of die velgen onder mijn auto kunnen/passen.Ik heb uiteraard een Opel. Het is een Opel Corsa C uit 2001 en de auto waar de velgen onder zitten is een Seat Ibiza 1995.
Alvast bedankt voor de reacties.
Groet Bob.
29 juni 2011 om 18:44 #17910647draai van beide autos 1 wiel af en wissel ze om en je hebt het andwoord ;)
29 juni 2011 om 20:04 #17910648Veel teveel werk, soepkip ;)
Draai er 1 van de Ibiza af en kijk aan de achterkant wat de maatvoering is.Dan meet je nog even het naafgat op (zal wel VAG/VW formaat zijn, dus 57,1mm) en de afstand kruislings over tussen de bouten (moet 100mm zijn van center naar center).
Verder ook even goed kijken naar de bout gaten. De kans is goed aanwezig dat de “kom” waar de bout in komt te liggen bol is ipv conisch.
Je originele bouten kan je er dus niet voor gebruiken, en de bouten van de Ibiza hebben waarschijnlijk de verkeerde dikte en spoed.
Dan moet je dus speciale bouten gaan kopen, VAG kop (R13 bolconisch) op een Opel bout (M12x1,5).Heb pas hetzelfde gehad met bouten. Audi A2 velgen onder een Corsa B. Setje van 16 bouten (gloednieuwe) kostte 40 euro. Dus zo’n 2,50 per bout, wat geen raar bedrag is trouwens.
Verder zal dus het naafgat een tikkie groter zijn, en zulke dunne centreerringen zijn wat lastiger om aan te komen. Als je netjes je bouten kruislings aandraait kom je er prima mee weg om een stukje van dat witte schroefdraad isolatietape (Giveg tape, PTFE tape, plaklaagloos) om de naaf te wikkelen en dan je wielen er op te doen.
29 juni 2011 om 21:04 #17910649en al dat kijken en meten is niet veel werk? :P
idd gewoon ff 1 wiel passen!
29 juni 2011 om 22:14 #179106501 auto opkrikken en een wiel losdraaien om er met een meetlatje naast te gaan prutsen is minder werk als twee auto’s opkrikken, twee wielen los te halen en nog eens eentje te monteren ;) Sowieso kan je een Ibiza wiel niet monteren zonder de juiste bouten ;)
30 juni 2011 om 09:54 #17910651ibiza en opel bouten zijn bijde conisch ;)
30 juni 2011 om 15:52 #17910652Anoniem
Lid sinds:
1 January 1970@bukzzzie wrote:
ibiza en opel bouten zijn bijde conisch ;)
en volgens mij beide ook 4x 100
dus kom je een eind in de juiste richtinget waarde een naaf gat kan nog roet in t eten gooien
maar als je de wielen toch gratis mag hebbendan is er toch helemaal geen probleem
gewoon passen
past het niet breng je ze weg voor oud ijzer heb je altijd wel 4 tientjeskoop je daar kistje bier voor
met wat droge worstenzuip/vreet je dat ff zamen met je maat op
heb je der in iedergeval nog een leuke avond van ;) :jerry :thumb30 juni 2011 om 16:32 #17910653ff opgezocht
naafgat opel is bekend neem ik aan?
volgorde is:
voertuig
steek
ET
NaafAlhambra
5×112
55
57.1Altea
5×112
50
57.1Arosa
4×100
35
57.1Cordoba tot 2002
4×100
38
57.1Cordoba vanaf 2002
5×100
43
57.1Ibiza tot 2002
4×100
38
57.1Ibiza vanaf 2002
5×100
43
57.1Inca
4×100
38
57.1Leon
5×100
38
57.1Leon vanaf 2005
5×112
50
57.1Toledo tot 2005
5×100
38
57.1Toledo vanaf 2005
5×112
50
57.130 juni 2011 om 18:53 #17910654Alles op gaan meten is echt heeeeel veel meer werk dan ze even omgooien! En moet je nog 1 wiel eraf halen voor de ET..
Nee dan had ik hem allang op de corsa.
Ouwe ibiza (nieuwe gaan meestal niet naar de sloop) is gewoon golf 1,2,3 VW. et rond de 35
Dus moet passen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.