Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa D GSI gierende koppeling + meer
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 mei 2015 om 12:17 #17272028
Hallo iedereen!
Ik ben een nog steeds tevreden gebruiker van een 2008 Opel Corsa GSI. Ik heb alleen 2 kleine dingen waar ik mij “zorgen” over maak en ik vraag me af of ik ermee naar de garage terug moet nu het nog kan (ik heb nog 10 maanden garantie).
Mijn koppeling maakt een gierend geluid maakt als je met wat meer toeren (say 1700+) toeren aangrijpt. Het geluid is qua frequentie altijd hetzelfde, onafhankelijk van het toerental. Alleen het volume varieert. Het geluid is vergelijkbaar met een zingende waterleiding, of een knarsende ijzeren deur voor degenen die dat geluid niet kennen. Het klinkt alleen iets doffer. Als je met 1400 oid toeren wegrijdt is er niks aan de hand. Ik heb begrepen dat dit verglazing van de koppelplaten, een probleem met de druklager of een uitgerekte aankoppeldemper (heet dat zo?) kan zijn.
Het tweede puntje is dat bij een koude motor, de eerste twee of drie keer dat ik naar mijn derde versnelling schakel, een soort “klonk” hoor en voel in de versnellingspook. Het is net of er dan geen rubber aanwezig is in de versnellingsbak. Zodra ik een stukje heb gereden werkt alles soepel en zoals het hoort.
Zijn dit problemen waarvoor ik de garage kan bellen? Is er iets ernstigs aan de hand?
Ik wil namelijk niet dat er echt iets aan de hand is en dat de dealer mij afscheept met “dit hoort zo”. Ik wil dan wel een verhaal hebben bij de garage.
Alvast bedankt!
22 mei 2015 om 12:57 #18285291Nou een verhaal heb je al voor de garage. ;)
Dat verhaal printen en onder de arm meenemen, waar een autotechnicus er mee aan de slag gaat.
Er zit nog 10 maanden garantie op je bolide, waarom moeilijk doen.
Vanmiddag ff bellen voor een afspraak, maandag zijn ze vrij. ;)Maar als hierr een expert is die zijn ei kwijt wil? gaat uwen gang. :thumb
:jerry :jerry
22 mei 2015 om 13:45 #182852925 of 6 bak ?
22 mei 2015 om 13:59 #182852936 bak , de m32 kroepoekbak
22 mei 2015 om 14:37 #18285294Correct. De Corsa D GSI heeft een M32 bak.
Het is wel bekend dat dat een zwakke schakel is maar na slechts 75dkm zou het toch niet al op moeten geven…
22 mei 2015 om 17:24 #18285295@R420R wrote:
Correct. De Corsa D GSI heeft een M32 bak.
Het is wel bekend dat dat een zwakke schakel is maar na slechts 75dkm zou het toch niet al op moeten geven…
ligt eraan hoe er in die 75dkm mee gereden is he ;)
wellicht is dat wel de reden geweest voor de vorige eigenaar om m van de hand te doen.goed dat jij nog 10mnd garantie hebt, gewoon je poot stijf houden bij de garage.
eerste keer zullen ze wel zeggen, we hebben een stekkertje schoongemaakt ;)27 mei 2015 om 08:39 #18285296Ik heb eventjes iemand die ik ken van sporten naar de auto laten kijken (hij is zelf automonteur) en volgens hem is het verhaal vrij duidelijk.
Druklager is versleten, je hoort namelijk verschil in geluid als je aan of afkoppelt als je in neutraal stil staat. Koppeling begint ook op zijn eind te lopen, je kan zonder problemen wegrijden in de derde versnelling en hij grijpt verschrikkelijk laag aan. Als je het pedaal ook maar een beetje op laat komen begint hij al aan te grijpen. Omdat hij zo laag aangrijpt zit er helemaal bovenin heel veel dode slag in de koppeling.
Het “metalig schakelen” naar de derde versnelling is ook aanwezig bij terugschakelen van 3 naar 2. Conclusie: synchromesh ring versleten. Omdat de druklager alleen lawaai maakt op het moment, kon hij niet horen of de versnellingsbak lagers geluid maken op dit moment (en dus evt versleten zijn, wat vaak voor komt bij de M32). Hij zei er alleen wel bij, dat het uitermate lastig is om de VB lagers er onbeschadigd uit te krijgen tijdens het demonteren om de synchromesh te vervangen dus de kans is groot dat als hij opengaat die sowieso vervangen worden.
Ik heb een afspraak gemaakt bij de dealer morgenochtend om een kort ritje te maken met een monteur om hem de symptomen te laten zien. Ik ga adhv het advies van mijn sportmaatje hem proberen te sturen om de koppeling en druklager te vervangen en de VB een deelrevisie te geven. Alles moet er dan toch onderuit dus dan kunnen ze dat beter in 1 reparatie doen. Als ze nu alleen de koppeling doen bijvoorbeeld zal de synchro over een jaar aan de beurt zijn en vice versa. Daar wil ik het niet op aan laten komen.
Nu heb ik nog een geloofwaardig verhaal als ik zeg dat dit na 2 maanden bezit niet mijn schuld is.
Dus ik ga het zien morgen, ik hoop dat ze mij tegemoet willen komen ondanks dat de koppeling een slijtage onderdeel is.
Ik ben blij dat ik nog garantie heb. Als ik dat niet had zou dit een dure reparatie worden…
28 mei 2015 om 06:53 #18285297Een dure reparatie is het sowieso, het is alleen nog de vraag wie dat mag gaan betalen :jerry
Maar succes ermee! laat je even weten wat de dealer er over zegt?
28 mei 2015 om 08:30 #18285298Ik ben net bij de dealer geweest. Ik moet zeggen dat ik niet echt tevreden ben met de manier waarop ze het gaan aanpakken.
1. Volgens de monteur is de koppeling van deze auto gewoon bijterig (hij had naar eigen zeggen een OPC gehad en die had hetzelfde) en heeft hij gewoon genoeg koppel onderin om in 3 op te trekken. De motor is te zwaar om dat als testmiddel te gebruiken. Het gierende geluid heeft de monteur niet kunnen reproduceren dus die gooide het op een verglast oppervlak. Wat minder slippen en harder optrekken verhelpt dat.
2. De monteur hoorde het verschil niet tussen aangekoppeld neutraal draaien en afgekoppeld neutraal draaien. Volgens hem is er niks aan de hand met de druklager.
3. Het metalige schakelen heeft de monteur ook gevoeld. Volgens hem kan het niet de synchro zijn echter omdat het dan ook nog even hard aanwezig moet zijn met een opgewarmde motor. Het wordt op dit moment alleen minder als de motor warm is (gaat nooit 100% weg, meer 90%). Wat ze gaan doen is de bakolie vervangen met iets dunnere olie zodat hij op alle temperaturen soepel schakelt. Uiteraard heb ik gevraagd waarom dit dan alleen bij de derde versnelling gebeurde. Dat wist de monteur niet. Dat antwoord vond ik weinig vertrouwenwekkend.
4. Deze specifieke monteur had wel ervaring met de slechte lagers van de M32 bak. Hij heeft hem getest op de snelweg en er waren geen rare geluiden te horen uit de bak zelf. De lagers zijn nog ok. Volgens hem komen de meeste problemen alleen voor met de 2011 en hoger M32 bakken, wat volgens het internet niet klopt maar goed het zal wel.TLDR; Ze gaan nu de bakolie vervangen met iets dunnere olie zodat de bak op alle temperaturen soepel schakelt. Voor de rest doen ze niks omdat er volgens hun niks aan de hand is.
Ik ben een beetje bang dat de olie vervangen een lapmiddel is om de slijtage te maskeren en ze me op die manier af proberen te schepen.
Heb hier wel een beetje een naar gevoel bij…
28 mei 2015 om 09:30 #18285299Meestal begin je met de goedkoopste oplossing naar boven te werken, het is begrijpelijk dat ze niet meteen een nieuwe bak er in gooien als mensen komen klagen, want dan zijn ze met een week failliet.
Laat ze de oliewissel uitvoeren, rij er een tijdje mee. Mocht het allemaal niet opgelost zijn, dan weer terug. En zo ga je stapje voor stapje alles laten oplossen totdat je tevreden bent. Eventueel vragen of je een beetje van de oude bakolie mag, die kan je laten testen op metaalstukken.28 mei 2015 om 11:56 #18285300@R420R wrote:
Correct. De Corsa D GSI heeft een M32 bak.
Het is wel bekend dat dat een zwakke schakel is maar na slechts 75dkm zou het toch niet al op moeten geven…
Mijne is bij +- 50000 km gereviseerd moeten worden …
28 mei 2015 om 18:38 #18285301Wat ik gewoon niet snap is dat die bak al vanaf het begin dat hij gebruikt word al kuren vertoond en ze gebruiken hem gewoon nog steeds in allerlei modellen. Ik snap dat er een grote voorraad ligt die opmoet maar je kan de kosten niet naar je klanten verschuiven
28 mei 2015 om 19:20 #18285302Vanaf 2014 zijn ze geleverd met betere lagers, waardoor dit als het “goed” is niet meer voorkomt
29 mei 2015 om 17:25 #18285303Dat heeft dan een jaar of 8 geduurd? Was bij de H opc al bekend geloof ik
29 mei 2015 om 19:38 #18285304Daarvoor al, is een slechte zaak geen idee waarom ze dit niet eerder hebben aangepakt.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.