Opel Corsa C, GSi Z1.8XE, motormanagement…

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa C, GSi Z1.8XE, motormanagement…

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17272210
    Bedford GTE
      Lid sinds:
      3 June 2015

      Opel Corsa C, standaard GSi Z1.8XE, Datum afgifte Juni 2001

      Beste Opel vrienden, althans…, hier ga ik wel van uit…

      Op 25-05-2013 heb ik mijzelf getrakteerd op een Opel Corsa GSi van het type C…
      Ten 1ste omdat ik een Opel freak ben en ten 2de omdat zo’n Corsa mij dat wel een gaaf en strak bakkie leek…
      Mijn iets oudere zus had zo’n zelfde Corsa, echter dan met een 1200cc motor en ook in de sport uitvoering,
      waarin ik wel eens gereden had en vond ik dat wel een leuke auto…

      Maar goed… Ik was al een tijdje op zoek, en een tijdje is bij mij op z’n hoogt een paar dagen, want als ik ergens
      niet veel van heb is het geld en geduld, dus moet het allemaal binnen no time rond zijn…, en dat geschiede dan
      ook zo. Vrijdag avond gebeld en stond de afspraak voor de Zaterdag ochtend daar opvolgend, tussen 11:00 en 12:00 uur..
      Dit kon niet eerder, echter ook niet later omdat men weg moest… dat betekende dat ik de auto moest bekijken,
      even een rondje moest rijden en uiteindelijk de beslissing moest maken in een uurtje tijd… nou dat lukt mij wel :p

      Ik was gewapend met mijn broer die net zo blind is wanneer het om iets leuks gaat als ik, dus was dat eigenlijk ook lood
      om oud ijzer, maar goed, het voelde OK. We hebben ieder ons deel van de auto grondig bestudeerd, om zo vreselijk veel
      tijd te kunnen winnen en hebben wij deze auto goed bevonden in toch zo’n korte tijd…, nee…, de auto kon er prima mee
      door, dus rijden met die handel… Wij hadden zeer knap het een en ander geconstateerd en dit waren de volgende punten,
      1. De uitlaat was niet best om te zien, echter hoefde dat niet te beteken dat het ding dan ook als zodanig binnen aanzienlijke
      tijd lek zal raken, op het moment was de uitlaat dicht dus wegstrepen die handel… 2. Klein scheurtje in het glas van de
      cockpit…, is jammer, echter vond ik dit geen rede om hem te laten staan… 3. De radio deed niets, dus is de accu los geweest
      en daar had de verkoper ook een pracht weerwoord op, hetgeen ik niet meer weet, dit was ook niet echt iets belangrijks
      denk ik… Maar goed, hij deed niets omdat uiteraard de code volledig ontbrak… OK dan, dit kost weer geld bij de dealer helaas,
      maar alsnog geen rede om hem te laten staan… Voor de rest was alles goed bevonden en na een tijdje kleppen keek ik maar
      eens op de klok en ja hoor…

      Het bleek inmiddels al 11:45 te zijn, dus werd het een testritje op hoge snelheid door wel 4 bochten met 5 drempels
      binnendoor en tikte ik soms wel zo’n 25 tot 30km/h aan, om vervolgens op tijd in het postkantoor te kunnen zijn om daar
      de auto te kunnen overschrijven… Het is wel te begrijpen dat ik op zo’n kort stukje met het sportieve gestuiter van de Corsa
      over de klinkers helemaal niets verkeerds gehoord of gevoeld heb, dus de auto was perfect ;)

      Het ging allemaal vreselijk vlot en daar houd ik wel van… Afijn… Broer stiefelde weer op huis aan en ik wel tevreden met mijn
      hagel-nieuwe tweedehandsje naar huis en dat ging lekker… Ik reed de laatste jaren met auto’s van keuring tot verlopen keuringsdatum
      en kocht ik weer wat anders voor een habbekrats en dat was ik zat, en wilde ik nu wat goeds, dus ik was koning te rijk met deze
      super jonge Opel totdat ik in een krap straatje reed om het dorp uit te komen en ik mijn schakelwerk feilloos kon volgen door het
      gegalm, dan wel buiten de auto haha… Ik kan er nu wel om lachen maar begon ik toch peentjes te zweten omdat ik dondersgoed
      wist dat het allemaal veel te vlug ging uiteraard…, maar ja he, ADHD met Autistische trekken en verstandig een auto aanschaffen
      gaan niet echt samen… Tussen al het moois waarmee ik wel mazzel had ben ik altijd een kei geweest in het kopen van andermans
      ellende haha…

      Eenmaal op de N weg naar huis reed ik zo’n 80km/h en zou eens de cruise control activeren, heerlijk cruisen… dus niet…, deze deed
      niets… OK dan… Geen muziek en niet cruisen werd al minder leuk… Maar ik liet mij hierdoor niet demotiveren en was nog steeds blijd
      met mijn Opeltje…, echter vond ik de banden wel ongeloveloos veel herrie maken, dit begon mij mateloos te irriteren, dit waren een
      geen stille banden en rond de 80km/h trilde de auto ook vervelend door deze banden van het merk woekie woekie… weet ik niet meer?
      Het lijstje ongemakken en deugtnieten werd al langer op deze manier haha…

      Ik had voor mij zelf al besloten om de auto bij de Opel dealer een grootte beurt te laten geven en meteen maar voor een nieuwe APK,
      ik dacht bij mijzelf dan in ieder geval een goede start te maken met deze auto, maar ja, de aanschaf was al 2000,- en met z’n 190.000km,
      moest er voor het mooie niet al te veel geld bij eigenlijk… Dus eerst maar eens een afspraak gemaakt met de dealer en dan maar duimen
      hehe…

      Bij de dealer zit ik heerlijk te genieten van een bakkie koffie en verheerlijk ik mij met hetgeen er in de folders staat welke er her en der liggen
      om gegraaid te worden en vergaap mij aan de auto’s in showroom welke vol staat met prachtige Opels waarvan ik de kleinste niet eens betalen
      kan en kom ik zo de tijd door om vervolgens de mededeling te mogen ontvangen dat de grootte beurt gelukt is en de Corsa in de recovery ruimte
      staat in afwachting van een beslissing over een eventuele vervolg operatie welke gedetailleerd opgerakeld werd van de bewuste waslijst… phoe he!!

      31-05-2013

      blad 1. :(

      Grote beurt, 193,72 (volgens afspraak)

      Bougies vervangen, 41,74
      Remleidingen opknappen rondom, 18,76 (begint dat gezeik nu al???? lekker is dat…)

      Remblokken + Schijven achter vervangen, 53,60
      Remschijf, 129,00, Maar ik ben schijnbaar gematst, omdat de gerekende prijs 103,20 betreft, toch mooi ;)
      Set, 75,75, Maar ik ben schijnbaar gematst, omdat de gerekende prijs 103,20 betreft, toch mooi ;)

      O-ring krukas sensor vervangen, 28,80
      Temp voeler, 64,75, Maar ik ben schijnbaar gematst, omdat de gerekende prijs 51,80 betreft, toch mooi ;)

      Links voor mistlamp unit vervangen, 21,60
      Mist lamp, 70,24 (who!)

      Schakelstangen uit en inbouwen, 57,60
      Geleider, 172,00 Maar ben ik toch warempel weer gematst, de gerekende prijs is 137,60, toch mooi ;)

      Ashoes klem, 43,20

      Kachel verlichting + dashboard verlichting, 64,80
      BULB (?), 5,80
      BULB (?), 1,50

      APK, i.c.m. beurt + afmeld. + adminstr. kosten, 6,98

      10 Plus actie Opel 0,00

      Radio code opvragen channel 21 (?) 30,00, Maar ben wederom gematst schijnbaar, gerekende prijs is 24,00, toch mooi ;)

      Sub-totaal, 986,- euro
      Totaal, 1.193,59

      Dus zes dagen later kwam die traktatie van mij uit op 3.193,59… Hoppa!
      We hadden samen nog niet een kwart van de auto bekeken vermoed ik haha…

      Maar goed…, ik had mijzelf wel een erg goede GSi verschaft op deze manier ;)

      Dan denk je alles gehad te hebben toch?, nee anders gezegd, je hebt de verwachting dat je mag verwachten dat je het eerste jaar uit de pech-zone weg blijft…

      Ik rijd op een gegeven moment op een boerenlandweg en wil een tractor passeren welke nog al over erg brede banden beschikte en ja…, daarmee wil je niet
      in aanraking komen en omdat die dingen nogal slingeren is het een kwestie van laten merken dat je er voorbij wilt en dan ff volgas er voorbij, nou dat heb ik
      geweten zeg, ik reed volgas in z’n twee, werd met G6 in m’n stoel gedrukt ( ja echt lieg niet hehe) en vlak voordat ik wilde overschakelen en voorbij “terug” de
      weg op wilde werd ik met mach 1 en G10 m’n gordel in gedrukt, weg al dat brute vermogen, opgelost, foetsie!!?? Ik had m’n ribben gekneusd en een acute
      hernia, man wat hakt dat er dan in wanneer je dat niet verwacht zeg… jeetje :( Ik weer achter die trekker, shit zeg… was er beduusd van, GSi op de deur en heb
      je dat weer hehe…

      Afijn, inmiddels was ik er wel achter dat het GSi gebeuren er voorlopig niet in zat, en das nou een tegenvaller… Maar goed, niet veel later stond ik weer bij de
      dealer, want de blokken van de schijf rechts achter stonden in de fik en dat stinkt man, niet te filmen :( Ik dus koetel de koet naar de dealer… heb onderweg nog
      tussenstop gehad, want ja, de boel begon weer te fikken uiteraard… en dat ik er dan uiteindelijk was heb ik dat verteld over dat stoppen met mach 1 enzo, en ja…,
      ik gaf zelf al aan dat bang was dat het de lucht hoeveelheid zou kunnen zijn en vroeg daarvoor een bevestiging… Ze hebben de auto uitgelezen echter konden
      niet concreet iets vaststellen, ja… dan zakt mijn broek weer af uiteraard… Maar goed, ik had ze te kennis gegeven dat er voorlopig toch geen stuiver meer aan
      word uit-gegeven en dat het dus nu even klaar is, komt later wel weer ;) De rechter remklauw hebben zij gratis vernieuwt omdat het schijnbaar de de vorige keer
      niet goed gegaan was volgens hun, nou das mooi ;)

      Voor de winter nog even voor 400,- euro nieuwe banden gekocht, Dunlop SportBlu Respose 185/55 R 15, ik gaf aan dat ik goede en stille banden wilde en dat is
      100% gelukt, ben er zeeeeeer tevreden mee en wat een genot vergeleken met die woekie woekie ;) Want ja, de winter staat voor de deur, en ja dan zijn goede banden
      en ook een waterdichte auto toch wel een pre of zelfs een genot… hehe… De eerste de beste stortbui zat ik binnenshuis en zag dat zielige Corsaatje zo staan, das
      echt sneu met al die mooie nieuwe spulletjes erop… Dat heb ik geweten, dat lieve zielige Corsaatje pakte mij faliekant terug, ik trap mijn koppelings bedaal in om
      dat geweld in het vooronder aan te slingeren en voor ik het wist had ik een nat poot haha… Het water sijpelde zo m’n gimpy in haha…, ik denk omg, wat is dat nu
      weer, nou ja…, daar moest ik eerst even een tijdje over nadenken uiteraard en het is koud en kl…tteweer buiten, dus ja, sta nu niet te springen om te gaan sleutelen…
      Nou forget it, een week later was ik het spuugzat natuurlijk en heb ik dat eens even opgesnord op het net en ja hoor, een lekkende relais bak of zoiets, iig moest
      er weer aardig wat verwijderd worden om daar fatsoenlijk bij te kunnen, uitgedroogd rubber was de oorzaak…, je kon er goudvissen in houden zoveel water kwam
      eruit, begrijp niet dat die elektronica daarin nog heel is!!?? Ik heb iig dat deksel geheel gereinigd en gekit en klaar was Klara… Wat een weelde om weer met droge
      voeten te mogen rijden haha :P

      Nou ja…, intussen was ik een jaar verder en had ik nog nooit zo’n lucht hoeveelheidmeter gekocht, omdat dat stukje plastic met een glazig meet-piemeltje even
      ruim 250,- moest kosten… pfff ben wel gek maar niet goed, dat begrijp je wel uiteraard dus de groeten voorlopig met dat ding… Ik ben inmiddels 48 EN al mijn
      wilde haren kwijt, totdat ik een kennis tegenkwam en zo dat verhaal vertelde over die glasgeblazenpiemel, waarop hij mij zegt, die heb ik nog nieuw liggen, en
      mag je voor 50,- euro’s hebben… ik zeg verkocht haha… Direct gemonteerd en vertelde hij mij dat de computer mogelijk de eerste 100km nog aan het rekenen is,
      alvorens het ding echt goed compatibel is met de rest van het systeem, nou die tijd zing ik nog wel even uit haha… Maar goed, 250km verder en was die tijd vandaag
      aangebroken en trapte dat gifkikkertje eens lekker vlot de snelweg op en dat ging helemaal top, tot de 150km/h gloeiendebakplatennogantoezeg, daar was dat vreselijke
      motormanagement lampje weer :( Het enige verschil met de vorige keer lijkt alsof ik de Corsa verder door kan trekken dan voorheen…, hij heeft het niet zo vreselijk erg
      als daarvoor…

      In de twee jaar dat ik hem nu heb, ben ik regelmatig even op het net gaan speuren naar mogelijke oorzaken en moet ik zeggen dat ik weleens iets tegenkom waarvan
      ik vermoed dat mijn Corsa dat ook zou kunnen hebben, maar nog niets concreets eigenlijk…, en daarom de reden van mijn registratie op dit forum en ben ik toch wel
      benieuwd naar hetgeen mij nu weer te wachten staat… hellup ;)

      Dank en groet,
      Rene

      #18286518
      Haasje17
      Moderator
        Lid sinds:
        8 September 2009

        Mm lampje kan vanalles zijn als die gaat branden is er storing en kun je hem uitlezen.

        Meest voorkomend, bobine, lmm, lamda of toerentalsensor (nokkenas of krukas).
        Zijn de sensoren die vervangen zijn vervangen door orginele of immitatie?

        #18286519
        Bedford GTE
          Lid sinds:
          3 June 2015

          Hallo Haasje17,

          De Corsa is nu meerdere malen uitgelezen bij de Opel dealer i.v.m. het inhouden, dus dat bij volgas ineens al het vermogen weg valt, en de auto daarna in z’n noodprogramma verder kan…
          De eerste keer waren er zoveel foutmeldingen dat zij daarom niet konden vaststellen welke nu het probleem was daarin…

          De tweede keer was het eigenlijk ook niet duidelijk, ik werd er verder ook niet echt bij betrokken en had het idee dat zij het voor zich zelf hielden…

          Van de sensoren is toen twee jaar terug alleen van de krukas sensor de O-ring vervangen en heb ik zelf vorige week een nieuwe en originele Siemens luchthoeveelheid meter gekocht van
          een kennis welke er ik er dan heb tussen geplaatst, hierdoor liep de auto al vele malen beter, zo ook met wegrijden vanaf nul gaat veel beter en soepeler en kon ik hem veel langer doortrekken…
          Totdat ik gisteren de auto op snelweg voor het eerst de sporen gaf en het motormanagement lampje bij 150 weer begon te branden, maar de auto nog niet echt inhield, dat deed hij later weer
          wel omdat ik hem puste daartoe om te zien of het oude probleem zich weer voor zou doen… Ik heb het vermoede dat hij het weer doet, echter in veel mindere maten, dus kan hem wel verder
          doorhalen dan voorheen… Ik heb daarom het idee dat de luchthoeveelheid meter zeker defect geweest is, echter op dit moment niet het werkelijke probleem is…

          De reden dat ik bij de Opel dealer kom is omdat ik originele onderdelen wil, tot nu toe zijn er geen van jouw opgenoemde onderdelen vervangen…

          Ik laat de Corsa eerst z.s.m. weer even uitlezen, zodat ik hopelijk weer wat duidelijkheid kan krijgen, ik laat het weten wanneer het zover is…

          Dank en groet,
          Rene

          #18286520
          SimpleFace
            Lid sinds:
            14 July 2014

            Wat jij nodig hebt is geen Opel dealer maar een ervaren hobbyist met apparatuur die mee kan denken. Originele Opel onderdelen worden ook via internet verkocht en dat gaat je sowieso een boel geld schelen. En het uitwisselen van onderdelen kan ook al veel geld besparen. Je kan er geld tegenaan blijven gooien, maar dan zal je wel een bepaald type boompje moeten hebben thuis.

            #18286521
            Bedford GTE
              Lid sinds:
              3 June 2015

              Hallo SimpleFace,

              Op het uitlezen na was ik verder ook wel klaar met de dealer idd… Het is mijn inziens een strak advies van jou om dat te doen…

              I’ll be back
              Thanks!

              #18286522
              SimpleFace
                Lid sinds:
                14 July 2014

                Ik weet niet waar je woont, maar her en der verspreid over Nederland zijn een aantal forumleden met verstand van zaken en de nodige apparatuur om je eerlijk te helpen.

                #18286523
                Bedford GTE
                  Lid sinds:
                  3 June 2015

                  Hallo SimpleFace,

                  Ik woon in Wieringerwerf (vlakbij afsluitdijk NH zijde)

                  Ik zou dat wel fantastisch vinden, omdat ik bang ben dat dit vermoedelijk eindeloos problemen blijft geven en ik van deze auto nooit eens echt plezier zou kunnen beleven…

                  Ik zou het idd fijn vinden om met dergelijk persoon in contact te komen en wellicht dat ik dan meer aan de weet kom, ik verneem het graag!

                  Bij voorbaat mijn dank,

                  Mvg.,
                  Rene

                  #18286524
                  Bedford GTE
                    Lid sinds:
                    3 June 2015

                    Hallo mensen, even een upgrade…

                    Ik heb de Corsa gisteren voor de APK gebracht bij een voor mij nieuwe garage, waar vader en zoon met veel plezier deze kleine garage runnen…

                    Voor de APK is alleen de ruitenwisser achter vervangen omdat ik dat aangaf te willen en was de auto verder goed… Wel was bij aankoop twee jaar
                    terug de uitlaat al slecht en hebben zij deze gisteren op twee punten gelast om weer iig de APK door te kunnen komen, echter met het advies deze
                    binnen kort te vervangen… Daarvoor ben ik al hier en daar al wat aan het rond kijken, en wil ik er graag een sportdemper onder, want ja…, ik mag
                    dan mijn wilde haren kwijt zijn, maar dat neemt niet weg dat ik een lekkere brom in het achteronder erg graag mag horen hehe…

                    Ook heb ik even aangeven over de problemen met het inhouden bij hoge toeren en de Corsa dan verder gaat op z’n noodloop etc…, en constateerde
                    ik dat er 1 van de slangenklemmen dolgedraaid was en dat deze even vernieuwd moest worden… Afijn, ze hebben hem even uitgelezen en weet ik
                    weer niets gedetailleerd, echter wel dat de foutmeldingen zijn verwijderd en zodat de nieuwe luchthoeveelheid meter geaccepteerd kon worden etc…
                    Ook gaf hij aan dat de er iets was met de krukas-sensor, maar ja dat hoeft niets te zeggen had ik van jullie al begrepen…

                    Nou goed…, ik had na al deze ellende inmiddels niet veel vertrouwen meer in een goede afloop, echter tot mijn grote verbazing gebeurde er gisteren
                    niets verkeerd nadat ik hem even de sporen gaf, dus ja…, zou het dan toch nog goed komen denk je dan… Dit was dan even een moment opname van
                    z’n 1 naar z’n twee tot 4000 toeren en toen was het over omdat ik de bebouwde kom binnen reed…, dus ben ik eigenlijk wel benieuwd of hij nu werkelijk
                    goed is, of nog steeds niet… dit zullen we meemaken eerdaags ;)

                    Ik kom hier wederom weer terug…. later (Y)

                    Mvg.,
                    Rene

                    #18286525
                    Nessuno
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      6 July 2014

                      Gewoon blijven rijden en als je mm lampje aangaat niet te lang door rijden dan kan je makkelijker zien wat het probleem is.
                      als je lang er mee door rijd en er meer onderdelen kwaaltjes hebben dan kan het zijn dat je idd rare foutmeldingen krijgt.
                      je zou (weet niet hoe handig je bent)
                      Een opcom clone kunnen kopen.
                      software op een laptop zetten en de zut in de auto laten.
                      gebeurt het ff naar een parkeer plaats en direct uitlezen en evt resetten.
                      (Code wel opschrijven)

                      #18286526
                      Bedford GTE
                        Lid sinds:
                        3 June 2015

                        Hallo mensen,

                        Even een Upgrade, en mogelijk de laatste m.b.t. dit draadje…

                        Met de APK (lees voorgaand bericht) bleek de uitlaat op z’n eind te zijn en heb ik de week daarop de uitlaat kompleet vanaf de katalysator laten vervangen door een RVS uitlaat dus
                        inclusief flexibel stuk, middendemper, sportdemper met eind sierstuk… Ik was er altijd een beetje bang voor dat het op den duur een ergernis zou zijn, echter is dat zeker in mijn
                        geval, niet het geval, de uitlaat klinkt lekker diep en bij hoge toeren niet overheersend, dus zeker niet vervelend ;)

                        Vandaag is de auto voor een grote beurt weggeweest en heeft de monteur tevens de krukas-sensor vervangen, en hiermee blijkt het probleem nu opgelost te zijn… De auto bleef hier
                        ook iedere keer een storing aangeven, ook voor ik de lucht hoeveelheid-meter had vervangen en bleken achteraf dus beide defect te zijn… Ik heb hem even de sporen gegeven en
                        kan ik geen problemen meer constateren… De auto trekt nu goed door en verloopt het rijden soepeler zo lijkt het… Al met al weer een gezonde auto en hopelijk mag ik er dan nu
                        eindelijk eens van gaan genieten ;)

                        Ik wil bij deze iedereen dan ook hartelijk danken voor de tips e.d en wellicht tot een volgende keer (Y)

                        Dank en groet,
                        Rene

                        http://www.mijnalbum.nl/Album=DTGIWCSW#JSWL3RI8″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                        http://www.mijnalbum.nl/Album=DTGIWCSW#BXXVLLNC” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-XRDAXLMD.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-POKVGTTY.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-MQOQKAIJ.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-TDRS6KP4.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-M6TVIWEH.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                        http://www.mijnalbum.nl/Grotefoto-ZNYWLEGI.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.