Opel Corsa C DTL Accu lampje brand Hulp gevraagt.

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa C DTL Accu lampje brand Hulp gevraagt.

  • Dit onderwerp is leeg.
9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17260609
    Price
      Lid sinds:
      31 August 2013

      Hallo.

      Ik heb sinds kort een Opel Corsa C DTL uit 2003.
      Het acculampje brand maar door, we hebbe de accu door gemeten vanmorgen en die gaf aan 13,87
      We hebbe de dynamo er onder weg gehaald (Omdat we dachten dat deze kapot was).
      Blijkt hij niet kapot opnieuw onder gezet nu geeft hij 11,78 aan.

      Nu zij onze monteur dat de mondule kapot was dat daar een fout in zit.

      Graag snel andwoord :s

      #18173318
      thereaper
      Deelnemer
        Lid sinds:
        19 March 2011

        Was die spanning van 13.78v bij uit geschakelde motor? Of is dit de spanning met motor draaiend?
        Je spanning moet bij motor aan rond die waarde zitten,
        Start de auto wel gewoon?
        Lees hem anders even uit, kun je ook de spanning van de dynamo zien, maar dan via ecu (motor computer)
        Is er een groot verschil tussen deze 2 dan kun je iets uitsluiten

        #18173319
        wim-v6
        Deelnemer
          Lid sinds:
          12 August 2005

          Stekker van de teller, of laad / voorgloeimodule kapot.. (indien aanwezig)

          #18173320
          Price
            Lid sinds:
            31 August 2013

            Dankje voor snelle andwoord.
            We hebbe hem met lopende moter door laten meten.

            En de auto start ook gewoon

            Vanmorgen weer gemeten gaf hij 11,78 af van de dynamo.

            #18173321
            wim-v6
            Deelnemer
              Lid sinds:
              12 August 2005

              draaiende motor??

              Dat kan je ook gewoon op de accupolen meten.

              Deze staat direct in verbinding met de dikke draad van de dynamo.

              Willem

              #18173322
              boons605
                Lid sinds:
                20 July 2013

                Zit er verschil tussen de spanning bij stationair toerental (+/- 800rpm) en bij licht verhoogd toerental (1500rpm)?
                Gaat de motor wel ‘zwaarder’ lopen bij stationair toerental als je elektrische verbruikers inschakelt (dimlicht, grootlicht, achterruitverwarming, mistachterlicht tegelijk aanzetten)?

                Daarbij bleven bij mijn witte B 1.7D de gloeistiften na het starten ook nog even actief: Deze trekken een behoorlijke stroom. Als je dynamo en accu minder worden, zou het maar zo kunnen dat ze de stroom minder goed kunnen leveren en dat de spanning daardoor wat inzakt.
                Check dus bij het meten ook even of je gloeistiften nog branden (bij mijn B 1.7D zit de 12v rail daarvoor gewoon open en bloot bovenop het motorblok).

                Het is een optie dat de spanningsregelaar op de dynamo defect is en dat deze de spanning niet meer goed afregelt. Bij 11.78 volt zou dat nog niet direct tot gevolg moeten hebben dat je acculampje gaat branden overigens.. Dat lijkt me iets voor als de dynamo echt niks meer doet.

                En hoe zit het met de contactoppervlakken van je stekkertjes en het punt waar de min-pool van je accu aan de carrosserie zit? Zit daar geen corrosie?

                #18173323
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Ik denk gewoon dat de dynamo het heeft opgegeven.
                  Dat is tenslotte een van de Zwakke schakels van deze diesels. (startmotor en Dynamo)

                  @ boons605:

                  mijn X15DT houd echt binnen een Seconden of 5 a max 10 op met nagloeien, dat verbaasde mij wel.
                  Dit merk je ook aan de motorloop, slaat koud af en toe een Verbrandinkje over bij stationair, met rijden niks vreemds.

                  Willem

                  #18173324
                  boons605
                    Lid sinds:
                    20 July 2013

                    Dat sterven van de dynamo heb ik ook eens meegemaakt met mijn vorige X17D inderdaad.
                    Daar bleven de gloeistiften toch bijna een minuut doorgloeien.

                    Vandaar ook de vraag of die dingen blijven gloeien en of de motor zwaarder gaat lopen bij elektrische verbruikers: als de dynamo minder wordt, levert deze minder vermogen en hoeft er minder mechanische energie omgezet te worden in elektrische energie.
                    Het niet zwaarder lopen bij belasting, pas bij verhoogd toerental voldoende vermogen leveren etc kunnen de tekenen zijn van een dynamo die stervende is, maar nog niet helemaal dood is. Bij mijn B was destijds het signaal van een overleden dynamo de toerenteller die vaag begon te doen. Ik weet alleen niet hoe dat bij een C zit, of de toerenteller daar ook rechtstreeks afhankelijk is van de dynamo.

                    #18173325
                    wim-v6
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 August 2005

                      kan ook zomaar aan mijn Voorgloei en Laad regelkast liggen hoor.
                      Die staat als je de motor niet start, maar wel op contact zet ook rustig de hele tijd het gloeirelais kort aan te sturen (je hoort steeds tikken, en zit het licht erop flikkeren)..

                      hoe het bij de C zit weet ik ook niet, de Corsa-B heeft zijn eigen regelkastje rechts bij de voetenruimte voor Voorgloeien en Laadstroom.

                      Willem

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.