Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa B 2000 start niet probeert wel
- Dit onderwerp bevat 12 reacties, 5 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 22 november 2020om 20:59 door rajputaman04.
-
AuteurBerichten
-
29 augustus 2020 om 20:03 #18387993
Zoals het onderwerp en mijn naam al zegt, mijn opel corsa start niet.
Heeft altijd perfect gelopen en heeft nooit curen gehad tot een maand terug.
Backstory: Op de snelweg merkte ik de eerste keer dat de motor niet zijn toeren hield. Hij schommelde wat en reageerde niet op het gaspedaal. Soms zakte die naar de 500~. Bij de garage geweest en de benzinepomp laten vervangen waarna het probleem opgelost leek te zijn, een weekje later en hetzelefde dit keer niet alleen op de snelweg maar ook nadat de auto net aan staat. Niet reageren op het gas pedaal en eerst een aantal minuten moeten warmlopen voordat die wat deed (naast het op en neer schommelen van de touren). Na een weekje stil gestaan te hebben slaat die niet meer aan. De startmotor draaid wel en hij komt af en toe soms een beetje op gang maar slaat daarna weer bijna direct af (2-3 seconde na het eerste sleutel contact).
Ik ben zelf redelijk nieuw bij het sleutelen van autos maar wil er graag wat van opsteken. Online zag ik dat het kan liggen aan de benzinetoevoer, bougies of de lucht verdeling.
Graag hoor ik of iemand wellicht hetzelefde probleem heeft gehad of mij een richting op kan sturen. Heb gelezen dat je met snelstart kan testen of het de benzine toevoer is maar daar kwamen ook wat risicos mee.
TLTD: Auto kreeg problemen op de snelweg met gasgeven waarna de benzine pomp is verangen. Auto heeft daarna kort goed gedraaid waarna hij zelfs bij het starten problemen kreeg en eerst warm moest draaien. Garage heeft niks kunnen vinden en zeiden dat het probleem in de ECU kon zitten.
29 augustus 2020 om 22:02 #18388000Over welk motortype hebben we het hier?
30 augustus 2020 om 11:35 #18388038Ik heb dit kunnen vinden
Bouwjaar 17-03-2000
Vermogen 48 kW / 65 PK
Transmissie 5 v., handgeschakeld
Cilinderinhoud 1199cc
Na wat googlen lijkt het een X12XE of Z12XE
30 augustus 2020 om 13:28 #18388044Dan zou ik de distributie ketting controleren, en eventueel de luchtmassameter vervangen, die veroorzaken vaak dit soort symptomen.
30 augustus 2020 om 21:34 #18388086Bedankt voor je tips, bedoel je met de “distributie ketting” de “timimg beld” (gehoord op youtube) die in het motorblok zelf zit?
De luchtmassameter is zo te vervangen zag ik.
31 augustus 2020 om 08:17 #18388119Als het de motortypes zijn die je vermeld, is het een timing chain in de motor inderdaad. Als er veel korte stukken mee gereden wordt willen deze wel een slijten. Luchtmassameter zou je inderdaad zelf kunnen vervangen, let op wel door een origineel exemplaar.
31 augustus 2020 om 09:05 #18388121@Haasje17: zou het niet kunnen dat er simpelweg het brandstoffilter verstopt zit, omdat na het vervangen van de brandstofpomp het weer even goed leek te gaan ?
Gr,
The Duke31 augustus 2020 om 09:33 #18388124Zou ook nog kunnen inderdaad, maar meestal is het zoal hij omschreef dat ze op de snelweg toerental niet halen en dan is de luchtmassameter in de meeste gevallen stuk.
31 augustus 2020 om 18:55 #18388166Ik heb even wat testjes gedaan en het volgende heb ik concluderen:
- Auto start / geeft aantal (goeie) fires wanneer er quickstart gespoten word in het lucht intake filter.
- Pomp ging niet aan wanneer ik sleutel in 2de contact deed dus heb ik die apart aangesloten op accu waarna er (lichte) druk op het brandstof systeem kwam te staan. Heb dit getest met het ventiel bij het motorblok, wanneer ik deze in drukte kwam hier een heel slap straaltje uit. Hoord dit? Of moet er veel druk op staan?
- Auto lucht sensor disconnecten geeft geen verandering in gedrag.
Met de auto zijn inderdaad alleen maar kleine stukjes mee gereden amper op hoge snelheid / langere tijd.
Kan ik de auto ook testen zonder brandstof filter of zal het nu juist slim zijn om voor een paar euro een om te wisselen om te kijken of dat werkt?
31 augustus 2020 om 20:35 #18388196Brandstoffilter wisselen, als er vuil in zit zitten anders de injectoren verstopt.
1 september 2020 om 17:28 #18388251Ik heb weer even zitten hannesen en heb weer wat berijkt. Het benzine probleem (als dat er ooit was) is verholpen. In de fuel rail zit nu lekker veel druk om je hele vest van benzine te voorzien. Heb helaas de auto niet kunnen starten alleen ook niet wanneer de luchtmassa meter afgekoppeld is. Het verhaal van de garage dat het de ecu is begint er wel steeds meer op te lijken nu ik zelf onder de motor duik.
Het handigste is de timing controleren neem ik aan? Zag dat het motorblok soort ster schroefen gebruikt. Zal waarschijnelijk daarom een dop set moeten aanschaffen. Enige wat ik momenteel heb is inbus doppen en die gaan ben ik bang slippen.
8 september 2020 om 15:28 #18389452ECU probleem geeft foutcodes in het 5 volt gebied en/of krukassensor sensor codes, weet niet zeker of dit model een bobinebrug heeft, die geven vaak problemen zonder dat te kunnen teruglezen. Zou het iig nakijken/doormeten.
22 november 2020 om 20:59 #18398299<span style=”vertical-align: inherit;”><span style=”vertical-align: inherit;”>Thanks for your tips, do you mean by the “distribution chain” the “timimg bell” (heard on youtube) that is in the engine itself?</span></span>
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.