Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa-b 1999 valt uit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 mei 2015 om 19:10 #17271772
Goedenavond,
Sinds een maand of 2 ben ik eigenaar van mijn eerste auto, een Opel Corsa-b 1.2 16v uit 1999.
In de eerste week dat ik hem had hield hij in bij hoge toeren, de garage heeft de luchtmassameter vervangen en het probleem was verholpen.
Vorige week viel hij tijdens het rijden ineens uit, hij was met geen mogelijkheid meer te starten. De startmotor draaide wel maar de auto sloeg niet aan. Ik heb een garage gebeld en zij hebben mij naar hun werkplaats gesleept, daar aangekomen was het vreemd genoeg starten en lopen. Ik heb de weg naar mijn bestemming af gemaakt en op het laatste stuk viel hij weer uit, echter wou hij toen wel in 1x starten.
De volgende dag de auto bij de garage neergezet, er stond geen storing in het systeem maar het leek er op dat de krukassensor niet goed meer was. Deze is vervolgens vervangen.
Dit weekend heb ik ongeveer 200 kilometer gereden, de auto heeft zonder problemen gereden.
Toen ik vandaag naar huis wou rijden startte de auto al niet lekker, maar toen hij eenmaal liep klonk hij als vanouds. Tijdens de rit naar huis viel hij weer uit, maar hij sloeg ook meteen weer aan.Iedere keer zodra het probleem zich voordoet brand het motormanagmentlampje, maar die gaat meestal direct na het probleem weer uit. Ook hoor ik vanaf het dashboardkastje een tikkend geluid als het probleem optreed. Ik zat zelf te denken dat er misschien een relais in zat die niet lekker was, maar thuis aangekomen kwam ik erachter dat de relais bij de zekeringen links van het stuur zitten, en daar kwam het geluid niet vandaan.
Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Alvast bedankt.
Mvg, Robin
4 mei 2015 om 19:29 #18283600Als jij je contact aanzet hoor je dan een zoemend geluid onder je achterbank vandaan komen?? Je zou kunnen kijken of je benzinepomp nog leeft en anders vervangen… Brandstof relais( paarse relais) is ook een optie..
De pomp kan volgens mij geen foutmelding geven dus ja.. Als die er mee ophoudt dan doet je motor ook niet veel meer…
4 mei 2015 om 19:35 #18283601Achterbank zitting omhoog halen en de zwartebdeksel verwijderen.. En dan je contact aan zetten dan hoor je um wat beter…
4 mei 2015 om 21:34 #18283602Hoi Bart, bedankt voor het antwoord. Ik heb de achterbank zitting + zwarte deksel los gehaald, de pomp liep gewoon goed maar ik zag dat de draden net voor de stekker van de benzinepomp slijtage hebben opgelopen, het koper was zichtbaar. Helaas heb ik geen krimpkous of tape in huis dus heb ik het nu ff geisoleerd met wat snoeppapiertjes… Binnenkort maar ff een stukje krimpkous halen om dit beter op te lossen. Maar de draden kunnen nu niks meer raken en daar gaat het ff om, even afwachten of het probleem nu verholpen is.
Thanks!
4 mei 2015 om 21:59 #18283603:thumbup :thumbup misschien dat daar je probleem zit.. dat deze draden sluiting maakte en je auto ermee op hield…
als de draden te ver versleten zijn is het veiliger en beter om er nieuwe draden op de plek aan te solderen… het is wel priegel werk aangezien je dat deel van de kabelboom niet zo makkelijk uit je auto kunt halen dus een verlengsnoer pakken en een soldeerbout en dan solderen als je er bij kunt en dan van een corsa op de sloop de stekker afknippen en eraan solderen als je te weinig draad hebt…maar als alleen de isolatie eraf is of scheurtjes heeft zou je deze elke draad apart in elektro-tape kunnen wikkelen en dan een kripkous erom doen…
5 mei 2015 om 06:26 #18283604Edit, zwak moment.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
16 mei 2015 om 15:16 #18283605Helaas is de beschadiging aan de bedrading niet het probleem geweest, de auto heeft nog steeds problemen en slaat soms helemaal niet tijdens het starten.
Gistermiddag was het weer zo ver, ik heb er deze keer een filmpje van gemaakt. Ik vraag mij af wat het getik is wat uit de buurt van het dashboardkastje komt?[youtube:tch769q3]http://www.youtube.com/watch?v=yYlrdj6vZhE[/youtube:tch769q3]
En uiteraard na een tijdje proberen deed hij het ineens weer.
Een collega heeft even met mij mee gekeken en ontdekte nog een ander probleem, er zit olie in de koelvloeistof…
Ik weet dat het niet verstandig is om hiermee door de rijden, maar ik zit momenteel in mijn afstudeerstage en kan de auto echt niet missen. Ik ben 5 dagen per week op stage en in het weekend werk ik ook 1 dag. Mogelijk kan ik na mijn stage een baan krijgen bij het bedrijf, het plan is dan om een nieuwe auto te kopen, daarom wil ik aan deze auto niet teveel geld meer uitgeven. Hebben jullie misschien tips om het nog 7 weken met dit ding uit te houden zonder dat er dure reparaties aan te pas komen? Ik rij van maandag tot vrijdag dagelijks 34 kilometer en in het weekend 160 kilometer.16 mei 2015 om 15:26 #18283606als je motor loopt, loopt deze dan in de noodloop met de MML aan of werkt de motor dan normaal zonder dat het MML brand op het dashboard??
ik zit ook even over andere paginas van dit forum te neuzen zodat ik het wiel niet op nieuw uit hoef te vinden… ( altijd handig) misschien dat iemand je kan helpen met opcom om uit te lezen en wellicht je krukas-positie-sensor of nokken-as-positie sensor na te lopen… ik heb geen opcom of tech 2 tot me beschikking dus voor mij is het ook maar raden vanaf een scherm…
16 mei 2015 om 17:14 #18283607Vermeld even in je profiel waar je precies woont. Ga eerst je auto (laten) uitlezen en dan pas iets vervangen. Het kan inderdaad je krukassensor zijn. Heb ik ook gehad, als ie warm was, wou die niet starten, als ie koud was wel ;)
16 mei 2015 om 18:00 #18283608Een collega heeft even met mij mee gekeken en ontdekte nog een ander probleem, er zit olie in de koelvloeistof…
Ik weet dat het niet verstandig is om hiermee door de rijdenOlie in je KVS kan duiden op een koppakking lek, doorrijden ermee is idd niet verstandig maar kan ook “oude” olie of (verrotte) KVS zijn.
Is het reservoir ook leger als voorheen?Uitlezen zou idd een oplossing kunnen bieden voor je de hele motor in de keuken heb liggen in delen :agent dus dat eerst maar :D
16 mei 2015 om 18:03 #18283609@total_recall wrote:
Een collega heeft even met mij mee gekeken en ontdekte nog een ander probleem, er zit olie in de koelvloeistof…
Ik weet dat het niet verstandig is om hiermee door de rijdenOlie in je KVS kan duiden op een koppakking lek, doorrijden ermee is idd niet verstandig maar kan ook “oude” olie of (verrotte) KVS zijn.
Is het reservoir ook leger als voorheen?Uitlezen zou idd een oplossing kunnen bieden voor je de hele motor in de keuken heb liggen in delen :agent dus dat eerst maar :D
Kvs en olie bij elkaar dat je sludge krijgt kan ook als je korte afstanden rijdt zoals in het topic: sludge ik denk dat 34 km voor 5 dagen lang iedere week weinig of net op de grens zit..
16 mei 2015 om 18:08 #18283610Dat kan ook nog inderdaad, even niet bij stil gestaan :angel
Al rij ik nu al zo’n 3 maanden korte ritjes (23 km 5 dagen p.w totaal heen en terug gerekend) en mn KVS is nog net zo helder als ik het in oktober had ververst dus vandaar :D16 mei 2015 om 18:29 #18283611Maar sensoren en meters komen niet altijd naar voren met uitlezen.. Dus kan zijn dat de lmm naarvoren kwam als zijnde kapot en de krukas-positie-sensor niet…
16 mei 2015 om 20:39 #18283612@bart-gsi wrote:
als je motor loopt, loopt deze dan in de noodloop met de MML aan of werkt de motor dan normaal zonder dat het MML brand op het dashboard??
ik zit ook even over andere paginas van dit forum te neuzen zodat ik het wiel niet op nieuw uit hoef te vinden… ( altijd handig) misschien dat iemand je kan helpen met opcom om uit te lezen en wellicht je krukas-positie-sensor of nokken-as-positie sensor na te lopen… ik heb geen opcom of tech 2 tot me beschikking dus voor mij is het ook maar raden vanaf een scherm…
Als de auto gewoon normaal start dan blijft de MML uit, zodra het probleem zich voordoet licht hij op. Als hij niet wil starten, je haalt de auto van het contact (alle lampjes gaan uit), en je zet hem daarna direct weer op contact dan gaat de MML knipperen. Als je even een minuutje wacht voordat je hem weer op contact zet dan blijft hij uit.
@tamiya wrote:
Vermeld even in je profiel waar je precies woont. Ga eerst je auto (laten) uitlezen en dan pas iets vervangen. Het kan inderdaad je krukassensor zijn. Heb ik ook gehad, als ie warm was, wou die niet starten, als ie koud was wel ;)
Harderwijk, heb het ook ff in mijn profiel gezet. De krukassensor is een paar weken geleden vervangen, de garage heeft geprobeerd de auto uit te lezen maar er kwam geen storing naar voren. Hij verwachtte dat het dus aan de krukassensor lag en die is vervolgens vervangen, maar helaas..
@total_recall wrote:
Een collega heeft even met mij mee gekeken en ontdekte nog een ander probleem, er zit olie in de koelvloeistof…
Ik weet dat het niet verstandig is om hiermee door de rijdenOlie in je KVS kan duiden op een koppakking lek, doorrijden ermee is idd niet verstandig maar kan ook “oude” olie of (verrotte) KVS zijn.
Is het reservoir ook leger als voorheen?Uitlezen zou idd een oplossing kunnen bieden voor je de hele motor in de keuken heb liggen in delen :agent dus dat eerst maar :D
Ik weet niet of het reservoir leger is dan normaal, ik ga het vanaf nu goed in de gaten houden.
Iemand heeft mij aangeraden om de huidige koelvloeistof er uit te halen, de boel schoon te spoelen en daarna weer nieuwe koelvloeistof of eventueel water er in te doen. Mocht er dan weer olie in komen dan kun je er haast vanuit gaan dat de koppakking lek is?@bart-gsi wrote:
Kvs en olie bij elkaar dat je sludge krijgt kan ook als je korte afstanden rijdt zoals in het topic: sludge ik denk dat 34 km voor 5 dagen lang iedere week weinig of net op de grens zit..
Het zou een meevaller zijn als het hier door komt, oplossing is regelmatig koelvloeistof verversen? Het is per dag 2x een ritje van 17 km.
@bart-gsi wrote:
Maar sensoren en meters komen niet altijd naar voren met uitlezen.. Dus kan zijn dat de lmm naarvoren kwam als zijnde kapot en de krukas-positie-sensor niet…
Zowel de krukas sensor en de lucht massa meter zijn in de afgelopen 2 maanden vervangen, hier kan het dus niet aan liggen denk ik?
Bedankt voor het meedenken allemaal, ik heb niet erg veel verstand van auto’s dus jullie helpen mij hiermee een stuk verder!
16 mei 2015 om 20:43 #18283613Graag gedaan.. Ja 17 km is idd weinig voor een motor om op te warmen en de boel goed in werking gaat.. En dan wil de olie en KVS wel eens bij elkaar komen maar kan me niet voorstellen datdat er voor zorg dat je motor niet meer start..
Je KVS en olie verversen kan een hoop doen…
Heb je een start onderbreker, een chip in je sleutel zitten??
Ik raak eerlijk gezegd ook op een dood spoor…17 mei 2015 om 08:46 #18283614Ik weet niet of het reservoir leger is dan normaal, ik ga het vanaf nu goed in de gaten houden.
Iemand heeft mij aangeraden om de huidige koelvloeistof er uit te halen, de boel schoon te spoelen en daarna weer nieuwe koelvloeistof of eventueel water er in te doen. Mocht er dan weer olie in komen dan kun je er haast vanuit gaan dat de koppakking lek is?Daar is niks zeker mee te zeggen zoals Bart-GSI al had aangegeven kan het ook door de (zeer) korte ritten komen.
Heb je trouwens al gekeken of je Bougie’s bobine & bougie-kabels in orde zijn?
Inhouden wil niet altijd zeggen dat het een sensor of LMM kapot moet zijnOok zou je kunnen controleren of de motor nog benzine krijgt, de benzinepomp mag dan nog wel werken,
maar als er ergens een verstopping zit dan is het net als een waterslang met pistool.
Wel druk maar geen opening of te weinig om te kunnen werken. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.