Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa B 1.4 '96. Bokt, 1 cilinder valt uit, zelf v
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
4 april 2011 om 11:13 #17235161
Hallo leden,
Ik ben een meisje van 20 en ben een beetje het spoor bijster met m’n auto.
Ik heb een Opel Corsa B 1.4 uit ’96 gekocht. Hij heeft enige tijd goed gereden, maar na het tanken begint hij heel slecht te rijden. Hij bokt, loopt soms op 3 cilinder, stinkt naar benzine en de tank zuigt vacuüm.
Het vacuüm zuigen is gelukkig opgelost.
Alleen het bokken niet. Ik heb de luchtfilter schoongemaakt, net als de stationair toeren regelaar en ik heb de EGR weer aangesloten. Deze zat dichtgemaakt met een stukje blik o.i.d.
De auto stonk niet meer, liep weer regelmatig en het bokken was weg.
Ik ben toen wezen tanken, toen was het weer mis. Hij bokt weer, loopt op 3 cilinders..
Ik ben het spoor een beetje bijster op ‘t moment.
Nu is er nog 1 detail. De auto heeft het vele malen erger wanneer het regent. Ik heb al ‘t een en ander gelezen/gehoord over een BDP sensor? Deze zit wel zo, dat hij behoorlijk nat kan worden. Zou dit het probleem kunnen verergeren? Het is wel gigantisch eng. De auto versneld vanzelf. Hij valt uit bij optrekken, dus er zit niks anders op dan met spinnende banden weg te scheuren. Het andere moment houdt hij bij het rijden ineens in en vervolgens versneld hij zelf weer. Er is geen pijl op te trekken. Dit heeft hij ook bij droog weer, maar dan toch minder erg.
Het lijkt er op dat het iets met de elektronica te maken heeft. Nu is er geprobeerd om ‘m uit te lezen, maar helaas kon het kastje geen contact maken. Dit kan aan m’n auto liggen, maar ook aan ‘t kastje.
Is er iemand die nog enig idee heeft wat dit kan zijn en hoe dit opgelost kan worden?
Heel erg bedankt!
M’n auto;
4 april 2011 om 11:18 #17848914Wat is de motorcode? Staat op je kenteken. Ik gok dat er bij jou X14SZ op staat.
Als het regent en hij bokt, probeer dan eens de bougiekabels nat te sproeien met een plantensproeier (terwijl de motor draait).
Bokt hij dan ook ineens, of slaat hij af, dan zijn de kabels gaar.Verder, check de benzinefilter eens. Als die vol met rommel zit kan het ook prima zo zijn dat hij dan gaat bokken.
4 april 2011 om 11:24 #17848915bij welke pomp tank je??
en wanneer heeft de auto voor het laatst een beurt gehad?enn…in welke regio bevind jij je? zijn wel een aantal mensen op t forum die je willen helpen denk ik
4 april 2011 om 11:25 #17848916Het is volgens mij wel een X14SZ. Mocht ik internet geloven.;)
De bougiekabels heb ik natgesproeit. Helaas maakt dit geen verschil.De benzinefilter is inderdaad een goed idee om eens te bekijken. Het rare is alleen dat er geen pijl op te trekken is wanneer hij bokt en hoe erg. Alleen begint hij na ‘t tanken weer en als het regent is het vele malen erger!
EDIT: Ik heb er een gloedje nieuwe brandstoffilter in zitten. Dus dat zou ook geen probleem moeten zijn.
4 april 2011 om 11:27 #17848917Ik tank overal en nergens. Dus dat zal ‘t probleem niet wezen.;)
Pff.. een beurt. Sinds ik ‘m heb niet gehad. Van de vorige eigenaar zou ik ‘t niet weten.Ik zit in Gelderland/Overijssel. Maar als hier uitgelegd wordt hoe ‘t zit, dan komt ‘t wel goed.;)
4 april 2011 om 13:45 #17848918Maar, zal wel niet voor niets zijn dat die EGR is afgedopt geweest? Kan iemand bevestigen of de EGR wél werkt als het plaatje daarna wordt weggehaald?
4 april 2011 om 14:44 #17848919Tsja, het zit er niet voor niks die EGR.
De stationair toeren regelaar was helemaal zwart en werkte daardoor niet meer. De EGR was ook pik zwart.
Het lijkt me dan niet normaal dat ‘ie afgedopt is..Verder zou hij dan altijd verrot moeten rijden en het gekke is dat hij ‘t alleen na ‘t tanken doet.
4 april 2011 om 14:48 #17848920EGR is heel gebruikelijk dat die wordt afgedopt, dan issie namelijk kapot als ik het goed heb.
… weet ook niet precies, sorry :P
4 april 2011 om 14:54 #17848921Ik ben wel aan ‘t rondkijken/vragen/bellen en hier informeren over ‘t hoe en wat.
Mocht de EGR kapot zijn, dan moet ik gewoon een nieuwe regelen en erop zetten. Dat is een kleine moeite.
Alleen vraag ik me af of je kunt testen of de EGR werkt of niet.. Anders zet ik d’r straks een andere op en dan blijft ‘t probleem bestaan. Dat zou jammer zijn.4 april 2011 om 15:05 #17848922EGR klep eraf draaien, dan gewoon een plus en een min erop en je ziet vanzelf of de klep nog in beweging komt;)..
Maargoed in principe moet dat geen verschil maken, misschien een aanrader om een potje Forte systeemcleaner in je tank te gooien dit reinigt namelijk het complete brandstofsysteem, wie weet haalt dat iets uit?!..4 april 2011 om 15:12 #17848923Van die cleaner heb ik wel eens iets gehoord, maar dat kan ook behoorlijke rommel geven. Dus ik durf ‘t niet zo aan.
Ik snap alleen niet wat je bedoelt met plus en min.. Hoe zit dat?
4 april 2011 om 15:47 #17848924ik zou de motor eerst s ff n fatsoenlijke beurt ( laten geven )
dus:
Olie
Filter
Bougie’s
Luchtfilter
Brandstoffiltervervolgens een forté injectiereiniger erin ( doen wij altijd op mn werk )
en alsnog naar de tankontluchting kijken…
evt een stuk rijden zonder tankdop4 april 2011 om 16:03 #17848925Rijden zonder tankdop werkt niet, ook niet als er een slang in de leiding zit en het klepje open staat. Maar de ontluchting zelf aanpakken heeft wel gewerkt. We hebben het hele eerste deel van de brandstofleiding weggehaald. Van de tankdop naar de tank. Dat werkte en de benzinemeter doet ‘t ook weer, dus dat moet echt goed zijn.
De olie was wel bagger toen ik ‘m kocht. Witte derrie erin en vocht. Dat is weer normaal nu. Die derrie heb ik weggehaald elke dag.
De bougies is wel iets om naar te kijken.
Het luchtfilter is schoongemaakt afgelopen weekend.
De brandstoffilter is ongeveer 3 weken terug vervangen.Dit alles zorgde ervoor dat ‘ie zaterdag perfect liep, na alle poets beurten enzo.
Alleen zondagavond na ‘t tanken begon het gebok weer.
Vandaag werd ‘t bokken ook erger na de regen. Dus kan dit ook een elektronische oorzaak hebben?5 april 2011 om 06:44 #17848926Bougies zou ik in ieder geval even na kijken. Wat je ook zowieso even kunt checken, is of je gasklep schoon is. Deze willen namelijk nog al vaak behoorlijk smerig worden. Heeft uiteraard niets te maken met of het goed of slecht weer is, maar als je dan toch bezig bent..
5 april 2011 om 06:48 #17848927Kan ook een kwestie zijn dat er vocht bij stekkers van sensoren is gekomen.
Daardoor kunnen stekkers aangetast worden en met corrosie vol zitten. Hiervoor komt er meer weerstand, meer weerstand is vaak andere waardes… Dus mijn suggestie, loop alle sensor stekkers langs.
5 april 2011 om 08:00 #17848928Gisteren zijn alle bedrading ingesprayed met silicone.. Dat hielp wel iets.
De tank is nu al wat leger en hij reed goed, op de laatste 500meter na. Er is nu zo’n 60km mee gereden.Verder is er een prijsopgaaf onderweg van alle sensoren, die wil ik laten vervangen, mocht het niet te prijzig worden.
5 april 2011 om 08:08 #17848929mischien een domme opmerking , maar sensors kun je uitlezen toch ? fout meldingen onthoudt hij .
dus in theorie hoef je maar even je auto uit te laten lezen .
of dit zelf te doen door even 1draadje tussen de contacte te houden op je uitlees stekker .
en op te schrijven wat je mm lampje doet.
sgeeld een hoop geld .en bokken wordt heel vaak veroorzaakt door bougies maak ze op zijn minst eens schoon of vervang ze.
5 april 2011 om 08:32 #17848930We hebben geprobeerd ‘m uit te laten lezen, maar helaas is dit mislukt!
Die bougies zal ik binnenkort (laten) schoonmaken.5 april 2011 om 09:34 #17848931vervangen van de bougies kost je per bougie 5 euro ik zou overwegen om deze te vervangen .
is het uitlezen mislukt door de verkeerde stekker ?
anders kan je met de paperclip methode bij jou op de oprit helemaal gratis je auto uitlezen5 april 2011 om 09:53 #17848932Ik zal er zo’n bougie uithalen en kijken hoe ze eruit zien. Mochten ze zwart zijn, dan kan ik ze ook nog ff schoonmaken en uitproberen. Behalve als ze er echt belabberd uitzien. Dan worden ‘t gewoon nieuwe.
Het apparaat waarmee uitgelezen is, kan ook niet de goede zijn geweest. Dat was nogal een oud ding. Misschien kan ik ‘m bij een Opel knakker uit laten lezen.
5 april 2011 om 10:32 #17848933hum maarja bougies kun je niet altijd zien aan de kleur he .
de elektrode is op een gegeven moment uitgebrand .
gewoon vervangen niet eigenwijs doen :Pkost je in totaal 20 euro ofzo
un bougie gaat niet eeuwig mee.en je kunt in het how to gedeelte van vectra lezen hoe je de auto zelf uit kan lezen .
ik heb zelf ook wel eens gehad dat die zelf harder begon te rijden kwam door de map sensor.
maar dit hoeft niet bij jou het geval te zijn .gewoon even een beurtje geven .
alle vacuum slangen na lopen.
uit laten lezen of zelf doen
kijken wat vervangen moet worden.
vervangen.en verder niet te veel gokken want dat kost je onnodig veel geld.
5 april 2011 om 14:10 #17848934Het gokken kost niet alleen veel geld, maar ook veel tijd.;)
Ik denk dat ‘t verstandig is om ‘m uit te (laten) lezen en van daaruit verder te kijken..
Anders kan ik net zo goed de hele auto uit elkaar halen en elk onderdeel vervangen. :angel5 april 2011 om 15:34 #17848935Voordat je vanalles gaat proberen…uitlezen.
Ik weet niet waar je woont? Ik kan hem zo even voor je aan de laptop hangen en foutcodes checken.
De rest van de problemen wil ik ook wel even naar kijken.Woon in Wezep, onder Zwolle.
5 april 2011 om 17:59 #17848936Ff een puntje, de auto heb ik gekocht en toen had ‘ie net een beurt gehad.
Er is vervangen; Distributieriem + spanrol, olie + filter, luchtfilter en bougies. Dit zou dus in principe goed moeten zijn.Vandaag hebben we de map-sensor luchtleiding vervangen. Dit werkte ook wel goed, tot ik weer ging tanken.:hmmz
Daarna hebben we van ‘t elektrisch ontluchtingsventiel de vacuümleiding afgehaald. (Beide). Nu loopt hij weer goed met een volle tank.Weet iemand wat er nou overbrugt is? Ik ben de draad een beetje kwijt..
5 april 2011 om 18:18 #17848937geen idee wat je daarmee bedoeld… De ontluchtingsklep van de tank misschien?
Wat betreft het niet kunnen uitlezen met de tech, wat voor een radio zit erin? Als dit een niet originele is (dus een sony ofzo) kan die de boosdoener zijn… -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.