Forumindex › Forums › Modellen › Corsa › Opel Corsa 1.4i XE 16v Sport water pomp vervangen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
19 juli 2010 om 13:53 #17223665
Hoe vervang ik de waterpomp van mijn :Opel Corsa 1.4i XE 16v Sport.
Mvg
19 juli 2010 om 14:18 #17701085distributieset halen, inclusief waterpomp en spanrollen.
motor op tijd zetten.nokkenassen blokkeren.
riem verwijderen, rollen verwijderen.
kappen verwijderen. Pomp aftekenen.Pomp verwijderen, nieuwe pomp monteren zoals de vorige is afgetekend.
kap terug plaatsen.nieuwe spanrollen plaatsen.
nieuwe riem plaatsen.riem opspannen, blokkering van de nokkenassen opheffen.
motor met de hand 10 keer rond draaien.Controle of ze echt op tijd staat.
Check, check dubbel check
en gaan.
owh ja gebruik ook nieuwe bouten voor de spanrol / omlooprol.
Als je toch bezig bent gelijk olie, oliefilter, bougies en brandstoffilter vervangen.
succes
20 juli 2010 om 15:08 #17701086…. en niet te vergeten … koelvloeistof vullen… ;)
20 juli 2010 om 15:17 #17701087Als dat geen compleet antwoord is, dan weet ik het niet meer :wors
20 juli 2010 om 15:31 #17701088hop hop aan de slag !!!!:jerry
20 juli 2010 om 15:42 #17701089ik weet alleen niet wat er bedoeld wordt met op tijd zetten?
20 juli 2010 om 16:04 #17701090je kunt niet zomaar de riem eromheen knallen en rijden
je moet de merk tekens op de nokkenastandwielen tegenovermekaar zetten
en het merk teken op de krukas gelijk zetten met het streepje wat op de kap staan achter het tandwiel
dan de riem eromheen draperen spanner goed zetten en dan 10 x rond draaien om te kijken of ie vrij loopt en nog steeds op tijd staat
aan je reactie te lezen heb je dit nog niet eerder gedaan
mijn advies is dan om er iemand bij te hebben die het al wel eens gedaan heeft anders sloop e mischien meer dan de bedoeling is21 juli 2010 om 20:18 #17701091Zo, mijn eerste bijdrage hier, hopelijk zinvol :)
Waarom meteen de hele distributieset vervangen? Ik lees dat bij het vervangen van de riem wel wordt aangeraden om de pomp meteen te doen, maar misschien is dit niet gebeurt en/of heeft hij pech. De riem kun je cht wel weer terug leggen en gebruiken als ‘ie niet oud is.
Als de riem nog nieteens over de helft van zijn levensuur zit, zou ik lekker alleen de pomp vervangen. En advies over olie en bougies etc. is allemaal afhankelijk van de staat en wanneer dit voor het laatst gedaan is, is mijn mening. Kun je ook wel meteen de bakolie of de remblokken, etc. etc. vervangen, “als je toch bezig bent”.
Ik heb ook genoeg gesleuteld aan motorbokken om dit te adviseren. Een hele distributieset is 140 euro als ik zo op onderdelen sites kijk, een pomp zal misschien paar tientjes zijn. Als het niet nodig is, is het niet nodig…
22 juli 2010 om 08:02 #17701092Het is eigenlijk altijd aan te raden. Vaak wordt dit gedaan omdat alles er dan toch af ligt, en ook in het kader van; als het binnekort alsnog nodig is om alles te vervangen, ben je weer meer kwijt, wanneer je dit wilt laten doen uiteraard. Vooral wanneerr je je auto voor de vakantie ed. gaat gebruiken, is het goed om te weten dat je met een goede riem en rollen rijd. Alleen al de gedachte dat alles kapot kan lopen is niet zo fijn. En nog maals, wat al gezegd is, weet je niet wat je doet, vraag er dan een expert bij die dit vaker gedaan heeft..
22 juli 2010 om 16:03 #17701093origineel gepost door dimi_v
Zo, mijn eerste bijdrage hier, hopelijk zinvol :)Waarom meteen de hele distributieset vervangen? Ik lees dat bij het vervangen van de riem wel wordt aangeraden om de pomp meteen te doen, maar misschien is dit niet gebeurt en/of heeft hij pech. De riem kun je cht wel weer terug leggen en gebruiken als ‘ie niet oud is.
Als de riem nog nieteens over de helft van zijn levensuur zit, zou ik lekker alleen de pomp vervangen. En advies over olie en bougies etc. is allemaal afhankelijk van de staat en wanneer dit voor het laatst gedaan is, is mijn mening. Kun je ook wel meteen de bakolie of de remblokken, etc. etc. vervangen, “als je toch bezig bent”.
Ik heb ook genoeg gesleuteld aan motorbokken om dit te adviseren. Een hele distributieset is 140 euro als ik zo op onderdelen sites kijk, een pomp zal misschien paar tientjes zijn. Als het niet nodig is, is het niet nodig…
Sorry hoor, Ik lever liever 140 euro voor een Complete distri set in, dan dat ik over een 5 a 10.000km sta met een gebroken riem
als de span en looprollen nog geen 5000 km oud zijn kan je de gok wel wagen deze te laten zitten.
De motoren zijn al zeer gevoelig voor riembreuk (daarom moet je je eerst in de materie verdiepen alvorens een onverstandig iets aan te bevelen) en als deze riem breekt heb je zowiezo veel kosten ivm kopreparatie en kans op veel olieverbruik door beschadigde zuigerveren en cilinderwanden, dat is namelijk een kwaal bij deze motoren, en zeker na rioembreuk..
Willem
12 augustus 2010 om 16:08 #17701094ok, duidelijk dan weten we dat:afro Hoeveel uur staat er voor het vervangen van een distributieset bij deze motor? Ik heb zelf weinig zin en tijd. Dan weet ik waar ik op kan rekenen als ik de klus uitbesteed.
12 augustus 2010 om 16:11 #17701095riem en waterpomp van z’n motor kost ongeveer 1,5u tijd.:vertag
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.