Opel Corsa 1.4i XE 16v Sport water pomp vervangen

Forumindex Forums Modellen Corsa Opel Corsa 1.4i XE 16v Sport water pomp vervangen

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    langerotzak

Hoe vervang ik de waterpomp van mijn :Opel Corsa 1.4i XE 16v Sport.

Mvg

corsaboy
      Deelnemer

distributieset halen, inclusief waterpomp en spanrollen.
        motor op tijd zetten.

nokkenassen blokkeren.

riem verwijderen, rollen verwijderen.
        kappen verwijderen. Pomp aftekenen.

Pomp verwijderen, nieuwe pomp monteren zoals de vorige is afgetekend.
        kap terug plaatsen.

nieuwe spanrollen plaatsen.
        nieuwe riem plaatsen.

riem opspannen, blokkering van de nokkenassen opheffen.
        motor met de hand 10 keer rond draaien.

Controle of ze echt op tijd staat.

Check, check dubbel check

en gaan.

owh ja gebruik ook nieuwe bouten voor de spanrol / omlooprol.

Als je toch bezig bent gelijk olie, oliefilter, bougies en brandstoffilter vervangen.

succes

mattemaker

…. en niet te vergeten … koelvloeistof vullen… ;)

2e-c14nz

Als dat geen compleet antwoord is, dan weet ik het niet meer :wors

david verburg
            Deelnemer

hop hop aan de slag !!!!:jerry

langerotzak

ik weet alleen niet wat er bedoeld wordt met op tijd zetten?

david verburg
                Deelnemer

je kunt niet zomaar de riem eromheen knallen en rijden
                  je moet de merk tekens op de nokkenastandwielen tegenovermekaar zetten
                  en het merk teken op de krukas gelijk zetten met het streepje wat op de kap staan achter het tandwiel
                  dan de riem eromheen draperen spanner goed zetten en dan 10 x rond draaien om te kijken of ie vrij loopt en nog steeds op tijd staat
                  aan je reactie te lezen heb je dit nog niet eerder gedaan
                  mijn advies is dan om er iemand bij te hebben die het al wel eens gedaan heeft anders sloop e mischien meer dan de bedoeling is

dimi_v

Zo, mijn eerste bijdrage hier, hopelijk zinvol :)

Waarom meteen de hele distributieset vervangen? Ik lees dat bij het vervangen van de riem wel wordt aangeraden om de pomp meteen te doen, maar misschien is dit niet gebeurt en/of heeft hij pech. De riem kun je cht wel weer terug leggen en gebruiken als ‘ie niet oud is.

Als de riem nog nieteens over de helft van zijn levensuur zit, zou ik lekker alleen de pomp vervangen. En advies over olie en bougies etc. is allemaal afhankelijk van de staat en wanneer dit voor het laatst gedaan is, is mijn mening. Kun je ook wel meteen de bakolie of de remblokken, etc. etc. vervangen, “als je toch bezig bent”.

Ik heb ook genoeg gesleuteld aan motorbokken om dit te adviseren. Een hele distributieset is 140 euro als ik zo op onderdelen sites kijk, een pomp zal misschien paar tientjes zijn. Als het niet nodig is, is het niet nodig…

2e-c14nz

Het is eigenlijk altijd aan te raden. Vaak wordt dit gedaan omdat alles er dan toch af ligt, en ook in het kader van; als het binnekort alsnog nodig is om alles te vervangen, ben je weer meer kwijt, wanneer je dit wilt laten doen uiteraard. Vooral wanneerr je je auto voor de vakantie ed. gaat gebruiken, is het goed om te weten dat je met een goede riem en rollen rijd. Alleen al de gedachte dat alles kapot kan lopen is niet zo fijn. En nog maals, wat al gezegd is, weet je niet wat je doet, vraag er dan een expert bij die dit vaker gedaan heeft..

wim-v6
                      Deelnemer

origineel gepost door dimi_v
                        Zo, mijn eerste bijdrage hier, hopelijk zinvol :)

Waarom meteen de hele distributieset vervangen? Ik lees dat bij het vervangen van de riem wel wordt aangeraden om de pomp meteen te doen, maar misschien is dit niet gebeurt en/of heeft hij pech. De riem kun je cht wel weer terug leggen en gebruiken als ‘ie niet oud is.

Als de riem nog nieteens over de helft van zijn levensuur zit, zou ik lekker alleen de pomp vervangen. En advies over olie en bougies etc. is allemaal afhankelijk van de staat en wanneer dit voor het laatst gedaan is, is mijn mening. Kun je ook wel meteen de bakolie of de remblokken, etc. etc. vervangen, “als je toch bezig bent”.

Ik heb ook genoeg gesleuteld aan motorbokken om dit te adviseren. Een hele distributieset is 140 euro als ik zo op onderdelen sites kijk, een pomp zal misschien paar tientjes zijn. Als het niet nodig is, is het niet nodig…

Sorry hoor, Ik lever liever 140 euro voor een Complete distri set in, dan dat ik over een 5 a 10.000km sta met een gebroken riem

als de span en looprollen nog geen 5000 km oud zijn kan je de gok wel wagen deze te laten zitten.

De motoren zijn al zeer gevoelig voor riembreuk (daarom moet je je eerst in de materie verdiepen alvorens een onverstandig iets aan te bevelen) en als deze riem breekt heb je zowiezo veel kosten ivm kopreparatie en kans op veel olieverbruik door beschadigde zuigerveren en cilinderwanden, dat is namelijk een kwaal bij deze motoren, en zeker na rioembreuk..

Willem

dimi_v

ok, duidelijk dan weten we dat:afro Hoeveel uur staat er voor het vervangen van een distributieset bij deze motor? Ik heb zelf weinig zin en tijd. Dan weet ik waar ik op kan rekenen als ik de klus uitbesteed.

Bug Killer

riem en waterpomp van z’n motor kost ongeveer 1,5u tijd.:vertag

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.