Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra van 2015 (150PK) trekt niet helemaal soepel op
- Dit onderwerp bevat 9 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 november 2020om 09:35 door
opel-mark.
-
AuteurBerichten
-
4 november 2020 om 16:31 #18395576
Heb sinds een maandje mijn Opel Astra Innovation 150PK, 1.4 turbo. Heel erg blij met de auto op één ding na:
Wanneer je even goed op wil trekken (bijvoorbeeld om in te voegen op de snelweg) trekt de auto niet helemaal soepel op.
En dan heb ik het echt niet over heel sportief rijgedrag. Het is eigenlijk al vrij snel wanneer je zo’n beetje boven de 70 kilometer per uur aan het optrekken bent.Je voelt dan aan het gaspedaal dat de auto niet in 1 rechte lijn doortrekt maar dat er kleine onderbrekingen in zitten als het ware.
Ben hiermee terug geweest naar de Opel Dealer. Ze hebben hem nagekeken en kwamen tot de conclusie dat er geen storingen in de auto te vinden zijn. Daar was ik al een beetje bang voor want ik las op internet iemand die dezelfde klachten heeft met deze auto. Bij die persoon zei Opel uiteindelijk (na vervangen van bobines en andere pogingen om het probleem op te lossen): “Is een product eigenschap en daar moet je het mee doen.”
De chef werkplaats van Opel vertelde ook dat er bij hen eerder iemand is geweest met dit probleem met deze motor. Die auto is toen getuned (niet bij Opel zelf uiteraard) en daarmee was het opgelost. Chef werkplaats vermoedt dat het een software-probleempje is. Dat de motor afgeknepen wordt om binnen de emissie-grenzen te blijven.
Nu overweeg ik om de auto te laten tunen. Niet om meer vermogen te hebben maar om ieder geval in 1 vloeiende lijn op te kunnen trekken.
Het is tenslotte nogal een teleurstelling als je kiest voor een wat vettere motor en hij vervolgens niet lekker doortrekt.Maar… is tunen wel verstandig?
Normaal zou ik daar eigenlijk nooit aan beginnen.Hebben jullie hier ervaring met dit probleem?
Hebben jullie ervaring met tunen?
Kunnen jullie bedrijven aanraden?
Zijn er andere oplossingen?Hoor het heel graag.
5 november 2020 om 14:57 #18395899Ik ken het probleem niet, maar heb wel al mijn auto’s altijd laten chiptunen.
En dan altijd op een rollenbank laten afstellen, dan heb je een meting voor- en acheraf zodat je ook echt het verschil kan zien.
Ga ook naar iemand die kwaliteit levert en zelf het programma op jouw auto afstemt.
Dus niet iemand die alleen even de laptop er aan hangt geld vangt en tot ziens zegt.
Zorg ervoor dat je turbo / bougies / bobine, dus eigenlijk je motor in goede conditie is voordat je de boel laat afstellen.
Zolang je niet continue het extra vermogen gaat aanspreken, zal de motor net zolang meegaan als zonder tuning.
Mogelijkerwijs zal hij zelfs bij het zelfde gebruik iets zuiniger worden.Je geeft helaas niet aan waar je woont, want anders konden we goed tuners bij jouw in de buurt aanbevelen.
5 november 2020 om 19:34 #18395918Hallo,
ik heb hetzelfde probleem gehad en gaf daarbij ook geen foutcodes , maar de mijne is redelijk ver getuned en is omgebouwd naar LPG (wat moelijker ontsteekt). Het bleek dat de bougies geen vonk konden trekken bij die hoge vuldruk + volgas + vanaf 5000 rpm ongeveer, waarmee je al wel kan zien dat de standaard bobine maar net voldoet.
Ik heb de volgende bougies en bobine gemonteerd, waarna het probleem over was (bobine maakt het verschil, maar als je deze eruit hebt, zou ik maar gelijk nieuwe bougies monteren:
NGK IFR7X7G
MSD 8236 Blaster Coil, 11-16 GM 1.4L Turbo, Red “, via GOOZE.COM (-> deze heeft een veel hogere vonkspanning. ik heb ook een nieuwe originele geprobeerd en ook een nieuwe NGK bobine, maar beiden losten het probleem niet op)Verder natuurlijk het beste om premium benzine te tanken, zoals Shell V-power 98 of BP Excellium 98 (zonder bio-ethanol om langere termijn problemen te voorkomen en met beter octaangehalte)
Idee en oplossing heb ik gevonden via Amerikaanse forums, waar menigeen met een 1.4 turbo dit probleem ervaart (gek genoeg hoor ik er niemand over in Europa, maar die rijden er misschien wat rustiger mee).
Gr,
The Duke6 november 2020 om 09:03 #18395934ja dit is een vaker voorkomend probleem, en dat heeft ook een naam, LSPI, low speed pingelen, het komt door de manier waarop de wagens gebouwd zijn in een poging ze zuinig en binnen de emissie eisen te laten rijden, dit is ook de reden voor de dexos1 gen2 olie en nu tijdelijk de 0W20 olie, vooral de 1.4T heeft hier last van.
helpt chiptunen, ja, je krijgt meer trekkracht onderin waardoor het probleem minder wordt, helaas is het goed tunen niet goedkoop, kijk het prijslijstje bij EDS maar eens, je krijgt er wel een veel soepeler rijdende auto door, op het astra K facebook forum is er iemand die stage 2 heeft laten chippen en ergens op de 200PK zit met de 1.4T, in theorie is de versnellingsbak niet gemaakt voor hogere trekkracht, maar in de praktijk blijkt het geen probleem te geven, daarnaast gebruik je het maximum vermogen niet vaak.
6 november 2020 om 16:13 #18395983[quote quote=18395918]en is omgebouwd naar LPG (wat moelijker ontsteekt).[/quote]
Een goed afgestelde LPG installatie ontsteekt net zo makkelijk als op benzine.
Overigens heeft LPG een hogere octaan waarde dan benzine.[quote quote=18395918]Verder natuurlijk het beste om premium benzine te tanken, zoals Shell V-power 98 of BP Excellium 98 (zonder bio-ethanol om langere termijn problemen te voorkomen en met beter octaangehalte)[/quote]
Zolang je de auto laat afstellen op de brandstof die je wilt gaan rijden, dan maakt het gebruik van 95 E10 of Super+ 98 niet uit.
Alleen zal je op Super+ 98 betere resultaten behalen.
De huidige motoren zijn gewoon gebouwd voor E10, dus daar verwacht ik geen problemen mee.6 november 2020 om 16:17 #18395984[quote quote=18395934]in theorie is de versnellingsbak niet gemaakt voor hogere trekkracht, maar in de praktijk blijkt het geen probleem te geven, daarnaast gebruik je het maximum vermogen niet vaak.[/quote]
Een goede afsteller houdt hier rekening mee door het koppel te beperken in de lagere versnellingen, hierdoor blijft je bak langer heel.
En zolang je niet als een koekwauws continue het extra vermogen en koppel aanspreekt, zal het allemaal best meevallen.Om een voorbeeld te geven ik nu pas na 6 jaar de koppelingsplaat van mijn dragrace Corsa moeten vervangen, waar 575pk en 550Nm met slicks vol opgeklapt wordt. Let wel de drukgroep behoefde niet vervangen te worden.
6 november 2020 om 16:20 #18395986[quote quote=18395934]op het astra K facebook forum is er iemand die stage 2 heeft laten chippen en ergens op de 200PK zit met de 1.4T[/quote]
Ach er zijn Fiat 500’s die af fabriek met 200pk uit een 1.4 turbo worden geleverd, dus wat is de grens.
50pk erbij tov 150pk is ook maar 30%, procentueel vind ik dat wel meevallen.
6 november 2020 om 16:25 #18395989[quote quote=18395918]Ik heb de volgende bougies en bobine gemonteerd, waarna het probleem over was (bobine maakt het verschil, maar als je deze eruit hebt, zou ik maar gelijk nieuwe bougies monteren: NGK IFR7X7G MSD 8236 Blaster Coil, 11-16 GM 1.4L Turbo, Red “, via GOOZE.COM (-> deze heeft een veel hogere vonkspanning.[/quote]
MSD is wel prima super spul, wordt heel veel in de dragrace wereld gebruikt en bij USA cars. :happy02:
Voordat je bougies gaat wisselen voor types die kouder of warmer zijn, zou ik dat eerst goed met de afsteller overleggen.
Deze moeten er standaard in zo te zien: NGK – Ref: 91970 / ILNAR8B7G
7 november 2020 om 15:50 #18396162@opel-mark: LSPI is echt heel wat anders, dan wat ik aan de hand had (zie RPM waar ik over sprak), maar is i.d.d. een gevoelig punt met ook deze kleine turbomotoren. Misschien heeft het voorbeeld van @astraastraastra i.d.d. wel betrekking op met te lage toeren belasten.
Voor de gemiddelde persoon geldt gewoon nooit onder de 2000 -2200 rpm belasten, het “schakeladvies op je dashboard” gaat nergens over, dan gaat het geen problemen opleveren Daarom zie je door de band genomen ook bijna geen automaten met deze motor en LSPI-schade.
Dat is dan weer leuk aan LPG trouwens, dan heb je geen LSPI.
@Corsa_GSI: “Een goed afgestelde LPG installatie ontsteekt net zo makkelijk als op benzine.” Ik zou nog maar eens even in de documentatie duiken, want dit is incorrect, zeker ook bij hogere toerentallen (verbrandingssnelheid en klopvastheid in vergelijking met bijvoorbeeld benzine gaan niet gelijk op). Ter info: de mijne heeft een vloeibaar ingespoten LPG systeem en is op een Maha weerstandsbank ingeregeld door combinatie van DBilas en de man van de fabrikant die voor nieuwe automodellen de LPG configuratie maakt, dus is niet echt houtje-touwtje afgestelde installatie ;)“Zolang je de auto laat afstellen op de brandstof die je wilt gaan rijden, dan maakt het gebruik van 95 E10 of Super+ 98 niet uit” ik doelde op reinigende werking en het voorkomen van alle problemen die bio-ethanol veroorzaakt. Zal ik niet verder over uitweiden, want dat is echt niet moeilijk te vinden op het internet.
Gr,
The Duke
8 november 2020 om 09:35 #18396193Wat de plaatser aangaf is exact wat LSPI doet, niet soepel optrekken, een kleine stotteringen geven, de oplossing van de bobine is te verklaren, een bobine met een hogere spanning geeft een grotere/snellere vonk waardoor het mengsel eerder ontbrand en LSPI voorkomt.
bij 2200 toeren gaat de turbo werken, waardoor je meer brandstof verbruikt, vandaar het overschakel advies wat bij je tellers verschijnt, die geeft bij 2000 rpm aan dat je over moet schakelen.
de motoren van de astra K zijn E10 bestendig, maar E10 heeft gewoon door de bio rotzooi minder vermogen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.