Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel astra trilt
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 2 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 april 2021om 17:10 door Dylanos.
-
AuteurBerichten
-
14 juli 2015 om 20:00 #17272754
Hallo mede Opel (astra) eigenaars!.
Ik ben sinds december 2012 eigenaar van een Opel astra 1.6SE uit 2001.
Toen ik hem kocht stond er 142.000 km op de teller.
Rond 162.000 km is de distributieriem vervangen.
Verder nooit problemen gehad tot ongeveer 177.000 km.
Eerst ging m’n accu stuk (nieuwe accu erin). 100 kilometer later kreeg ik een lekke band rechtsvoor(nieuwe band erop, vredestein sporttrack). Direct aangegeven dat ik sludge had bij de Opel dealer, konden ze niks aan doen hoorde bij het motortype zeiden ze.
Bij 182.000km greep een remklauw zich vast, waardoor er allemaal rook uit m’n linkerwielkast kwam. Auto afgesleept naar de Opel garage. Vervangen: Remblokken vooraan, remschijven vooraan en remtang lv (waar staat lv eigenlijk voor bedenk ik me net?).17 juli ga ik op vakantie naar Zuid-Frankrijk (1500km). Dus ik dacht laat ik maar even een grote beurt doen (184.000km) bij de dorpsdealer zodat hij op en top is. Vervangen:
Olie 5W30 longlife
Airco bijgevuld
Nokkenassensor
Einddemper
Middendemper
MontagesetIk reed van de dealer naar huis tussen de 60 en 80 km/uur in de vijfde versnelling en voelde ineenkeer m’n auto trillen. Ik dacht eerst dat het niet zo’n probleem was totdat ik naar m’n werk reed de week erna. Weer voelde ik af en toe m’n auto ongeveer 10-20 seconden trillen. Ik ben er nu dus op gaan letten en ik verneem het meestal bij een snelheid van rond de 60-70km/uur.
Ik ben terug naar de dealer gegaan waar mijn auto de grote beurt heeft gehad. Die heeft een stukje meegereden en zei dat het aan (een van) de band(en) lag. Hij dacht dat er in de band rechtsvoor (die dus recent is vervangen) een cup zat, en dat mijn auto daarom trilt. Hij zei er is weinig aan te doen en misschien rij je het er wel uit als je richting Frankrijk rijdt. Zo niet dan moest ik na de vakantie terugkomen. Het kon in ieder geval totaal geen kwaad. Volgens hem is mijn Opel astra voor de rest in topstaat (eigenlijk bijna alles is inmiddels ook al vervangen…).Nu heb ik mijn wiel rechtsvoor vervangen voor het reservewiel. Hij trilt echter nog steeds af en toe. Ik voel het in m’n stuur, gaspedaal, stoel en zie het ook aan de motorkap voor m’n gevoel. Ik heb al wat op internet gezocht en in de meeste gevallen zeggen ze dat er waarschijnlijk een loodje is afgevallen. Ik heb van alle 5 de wielen de loodjes gecheckt en ze zitten er allemaal nog op.
Heeft iemand hier ook problemen mee (gehad)?
Is het vertrouwd om hiermee te rijden naar Zuid-Frankrijk?
En het belangrijkste, heeft iemand een idee hoe dit komt?Bij voorbaat dank!
14 juli 2015 om 20:28 #18290500kijk eens op de lek gereden band of de slijtage op het loopvlak gelijkmatig is.. of dat er op de binnen of buitenzijde van je band meer slijtage is.. ik denk dat je wielen uitgelijnd moeten worden..
wat de loodjes betreft… als er een afgesprongen is zie je die dus niet zitten.. ondanks dat de rest er wel op zit.. en is je wiel uit balans…
voor uitlijnen en uit balanseren van de wielen kun je bijna bij elke garage hiermee terecht.. euromaster profiletire centre of een zzp banden halletjede term LV staat voor LinksVoor
sludge komt vaker voor bij korte afstanden rijden.. ( stadsritjes) het kan geen kwaad maar je kunt het verversen met nieuwe olie en dan ben je er een tijdje vanaf als je weer korte ritjes gaat rijden ( als je dat doet tenminste)
15 juli 2015 om 06:46 #18290501Ik zou ook eens kijken naar het verschil tussen de band linksvoor en rechtsvoor. Als de band linksvoor al aardig opgesleten is en er is rechtsvoor een gloednieuwe band geplaatst, zit er een verschil van enkele milimeters in diameter, en mogelijk een centimeter (of meer) in de omtrek. Dat betekend dat je rechterwiel op een iets langzamere snelheid zal draaien dan je linkerwiel, en daardoor krijgt je differentieel nogal op z’n kloot’n. Als je dat uit wilt sluiten, achterwielen naar voren verplaatsen (linksachter naar linksvoor, rechtsachter naar rechtsvoor). Is sowieso beter bij het vervangen van 1 enkele band, om die dan op de achteras te gooien. Bovendien kan het op deze manier makkelijk zelf uitsluiten, krikkie erbij en half uurtje pielen en dan weet je het direct. Succes!
15 juli 2015 om 07:15 #18290502Hoi, Spounty
De loodjes kunnen ook aan de binnenkant van de velg geplaatst zijn, en deze misschien verloren zijn.
Gewoon even je banden als eerste alle vier uit laten balanceren, dit is het geld niet, maar ben je wel van dat irritante getril af.
Als dit gebeurd is en het is nog niet weg kan je naar het volgende punt gaan.Zit er dan nog een trilling zou ik even kijken of de schijf niet krom is, omdat je aangeeft dat hij vast heeft gezeten, en behoorlijk verhit is geweest begrijp ik uit je verhaal, alhoewel je dit meer zou moeten voelen aan het trillen tijdens het remmen.
7 april 2021 om 17:25 #18416065Is ondertussen duidelijk geworden wat probleem was? Zit namelijk met zelfde probleem (opel astra bouwjaar 2017, kmteller 100.000)… Dank bij voorbaat!
11 april 2021 om 17:10 #18416865Vredestein banden staan erom gekend dat ze niet altijd even rond zijn…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.