OPEL ASTRA SPORTS TOURER+ 2017 schakelt soms niet

Forumindex Forums Modellen Astra OPEL ASTRA SPORTS TOURER+ 2017 schakelt soms niet

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
  • Auteur
    Robin
    Deelnemer

Beste leden,

Wij hebben een OPEL ASTRA SPORTS TOURER+ uit 2017. Sinds een aantal weken schakelt de auto some niet tijdens het rijden. We moeten dan de koppeling loslaten en motor uit en aan zetten. Vervolgens kunnen we weer schakelen. Iemand enig idee wat dit kan zijn?

Met vriendelijke groet,

Robin

steven23
      Deelnemer

Hoi ik heb t zelfde probleem. Tijdens vakantie in de file had ik er ook last van. Bij thuiskomst naar de garage geweest maat die konden niks vinden omdat ie nu wel schakelt

Felroy
        Deelnemer

Beste Leden,

Ik heb ook hetzelfde probleem, iemand enig idee wat het kan zijn of dit probleem opgelost gekregen?

Groet, Felroy

Riesje69
          Deelnemer

Hoi Felroy,

over wat voor motortype Astra hebben we het hier en bouwjaar? Het kan verschillende oorzaken hebben. Van koppelingscilinder, druklager tot axiale speling van de krukas. Geen motorstoring?

Gr. Ries

Felroy
            Deelnemer

Hoi Ries,

Bedankt voor je reactie. Ik zal het probleem wat uitgebreider toelichten, hopelijk herkent iemand dit of heeft er ervaring mee.

Het gaat om een Opel Astra Sports Tourer+ (B16), 1.6 CDTi (81 kW/110 pk), motorcode B16DTU, bouwjaar 2016. (GEEN MOTORSTORING)

Ik ervaar ongeveer één tot twee keer per week het volgende probleem:
              Na het starten van de motor, vooral als de auto enkele uren heeft stilgestaan, lukt het niet om te schakelen. De schakelpook blijft in neutraal staan en ik krijg de auto niet meer in een versnelling.

Soms kan ik dit tijdelijk oplossen door de motor uit te zetten, de pook in de eerste versnelling te zetten en opnieuw te starten met de koppeling ingedrukt. Dan kan ik weer rijden. Maar niet altijd. Een enkele keer schiet de auto dan naar voren, alsof de koppeling niet goed werkt, terwijl ik hem wel ingedrukt houd.

Een andere keer gebeurde het tijdens het rijden in tweede versnelling, in een bocht: de motor sloeg af en ik kreeg hem daarna niet meer in een versnelling. De ANWB moest komen die had na enige tijd druk zetten en proberen het probleem tijdelijk opgelost.

De garage geeft aan niet te weten waar het aan kan liggen en geef aan dat wellicht het vervangen van de koppeling en druklager het probleem kan verhelpen maar schat deze kans klein in. Dit omdat als het probleem tijdelijk is verholpen de auto erg goed koppelt en schakelt.

Groet,
              Felroy

Riesje69
              Deelnemer

Hoi Feroy,

dit klinkt als koppeling gerelateerd. Ik weet dat er issues zijn geweest met druklager en koppelingspedaalcilinder. Slijtage zou ook zomaar kunnen. Gezien je verhaal verwacht ik de druklager of koppelingscilinder bij pedaal.

Gr. Ries.

6 berichten aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.