Opel Astra, probleem met een automaat

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra, probleem met een automaat

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Push

Beste,

Mijn Astra G is van bouwjaar 12/1998, 2.0 DTL, 60 kw, 5 deurs, automatische versnellingsbak. Er is iets mis met de automatische bak waardoor de motor af en toe helemaal niet meer trekt. Als ik 100 rijd dan rijdt die op 4000-5000 toeren en veranderd niet van versnelling. Schiet de motor (management) dan in het noodprogramma? Dit is geheel willekeurig en niet per se bij een warme of koude motor. Maar soms wilt de motor helemaal niet trekken: de oplossing is dan het contact uit en weer aanzetten. Er brandt af en toe een lampje van een automatische versnellingsbak. Ook een lampje van ABS brandt op de dashboard.
      Ook mijn snelheidsmeter vertoont rare dingens, soms valt die stil…

Is dit op te lossen door er een andere automaatbak in te laten zetten? Wat zijn de kosten daarvoor en is dat nog de moeite waard? Of wat zijn nog de mogelijke oorzaken?

Dank u vriendelijk!

Driekus
      Deelnemer

Wat je er aan wilt spenderen ligt helemaal aan jezelf, afhankelijk van de kilometerstand, en of je er nog mee door wil rijden. Het kan een kapotte sensor, of een laag oliepeil, maar het kan ook zijn dat de bak gewoon toe is aan een revisie. Rond de 3 ton (afhankelijk van de rijstijl, en het onderhoud) zijn de meeste bakken wel aan een revisie toe.

Push

Bedankt voor je reactie. De auto heeft 208000km afgelegd. Maar kan dat dat ik gewoon de olie in de versnellingsbak moet vervangen of is die een long life? Die olie in de versnellingsbak werd nog nooit vervangen

PVB
          Deelnemer

@Push wrote:

Beste,

Er brandt af en toe een lampje van een automatische versnellingsbak. Ook een lampje van ABS brandt op de dashboard.

Heb je de auto ook al eens laten uitlezen?

akonings

@Push wrote:

. Er brandt af en toe een lampje van een automatische versnellingsbak. Ook een lampje van ABS brandt op de dashboard.

Is dit op te lossen door er een andere automaatbak in te laten zetten? Wat zijn de kosten daarvoor en is dat nog de moeite waard? Of wat zijn nog de mogelijke oorzaken?

Dank u vriendelijk!

Hee hallo,
              ABS lampje én snelheidsmeter rare dingen vertonen, dat betekent een defecte wielsensor van je linker voorwiel. Deze moet je echt wel eerst laten fixen.
              Dat komt er op neer om je wiellager ( met ingebouwde abs sensor ) te laten vervangen.
              Dan werken je abs en je snelheidsmeter weer goed.
              Motormanagement EN automaatstuur apparaat gebruiken OOK dit snelheidssignaal !!!
              Je kunt bij de VOD de storing in de automaatbak uit laten lezen.
              Er bestaat dus een grote kans dat dit met de defecte wielsensor te maken heeft en dat er aan de automaatbak helemaal niets mankeert.

Op naar de vod dus en wellicht met een nieuwe wielsensor (€250 bij de vod denk ik ) al helemaal klaar .. ;)

Push

Bedankt voor jullie reacties. Dus die wielsensor moet ik al sowieso laten vervangen. Morgen ga ik naar de VOD!

arjontje
                Deelnemer

@Push wrote:

Bedankt voor jullie reacties. Dus die wielsensor moet ik al sowieso laten vervangen. Morgen ga ik naar de VOD!

Is wel een dealer met ruime openingstijden dan :jerry

Push

Jah)), maandag bedoel ik!

Push

Beste,

Ik ben vandaag bij de VOP geweest voor het laten uitlezen en ze hebben volgende fouten gevonen:
                      -PO100 MAF sensor
                      -PO110 uitlaatlucht t (MAF)
                      -PO500 systeemstoring 1 (vacuum?)

-COO40 onderbr sensor RV (draad of sensor)
                      -COO35 onderbr sensor LV niet aanwezig
                      -weerstand bestuurdersairbag hoog

Ik vind geen foutcode voor de versnellingsbak, terwijl het lampje van versnellingsbak brandt bij mij en het is die versnellingsbak die niet werkt. Kan iemand zeggen wat een MAF sensor is?

thereaper
                      Deelnemer

Staat voor Mass air flow.
                        is de luchtmeter die in de slang zit die van je luchtfilterbak naar je motor loopt.
                        kan zijn dat de draden van die sensor erg geknikt zijn (gebroken) was een foutje van de dieseltjes van die leeftijd.
                        je kunt proberen de draad iets langer te krijgen of gewoon weer ff recht maken.
                        maar dat heeft weinig met je automaat te maken
                        maar zou wel ff kijken naar je wielsensoren.. ;)

akonings

Maar je hebt ook een systeemstoring in het vacuum.
                          Vacuum stuurt alle actuatoren, als vacuum niet werkt kunnen er rare dingen gebeuren.

Ik zou ook eerst de ABS goed fixen, mn wielsensor linksvoor MOET echt wel goed zijn, d’r hangen zoveel systemen aanvast. Dan die vacuum fout oplossen ( is er geen slangetje losgesprongen ?? ) en dan kijken of je nog een mafsensor fout hebt.
                          Motor én bak hebben gewoon de goede voertuigsnelheid nodig.

Airbag melding kan een oude melding zijn; wellicht is het stuur gedemonteerd geweest.
                          Als de airbag echt niet goed is gaat het storingslampje branden. ( is trouwens APK eis dat ‘ie uit is .. )
                          gr.

Push

Bedankt voor jullie reacties. Maar ik vond echt raar dat VOD niets heeft vermeld over het lampje van de versnellingsbak (alleen INSP, ABS, AIRBAG en MOTOR brandt), terwijl die ook vaak brandt bij mij. Ik zal dan eerst met de ABS beginnen en naar die vacuum gaan kijken…

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.