Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra L 1.2 AUT Ultimate (2022) – Hulp met updates / Android auto gewenst!
- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 juni 2024om 14:25 door RichTrip.
-
AuteurBerichten
-
30 mei 2024 om 21:04 #18552926
Hallo allemaal,
Sinds mei 2024 ben ik een trotse bezitter van een Opel Astra L 1.2 Aut. Ultimate uitvoering uit mei 2022.
Na aanschaf bleek al snel dat het infotainment systeem nogal ”eigenaardig” werkt met vele submenu’s.
Mijn softwareversie van het systeem zit op NHW 1.19 (ik lees hier dat 1.20 reeds lang uit is) en het systeem geeft, na verbinden met wifi hotspot geen melding op updates.Mijn connected services (Navigation Pack Plus, geldig tot mei 2027) wordt niet weergegeven in de auto en de navigatie geeft ook aan geen bereik te hebben.
Dan wil Android Auto nog met regelmaat na verbinding te hebben gemaakt met Bluetooth uitvallen waarna hij met geen mogelijkheid meer aan de praat valt te krijgen (ook niet na wissen cache of aan/uit schakelen bluetooth op het toestel) .
Daarnaast krijg ik de telefoon met geen mogelijkheid bedraad verbonden via de usb poort (onderste) die daarvoor bestemd is met 2 originele en nieuwe Samsung kabels die hiervoor bestemd zijn.Na contact met Opel klanteservice heb ik de opel update app ontvangen voor de pc, maar na het invoeren van mijn VIN nummer (de Opel is geïmporteerd uit Duitsland overigens) krijg ik de melding ”OPEL UPDATE staat de update voor deze auto niet toe. We raden u aan om de website van OPEL te raadplegen.” bij autonaam heb ik alles ingevoerd (Ik dacht wellicht is dat het) maar New Astra, Opel Astra etc. het leidt allemaal tot dezelfde melding.
Contact met de klantenservice beperkte zich tot een dame die mij uit gidsen ging voorlezen hoe ik alle stappen die ik al gezet had nog een keer kon zetten.
Gevolg: Ik kan Android Auto niet bedraad koppelen (iemand tips?), ik kan mijn systeem niet updaten in de auto (geen meldingen van updates) en dus ook niet via de Opel Update app (iemand tips?).
Want na de initiële pret van de aanschaf is dit toch wel enorm vervelend hoe gebruiksonvriendelijk zowel het systeem in de auto als de klantenservice van Opel zelf hiermee omgaat.
3 juni 2024 om 11:50 #18553036Welkom in the myopel hel. Ik denk dat er geen enkele astra rijder is die een probleemloze werking van de app en connected services kent. Om te beginnen denk ik dat je eigenlijk een Franse update moet krijgen. De app is nl een kopie van de peugeot/vitalis omgeving. Normaal gaat deze automatisch en hoeft niets via de pc. Het feit dat je zgn connect omgeving (services) afwijkt van de app is ook niet bijzonder. Opel heeft idioot gescheiden teams. Volgens mij zit er een simpele ziel op de contracten, een simpele ziel voor de app en een simpele ziel voor de connect omgeving die niet met elkaar communiceren. Zet dan iemand aan de klantenservice die slecht Nederlands spreekt en begrijpt waarom men er niet uitkomt. De tabellen van de connect service communiceren niet met de app. Dus als je later een keer je app verwijderd om opnieuw in te loggen (advies Opel). Klopt er werkelijk helemaal niets meer van. Het is een grote puinzooi. Mijn app werkt soms een lange periode probleemloos, maar als in de app kijkt wanneer ik het laatst verbonden ben dan is dat weken geleden. Ze je je telefoon opnieuw uit of is er een update geweest, kan je van de myopel app beter de cache wissen, anders gaat ie niet werken. Ik heb al eerder aangegeven dat een deel van het probleem in het bluetooth protocol zit. De verbinding valt af en toe weg en geluid werkt soms niet. Leg daar vervolgens androidauto op een drama verbinding dan wordt de werking onbetrouwbaar. Het is gewoon hel!
4 juni 2024 om 11:01 #18553045Ik moet zeggen dat bij mij Andoid Auto redelijk werkt (draadloos). Al heb ik wel een keer gehad dat hij niet meer wilde verbinden en nadat de auto een keer helemaal uit heeft gestaan werkte het weer. Ik heb zelf ook een “ervaringen” post gedaan hier met dat soort dingen.
De MyOpel App (en die van Peugeot idem, want zelfde App en backend) is inderdaad drama. Ik kan na 2 weken nog niet eens koppelen met mijn auto omdat “de arme IT afdeling die het zo ontzettend druk heeft” mijn ticket nog niet heeft opgepakt omdat er blijkbaar nog iemand op een knopje moet drukken om mijn e-services te activeren? Wat een ontzettend belabberde service! Dat moet gewoon werken bij aflevering van de auto
Dat het infotainment systeem nogal ”eigenaardig” werkt met vele submenu’s ben ik het wel eens. Volgens mij zijn er al 3 of 4 verschillende plekken waar je “instellingen” kan doen. Maar als je het eenmaal weet dan gaat het wel verder.
4 juni 2024 om 14:25 #18553053Na wat gedoe in het begin werkt bij mij de draadloze Android Auto nu prima. Dat wil zeggen, als het werkt. Maar als het op een zeker moment ineens niet meer werkt dan werkt bij mij alleen de optie om op mijn GSM de gegevens + cache van de Android Auto app te legen. Daarna gaat het weer perfect voor een bepaalde periode.
De remedie klinkt zo eenvoudig, maar het heeft mij heel wat gevloek, getier, uren gepuzzel en online uitzoeken gekost om tot deze vrij simpele oplossing te komen.
En nog een simpele truuk: sluit je GSM alleen aan op de USB-C poort die alleen voor laden is bedoeld. Niet op de gecombineerde USB+ laden USB-C poort.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.