Hallo allemaal,
Vraagje, Al geruime tijd problemen met geluid uit mijn stuurhuis, nu valt de stuurbekrachtiging op willekeur uit. Ik zal het even uiteenzetten.
Ik rij sinds 2019 in een 2e hands Astra K uit 2016 1.0 ecoflex met turbo. Tot nu toe veel plezier van gehad, maar dit euvel in nog geen enkele auto meegemaakt.
Met warm weer kraakt mijn stuurhuis als een malle bij het links of rechtsom draaien van het stuur. Na wat kort onderzoek(ook hier op het forum), is dit blijkbaar geen nieuw probleem maar ook een moeilijk oplosbaar probleem omdat niemand blijkbaar echt weet wat het is en waar het door komt(kan er overheen gelezen hebben).
Het volgende gebeurde mij gisteren. De stuurbekrachtiging stopte er mee tijdens het rijden na een hoop horten en stoten van het stuurwiel en schrankende geluiden onder in de auto en daarna uitval van de gehele stuurbekrachtiging. (klonk alsof het elektrische motortje aan het zoeken was naar de juiste positie afhangend van de input die hij krijgt van de Steeringtorque sensor) Ik ben machinebouwer van beroep, servo motoren horen daar ook bij dus ik herkende het gedrag(corrigeer mij als ik fout zit hiermee). Of hij kreeg teveel weerstand van een ander probleem en kon het niet meer aan. Na de auto een paar uur stil te hebben gezet op werk en tijdens de lunchpauze weer te hebben gestart was het probleem weg. half uur later weer terug.
Stekker van de stuurbekrachtiging op de as onder de auto gecheckt die zit nog goed op zijn plek. Kan zijn dat daar roest of slecht contact is waardoor je ook problemen kan krijgen. Rubbers van de draagarmen zien er ook nog goed uit.
Uitlezen gaf aan SteeringTorque sensor fault. Waar zit dat ding? en hoe vervang je deze? en is het een hoop werk?
Please help….