Zo is dat ook, alles moet je een keer gedaan hebben wil je het echt goed begrijpen. Ik ben niet het type wat op geeft, zal altijd doorgaan tot ik het wel snap. En heel belangrijk “neem er de tijd voor” als het je eerste keer is, dit moet je niet even na het avondeten willen doen.
Dit geeft wel vertrouwen om meer zelf te gaan doen. Daarnaast heb ik mij een keer laten vertellen dat dit type auto qua techniek nog echt simpel in elkaar zit en dat je daarom zonder veel problemen veel km er op kan rijden. Zoals bv. olie verversen ziet er ook niet heel spannend uit. Zit mij ook te bedenken wat er bij een grote beurt bij de garage uitgevoerd word (lucht en olie filter, remolie verversen, bougies etc.), dat is toch ook wel zelf te doen of denk ik nu te simpel? Volgens mij heb je alleen voor het verversen van de remolie een speciaal apparaatje (om het te ontluchten onder druk) nodig toch? Uiteraard voor het verversen van de olie een reservoir om het op te vangen.
Dan de distributieriem, wanneer moet die vervangen worden? Ziet er zo op het oog nog goed uit (geen kleine scheurtjes etc.). Lees dat het om de 150.000 of 10 jaar vervangen moet worden. Nu heb ik de 10 jaar bereikt maar de 150.000 km nog niet. Uiteraard is dit ene klus waar ik mij absoluut niet aan ga wagen, dat is specialistisch werk. Zou op de bougies en olie (en andere vloeistoffen) na geen enkele motorische onderhoud zelf aan durven.
Waarom wil ik het zelf doen? Heel simpel de auto heeft 115 duizend KM gereden en is 10 jaar auto, dus wil ik daar geen duizend euro in investeren (was ik zeker voor de remmen + APK en grote beurt kwijt geweest). Trouwens heb ik nog steeds de intentie om de grote beurt samen met de APK door de garage te laten uitvoeren of jullie moeten mij gerust stellen dat ik een grote beurt ook zelf kan doen.
De auto verder ook goed bekeken en onderkant (op de wielen na geen roest te bekennen), rubbers en motorisch verder goed in order.
Nog wel een vraag: na wat kilometers (niet veel hoor, hier in het dorp denk +- 3km) te hebben gereden merk ik nog niet echt dat ik nieuwe remschijven en blokken op mijn auto heb zitten. Niet echt een bijt zeg maar als ik het rempedaal in druk. Nu lees ik wel dat de nieuwe onderdelen in geremd moeten worden. Er zit ook een zilveren coating op, deze is bij de remblokken er nu wel afgesleten.