Opel Astra H uit 2008 – Onderhoud (remmen voor en achter vervangen + overige)

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra H uit 2008 – Onderhoud (remmen voor en achter vervangen + overige)

Kan je onderhoud zelf doen aan je Opel?

Je moet zijn ingelogd om te kunnen stemmen.
  • #1 Ben je een beetje handig, dan kan je bv. accu, remmen, bougies etc. zelf vervangen
  • #4 Simpele werkzaamheden (lamp vervangen, olie bij vullen, ruitenvloeistof etc.) kan je wel zelf doen, maar voor overige ga je naar een garage
  • #2 Dan kan, maar dan moet je wel kennis van zaken hebben (zelf monteur zijn)
  • #3 Nee, daar moet je voor naar de garage
5 berichten aan het bekijken - 26 tot 30 (van in totaal 30)
  • Auteur
    Berichten
  • #18364941
    Vjenne
    Deelnemer
      Lid sinds:
      23 October 2012

      Zo is dat ook, alles moet je een keer gedaan hebben wil je het echt goed begrijpen. Ik ben niet het type wat op geeft, zal altijd doorgaan tot ik het wel snap. En heel belangrijk “neem er de tijd voor” als het je eerste keer is, dit moet je niet even na het avondeten willen doen.

      Dit geeft wel vertrouwen om meer zelf te gaan doen. Daarnaast heb ik mij een keer laten vertellen dat dit type auto qua techniek nog echt simpel in elkaar zit en dat je daarom zonder veel problemen veel km er op kan rijden. Zoals bv. olie verversen ziet er ook niet heel spannend uit. Zit mij ook te bedenken wat er bij een grote beurt bij de garage uitgevoerd word (lucht en olie filter, remolie verversen, bougies etc.), dat is toch ook wel zelf te doen of denk ik nu te simpel? Volgens mij heb je alleen voor het verversen van de remolie een speciaal apparaatje (om het te ontluchten onder druk) nodig toch? Uiteraard voor het verversen van de olie een reservoir om het op te vangen.

      Dan de distributieriem, wanneer moet die vervangen worden? Ziet er zo op het oog nog goed uit (geen kleine scheurtjes etc.). Lees dat het om de 150.000 of 10 jaar vervangen moet worden. Nu heb ik de 10 jaar bereikt maar de 150.000 km nog niet. Uiteraard is dit ene klus waar ik mij absoluut niet aan ga wagen, dat is specialistisch werk. Zou op de bougies en olie (en andere vloeistoffen) na geen enkele motorische onderhoud zelf aan durven.

      Waarom wil ik het zelf doen? Heel simpel de auto heeft 115 duizend KM gereden en is 10 jaar auto, dus wil ik daar geen duizend euro in investeren (was ik zeker voor de remmen + APK en grote beurt kwijt geweest). Trouwens heb ik nog steeds de intentie om de grote beurt samen met de APK door de garage te laten uitvoeren of jullie moeten mij gerust stellen dat ik een grote beurt ook zelf kan doen.

      De auto verder ook goed bekeken en onderkant (op de wielen na geen roest te bekennen), rubbers en motorisch verder goed in order.

      Nog wel een vraag: na wat kilometers (niet veel hoor, hier in het dorp denk +- 3km) te hebben gereden merk ik nog niet echt dat ik nieuwe remschijven en blokken op mijn auto heb zitten. Niet echt een bijt zeg maar als ik het rempedaal in druk. Nu lees ik wel dat de nieuwe onderdelen in geremd moeten worden. Er zit ook een zilveren coating op, deze is bij de remblokken er nu wel afgesleten.

       

      #18364955
      chieltjuh
      Deelnemer
        Lid sinds:
        25 February 2012

        Olie en filters en bougies  is wel goed  te doen, de getande riem is wel wat meer werk maar na 10 jaar wel aan vervanging toe. ( verwar deze niet met de multiriem, dit is de riem die op het eerste oog zichtbaar is)

         

        Voor het filter zijn op Ali expres goedkoop filtertangen te bestellen, echt een aanrader.

         

        Voor de remmen zou ik het iets meer tijd geven, ik denk dat dit nog wel nog wel even duurd voordat alles goed in geremd moet zijn.

        #18364956
        Vjenne
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 October 2012

          chieltjuh, Bedankt voor je antwoorden en info!

          Mochten nog meer mensen zijn die mij van bruikbare tips en info kunnen voorzien, dan heel graag.

          #18368149
          W1ll3m
          Deelnemer
            Lid sinds:
            20 August 2019

            In dit topic staat veel nuttige informatie. Ik wil hetzelfde klusje uit gaan voeren met mijn Astra H GTC 1.6 van 2007.

            Nu ben ik op zoek naar de momenten die ik moet toepassen, hier vind ik een lijst:
            https://workshop-manuals.com/vauxhall/astra-h/h__brakes/front_wheel_brake/repair_instructions/recommended_torque_values_brakes/

            Betekend dit dat ik bij de achterrem:
            100 Nm moet toepassen bij de remklauw houder (op de e18 dop)
            25 Nm moet toepassen op de remklauw zelf (op de 13 mm dop en vasthouden met de 17 mm sleutel)

            Klopt het dan dat ik bij de voorrem:
            100 Nm moet toepassen bij de remklauw houder (op de 18 mm dop)
            28 Nm moet toepassen op de remklauw zelf (inbus nr 7)

            Alvast bedankt voor het meedenken

            #18368346
            Sub606
            Deelnemer
              Lid sinds:
              2 September 2017

              Kleine toevoeging over de opmerking van @pjotter, Kopervet is iets wat tegenwoordig sterk afgeraden wordt bij autos met abs systemen (zoals de astra). Het is zeker verstandig bepaalde delen te smeren ATE en bosch hebben goede smeermiddelen hiervoor.

              Zou niet de eerste keer zijn dat iemand ze abs systeem omzeep helpt door overtollig gebruik van kopervet….

               

              Hoedan ook, vet dat het als nog gelukt is! :good: Zijn de schijven van abs gecoat? Iets wat je altijd zelf kan doen als dat niet het geval is. Als je voor bosch of zimmermann kiest zijn de schijven vrijwel altijd gecoat, maargoed iets voor volgende weer misschien.

            5 berichten aan het bekijken - 26 tot 30 (van in totaal 30)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.