Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra H uit 2008 – Grote beurt (wat moet dat kosten)
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 4 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 mei 2019om 10:02 door opel-mark.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2019 om 15:45 #18365201
Onze Opel Astra H uit 2008 is aan een grote beurt toe. Nu heb ik een prijsopgave gedaan en moet eerlijk zeggen dat dit mij wel een redelijk prijs lijkt.
Wat vinden jullie van onderstaande lijstje? Onderstaande lijstje is incl. monteren van 2 nieuwe voorbanden (banden lever ik zelf aan).
Oliefilter                   €13,65
Luchtfilter                €23,50
Interieurfilter          €27,60
Olie 5W/30              €70,-   (5 liter van het merk Motul).
4 Bougies                 €23,95 (NGK Bougies)
Montage kosten      €165,-
Banden omzetten   €45,00 (incl. lood nieuwe ventielen en uitbalanceren)
APK Benzine           €29,95 +Totaal:                     €398,65
Ook gekeken of ik opd e banden na het zelf kan doen, dit lijkt mij wel het geval. Laatst ook de remmen zelf vervangen, dus dan moet dit ook lukken. Alleen olie verversen lijkt mij een lastige…
Hoor graag van jullie. Bedankt.
31 maart 2019 om 23:20 #18365214Grote beurt maar de zaken die je noemt hebben verschillende onderhoudsintervallen. Check je instructieboekje.
Is echt alles al nodig? Ik mis remvloeistof (elke twee jaar) en de check van multiriem en distributieriem.
Bougies gaan 60duizend km mee. Interieurfilter 50duizend, of twee jaar want gaat soms stinken door vocht en vuil. Luchtfilter 40duizend. Eerder vervangen is echt onzin. Openschroeven en kijken of het er nog schoon uitziet. Bougies kun je ook eerst zelf controleren.
Olie is goud en ik geloof de verhalen dat eens in de twee jaar genoeg is voor een 10+ jaar oude Astra met nog geen 10k per jaar.
Mag dat  nog, op straat olie aftappen? Mijn 16xep heeft 4 liter olie, geen 5 zoals jij  noemt.
Ik heb bougies en filters zelf gedaan, enkel interieurfilter was erg zwart – zie foto. Bougies hadden grotere electrodeafstand maar dat kun je afstellen met voelermaat en intikken, verder niet zwart oid. Had allemaal  nog langer meegekund.
Interieurfilter is simpel maar kost de meeste tijd, dashboardkast moet eruit, je brandt je vingers aan het lampje en filter verfrommelt makkelijk want behuizing loopt rond ipv recht. Eerst oefenen met je oude filter. Let op de luchtflow richting.
Bougies en luchtfilter kost mij max 20 minuten. Werk schoon en netjes zodat er geen vuil in je  motor komt en draai alles voorzichtig en niet te strak aan.  Je hebt Torx nodig voor je bobine en een lange dunne bougiesleutel want bougies zitten diep in de motor.
Geen moeilijke klussen verder. Prijzen lijken op wat ik betaald heb voor Mann filters en NGK bougies. Succes
1 april 2019 om 08:04 #18365216de olie is idd belachelijk duur, originele opel olie kun je veel goedkoper aan komen,die kost geen 70 maar 25 euro per 5 liter, net als oliefilter e.d. is het nogal aan de dure kant.
vraag gewoon eens bij een andere garage wat het daar kost.
1 mei 2019 om 14:32 #18365938john-opel (en opel-mark ook uiteraard), Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie! Sorry voor mijn wat late reactie, mijn aandacht ging even naar wat anders uit.
Binnen kort wil ik het onderhoud (oliefilter, olie verversen, interieurfilter, luchtfilter en bougies) zelf gaan uitvoeren.
Ik heb nog wel een paar vragen:
– De bougies moeten een bepaalde afstand (elektrodeafstand), hoe bepaal je wat de juiste afstand is en hoe stel je dat af?
– Welk merk bougies is aan te raden, NGK?
– Heb je speciaal gereedschap nodig voor het los draaien van de bougies?
– Waar laat je de oude olie inlopen bij het olie verversen, zijn daar speciale reservoirs voor?Is het aan te raden om een klein stukje te rijden voor het olie verversen zo dat de olie wat dunner is en er beter uit loopt? Na het bijvullen wellicht ook een stukje rijden?
Waar kan ik de onderdelen het beste bestellen, waar heb jij dat gedaan?
Alvast bedankt voor je reactie!
1 mei 2019 om 22:05 #18365955[quote quote=18365938]john-opel (en opel-mark ook uiteraard), Allereerst bedankt voor je uitgebreide reactie! Sorry voor mijn wat late reactie, mijn aandacht ging even naar wat anders uit.
Binnen kort wil ik het onderhoud (oliefilter, olie verversen, interieurfilter, luchtfilter en bougies) zelf gaan uitvoeren.
Ik heb nog wel een paar vragen:
– De bougies moeten een bepaalde afstand (elektrodeafstand), hoe bepaal je wat de juiste afstand is en hoe stel je dat af?
– Welk merk bougies is aan te raden, NGK?
– Heb je speciaal gereedschap nodig voor het los draaien van de bougies?
– Waar laat je de oude olie inlopen bij het olie verversen, zijn daar speciale reservoirs voor?Is het aan te raden om een klein stukje te rijden voor het olie verversen zo dat de olie wat dunner is en er beter uit loopt? Na het bijvullen wellicht ook een stukje rijden?
Waar kan ik de onderdelen het beste bestellen, waar heb jij dat gedaan?
onderdelen wel het juiste kenteken in geven kun je het aandraaimoment en afstand elektrode v bougie
zijn genoeg sites voor onderdelen even googlen
Er zijn diversen goede merken Bougies Champion NGK Bosch ed wat is je voorkeur keramische langere levensduur sommige mag je alleen koud demonteren alluminiumblok
bougie sleutel met lange bus zitten vaak wat dieper een momentsleutel en voelermaatjes v afstand elektrode af te stellen
wat betreft olie opvangen in bak of jerrycan en gratis naar de milieustraat brengen
Voor het oliefilter heb je ook allerlei verschillende gereedschappen om deze te monteren zie link hieronder let ook op afdichtingsring v carterplug
filterdemontage gereedschapAlvast bedankt voor je reactie![/quote]
4 mei 2019 om 10:02 #18366007het is even voorzichtig zijn met het bobineblok eruit halen, en de bougies zitten idd diep in het blok
persoonlijk zou ik voor ngk bougies gaan, hoewel ik zelf iets heel anders gebruik dan wat voorgeschreven wordt namelijk de ngk iridium bcpr5eix 5688
die gaan iets van 60.000 KM mee, binnenkort moet ik ze weer eens vervangen, ik doe altijd een likje grafietvet op het schroefdraad dan weet je zeker dat ze netjes los komen en de bougies worden aangedraaid met een momentsleutel.
kijk rond naar verschillende leveranciers als mr auto e.d. en kijk waar je het voordeligste je sullen vandaan kan halen, soms krijg je bij de een wel eens een leuke kortingsaanbieding.
oliefilter is een speciale grote dop die om het hele kunststof huis geen gaat, maar ik heb een dop die op de kleinere zeskant past en met beleid gaat het goed, wel alles weer netjes op moment aandraaien en nieuwe o-ring gebruiken.
olie opvang bak, je kunt een goedkoop wasteiltje gebruiken, ooit heb ik eens een bak gekocht met een schenktuit, en ik bewaar de 5 liter flessen van de ruitenwisservloeistof dan kan ik daar de afgewerkte olie indoen en naar de milieustraat brengen, aftapplug moet ook een nieuwe o-ring omheen, meestal is die bij de automaterialenzaak waar je jouw olie besteld er wel bij te bestellen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.