Opel Astra H Koelvloeistof niveau sensor

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra H Koelvloeistof niveau sensor

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur
    Berichten
  • #17250862
    roysmits
      Lid sinds:
      26 July 2011

      Ik las op diverse fora dat er bezoekers waren die problemen hebben met de koelvloeistof niveau sensor.
      Dat er een melding komt op het display dat de koelvloeistof niveau te laag is terwijl er wel genoeg in zit.
      Soms helpt het door de ruitenwisser vloeistof bij te vullen (software fout). Heb bij mijn Astra de sensor eruit
      gehaald en voorzichtig los gehaald, en blijkt dat er kleine haarscheurtjes zitten om de soldeerpunten waar het
      reed-contact op het printje is gesoldeerd. Heb de punten opnieuw gesoldeerd en het probleem is opgelost.
      Scheelt je weer 30 euro voor een nieuwe sensor.

      reed-contact:
      http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Reed_switch_(aka).jpg

      #18050669
      arjontje
      Deelnemer
        Lid sinds:
        31 March 2006

        @roysmits wrote:

        Ik las op diverse fora dat er bezoekers waren die problemen hebben met de koelvloeistof niveau sensor.
        Dat er een melding komt op het display dat de koelvloeistof niveau te laag is terwijl er wel genoeg in zit.
        Soms helpt het door de ruitenwisser vloeistof bij te vullen (software fout). Heb bij mijn Astra de sensor eruit
        gehaald en voorzichtig los gehaald, en blijkt dat er kleine haarscheurtjes zitten om de soldeerpunten waar het
        reed-contact op het printje is gesoldeerd. Heb de punten opnieuw gesoldeerd en het probleem is opgelost.
        Scheelt je weer 30 euro voor een nieuwe sensor.

        reed-contact:
        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bd/Reed_switch_(aka).jpg

        Als je ruiten proeier te laag is krijg je de melding pakking vloeistof.
        of ruiten sproeier vloeistof.

        1 Remedie is het potje een halve cm te veel te vullen.

        #18050670
        JJR
          Lid sinds:
          6 November 2010

          Perfecte oplossing lijkt me, ik heb krijg bij onze astra H ook regelmatig deze melding. Ben zelf werkzaam in de electronica, dus solderen gaat wel lukken. :D

          Kun je me misschien uitleggen hoe ik de sensor uit het tankje haal zonder dat het tankje leegloopt in mijn motorcompartiment.

          Alvast bedankt,

          JJR

          #18050671
          stefanDTI
            Lid sinds:
            10 May 2007

            Accu eruit.

            Onderaam het tankje zit de sensor deze kan je omlaag duwen zonder dat er koelmiddel uit loopt.

            #18050672
            JJR
              Lid sinds:
              6 November 2010

              Ok bedankt, zal het dit weekeinde eens proberen.

              #18050673
              roysmits
                Lid sinds:
                26 July 2011

                Inderdaad even accu eruit halen, werkt wel zo makkelijk dan kan je de sensor zo uit het reservoir trekken.
                Even met een kleine schroevendraaier het zwarte kapje van de sensor halen. Met een tinzuiger of tikken het
                soldeersel van de beide aansluitingen verwijderen. Voorzichtig de pennen naar achter / onder buigen. Je kan nu
                het printplaatje uit de sensor trekken.

                Laat even weten of je ook haarscheurtjes had en of het gelukt is.

                #18050674
                Demon3
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  21 October 2011

                  Het verwijderen van de batterij, zorgt dit voor problemen??

                  Moet ik dan nadien terug de minimum en maximum van de ruiten instellen.
                  Ik rij met een twintop en wordt de melding stilaan beu maar wil niet voor andere problemen zorgen door dit zelf te willen oplossen.

                  #18050675
                  stefanDTI
                    Lid sinds:
                    10 May 2007

                    Of je maakt de accu beugel los aan de zijkant zodat je de accu even wat naar virn kunt schuiven en dan kan je er ook beter bij.

                    #18336034
                    Bropet
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      12 April 2011

                      Bedankt voor de tip. Vandaag heb ik ook de sensor gedemonteerd en doorgesoldeerd. De aansluitdraden van het reed-contact hadden nooit goed gevloeid met een slechte verbinding tot gevolg. Vooral bij koud weer leidde dat tot onterechte storingen.

                      Voor het demonteren van de sensor heb ik eerst de accu verwijderd. Dan kun je het koelvloeistofreservoir een stukje kantelen zodat je ziet wat je doet.

                    9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.