Dag samen.
Meer gegevens heb ik van deze wagen niet maar de vraag is hoe je zijn stekker eraf neemt om aan de gloeier te komen, liever vragen dan stukken maken hé,
Misschien herken iemand deze stekker (zie foto).
Iets gevonden maar lukt mij niet.
Eigenaar zei dat hij al met zijn wagen elders is geweest, maar we hebben samen opgemerkt dat de bovenste gedeelde van één stekker kapotgetrokken is en daarom heb ik geen risico’s genomen. Heb er al verschillende stekkers uitgetrokken ,
maar deze stekkers ben ik nog nooit tegengekomen
Info:
Het meten van de gloeiboegieweerstand en het vervangen is redelijk eenvoudig:
1. verwijder de zwarte afschermkap bovenop het motor blok (gewoon los trekken)
2. zoek de gloeiboegies bovenop het motorblok (zitten allemaal zwarte L-vormige connectors op met kabels die naar een plastic kabelgoot gaan)
3. verwijder de connectors door ze aan de achterkant samen te drukken (je ziet dan de haakjes vooraan de connector open gaan) en vervolgens naar je toe trekken. Gezien ze wat verzonken liggen in de kop en door de beperkte ruimte kan je moeilijk met je vingers knijpen daardoor gebruik je best een knijptang voor ze te verwijderen. Wel oppassen dat je niet te hard knijpt, het is voldoende dat de haakjes van voor iets opengaan. Anders beschadig je de connector.
4. na het verwijderen van de connector ziet je nu een 2 cm groot staafje uitsteken.
5. neem je multimeter en zet hem op weerstandsmeting (Ohm-teken), en op schaal < 10 ohm
6. zet een van de pinnen van je multimeter bovenop het uitstekend staafje van de gloeiboegie en de andere pin op het de cilinderkop in de buurt van de gloeiboegie.
7. nu meet je de weerstand over de gloeiboegie
8. herhaal dit voor de drie andere gloeiboegies en vergelijk de waardes (moeten allemaal hetzelfde zijn en laag om goed te zijn)
Voor het verwijderen heb je een dopsleutel nodig (1/3 inch sleutel), ik dacht maatje 7 maar ben niet heel zeker. Je hebt wel lange doppen nodig want er steekt wel 2 cm aansluiting uit die in je dop moet passen en dat gaat niet lukken met een korte dop. Ook dacht ik dat je voor gloeiboegie 4 een sleuteldop-gewricht nodig had gezien je hier schuin moet werken.
Gr.
Jantje