Opel Astra G trekhaak/olie/banden

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra G trekhaak/olie/banden

• Dit onderwerp is leeg.
13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
  • Auteur
    touro_louco
    Deelnemer

Hoi mensen, ik ben sinds een paar dagen de gelukkige eigenaar van een Astra G :thumb . Hiervoor had ik een Fje, maar de motor is helaas vertrokken naar de motorhemel.. :cry
      Nu had ik even een paar vraagjes:
      – weet iemand of de trekhaak van een Astra F1 of F2 hatchback onder een Astra G hatchback past?
      – De Mobil 1 guide raad 0W40 als motorolie aan, maar het onderhoudskaartje geeft 10W40 aan. Is het niet beter om voor zon’n 125PK motor een lichtere olie als 5W40 te gebruiken (hij heeft 163K op de teller)?
      – De banden zijn op, nu zie ik veel aanbiedingen met Goodyear EfficientGrip Performance 205/55 R16 banden staan (56,80 bij topbanden bijv.), maar ik heb er nu 205/50 R16 onder. En geen boekje helaas.. Ik las ergens dat er alleen bij die diameter 205/50 of 205/60 onder de auto kan, anders krijgt je problemen met de ABS-software, is dit een broodje aap? :hmmz

Alvast bedankt!

Maatie
      Deelnemer

Voor ons klimaat is 10W40 beter. Kijk eens wat Kroon Oil adviseert voor je auto.

Nick-GSI
        Deelnemer

Trekhaak past niet

Olie gewoon 5w30 vol synthetisch

Originele bandenmaat is 205-50 R 16

touro_louco
          Deelnemer

Ik verbaas me een beetje over die 5w30, bedoel je geen 5w40? Ik heb er nu 205/50 R16 onder, maar die banden zijn zeer moeilijk tweedehands te vinden en een stuk duurder dan 205/55 nieuw (scheelt minstens 100 euro per set), vandaar. Trekhaak is inmiddels onderweg naar mij.

arjontje
            Deelnemer

Er wordt wel vaker 205/55-16 onder de astra g gemonteerd.
              Hou er wel rekening mee dat jou kmteller de afwijking niet meer heeft.
              Er is zelfs kans dat als je 100 km/h rijd je met de 55 serie banden, in het echt harder dan 100 rijd.

Verder passen de 55 serie banden wel.

Verder raad opel bij de 125 pk 1,8 de 5w30 aan.
              Als de motor er al wat km op heeft zitten kan 5w40 eventueel ook.

Speedswitch
              Deelnemer

Persoonlijk heb ik het idee dat mijn 16-klepper veel lekkerder draait op 5W40 dan op 10W40 of 5W30. 10W40 geeft klepperende klepstoters bij een koude start, met 5W30 gaat het ding rauw klinken als ie goed warm is. 5W40 is (in ieder geval voor mijn blokkie) perfect.

Overigens kan je bij de Action volsyntheet 5W40 van Valvoline halen, A-kwaliteit olie voor €5 per liter ofzo.

touro_louco
                Deelnemer

3,99 zelfs voor de Shell-versie, daar liep mijn blokkie in m’n Astra F hiervoor op. Moet nu alleen nog uitzoeken hoe ik 10w40 helemaal uit de motor krijg, voordat ik ‘m van 5w40 voorzie.

Nick-GSI
                  Deelnemer

@touro_louco wrote:

Ik verbaas me een beetje over die 5w30, bedoel je geen 5w40? Ik heb er nu 205/50 R16 onder, maar die banden zijn zeer moeilijk tweedehands te vinden en een stuk duurder dan 205/55 nieuw (scheelt minstens 100 euro per set), vandaar. Trekhaak is inmiddels onderweg naar mij.

Nee ik bedoel echt 5w30, dit hebben wij op het werk in de bulk zitten en gaat in elke opel. Vandaag mijne ook weer ververst, en heb geen problemen met de 5w30

touro_louco
                    Deelnemer

@arjontje wrote:

Geldt dit ook voor mijn Sport Edition II dan? Want ik geloof dat die 3cm lager op de weg ligt en ik ga er ook een trekhaak onder leggen?

bart-gsi
                      Deelnemer

@touro_louco wrote:

@arjontje wrote:

Geldt dit ook voor mijn Sport Edition II dan? Want ik geloof dat die 3cm lager op de weg ligt en ik ga er ook een trekhaak onder leggen?

een sport onderstel bij veel opels is 2 cm lager dan normaal.. maar als je een trekhaak hebt van een G dan past deze onder veel G`s ongeacht of deze lager ligt als een standaard versie

Corsa_GSi
                        Deelnemer

Ik heb mijn banden hier gekocht https://www.bandenconcurrent.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false; was op dat moment het goedkoopste.
                          Heb er 3 setjes Hankook, dus 12 banden, weggehaald.

Wat olie betreft kan je ook een 5w40 vol syntheet nemen, wel goede kwaliteit nemen, werkt prima in mijn auto’s (Astra F x16xel, Vectra B y30se, Corsa D z14xep).

touro_louco
                          Deelnemer

@bart-gsi wrote:

een sport onderstel bij veel opels is 2 cm lager dan normaal.. maar als je een trekhaak hebt van een G dan past deze onder veel G`s ongeacht of deze lager ligt als een standaard versie

Wat ik bedoelde is als ik straks op vakantie ga en 75kg kogeldruk + 4 volwassen in de auto heb, of een 205/55 band dan de carrosserie raakt?

bart-gsi
                            Deelnemer

ik denk niet dat je band zal aanlopen… vaak is dit als je een brede velg/band monteert met de verkeerde ET waarde dan kan een band aan de buiten en/of binnenzijde van een wielkast aanlopen.. qua hoogte heb je nogal wat ruimte over

13 berichten aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.