opel astra g tellernaalden

Forumindex Forums Modellen Astra opel astra g tellernaalden

• Dit onderwerp is leeg.
15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
  • Auteur
    smoke_soldier
    Deelnemer

goedenavond vrienden

na veel opzoeken en lezen ben ik nog niet echt wijzer geworden betreft de tellernaalden demonteren.( opel astra G X18XE1)

zoals eerder gezegd heb ik al een aantal vergelijkbare topics gelezen over plasma tellerplaten vervangen/plaatsen.

maar over het demonteren en monteren van de tellernaalden wil ik iets meer zekerheid met het uit en inbouwen ervan want als je naalden niet meer kloppen heb je wel een probleempje.

ik las wel ergens dat de naalden zichzelf resetten. :hmmz

maar dat weet ik niet zeker.

iemand die me kan/wil helpen met de nodige tips?

groeten smoke

ps: ik heb al de goede plasma platen :thumb

Opeltje17
      Deelnemer

Met een vork eronder wip je ze er zo af.

smoke_soldier
        Deelnemer

ja zover kom ik nog wel :thumb

maar de vraag is, krijg ik ze zo er weer op zonder dat me tellers verstoord zijn?

Chris426
          Deelnemer

Je moet ze er tegen de klok in weer opdraaien, zodat je motortje niet meedraait.

Dus linksom op het pinnetje draaien. Wel zorgen dat ze nog een milimetertje of 2 speling hebben met de plaat zodat ze nog kunnen draaien.

Ze precies op 0 krijgen zal prutswerk worden, als je te ver doorgedraaid hebt, gewoon nog eens rondgaan, niet proberen terugkomen!

Baas J.
            Deelnemer

Het is veel makkelijker.

Om het correct te doen:

Tank eerst heel je auto vol.
              Voordat je iets loshaalt kijken hoeveel toeren jouw auto (warm) stationair draait, meestal zo 850/900 toeren.

Met contact aan en draaiende motor:
              Toerenteller naald terugduwen op juiste toerental (zorg dat de motor warm is)
              Tanknaald terug drukken op vol
              Als je fan aanslaat van je motor weet je dat de motor 90gr is, wijzer dan pas terugduwen op 90gr.
              KM teller exact op nul terugdrukken.

Niets draaien of wat ook, gewoon rustig erop drukken.

Zo heb ik het al vaak gedaan en gaat prima (en alles klopt).

smoke_soldier
              Deelnemer

Ik vind het nogal eng die kwetsbare klokkenunit en naalden..

Mij benieuwen hoe het gaat lopen.. :hmmz

Gr. smoke

Chris426
                Deelnemer

Die klokkenunit vindt jou waarschijnlijk veel enger hoor, had ik ook met de mijne… ;).

Ik deed het altijd op de manier die ik beschreef, maar idd zoals je aan de reactie van Baas J. Ziet, t is zeker niet de enige juiste manier :).

Het enige wat ik me bij jouw methode afvraag, Baas, is of je bij je toerenteller niet makkelijk het pinnetje verdraait door de naald erop te duwen.
                  Mij is het niet gelukt de naald erop te duwen en tegelijk dat pinnetje stil te houden :p.
                  Ik hoop dat je ene beetje begrijpt wat ik bedoel, de uitleg is niet geheel duidelijk maar ik weet niet hoe ik het anders moet uitleggen :p.

smoke_soldier
                  Deelnemer

dus chris wat jij zegt he de naalden tegen de klok in draaien tot de 0

maar hij valt niet terug naar ‘half 6” ? :hmmz

smoke

Chris426
                    Deelnemer

Ik snap eigenlijk niet helemaal wat je bedoelt… :p.

Als je ze er tegenwijzerzin opdraait en tegelijk lichtjes duwt, kan je ze erop schuiven tot ze nog een dikke millimeter speling hebben met de plaat. en als je ze dan ook nog op de nul draait, staan ze toch goed, niet? :)

Je kan het ook doen op de andere manier, wagen starten en erop duwen, maar die manier heb ik zelf nog nooit gebruikt dus ken ik ook niet.

Baas J.
                      Deelnemer

Je moet vooral NIET gaan lopen draaien…dan sloop je je motortje.

Je hoeft geen pinnetje stil te houden, dat doet de auto voor je als de motor draait.

Volg m’n uitleg zoals eerder beschreven en het komt goed zonder dat je iets sloopt.

Chris426
                        Deelnemer

Dan heb ik wss geluk gehad de vorige keren… :).

In ‘t vervolg gebruik ik dan toch maar jouw methode denk ik… :).

Vitoo
                          Deelnemer

@ Baas J

Op die foto heb je de originele zwarte platen vervangen door witte uit een Sport uitvoering, en er vervolgens andere kleur led’jes in gezet?

Ik heb nu een ’03 Astra Njoy (dus ook met die dubbele getallen bij de toerenteller) maar dan gewoon in zwart. Is het hierbij ook mogelijk een andere kleur teller verlichting te maken? En ziet dat ook nog een beetje fatsoenlijk uit? Of moet je per se een witte plaat hebben voor mooi resultaat?

Chris426
                            Deelnemer

Zoals Baas J. Het heeft is denk ik een zwarte plaat met andere kleur ledjes in.
                              Je kan idd makkelijk de kleur aanpassen door de ledjes in de tellerunit te wisselen.
                              Ik heb witte platen en dan heb je het omgekeerde: dan zijn de cijfertjes zwart, en de plaat zelf is dan helemaal verlicht.
                              Tenminste, de rondes :).

Vitoo
                              Deelnemer

@Chris426 wrote:

Zoals Baas J. Het heeft is denk ik een zwarte plaat met andere kleur ledjes in.
                                Je kan idd makkelijk de kleur aanpassen door de ledjes in de tellerunit te wisselen.
                                Ik heb witte platen en dan heb je het omgekeerde: dan zijn de cijfertjes zwart, en de plaat zelf is dan helemaal verlicht.
                                Tenminste, de rondes :).

Ik ben eerste monteur in opleiding en loop wekelijks 35 uur stage bij een allround bedrijf, hier kom ik vaker auto’s tegen met blauwe teller verlichting, met name bij Volkswagen (Passat B5.5, Golf 4, Transporter T5). Deze kleur spreekt me dermate méér aan dan de ‘brave’ gele verlichting die er nu standaard in me Astra zit, dat ik er eens over nagedacht heb en het toevallig vandaag op dit forum tegen kwam.

Daarom vroeg ik me dus af of het een beetje makkelijk te doen is, en niet teveel pieken kost voor een student..

Baas J.
                                Deelnemer

Ik heb plasma platen er in, dus helemaal geen lampjes meer, behalve de dagrijstand, das een rode LED.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 15)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.