Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra G remlicht rechts werkt niet.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 juni 2014 om 09:25 #17266348
Goeiemorgen,
Laat ik me eerst even kort voorstellen. Alexander Verbeek, 19 jaar, woonachtig in Amsterdam Zuidoost. Heb zelf nog geen rijbewijs, maar dat zit wel in de pijpleiding. Ik heb me hier geregistreerd vanwege het volgende :
Na jarenlang Renault Espace te hebben gereden zijn m’n ouders twee weken terug overgestapt naar een Opel Astra G station uit 2002. Heerlijke auto tot dusverre, behalve dat er zich nu een vrij irritant probleem voordoet.
Het rechter remlicht doet ‘t niet. De computer is er ook van op de hoogte want eens in het kwartier (ongeveer) verschijnt er een melding op het display “remlichten controleren”.
Het lampje is goed (en ook al vervangen door een nieuwe), de lampvoet meet goed door naar de connector achterop en alle lampjes hebben goed massacontact. De stekker zit goed vast. Op de remlichtdraad van het rechter achterlicht (blauwzwart als ik ‘t me goed herrinner) staat slechts 40mV bij ingetrapt rempedaal(tov de bruine massadraad).
Het linker remlicht en het derde remlicht werken wel gewoon.
De zekering voor de remlichten is heel, alle relais zitten goed in hun voetjes.Ik heb al een paar vrienden van me gevraagd wat een oorzaak zou kunnen zijn, en iedereen wijst naar de trekhaakaansluiting.
Helaas is er niet veel van de historie van de auto bekend, dus ik weet niet wanneer de trekhaak eronder is gezet.
Ik lees hier (en elders op het internet) vanalles over een aparte sensormodule en voorbereide draadboom voor de trekhaak, maar ik kan deze tot nog toe nergens vinden.
Hier is de bedrading met klemconnectors verbonden aan de draden naar de achterlichten links en rechts. Hier is een en ander fout gegaan, want de draadkleuren kloppen niet (voor achterlichten en richtingaanwijzers). De massadraad komt van rechts en de remlichtaansluiting is gemaakt bij het linker achterlicht. Dat werkt gewoon.
De originele trekhaakaansluiting (7-polige doos) was flink verrot (roest), dus die heb ik vervangen door een 13-polige Jaeger doos. Dit omdat onze vorige auto en onze fietsendrager een 13-polige doos hebben. Ik vind dit een veel steviger systeem dan de 7-polige varianten dus heb ik die trend doorgezet. De nieuwe doos is nog niet volledig bedraad, omdat ik de huidige bedrading opnieuw gebruikt heb, en we hebben geen aanhanger of caravan.
Er lag nog een rode permanente stroomdraad, maar die heb ik losgehaald omdat deze losgebrand was van de doos. Deze loopt onder de bekleding door naar voren, en is daar met een klemconnector afgetapt van “een” rode draad bij de zekeringkast. In die extra draad was nog een zekeringhoudertje opgenomen, en de zekering was doorgebrand. Ik heb de draad vlak na de klemconnector afgeknipt en er een stukje krimpkous overheen gedaan als afscherming.
Ik vond die draad zelf in de categorie beunwerk vallen, dus weg ermee.Nou lees ik overal dat de trekhaakaansluiting bedrdaad moet worden via een bestaande connector, met een losse meldmodule en een kant- en klare draadboom. Indien deze auto een voorbedrade connector heeft, waar zou ik deze kunnen vinden? Ik heb alle bereikbare plekken in de achterbak bekeken, en de draadbomen gevolgd voor zover mogelijk.
Ik pikte op een andere site op dat deze mogelijk nog achter de bumper kan liggen? Kan iemand dat bevestigen?De hoofdvraag is natuurlijk of het ombouwen van de trekhaakbedrading het remlichtprobleem oplost.
Ik heb bijvoorbeeld geen idee waar de draden voor links en rechts elkaar kruisen, en hoe deze aangestuurd worden.
De remlichtschakelaar werkt goed lijkt mij, want 2 remlichten werken wel…Mij lijkt ook dat een defect remlicht APK afkeur is. De auto is 5 maanden terug goedgekeurd, dus iets zegt mij dat het probleem zich pas kort voordoet. Mogelijk nadat ik de trekhaakconnector heb vervangen? Ik heb de remlichtdraad en de massadraad naar de doos losgehaald, maar dit bood geen soelaas.
Wie kan mij verder helpen?
We kunnen natuurlijk ook wel naar de dealer gaan, maar ik vind het leuk om dit zelf op te lossen (m’n pa en ik zijn allebei technisch aangelegd dus tenzij er iets geprogrammeerd moet worden ofzo komt dat wel goed). Scheelt ook bergen geld.10 juni 2014 om 10:28 #18237929Duplolampje gebruikt?
Remlicht lampje is namelijk samen met gewoon licht(stadslicht)
10 juni 2014 om 10:37 #18237930Uiteraard, aan beide kanten.
10 juni 2014 om 12:04 #18237931Trekhaakmodule is optioneel hoeft niet, ik heb er ook geen en gewoon de draden rechtstreeks naar de lampen.
Als je de lamp loshaalt zie je ergens meestal een soort klemmen om de draad heen waarvan 1 draad naar de trekhaak gaat.
Wiebel daar eens mee en kijk of die het doet.Soms is het spoor geoxideerd waardoor deze slecht contact maakt.
Zal weinig tot niets met je trekhaak temaken hebben.
10 juni 2014 om 12:07 #18237932Klopt, zo zit het aangesloten maar dat werkt allemaal.
Het gekke is dat de remlichtdraad voor de aanhanger van links komt, terwijl het rechter licht niet werkt.10 juni 2014 om 12:56 #18237933Heb je al geprobeerd om spanning op de draad te meten?
gaat er bij remmen mischien een andere lamp oplichten?
Massa draad (bruin) gecontroleerd?10 juni 2014 om 13:16 #18237934@Alexanderverbeek wrote:
Het lampje is goed (en ook al vervangen door een nieuwe), de lampvoet meet goed door naar de connector achterop en alle lampjes hebben goed massacontact. De stekker zit goed vast. Op de remlichtdraad van het rechter achterlicht (blauwzwart als ik ‘t me goed herrinner) staat slechts 40mV bij ingetrapt rempedaal(tov de bruine massadraad).
Het linker remlicht en het derde remlicht werken wel gewoon.
De zekering voor de remlichten is heel, alle relais zitten goed in hun voetjes.En er gaan ook geen andere lampen branden die niet horen te branden :)
10 juni 2014 om 17:45 #18237935Ik zou toch zeggen dat het in je lampvoet zit.. Zet eens 12v op de aansluiting waar normaal je remlicht opzit.. Kijk of et remlicht het dan wel doet?
Doet ie het dan wel is het een kwestie van de bedrading volgen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalkj
10 juni 2014 om 18:18 #18237936In de quote hierboven staat dat er geen spanning op de draad staat. Ook als deze niet verbonden is met het lamphuis. Fitting is goed en maakt geen kortsluiting.
En ik kan die bedrading niet echt volgen, want ik heb geen flauw idee waar die draadboom heen gaat, en geen zin om de bekleding eruit te slopen.
10 juni 2014 om 18:40 #18237937Jezus, ik ben echt blind.
Zit me blind te staren op de verkeerde draad, de remlichtdraad is geelzwart en die hebben we aan beide kanten.
Lamphouder is dus toch echt stuk.[edit]
Contact teruggebogen, lamp werkt, melding van de boordcomputer is weg.
Jeej!10 juni 2014 om 20:22 #18237938Haha. Gelukkig! Zo moeilijk was het achteraf dus niet haha
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalkj
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.