Opel astra G Nov.1999 motorproblemen UPDATE 12-01-12

Forumindex Forums Modellen Astra Opel astra G Nov.1999 motorproblemen UPDATE 12-01-12

  • Dit onderwerp is leeg.
10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
  • Auteur
    Berichten
  • #17244699
    Kevin-Capelle
      Lid sinds:
      1 January 2012

      Heren (dames?)

      Ik heb een Astra G uit 1999(x1.6szr), 160.000 op de teller en 2000 km geleden de koppakking gedaan ivm koelvloeistof verlies (pakking door bij 4e cilinder). Tot zover de recente geschiedenis.

      Sinds een week of 2 wil hij soms moeilijk startten, gaat lang rond of slaat totaal niet aan.
      Dit kan zomaar ineens plaatsvinden en koude of warme motor heeft er geen invloed op.

      Ik heb gisteren wat speurwerk gedaan en ontdekte dat de brandstofpomp prima draait maar dat er geen brandstof ingespoten wordt in het gasklephuis.
      Bij wat rommelen met het stekkertje op de injector (sproeier) slaat de motor vaak weer aan.
      Hij wou echt niet startten en dus heb ik de pootjes in de stekker een stuk nauwer gemaakt (t zijn vierkantjes) om de motor aan de gang te krijgen.
      Nu heb ik dit al meerdere malen gedaan en elke keer lijkt dit het probleem te zijn. Het gekke is alleen dat hij van de 10x starten hij 9x direct aan slaat en hij de 10x ineens een slecht contact lijkt te hebben. De ene keer verhelpt contactspray het probleem en de andere keer sta ik de pootjes weer dicht te drukken.

      Thuis aangekomen wederom niet startten en weer geen brandstof inspuiting. :swear
      Sproeier losgehaald en geprobeerd met direct aansluiten op de accu en de sproeier wordt bekrachtigd en schakelt.

      Weer aan het proberen geweest en om de 1 of andere reden lijkt de spanning naar de sproeier helemaal weg te vallen als ik de stekker op de sproeier druk.
      Als ik de sproeier direct aansluit op de accu is er geen probleem en wordt hij bekrachtigd maar als ik de stekker van de sproeier op de sproeier zelf doe dan valt de spanning op de draden terug naar 0.5/0V. zodra ik de sproeier er af haal springt de spanning terug naar accuspanning.
      Gebruik van de + uit de stekker naar de – op de accu dan deed de sproeier het niet, en gebruik van de accu+ en de massa uit de stekker had ook geen effect.

      Ik heb ook nog een proeflampje op de contacten van de sproeierstekker aangesloten en ook dan valt de spanning terug naar 0.5/0 V.
      Sproeier terug geplaatst en proberen te startten maar nu weer geen brandstof. Relais opvoerpomp nagekeken en deze is nogal twijfelachtig, soms schakelt hij prima, andere keren schakelt hij niet terwijl pootje 85 en 86 wel verbonden zijn.
      Relais verwijderd en 85 en 86 doorgelust en 30 en 87 doorgelust.
      Brandstof toevoer even omzeilt…

      Gevolg, wel brandstof, wel inspuiting, niet aanslaan…
      foutcodes uitgelezen met de paperclip
      0480 Cooling fan 1 control cirquit malfunction
      1231 Fuel pump relay
      0230 Fuel pump relay open cirquit
      1640 Knock Control or Quad drive module

      Hele lap tekst, eigenlijk 1 simpele vraag…
      Kan het relais van de brandstofpomp deze rotzooi teweeg brengen. (85 en 68 (stuurstroom) verbonden maar 30 en 87 (hoofdstroom) niet als het relais er in zit), of is hier nog veel meer aan de hand ?
      :wtf

      edit: injector, sproeier, injector, sproeier, alles sproeier gemaakt.

      #17965792
      wim-v6
      Deelnemer
        Lid sinds:
        12 August 2005

        Ja en Nee

        Als ik de lijst met storingen zo lees ben je een of meer Dra(a)d(en) vergeten of verkeerd aangesloten op de Accu zelf, of ergens een Massa verkeerd aangesloten.

        Let op, bij sommige Astra’s is de Stekker vanm de klopsensor gelijk aan die van de Voeding van de Motorcomputer, hierdoor kan je de Storing Quad Driver Module Krijgen, die is voor je Klopregeling

        Willem

        #17965791
        Kevin-Capelle
          Lid sinds:
          1 January 2012

          oke, laat ik beginnen met de domste vraag: waar zit de motorcomputer ?
          2e domme vraag, welke sensor is precies de klopsensor ?

          ik heb geprobeerd de bekabeling te volgen maar kom er niet uit waar de motor computer zit.

          Vandaag nogmaals aan het proberen geweest.
          Ander brandstofpomp relais gestoken om te zien of dat het probleem verhelpt.
          1e x starten wel inspuiting maar motor slaat niet aan
          2e x starten geen inspuiting.
          Als ik het relais doorverbind heb ik wel inspuiting maar als ik gewoon start met alles aangesloten zoals het hoort dan heb ik soms ineens geen inspuiting…de 1e keer wel, hierna dus niet meer…

          #17965790
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Loopt de motor ook gewoon als je m doorverbind????

            Zo nee, kans dat je toerental signaal ontbreekt..

            Zo ja, probleem in aansturing branstof relais..

            > Klopsensor zit achterop motorblok, maar is niet het probleem van de Quad driver module. je kan wel de stekker bekijken.

            > quad Driver module zit in de Motorcomputer

            > MotorComputer: Naast de Accu of rechts achter Dashboard kastje..

            Willem

            #17965789
            Kevin-Capelle
              Lid sinds:
              1 January 2012

              Nee, start niet bij doorverbinden brandstofpomprelais.
              Spuit in als een bezetene gaat ook rond, geeft ook stroom op de bougies maar slaat niet aan.

              Toerental signaal komt deze voort uit de sensor welke op de krukaspoelie zit ?
              Heeft de 1.6szr ook een krukassensor en is het de moeite deze na te kijken ? (motor zou toch op 1 sensor moeten kunnen lopen ?

              #17965793
              Haasje17
              Moderator
                Lid sinds:
                8 September 2009

                Haal maar een nieuw brandstofrelais, vermoedelijk ben je dan van al jeproblemen verlost.
                Als de ecu het relais niet kan aansturen en jij de pomp doorverbind. omdat de pomp namleijk niet continu loopt.
                Maar door de ecu soms word in uitgeschakeld krijg je storingen.


                @wim
                gaat om een astra G deze heeft geen ecu bij dashboardkastje maar ergens in de motorruimte.

                Volgensmij naast de accu.

                Lees net dat je het al vervangen had. Dan blijft eigenlijk krukassensor of klopsensor over.

                #17965794
                Kevin-Capelle
                  Lid sinds:
                  1 January 2012

                  Vandaag nogmaals aan het prutsen geweest met de auto.
                  Heb op aanraden van een collega de bougies er uit gedraaid en daarna de motor eens flink rondgestart om de in de cilinders gelopen benzine er uit te blazen. Verders de bougies droog geblazen met perslucht en hierna weer eens aan het proberen geweest.

                  EN JA ! HIJ SLOEG AAN king: , liep 4 seconden en viel uit. :swear
                  Oeps, brandstof relais vergeten terug te steken. :sleeping
                  Relais er in (de nieuwe) en wederom starten en toen helemaal niks, niet aanslaan, niks. Nog eens de bougies er uit en droog draaien, alles er weer in en starten met het relais er in, en toen kwam ik tot de ontdekking dat de sproeier niet goed zijn werk doet, in plaats van een mooie nevel sproeien gooit hij soms het hele gasklephuis vol met benzine. Als ik 10 seconden start en ik kijk direct hierna in het gasklephuis staat er een centimeter benzine OP de gesloten gasklep. De sproeier sproeit geen benzine in het gasklephuis, hij gutst de benzine er in.

                  Ik vind het alleen moeilijk om te kunnen zeggen of het nu aan de sproeier of de ecu ligt.
                  Ik heb de bedrading van de sproeier nagekeken en doorgemeten en beide draden liggen nergens aan de massa.
                  Ook heb ik de pootjes van de sproeier ten opzichte van de massa doorgemeten en ook hierin is geen verbinding (spoel van sproeier ligt dus niet inwending aan het huis van de sproeier).
                  Tevens een proeflampje op de contacten gehad om te zien of de sproeier geschakeld wordt, dit lijkt niet het geval, de lamp blijft constant fel branden tijdens het starten.
                  Ook een multimeter op de contacten gehad om te zien of de sproeier geschakeld wordt maar ook deze blijft tijdens het starten op dezelfde spanning staan.

                  Ik vermoed dat de sproeier niet geregeld door de ecu maa ben niet 100% zeker van mn zaak….

                  ECU zit idd naast de accu onder een zwarte plastic cover.

                  #17965795
                  wim-v6
                  Deelnemer
                    Lid sinds:
                    12 August 2005

                    @Haasje17 wrote:


                    @wim
                    gaat om een astra G deze heeft geen ecu bij dashboardkastje maar ergens in de motorruimte.

                    Volgensmij naast de accu.

                    Naast de Accu inderdaad….. (Dus niet volgens mij!!!)

                    Vreemde storing, ik vrees voor de Computer…

                    Willem

                    #17965796
                    Kevin-Capelle
                      Lid sinds:
                      1 January 2012

                      @wim-v6 wrote:

                      Vreemde storing, ik vrees voor de Computer…

                      Willem

                      Zo ook ikzelf en mijn garagehouder. Gisteravond de auto afgesleept naar de garage en hopelijk deze week nog diagnose (t was nogal druk).

                      Ik laat t nog weten.

                      Kevin

                      #17965797
                      Kevin-Capelle
                        Lid sinds:
                        1 January 2012

                        Pfff, nou das lekker…

                        Auto staat bij de garage, garagehouder continu geen brandstof tijdens het starten.

                        Op een gegeven moment heeft hij voor de grap compressie gemeten.
                        cil1=12 cil2=6 cil3=12 cil4=12

                        Ivm met drukte die dag niet verder gekeken.
                        volgende dag, weer compressie meten met een beetje olie in de 2e cilinder. Cil2=13.
                        En continu brandstof inspuiting (alsof je een kraan open zet)

                        Conclusie volgens garagehouder: In de 2e cilinder is de bus of zijn de zuigerveren naar de donder…
                        En dan hebben we verder nog niet eens naar het eigenlijke probleem gekeken (brandstof) dus dat komt er dan nog bij (garagehouder vermoed ecu omdat het nogal willekeurig is het wel of niet inspuiten/volgutsen)

                        pfffffff
                        Allang blij dat ik niet elke dag afhankelijk ben van mn auto, wou dat ik geld had om een nieuwe te kopen…

                      10 berichten aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.