Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra G nerveus stuur gedrag
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 december 2015 om 07:50 #17274665
Beste mensen,
Ik heb nu zo’n 1,5 jaar een Opel Astra G (1998) CDX en motorisch is hij prima in orde met 183.000km op de teller. Echter heeft hij nogal een raar probleempje wat ik met geen enkele andere auto heb gehad, hij stuurt zeer nerveus en het stuur volgt elke oneffenheid in de weg. Voornamelijk bij drempels wilt het stuur van links naar rechts gaan en als je niet oppast krijg je een klap op je polsen.
Nu ben ik er onderhand wel aan gewend dat ik hem een beetje moet laten gaan, maar echt fijn is het niet bij hoge snelheid (100km/u+). Ik heb hem laten uitlijnen en er zat idd negatieve waardes in zodat het stuur wat trilde, dat is nu weg alleen dat nerveuze gedrag dus niet. Hij trekt ook constant naar rechts, hoe meer gas ik geef hoe harder hij naar rechts wilt… dit kan natuurlijk in de banden zitten maar het blijft vreemd.
Ik heb een paar andere posts hier bekeken maar heb het idee dat die problemen ongerelateerd zijn.Heeft iemand enig idee waar ik het in kan zoeken?
De Opel garage zelf zegt dat het in de schokdempers zit… :wtf
22 december 2015 om 08:03 #18305511Schokdempers testen door een flinke dauw te geven op elke hoek van de auto. Vervolgens kijken of de auto niet blijft door veren. Na zo een 1 a2 keer veren moet de auto weer stabiel staan. uiteraard op elke hoek herhalen.
Je kan het ook op een schokdemper testbank zetten.
22 december 2015 om 08:09 #18305512@Shane_Astra_g wrote:
Schokdempers testen door een flinke dauw te geven op elke hoek van de auto. Vervolgens kijken of de auto niet blijft door veren. Na zo een 1 a2 keer veren moet de auto weer stabiel staan. uiteraard op elke hoek herhalen.
Je kan het ook op een schokdemper testbank zetten.
Denk je echt dat het hem in de schokdempers zit? Ik had eerder het idee dat de monteur het gewoon niet wist… maar zal het vanmiddag eens testen.
22 december 2015 om 08:24 #18305513Het kan inderdaad de schokdempers zijn. Maar zoals mijn eerste post kun jij dit zelf testen.
https://www.youtube.com/watch?v=m8i-zyDEMCE” onclick=”window.open(this.href);return false;
22 december 2015 om 09:34 #18305514Hebben ze al eens naar je stabilisators gekeken? Ik heb hetzelfde gehad bij een Astra F en bij het vervangen van het kogelgewrichtje van de stabilisatorstang was het geheel weg. Ik weet alleen niet zeker of dit ook geldt voor een Astra G, maar het kan vast geen kwaad er eens naar te kijken.
22 december 2015 om 11:48 #18305515@Shane_Astra_g wrote:
Het kan inderdaad de schokdempers zijn. Maar zoals mijn eerste post kun jij dit zelf testen.
https://www.youtube.com/watch?v=m8i-zyDEMCE” onclick=”window.open(this.href);return false;
Was net toevallig voor een 2nd opinion bij een andere Opel dealer en meteen de schokdempers getest, maar daar was niks mis mee.
Die andere monteur heeft dit keer wel echt het vreemde stuurgedrag gezien, hij dacht aan speling op het stuur zelf (schroef los achter de airbag), anders de schroef aan de onderkant van het stuurhuis? (imbus 8 oid).En anders inderdaad wat jij zegt:
@Christiaan Hummel wrote:Hebben ze al eens naar je stabilisators gekeken? Ik heb hetzelfde gehad bij een Astra F en bij het vervangen van het kogelgewrichtje van de stabilisatorstang was het geheel weg. Ik weet alleen niet zeker of dit ook geldt voor een Astra G, maar het kan vast geen kwaad er eens naar te kijken.
In ieder geval iets bij de stuurkogels.
Hij had het in ieder geval niet vaker gezien :hmmz
23 december 2015 om 12:55 #18305517Update: net stuur los gehad, is niks mis mee… leek me ook al vreemd.
23 december 2015 om 13:28 #18305518Welke maat banden velgen liggen erop?
Welke motor ligt erin?Niet toevallig kapotte homokineet?
23 december 2015 om 14:37 #18305516@Haasje17 wrote:
Welke maat banden velgen liggen erop?
Welke motor ligt erin?Niet toevallig kapotte homokineet?
195x65x15, 1.6L 16v (X16XEL).
Geen idee of de homokineet kapot is, kan ik dat makkelijk zien?
Maar verklaard dat, dat het stuur van links naar rechts gaat op bv een drempel, of klinkerweg? Op de snelweg tijdens spoorvorming en/of gaten in het asfalt doet ie het namelijk ook. Op snelwegen met relatief nieuw asfalt heb je nagenoeg geen last van.23 december 2015 om 16:06 #18305519Hoe staat het met de “toe out” van je wielen (uitlijning). En heb je speling of je stuur/spoorstangen en fuseekogels??
23 december 2015 om 16:14 #18305520@bart-gsi wrote:
Hoe staat het met de “toe out” van je wielen (uitlijning). En heb je speling of je stuur/spoorstangen en fuseekogels??
Wat ik heb gedaan is de auto opgekrikt aan 1 kant en toen hard aan de band lopen trekken/duwen. Eerst de linkerzijde, toen de rechterzijde, maar beide gaven geen kik, de krik dreigde eerder eronder uit te vallen dan dat ik speling ging voelen. Volgens mij heeft de Opel garage tijdens de beurt ook die dingen getest (maar goed… mijn Opel garage kennende is de kans aanwezig dat ze dat niet hebben gedaan :thumbdown )
24 december 2015 om 08:29 #18305510Beweegt t stuur ook met hard remmen en optrekken
Dan denk ik aan draagarmrubbers
Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk
24 december 2015 om 10:42 #18305521@GOGOGO_1555 wrote:
Beweegt t stuur ook met hard remmen en optrekken
Dan denk ik aan draagarmrubbers
Verstuurd vanaf mijn Z410 met Tapatalk
Geen idee, zal het morgen eens testen, is me in ieder geval niet opgevallen.
25 december 2015 om 11:18 #18305522Net hard opgetrokken geremd, maar niks aan de hand, stuur blijft gewoon recht en zelfs zonder te trillen. #fijne feestdagen iedereen :thumbup
25 december 2015 om 14:38 #18305523toch vrij appart
hebben ze toen bij de garage alle rubbers en kogels gecontroleerd ?heb t ooit gehad met een mondeo maar daarbij was t wel heel erg
remmen en gas geven
de ene keer dook de auto naar recht of naar links afhankelijk van wat je deed25 december 2015 om 14:39 #18305524Uitlijning is niks mis mee. Beetje negatieve sporing voor maar dat is een discussie punt.
Controleer je draag arm rubbers. En de achteras rubbers.
Kijk of er geen speling op de kogels zit.
En de veerpoot lagers.Wat voor wielen heb je met welke et waarde?
25 december 2015 om 14:44 #18305525Die Astra’s zijn van zich eigen wat nerveus.
Komt door het korte stuurhuis.
Hierdoor worden ze wat gevoelig op oneffenheden.
Mijn Corsa is zelfs nog wat ergert
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
25 december 2015 om 22:18 #18305526@GOGOGO_1555 wrote:
toch vrij appart
hebben ze toen bij de garage alle rubbers en kogels gecontroleerd ?heb t ooit gehad met een mondeo maar daarbij was t wel heel erg
remmen en gas geven
de ene keer dook de auto naar recht of naar links afhankelijk van wat je deedDeze trekt alleen behoorlijk naar rechts als je het stuur loslaat, hoe harder hoe erger.
@wim-v6 wrote:
Die Astra’s zijn van zich eigen wat nerveus.
Komt door het korte stuurhuis.
Hierdoor worden ze wat gevoelig op oneffenheden.
Mijn Corsa is zelfs nog wat ergert
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-miniDit is helaas niet normaal, dat merkte de monteur ook op en het wordt erger.
@arjontje wrote:
Uitlijning is niks mis mee. Beetje negatieve sporing voor maar dat is een discussie punt.
Controleer je draag arm rubbers. En de achteras rubbers.
Kijk of er geen speling op de kogels zit.
En de veerpoot lagers.Wat voor wielen heb je met welke et waarde?
Geen idee, standaard alu 15″ wielen die bij de CDX versie zaten in 1998 :P
Even een update, maat van mij heeft een rondje gereden en merkte op dat hij wel “direct” naar links stuurde en dat er bij naar rechts sturen een doodpunt van 1 a 2 cm in de weerstand zat… vandaag zwabberde hij ook als een gek op de snelweg, dus het wel nu wel redelijk serieus :(
Hij moet binnenkort een beurt, dus zal wel eerst naar de stuurinrichting laten kijken en dan pas de beurt laten doen… hoop niet dat het al te ernstig is.
25 december 2015 om 22:57 #18305527Dan word het stuurhuis wisselen als ik het zo lees.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
25 december 2015 om 23:02 #18305528@wim-v6 wrote:
Dan word het stuurhuis wisselen als ik het zo lees.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Dat is een duur grapje :swear
25 december 2015 om 23:17 #18305529Als hij de moeilijk punt heeft ligt dat meestal aan het stuurhuis.
.ook veerpootlagers kunnen dit veroorzaken.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
25 december 2015 om 23:43 #18305530@wim-v6 wrote:
Als hij de moeilijk punt heeft ligt dat meestal aan het stuurhuis.
.ook veerpootlagers kunnen dit veroorzaken.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
Die ene monteur zei wel dat er een schroef bij het stuurhuis vaak los trilde, maar ja heb geen brug dus kan dat niet controleren.. hopelijk blijft het bij die ene schroef.
26 december 2015 om 10:32 #18305531Echt geen rubbers joh? Als die van mijn Omega gaar zijn is er geen land mee te bezeilen, ook al lijkt het daar nog het meest op…
26 december 2015 om 11:27 #18305532@warhamstr wrote:
Echt geen rubbers joh? Als die van mijn Omega gaar zijn is er geen land mee te bezeilen, ook al lijkt het daar nog het meest op…
Ik weet het echt niet… misschien nog een hint: hij bonkt voor (achter niet) bij oneffenheden in de weg, bij scheuren in het asfalt/dilatatie voegen van bruggen/tunnels nog het meest.
Het probleem is dat ik zelf niet echt weet hoe/wat ik moet testen, heb de auto per band weleens op gekrikt en aan het wiel lopen trekken/duwen maar dan voel je helemaal geen speling.
26 december 2015 om 13:58 #18305533Heb ff het rechter voorwiel eraf gehaald en wat foto’s gemaakt… zie ik ook opeens een olie lekkage die er eerst niet was.
Baal wel want voor de rest is het echt een prima auto :swearDit ding kan ik met de hand bewegen en er zit een scheur in het bovenste rubber:
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.