Opel astra g koelt snel af (1.6 8v 84pk)

Forumindex Forums Modellen Astra Opel astra g koelt snel af (1.6 8v 84pk)

  • Dit onderwerp is leeg.
21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
  • Auteur
    Berichten
  • #17268723
    Arif_k93
      Lid sinds:
      14 January 2014

      Hallo allemaal,

      Mijn naam is Arif en ik ben sinds 2 weken eigenaar van een astra g 1.6 8v. Dit is mijn tweede opel na de 1.6 16v. Met de 16 klepper heb ik veel olie problemen gehad dus had ik besloten om een 8 klepper te kopen. De auto bevalt me zeker en ik ben geen snelheidsmonster. Helaas heb ik met mijn auto een probleempje waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik heb op meerdere forums gekeken, maar ik kon niet echt een soortgelijke probleem vinden. Het zit namelijk zo. De motor wordt netjes warm wanneer ik binnen de stad rij. De teller staat dan netjes op 85-90 graden. Zodra ik de snelweg op rij zakt het helemaal naar beneden. Maar de kachel is nog steeds superwarm! Ik ben naar de garage geweest en die zeiden dat de thermostaat goed functioneerd, omdat de slangen goed warm zijn en de thermostaat open en dicht gaat. Mij werd er verteld dat de probleem ligt bij de temperatuursensor. Wie o wie kan mij hierbij helpen. Wim v6, ik heb gezien dat jij er veel verstand van hebt :-P .

      Met vriendelijke groet,
      Arif

      #18258229
      Opeltje17
      Deelnemer
        Lid sinds:
        18 January 2012

        Als ie in de stad mooi warm wordt(weinig/geen rij wind koeling) en tijdens snelweg rijden zakt(veel rijwind koeling) is het wel de thermostaat.

        Dus ik zeg thermostaat.

        #18258230
        dennisnmgn88
        Deelnemer
          Lid sinds:
          23 February 2012

          Sluit me bij Opeltje aan….. Ik heb het zelfde gehad (enkel wel 1.6 16v) maar na vervangen van thermostaat was het probleem opgelost.

          #18258231
          wim-v6
          Deelnemer
            Lid sinds:
            12 August 2005

            Thermostaat die te vroegopent geeft heerlijk warme slangen.
            Zeker als de motor stationair staat te draaien..
            Pak je veel rijwind (hogere rijsnelheid koelt de boel te veel af waardoor je lage temperatuur te zien krijgt op de meter.
            Zoals boven al omschreven word.

            verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

            #18258232
            Arif_k93
              Lid sinds:
              14 January 2014

              Dank jullie wel voor de reacties,

              Ik geloof dat ik een bericht van jou had gelezen Wim v6 waar je vermeld dat deze blokken last hebben van een slechte temperatuursensor. Ik ben het trouwens vergeten te vermelden, maar me auto verbruikt ook echt heel veel. Ik heb het gevoel dat de auto op een te rijke mengsel rijdt. Maar jullie denken dus dat het de thermostaat is.

              Mvg Arif

              #18258227
              Astra G X1.6SZR
              Deelnemer
                Lid sinds:
                23 January 2013

                De thermostaat vervangen is niet grappig bij dit blok (x16szr).
                Je moet eerst de distributieriem los hebben voordat je bij de thermostaat kan komen…

                Heb je ook sludge onder de olievuldop?

                #18258226
                wim-v6
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  12 August 2005

                  Als de thermosstaat stuk is gaat ie meer verbruiken.

                  Die sludge onder de dop heb je ookval met koud weer en korte tot middel lange ritten.

                  verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                  #18258228
                  Arif_k93
                    Lid sinds:
                    14 January 2014

                    Iedereen bedankt voor de reacties, ik vind het zo jammer dat ik al na 2 weken de riem moet vervangen en zoveel met betalen. ik heb namelijk mijn auto van een 66 jarige opa gekocht met een km-stand van 93.000! Bij 72.000 is de riem vervangen en moet dat nu weer gebeuren. Ik baal er echt van.

                    Mvg Arif.

                    #18258233
                    Astra G X1.6SZR
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      23 January 2013

                      Als je de thermostaat gaat vervangen, dan is het inderdaad verstandig distributieriem en waterpomp gelijk mee te nemen.
                      Maar het hoeft niet, dat is je eigen inschatting / risico.

                      Kennelijk is de thermostaat van de 8v een zwak punt.

                      Wat je ook kan doen is een karton voor je radiator plaatsen tot de volgende distributieriemwissel :afro

                      #18258234
                      Opeltje17
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        18 January 2012

                        Heb je dit niet gemerkt met de proefrit dan???

                        #18258235
                        opel-mark
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          6 March 2011

                          tja zoals door anderen al opgemerkt is je thermostaat is kapot, hij blijft open staan, gevolg wat jij nu merkt en meer verbruik, wat nogal gaat oplopen als het straks koud wordt.

                          dit 8 klep blok is een vrijloper, dus als de distrubutieriem kapot gaat dan is er geen schade(als het goed is), dus je zou kunnen gokken de distributieriem er weer op te leggen ipv vervangen, maar de riem zijn niet de kosten, de uren zijn de kosten, in jouw geval zou ik meteen de waterpomp, thermostaat en distributieriem met spanrollen laten vervangen, dan heb je alles te pakken wat daar kapot kan gaan.

                          niet bij de waanzinnig dure dealer laten doen maar bij een lokale goedkopere garage.

                          #18258236
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Mark snapt het zou ook mijn advies zijn en dan heb je er nog jaren plezier van.

                            #18258237
                            Astra G X1.6SZR
                            Deelnemer
                              Lid sinds:
                              23 January 2013

                              @opel-mark wrote:

                              …dit 8 klep blok is een vrijloper, dus als de distrubutieriem kapot gaat dan is er geen schade(als het goed is)…

                              :?:

                              De X16SZR krijgt geen schade aan de kleppen/kop als de riem knapt?
                              Hoe werkt dit dan?

                              #18258238
                              b07
                                Lid sinds:
                                24 February 2009

                                deze motor heeft niet altijd schade als de riem breekt maar , het is zeker geen vrijloper ,kleppen raken gewoon de zuiger ,heb dit zelf al is getest.

                                je riem heeft niet zo veel km maar, hoe lang zit die erop ? want dat is net zo belangrijk ,na 4 jaar/60,000 km moet er een nieuwe op

                                #18258239
                                Astra G X1.6SZR
                                Deelnemer
                                  Lid sinds:
                                  23 January 2013

                                  zijn deze motoren bekende riemenbrekers dan?
                                  4 jaar lijkt me wel erg snel

                                  #18258240
                                  gose91
                                  Deelnemer
                                    Lid sinds:
                                    13 November 2013

                                    Hebben we het hier nu over een x16szr (praat iedereen over) of een z16se (84pk, zoals in de topictitel)? :hmmz

                                    #18258241
                                    wim-v6
                                    Deelnemer
                                      Lid sinds:
                                      12 August 2005

                                      Motor is mechanisch vrijwel gelijk

                                      verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                      #18258242
                                      b07
                                        Lid sinds:
                                        24 February 2009

                                        @Astra G X1.6SZR wrote:

                                        zijn deze motoren bekende riemenbrekers dan?
                                        4 jaar lijkt me wel erg snel

                                        4 jaar/60,000 km is gewoon de termijn die ze aanraden ,vroeger was dat 6 jaar maar toen braken ze regelmatig

                                        hij zal niet meteen breken ,ree met me vorige snaar ook 5 jaar ,beter vervang je em optijd de ene snaar is de andere niet

                                        #18258243
                                        Astra G X1.6SZR
                                        Deelnemer
                                          Lid sinds:
                                          23 January 2013

                                          @gose91 wrote:

                                          Hebben we het hier nu over een x16szr (praat iedereen over) of een z16se (84pk, zoals in de topictitel)? :hmmz

                                          Goeie vraag :thumb

                                          Het gaat dus over de Z16SE :oops:
                                          Mijn fout, ik dacht al hoe komt die motor aan zoveel vermogen :lol:
                                          De Z16SE is dan de leukere motor wat mij betreft.

                                          Heb het net opgezocht, distributieriem wisselen gaat voor beide blokken op dezelfde manier.
                                          Dus heb ik (gelukkig) juiste informatie gegeven over thermostaat en distributieriem.

                                          #18258244
                                          opel-mark
                                          Deelnemer
                                            Lid sinds:
                                            6 March 2011

                                            de interval was in het begin 90.000 maar is toen teruggezet op 60.000 als ik het me nog goed herinner van onze 1.6szr en de blokjes kunnen aardig wat hebben. met de 93.000 op de teller kun je nog wel een flinke tijd vooruit, die van ons hebben we ingerolen met 210.000 op de teller, maar volgens mij zat er bij ons een bij de club die er al ruim 300.000 op heeft staan.

                                            #18258245
                                            wim-v6
                                            Deelnemer
                                              Lid sinds:
                                              12 August 2005

                                              Heb hier zijn zusje in onderhoud (x14sz) in een Combo-B waar de eigenaar niet rustig mee omspringt.
                                              Het apparaat rijdt nog prima met 255.000km op de teller.

                                              Morgen gaan we de distri, waterpomp, thermosstaat, olie, oliefilter, interieurfilter, benzine filter van vervangen.
                                              meter blijft in het blauw als je rijdt, en komt omhoog bij stationair, daarom pakken we gelijk de distri + wp mee.

                                              verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini

                                            21 berichten aan het bekijken - 1 tot 21 (van in totaal 21)
                                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.