Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel astra g koelt snel af (1.6 8v 84pk)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 oktober 2014 om 19:01 #17268723
Hallo allemaal,
Mijn naam is Arif en ik ben sinds 2 weken eigenaar van een astra g 1.6 8v. Dit is mijn tweede opel na de 1.6 16v. Met de 16 klepper heb ik veel olie problemen gehad dus had ik besloten om een 8 klepper te kopen. De auto bevalt me zeker en ik ben geen snelheidsmonster. Helaas heb ik met mijn auto een probleempje waar ik geen antwoord op kan vinden. Ik heb op meerdere forums gekeken, maar ik kon niet echt een soortgelijke probleem vinden. Het zit namelijk zo. De motor wordt netjes warm wanneer ik binnen de stad rij. De teller staat dan netjes op 85-90 graden. Zodra ik de snelweg op rij zakt het helemaal naar beneden. Maar de kachel is nog steeds superwarm! Ik ben naar de garage geweest en die zeiden dat de thermostaat goed functioneerd, omdat de slangen goed warm zijn en de thermostaat open en dicht gaat. Mij werd er verteld dat de probleem ligt bij de temperatuursensor. Wie o wie kan mij hierbij helpen. Wim v6, ik heb gezien dat jij er veel verstand van hebt :-P .
Met vriendelijke groet,
Arif22 oktober 2014 om 20:25 #18258229Als ie in de stad mooi warm wordt(weinig/geen rij wind koeling) en tijdens snelweg rijden zakt(veel rijwind koeling) is het wel de thermostaat.
Dus ik zeg thermostaat.
23 oktober 2014 om 07:20 #18258230Sluit me bij Opeltje aan….. Ik heb het zelfde gehad (enkel wel 1.6 16v) maar na vervangen van thermostaat was het probleem opgelost.
23 oktober 2014 om 08:58 #18258231Thermostaat die te vroegopent geeft heerlijk warme slangen.
Zeker als de motor stationair staat te draaien..
Pak je veel rijwind (hogere rijsnelheid koelt de boel te veel af waardoor je lage temperatuur te zien krijgt op de meter.
Zoals boven al omschreven word.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 oktober 2014 om 09:46 #18258232Dank jullie wel voor de reacties,
Ik geloof dat ik een bericht van jou had gelezen Wim v6 waar je vermeld dat deze blokken last hebben van een slechte temperatuursensor. Ik ben het trouwens vergeten te vermelden, maar me auto verbruikt ook echt heel veel. Ik heb het gevoel dat de auto op een te rijke mengsel rijdt. Maar jullie denken dus dat het de thermostaat is.
Mvg Arif
23 oktober 2014 om 10:43 #18258227De thermostaat vervangen is niet grappig bij dit blok (x16szr).
Je moet eerst de distributieriem los hebben voordat je bij de thermostaat kan komen…Heb je ook sludge onder de olievuldop?
23 oktober 2014 om 11:00 #18258226Als de thermosstaat stuk is gaat ie meer verbruiken.
Die sludge onder de dop heb je ookval met koud weer en korte tot middel lange ritten.
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
23 oktober 2014 om 11:15 #18258228Iedereen bedankt voor de reacties, ik vind het zo jammer dat ik al na 2 weken de riem moet vervangen en zoveel met betalen. ik heb namelijk mijn auto van een 66 jarige opa gekocht met een km-stand van 93.000! Bij 72.000 is de riem vervangen en moet dat nu weer gebeuren. Ik baal er echt van.
Mvg Arif.
23 oktober 2014 om 11:34 #18258233Als je de thermostaat gaat vervangen, dan is het inderdaad verstandig distributieriem en waterpomp gelijk mee te nemen.
Maar het hoeft niet, dat is je eigen inschatting / risico.Kennelijk is de thermostaat van de 8v een zwak punt.
Wat je ook kan doen is een karton voor je radiator plaatsen tot de volgende distributieriemwissel :afro
23 oktober 2014 om 13:39 #18258234Heb je dit niet gemerkt met de proefrit dan???
23 oktober 2014 om 14:57 #18258235tja zoals door anderen al opgemerkt is je thermostaat is kapot, hij blijft open staan, gevolg wat jij nu merkt en meer verbruik, wat nogal gaat oplopen als het straks koud wordt.
dit 8 klep blok is een vrijloper, dus als de distrubutieriem kapot gaat dan is er geen schade(als het goed is), dus je zou kunnen gokken de distributieriem er weer op te leggen ipv vervangen, maar de riem zijn niet de kosten, de uren zijn de kosten, in jouw geval zou ik meteen de waterpomp, thermostaat en distributieriem met spanrollen laten vervangen, dan heb je alles te pakken wat daar kapot kan gaan.
niet bij de waanzinnig dure dealer laten doen maar bij een lokale goedkopere garage.
24 oktober 2014 om 05:43 #18258236Mark snapt het zou ook mijn advies zijn en dan heb je er nog jaren plezier van.
24 oktober 2014 om 08:06 #18258237@opel-mark wrote:
…dit 8 klep blok is een vrijloper, dus als de distrubutieriem kapot gaat dan is er geen schade(als het goed is)…
:?:
De X16SZR krijgt geen schade aan de kleppen/kop als de riem knapt?
Hoe werkt dit dan?24 oktober 2014 om 14:53 #18258238deze motor heeft niet altijd schade als de riem breekt maar , het is zeker geen vrijloper ,kleppen raken gewoon de zuiger ,heb dit zelf al is getest.
je riem heeft niet zo veel km maar, hoe lang zit die erop ? want dat is net zo belangrijk ,na 4 jaar/60,000 km moet er een nieuwe op
24 oktober 2014 om 17:18 #18258239zijn deze motoren bekende riemenbrekers dan?
4 jaar lijkt me wel erg snel24 oktober 2014 om 17:27 #18258240Hebben we het hier nu over een x16szr (praat iedereen over) of een z16se (84pk, zoals in de topictitel)? :hmmz
24 oktober 2014 om 17:45 #18258241Motor is mechanisch vrijwel gelijk
verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
24 oktober 2014 om 17:49 #18258242@Astra G X1.6SZR wrote:
zijn deze motoren bekende riemenbrekers dan?
4 jaar lijkt me wel erg snel4 jaar/60,000 km is gewoon de termijn die ze aanraden ,vroeger was dat 6 jaar maar toen braken ze regelmatig
hij zal niet meteen breken ,ree met me vorige snaar ook 5 jaar ,beter vervang je em optijd de ene snaar is de andere niet
24 oktober 2014 om 19:19 #18258243@gose91 wrote:
Hebben we het hier nu over een x16szr (praat iedereen over) of een z16se (84pk, zoals in de topictitel)? :hmmz
Goeie vraag :thumb
Het gaat dus over de Z16SE :oops:
Mijn fout, ik dacht al hoe komt die motor aan zoveel vermogen :lol:
De Z16SE is dan de leukere motor wat mij betreft.Heb het net opgezocht, distributieriem wisselen gaat voor beide blokken op dezelfde manier.
Dus heb ik (gelukkig) juiste informatie gegeven over thermostaat en distributieriem.25 oktober 2014 om 14:30 #18258244de interval was in het begin 90.000 maar is toen teruggezet op 60.000 als ik het me nog goed herinner van onze 1.6szr en de blokjes kunnen aardig wat hebben. met de 93.000 op de teller kun je nog wel een flinke tijd vooruit, die van ons hebben we ingerolen met 210.000 op de teller, maar volgens mij zat er bij ons een bij de club die er al ruim 300.000 op heeft staan.
25 oktober 2014 om 17:55 #18258245Heb hier zijn zusje in onderhoud (x14sz) in een Combo-B waar de eigenaar niet rustig mee omspringt.
Het apparaat rijdt nog prima met 255.000km op de teller.Morgen gaan we de distri, waterpomp, thermosstaat, olie, oliefilter, interieurfilter, benzine filter van vervangen.
meter blijft in het blauw als je rijdt, en komt omhoog bij stationair, daarom pakken we gelijk de distri + wp mee.verstuurd door WIM-V6 via zijn SAMSUNG S5-mini
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.