opel astra g doet moeilijk in de ochtend

Forumindex Forums Modellen Astra opel astra g doet moeilijk in de ochtend

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
  • Auteur
    zander Smeets
    Deelnemer

Hallo iedereen,

Ik heb een Opel Astra G 1.2 16V uit 1998 en ik heb een probleem met starten. In de ochtend start de auto heel moeilijk. Als ik hem start, slaat hij meteen af. Alleen wanneer ik gas blijf geven, blijft de motor draaien. Zodra ik het gas loslaat, valt hij weer uit.

Als ik echter even heb gereden en de motor warm is, start hij perfect en rijdt hij zonder problemen.

Ik heb al de gaskleppositiesensor en de stationaire regelklep vervangen. Even leek het probleem weg, maar daarna kwam het terug. Toen kreeg ik een foutcode die aangaf: RPM signaal. Daarom heb ik de krukassensor vervangen, maar dat hielp niet. Daarna heb ik opnieuw uitgelezen en kreeg ik foutcode P1510-4: Idle position switch open circuit.

Het probleem blijft bestaan, en ik weet niet meer wat het anders kan zijn. Heeft iemand misschien ervaring met dit probleem of tips om het op te lossen?

Harun010
      Deelnemer

Dit klinkt als een klassiek Opel Astra G probleem — vooral bij de oudere X12XE (1.2 16V) motoren. Goed dat je al de gaskleppositiesensor (TPS), de stationairregelklep (IACV) en de krukassensor hebt vervangen. Dat zijn inderdaad de eerste logische stappen.

De foutcode P1510-4 “Idle Position Switch Open Circuit” is een belangrijke aanwijzing. Dit betekent dat de ECU niet goed kan detecteren wanneer de gasklep volledig dicht is (stationairstand). Daardoor weet hij niet goed hoeveel brandstof en lucht hij moet geven bij stationair draaien, en valt de motor uit.

Hier zijn de meest voorkomende oorzaken en stappen die je nog kunt controleren:

1. Gasklep schoonmaken en resetten
        Ook al heb je de TPS en IACV vervangen, een vervuilde gasklep kan nog steeds roet in het eten gooien.
        Demonteer de gasklep en maak hem volledig schoon (vooral de randen en het kanaal voor de IACV).
        Na het schoonmaken: gasklep-aanleerprocedure uitvoeren:

Contact aan, 30 sec wachten, contact uit, 30 sec wachten.
        Daarna starten zonder gas te geven en 5 min laten stationair lopen.
        Eventueel een korte rit maken zodat de ECU opnieuw leert.

2. Kabelboom en stekkers checken
        De foutmelding “open circuit” kan duiden op een kabelbreuk of slechte massa.
        Controleer de kabels van de TPS, IACV en de stekker op de gasklep op:

Corrosie
        Beschadigde of gebroken draden
        Slechte massa-aansluitingen op de motor
        Vooral de kabelboom langs de inlaat kan bros worden door de leeftijd.

3. Vacuumlekken
        Een valse luchtlek kan ervoor zorgen dat de motor niet goed stationair wil draaien.
        Controleer:

Vacuumslangen
        Rembekrachtiger slang
        Pakkingen van de inlaat
        Eventuele scheurtjes bij de carterventilatie

4. ECU of gasklephuis zelf
        Bij de X12XE komt het voor dat het gasklephuis zelf intern stuk gaat (printplaat of potmeter slijt).
        Als je tweedehands onderdelen hebt gebruikt, kan het zijn dat het probleem in het gasklephuis zit en niet in de TPS/IACV.
        Een bekend trucje is een ander compleet gasklephuis proberen om te testen.

5. Brandstofsysteem
        Omdat hij koud slecht start en warm wél goed loopt:

Controleer de brandstofdruk bij koude start.
        Slechte brandstofdrukregelaar of teruglopende druk kan ook dit soort klachten geven.

2 berichten aan het bekijken - 1 tot 2 (van in totaal 2)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.