Opel astra G Coupe 2004 P0110 & P1329

Forumindex Forums Modellen Astra Opel astra G Coupe 2004 P0110 & P1329

4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • Auteur
    Berichten
  • #18554749
    koene5000100
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 January 2023

      Hallo allemaal, even voorstellen!

      Ik ben Koene, woon in Zwolle en ben eigenaar van een mooie volledig complete astra G Bertone sportcoupe met een 1.8 motor.

      Deze auto inmiddels al 3 jaar in bezit maar al snel in het begin begon het periodiek onderhoudslampje te branden. Dit eerst naïef genegeerd tot dat af en toe de motor begon te stotteren en opeens op 3 cilinders ging lopen. Hierom in december 2022 de bobine vervangen door een nieuwe van Hella. Auto leek beter te rijden dan ooit tot dat zo af en toe de motor spontaan uit viel tijdens het rijden. Een accu reset was het enigste wat ik nog kon doen om weer door te rijden. Levensgevaarlijk. Na lang zoeken nokkenas sensor vervangen. Helaas hielp niets dus de oude bobine terug geplaatst. Dit ging vervolgens 2 jaar goed. Met onderhoudslampje af en toe.

      Tot vorige week de motor plots op 3 cilinder ging lopen op de snelweg en blijkbaar de bobine was doorgebrand op cilinder 3.
      Inmiddels met een helicoil 4 nieuwe bougies en een bobine (merk Topcan dit keer) gefixt en de auto leek direct weer meer vermogen te hebben tot… je raad het al, weer dat onderhoudslampje. Maar de auto rijdt inmiddels wel door, valt niet uit en loopt ook niet af en toe op 3 cilinders.

      OBD reader aangeschaft en blijkbaar heb ik non-stop foutcode P0110. Hierom de LMM/MAP sensor vervangen, Helaas geen gewenste resultaat. Melding blijft aanwezig.

      Als het onderhoudslampje brand lees ik ook P1329 “knock control, cylinder 4 – control limit reached” en af en toe meerdere op andere cilinders. Dus heb ik de Klopsensor vervangen…. helaas lijkt het af en toe goed te gaan tot ik een paar keer flink optrek of lang op de snelweg 100km/u rijd. Daar is dat lampje weer en de melding. Soms lijkt de melding ook niet te lezen maar brand het onderhoudslampje wel.

      Ik zit inmiddels met m’n handen in het haar met deze auto. Hij kan nog niet weg en moet het nog een jaartje vol houden aangezien mijn vriendin en ik een half jaar naar Australië gaan.

      Kortom. Wie heeft veel ervaring / kennis met een Opel Astra G coupe 1.8 motor?
      Dit zijn inmiddels de onderdelen die in de afgelopen tijd al zijn vervangen:

      • nokkenas sensor (GM motors)
      • bobine (topan)
      • bougies (Bosch)
      • Lambdasonde voor (fasset)
      • MAP sensor (hella)

      ver verleden ook al volledig nieuwe thermostaathuis, distributieriem (10.000 km geleden) en volledig nieuwe uitlaat van voor naar achter.

      Kortom, ik weet het niet meer :cry:

      #18554850
      Ralbers
      Deelnemer
        Lid sinds:
        16 July 2021

        Goede dag,

        Dit type Astra g 1.8 z18xe heeft waarschijnlijk een simtec 71 (5wk9153)ecu die kunnen veel problemen geven.(Zelf ook al 3 ecu versleten)

        Hebben vaak storing door dat de ecu hele kleine breekbare verbindingen heeft en dat ding zit op je motor geschroefd krijgt dus veel te voordurend warm koud en trillingen enz enz

         

        Dus kijken of je een ecu kan testen van iemand nr staan achter op de ecu voor het geval dat nog niet wist

        Dus eerst testen voor je iets vervangen want vaak is het de ecu. niet altijd maar als hij codes blijft gooien is de kans groot dat hij kapot is

        En meestal koud geen probleem maar bij warme motor wel

        En gebruik wel een opcom daar kan je toch het meeste mee succes :good:

        #18554858
        koene5000100
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 January 2023

          Dank voor het Advies Ralbers!

          Na heel wat speurwerk ben ik zelf ook al tot deze mogelijkheid gekomen. Ik zou alleen niet weten waar ik anno 2024 zo even een ecu kan lenen.
          Nu ben ik van oorsprong een IT technicus en geen auto monteur, ik heb mij tot nog toe gered met de onderdelen die al vervangen zijn. Zou ik mijzelf ook redden met de ecu als ik over een opcon beschik?

          Tips waar ik een ecu kan lenen zijn welkom. Ik las her en der ook over ecu revisies, is dit nog een aanrader?

          #18554876
          Ralbers
          Deelnemer
            Lid sinds:
            16 July 2021

            Goede dag,

            Revisie is zeker een optie maar wel prijzig maar dan heb je wel garantie .

            Maar je moet wel zeker zijn dat hij kapot is.

            En ecu zijn zeker ook nog wel te vinden en als je er een met pin code en chip en immo ring kan vinden met de goede de ecu nummers is het plug and play even achter op de ecu kijken voor de juiste info van de ecu.

            Je kan op onderdelen lijn  kijk of er wat opstaan of ff googlen met de ecu nummers .

            En als je zonder chip en immo ring een ecu vind dan moet deze wel zijn gereset dan is het mogelijk met opcom in te leren en daar heb je wel een youtube filmpjes voor voor how to maar is zeker niet moeilijk

             

          4 berichten aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.