Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra G 2.0 DI, wel of geen turbo?
- Dit onderwerp bevat 6 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 november 2017om 17:36 door
Jasper98.
-
AuteurBerichten
-
9 november 2017 om 21:41 #18349848
Hallo,
ik en m’n vader hebben een Opel Astra G 2.0 DI 16V. Alleen vragen we ons af of deze nu een Turbo heeft of niet, onze garagist zegt van wel. Een DTI is een turbo, omdat de T turbo betekend, logisch maar heeft DI dan een kleinere turbo of gewoon geen turbo?
Volgens boekjes en chassisnummer duid de auto op een Astra G DI 2.0 16V 60kW, 82PK aan.
Ook, als ik op een site het chassinummer opvroeg, stond er bij de motoreigenschappen “Charger: JA”, wilt dit zeggen turbocharger of? Ik neem aan dat dit geen lader is voor een GSM, want het stond daadwerkelijk bij motor eigenschappen. Wat denken jullie?
Zie hier een foto van de motor:

Dankjewel,
Tony9 november 2017 om 22:47 #18349849De turbo zit tussen het schutbord en de motor, deels afgedekt door een hitteschild. Het kan zijn dat de DTI een intercooler heeft en de DI niet.
Groet,
Jasper
9 november 2017 om 23:05 #18349850Hey,
dankjewel voor je reactie. Bedoel je dmv. de foto dat er een turbo is tussen de motor en het schutbord of bedoel je dat gewoon algemeen?
Tony
10 november 2017 om 08:28 #18349854Ik bedoel de turbo op jouw foto, hij kan in het algemeen ook aan de andere kant van de motor zitten.
Groet,
Jasper
10 november 2017 om 14:24 #183498632.0 16v DI 82pk heeft een turbo, maar geen intercooler
En de 2.0 16v DTI 100pk heeft beiden.
Heb met beiden gereden en verschil is duidelijk voelbaar.
10 november 2017 om 16:15 #18349868Hallo,
bedankt voor je antwoord! Dus het verschil is duidelijk voelbaar. Ik heb even informatie opgezocht over een intercooler, het zijn buizen die de turbo koeler houden zodat die dan meerdere prestaties kan leveren, juist?
Kan ik ergens de specificaties vinden van de turbo? Is het niet gevaarlijk om zonder intercooler een turbo te gebruiken, deze kan toch overhitten?
En is er enige mogelijkheid om de temperaturen van de turbo te bekijken via boordcomputer of enige informatie?
Alvast bedankt,
Tony
10 november 2017 om 17:36 #18349872Intercooler is een soort radiateur die die inlaatlucht, welke opgewarmd is geraakt omdat deze door de turbo heen is geweest, terug afkoelt. Koude lucht in het inlaattraject is gunstig voor de prestaties van de motor. De wijze waarop Opel/GM deze setup zonder intercooler heeft geconstrueerd is dus niet ´gevaarlijk´. Het levert simpelweg wat mindere prestaties op.
Groet,
Jasper
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.