Opel Astra G 1998 – Verwarming werkt niet (wordt niet warm)

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra G 1998 – Verwarming werkt niet (wordt niet warm)

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
  • Auteur
    Kallisto
    Deelnemer

Hoi iedereen,

In het kort: verwarming wordt niet warm, radiator ook niet. Tijdje geleden een stekkertje losgehaald, mogelijk van een of andere klep. Stekkertje nog niet aangesloten.

Enkele maanden geleden heb ik een Opel Astra G Station uit 1998 gekocht van een bekende van mij. Een nette auto waarvan ik weet (of er sterk op vertrouw) dat deze goed is onderhouden.
      Bij de koop ratelde er iets in het dashboard. De verkoper wist hiervan, maar vond het teveel werk om te verhelpen. Hij vond het geratel acceptabel.

Een vriend van me en ik hebben vlak na aankoop uitgezocht wat dit kon zijn. We kwamen bij een stekkertje achter het dashboardkastje. Dit zou een stekkertje zijn (van een motortje) van een klep die warme lucht de auto in laat.
      Hij trok het stekkertje los en toen was het geratel voorbij. Hij gaf wel aan dat de auto (het interieur) mogelijk niet zo warm zou worden, dit nam ik maar voor lief.

Tijdens deze koude dagen mis ik toch de warme lucht. Op één dag waren mijn ramen aan de binnenkant bevroren. Toen besloot ik om even contact op te nemen met de verkoper, deze is een monteur bij een Opel-garage.
      Hij gaf aan dat het stekkertje de boosdoener kon zijn, maar dat het ook de thermostaat kon zijn. Waarom weet ik niet, maar ik heb ervoor gekozen deze te laten vervangen. Hij gaf aan dat deze achter de distributieriem zat. Dus deze ook gelijk vervangen samen met de waterpomp. Dit is allemaal gedaan, de thermostaat bleek ook defect te zijn, maar de auto (het interieur dus) werd nog steeds niet warm.
      Later constateerde ik ook dat de radiator niet warm werd. Eerder ijskoud, zeg maar. De slangen heb ik (nog) niet gevoeld. De temperatuur (af te lezen op het metertje) loopt wel netjes op tot ca. 90 graden.
      De verkoper gaf aan dat het dan de kachelradiator or de kachelkraan kon zijn. Dat laatste kwam weinig voor, maar het is mogelijk.

Vanavond ga ik – als ik tijd heb – kijken of ik het stekkertje aan kan sluiten. Dit had ik natuurlijk gelijk moeten doen, maar goed.
      Als dat het niet is, wat zou het dan kunnen zijn? Kachelradiator? Kachelkraan? Ik vraag dit alvast zodat ik misschien andere zaken kan testen vanavond.

Alvast bedankt!

Ohja, de verkoper is in dit geval ook mijn “vaste monteur”. Helaas heeft hij het erg druk en kan hij zich niet bezighouden met dit soort dingen.

Gr. Kevin

1 bericht aan het bekijken (van in totaal 1)
    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.