Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel astra g 1.7 tdi 2000 problemen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2013 om 20:25 #17259774
Beste forum gebruikers,
Ik zal me even voorstellen ik ben mick en ben 20 jaar oud en woon in limburg.
Ik werk bij defensie en vervoer is erg belangrijk voor mij.Sinds vorige week een 2e hands opel astra g 1.7 tdi gekocht en naar 1 week wasqhet over
Het probleem van de koeling was bekend hier hadden ze radiator leak in gedaan.Echter stond ik dus midden van de week stil mijn temperatuur liep tot het rode ( oververhit ) en meteen nam mijn snelheid af en was niks meer daar. Op dat moment auto uitgezet en aan de kant gezet. Na 6.5 uur werd ik afgesleept en hebben er naar gekeken en hebben het volgende gedaan:
Relais gecontroleerd
Egr klep schoon gemaakt
Koelsysteem los gehaald
Zekeringen gecontroleerdEtc
De auto start niet, je hoort wel dat hij wilt starten maar te weinig powee heeft ofzo.
De accu is nieuw en brandstof word ook gepompt.Wie o wie kan mij helpen
De auto is particulier gekochtMvg micj
5 augustus 2013 om 21:33 #18165134zo als ik het hoor een vast loper
6 augustus 2013 om 05:08 #18165135Dan hoort de distributie riem etc niet meer te draaien toch? Want dan zitten je cilinders etc vast
6 augustus 2013 om 07:58 #18165136idd, kijk even of die nog wel wil draaien door met een dop op de poelie van de krukas.
maar misschien een domme vraag als je temp in het rode zit waarom rij je door
6 augustus 2013 om 08:06 #18165137Ik heb het vermoeden dat jou waterpomp is kapot gelopen en je dus geen circulatie meer had in je koelsysteem en zo de motor zijn warmte niet meer kwijt kon via de radiateur.. en als je vermogen af nam.. niet best.
Kans is groot dat je nu motorschade hebt opgelopen, of een koppakking lek of misschien zelfs een kop die is krom getrokken.
Dit is overigens wel ernst van de zaak van wat de gevolgen kunnen zijn van doorrijden met een oververhitte motor.6 augustus 2013 om 08:29 #18165138Op dat moment heb ik mijn motor uitgezet en laten uitrollen naar de vluchtstrook.
Ik zal het eens proberen@ Mattytrix,
Is het een idee om de kop te laten afpersen om zo te zien of hij lek is?6 augustus 2013 om 08:42 #18165139Laten afpersen en controleren of deze krom is met een stalen rij, evt. vlakken.
Hoe dan ook zal de kop gedemonteerd moeten worden om dit te kunnen controleren, en dat brengt een prijs kaartje met zich mee of je moet zelf al handig zijn..
6 augustus 2013 om 08:49 #18165140Zelfstandig is het probleem niet. Dingen vervangen gaat allemaal maar om iets te maken, moet ik eerst het probleem weten. En dit is niet gemakkelijk. Dachten zelf eerst aan de ECU, maar deze werkt. Uitlezen komt ook niks naar voren. Verder is het net of de accu dood is, of leeg zodat hij te weinig kracht heeft om te starten. maar het is een volle en nieuwe accu. dus daar ligt het ook niet aan.
6 augustus 2013 om 09:11 #18165141De auto heb ik particulier gekocht in veenendaal
6 augustus 2013 om 09:49 #18165142Slechte massa, zwaar lopende startmotor, draden verbrand (denk dus aan massa, dikke plus kabel), zuigers vastgevreten op cilinders door de hete motor, iets in de kop wat niet soepel meer draait denk aan nokkenas etc. met oog op lagerschalen.
EDIT: Neem aan dat je wel al aan de krukas hebt gedraait en distributie hebt gecontroleerd? dus ook waterpomp etc.. misschien iets aan de multiriem kant wat zwaar draait? dus even multiriem losnemen en evt. distributie kappen en de boel controleren.
Ohja nog een ding, cilinders niet volgelopen met koelwater? aangezien hij ook aan de kook is geweest dan krijg je dus waterslag in je cilinders.. controleren dmv gloeiers eruit draaien en starten (dus ook even verstuiver stekkers losnemen zodat hij niet aan de loop kan gaan (je weet maar nooit)
6 augustus 2013 om 21:27 #18165143Je zegt zelf al, dat de power afgenomen was, toen was het al afgelopen met de Y17DT motor… te lang doorgereden met oververhitte motor.
Het net niet willen aanslaan van de motor komt door Compressie lekkage, een diesel heeft Voldoende Compressiedruk nodig om de verbrandingsruimte warm genoeg te krijgen voor ontsteking..
Als deze Compressiedruk er niet is, zal ie het niet gaan doen…Als de zuigers geklemd hebben, zal de compressie onvoldoende zijn, maar ook als de koppakking eruit ligt kan je te weinig Compressie hebben.
Waar het probleem zit, zal je pas achter komen als je de boel los haalt.
Probleem van je oververhitting: radiator stop leak!!!!
Dit spul dicht kleine lekkages, maar ook kleine doorgangen van je radiateur, en zo kom je aan te weinig koeling…Willem
6 augustus 2013 om 22:27 #18165144Beste willem,
Bedankt voor uw reactie. Hier ben ik wel wijzer van geworden.
Ik laat het blok afpersen om er zeker van te zijn dat er een lekkage isMvg
Mick11 augustus 2013 om 22:29 #18165145Om hier even op in te haken. Ik ben momenteel Mick aan het helpen met dit probleem. Even een opsomming:
– Auto gekocht op 26-07-2013 (Astra G CC Y1.7DT)
– 30-07-2013 Koelvloeistof bijgevuld vanwege oplichten radiatorlampje. Na bijvullen lichtje uit
– 31-07-2013 Motor te heet, valt uit, geen vermogen meer, start niet meer/slaat niet meer aan
– Koelvloeistof eruit gelopen
– Uitlezen:P0110 – Intake Air Temperature Voltage High (01) – Not Present
– LMM losgekoppelt en getracht te starten
– Bij starten draait de motor wel rond, geen rare mechanische geluiden of geluiden wat doen duiden op een vastloper of iets dergelijks
– Motor lijkt wel aan te willen slaan maar ook weer net niet. Alsof er maar voor de helft compressie is
– Olie ziet er normaal uit. Olie aan peilstok knettert niet als er een aansteker bij wordt gehouden (Geen koelvloeistof bij olie dus)
– Koelvloeistof is zwart gekleurd en dik qua structuur, drijft op water. Overigens was lang niet alle koelvloeistof zwart van kleur
– Knik/scheur in koelsysteemslang GM 1337543 (in de dunne slang een 20 a 30 cm van het koelvloeistofreservoir af) Hier is ook de koelvloeistof eruit gelopen.
Deze knik heeft er overigens voor gezorgd dat de meeste dikke drap wat in het reservoir zat, niet helemaal door het blok is gaan lopen– Gecontroleerd:
Gloeibougies OK (Doorgemeten, weerstanden vallen binnen normale waardes, zo ook gloeien ze op bij aansluiten op 12V)
Dieselpomp OK (Injectorbuisjes losgehad, bij starten puft uit alle vier diesel)
Relais OK (Doorgemeten met multimeter en klikken hoorbaar bij aansluiten op 12V)
ECU OK (Is uit te lezen)
Oliekoeler OK (Compressietest gedaan met 3 Bar, lekt niet)– EGR-klep gereinigd (was erg verstopt, ook na reinigen slaat het blok niet aan.
– Koelvloeistofslangen allemaal verwijderd en gereinigd met benzine (kwam erg veel vastgekoekte troep uit)
– Hetzelfde geldt voor koelvloeistofreservoir
– Radiator in dashboard verwijderd en gereinigdHet lijkt erop dat er vrijwel geen koelvloeistof meer in het blok zat. Door de drap en de knik in de slang kon hetgeen wat bijgevuld werd ook niet doorlopen het blok in. Dit zal dan ook de hoge temperatuur hebben veroorzaakt.
:!: Naar mijn bescheiden mening ligt de koppaking eruit. :!:
Het idee is verder als volgt:
– Reinigen of vervangen radiator
– Compressietest op het hele blok, of deze kosten en tijd besparen en gelijk de kop eraf halenWat vinden jullie? Verder nog ideen, tips of opmerkingen? Please shoot! Alle hulp is meer dan welkom!
Edit: Gelijk nog een vraag erachteraan. Als het goed is zijn de aanhaalmomenten als volgt: Y17DT 39,2Nm+60°+13°+60°+13°
Nu is mijn vraag, wat is de volgorde? EPC verteld hier niets over.12 augustus 2013 om 16:22 #18165146Knik in de slang komt er niet voor niks.
Je zegt zelf al, dat iedere keer bijna aan wil slaan, klinkt als te weinig Compressiie ga daar ook maar vanuit, en laat eventueel een Compressie test doen, ik denk dat het over en sluiten is voor deze 1.7DTi motor..
Lekker niet op de meters letten tijdens rijden, ja als ie in gaat houden, en ja, dan is het simpelweg te laat…
Tijd geleden ook een gehad hier, Astra-G 1.7DTi, ja me auto ging herrie maken, toen keek ik op mijn Dashboard, zag ik het oliedruk lampje branden, ben wel doorgereden, 4 kilometer naar me werk, kan wel toch…….. Effe serieus!!
Ook Blok overledenWillem
12 augustus 2013 om 19:58 #18165147@wim-v6 wrote:
Ook Blok overleden
Hield deze er dan ook mee op? En hoe is geconstateerd dat deze overleden was? Ofwel, wat was hetgeen wat duidelijk maakte dat het blok de geest had gegeven?
13 augustus 2013 om 13:57 #18165148gewoon een compressie test doen. en dan kan de kop er nog wel af
18 augustus 2013 om 18:25 #18165149Koppakking vervangen, zat idd een scheurtje in verder het hele koelsysteem schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet. We probeerde te starten maar tevergeefs. Hij maakte het zelfde geluid en wilde weer niet starten.
Kan het aan de startmotor liggen? Dat er een tandje kapot is waarom deze “doorslipt”?
Wie kan mij helpen ik ben ten einde raad
Mvg mick
18 augustus 2013 om 18:40 #18165150Nope, als ie zo heet is geweest, dat de auto ermee stopt of moeilijker is gaan rijden, dan is er VEELLL!! meer kapot dan enkel een Koppakking!!
De Cilinderbussen en/of zuigers zullen wel vervormd zijn.. in 99 van de 100 gevallen met een diesel doorrijden tot ie stopt door overvehritting is MOTOR ECHT KLAAR, onherstelbaar beschadigd..
Willem
18 augustus 2013 om 18:43 #18165151We hebben niks raars kunnen zien aan de cilinderbussen of zuiger ook niks kapot ofzo, kop gecontroleerd deze was niet scheef. En heb niet doorgereden ik ben meteen gestopt heb toen die oververhit raakte de motor afgezet en laten uit rollen in zijn vrij
18 augustus 2013 om 18:48 #18165152effe een stukkie van jouw 1e post:
Echter stond ik dus midden van de week stil mijn temperatuur liep tot het rode ( oververhit ) en meteen nam mijn snelheid af en was niks meer daar.
Daar staat dat de snelheid afnam, dan is de motor dus aan het VAST!! lopen…
Zo op het oog zie je daar meestal ook NIKS!! van, dat zou je na kunnen meten, komt allemaal op honderdste milimeters uit, dat zie je niet
Willem
20 augustus 2013 om 09:15 #18165153[youtube:14mw0ucd]http://www.youtube.com/watch?v=EQ_ZfHyYEo8&feature=youtu.be[/youtube:14mw0ucd]
Bij deze een filmpje gemaakt tijdens het starten van de motor. Herkent iemand dit geluid?
We krijgen vanuit de directe omgeving veelal hetzelfde antwoord namelijk.
20 augustus 2013 om 20:50 #18165154De motor mist echt compressie. Denk dat je deze motor wel kan afschrijven..
20 augustus 2013 om 20:54 #18165155We hebben starthulp erin gespoten en toen kwam de motor wat meer opgang twijfel of het een compressie probleem is, zelf denk dat de startmotor te weinig power heeft voor het blok aan te krijgen….
20 augustus 2013 om 21:16 #18165156Als je goed luistert in het film hoor ik dat de motor niet mooi rond krijgt. Net alsof 1 of meerdere cilinder slechte of geen compressie hebben.
Meet anders de compressie eens… want met suggereren kom je er niet!20 augustus 2013 om 21:18 #18165157En wat zegt de compressie test nu.
Meten is weten heren.Anders blijf je zoeken naar jullie speld.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.