Opel Astra F loopt stationair warm + deining

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra F loopt stationair warm + deining

  • Dit onderwerp is leeg.
11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
  • Auteur
    Berichten
  • #17226665
    touro_louco
    Deelnemer
      Lid sinds:
      4 May 2011

      Hallo,

      Sinds vorige week ben ik een gelukkige eigenaar van een Astra F uit ’97. Maar ik heb alleen twee probleempjes (naast dat ik alleen algemeen begaafd techneut ben, maar nog niet echt een auto-hobbyist):

      1) De watertemperatuur loopt stationair op tot de ~102 (waarna de ventilator aanspringt en deze weer terug brengt naar ~95).
      Als ik rij komt deze niet boven de 92 graden.
      Dit is op zich normaal gedrag, alleen maak ik mij zorgen over dat het koelwater zo snel boven de 90 zit, aangezien ik van het weekend naar zuid-frankrijk vertrek..
      Wat heb ik tot nu samen met een maat gedaan:
      – thermostaat vervangen (was pas 14 jaar oud! Had dus pas 155K gedaan..)
      – koelwater vervangen, was aardig bruin (geen metaalresten)
      – thermoschakelaar op de radiator zag er goed uit
      – bougies vervangen (liep niet helemaal lekker stationair, nu wel. Bougies waren ‘droog’, eentje klein beetje zwartig)
      – olie + filter vervangen
      – luchtfilter was ok
      – distri + snaar prima
      – koppakkingen twijfelgeval

      Nu lees ik op internet verschillende verhalen. De een zegt dat je radiator verstopt zit, de ander dat je temperatuursensor moet vervangen
      en de ander roept dat dit temperatuurgedrag normaal is. Wat is waar? Via de interieurverwarming heb ik de temp zo weer op de 90, dus ik gok dat de waterpomp nog goed is, of trek ik te snel die conclusie?

      2) Als ik met de auto rijdt, waan ik mij in een Citroen BX, want de auto deint na.
      Het rijgedrag lijkt ok, drempel en kinderkopjes pakt ie goed, maar de auto deint nogal es.
      Ik heb bij de aankoop onder de brug gekeken en de rubbers bij de schokdempers zijn zo goed als nieuw.
      De auto is via een handelaar, dus ik weet helaas niets van de geschiedenis.
      Wat kan er aan de hand zijn? Heeft dit model oppompbare schokbrekers? Of alleen de Caravan/SW uitvoering?

      #17737541
      syl-astra
        Lid sinds:
        3 October 2007

        hallo

        als je ook even zegt welk type motor in de astra zit word het nog makkelijker
        op zich is de water temp wel in orde maar er zijn astra,s die 2 standen op de koelvin hebben zitten
        dus kan ook zijn dat bij jou de eerst schakeling op de temp sensor van je koelvin niet werkt

        heb hier zelf een astra v6 en die schakelt alleen maar de eerste schakeling in en die hoor haast niet lopen en komt ook nooit verder dan 100 graden

        dus zou kunnen zijn dat hij te laat in schakelt door een half werkende sensor en daar om zo hoog op loopt

        maar wat is er met de koppakking dan??
        verlies je koelwater dan

        #17737540
        touro_louco
        Deelnemer
          Lid sinds:
          4 May 2011

          Syl-Astra: staat in mijn sig, maar is dus een benzine X1.6SZR uit ’97
          De koppakking (als ik ‘m goed begrepen heb) zag er niet netjes uit, aldus die maat van me, maar er lekte geen olie, motor is schoon van buiten.
          Volgens de vorige eigenaar (die ‘m uit de handel had, maar niet echt mee gereden heeft, ‘t was z’n tweede auto), verloor ie geen koelwater.
          Bij het testen van het temp. probleem, door de motor een tijdje toeren te laten maken, kwam er uiteindelijk wel wat witte rook uit. Dit was voor de grote beurt.

          #17737539
          syl-astra
            Lid sinds:
            3 October 2007

            ik neem aan geen airco op de astra

            kijk eens naar de stekker op de thempschakelaar
            als er 3 draden in zitten heb je kans dat je een koelvin hebt met 2 standen

            #17737538
            touro_louco
            Deelnemer
              Lid sinds:
              4 May 2011

              Zo ver ik kan herinneren heeft de voeler 2 draden (zwart en geel uit mijn hoofd). En ja, ik heb geen airco, klopt.
              Oh ja, nog iets, ik heb er een krappe 3 liter koelvloeistof in gekregen, is dit voldoende, of heb ik nu lucht in het koelsysteem (heeft geen automatische ontluchter, zo ver ik weet)?

              #17737537
              kaneelschep
              Deelnemer
                Lid sinds:
                30 November 2004

                Het is redelijk normaal dat ie in de file snel omhoog gaat.
                Ik denk alleen dat jouw radiator misschien een klein beetje aan het volkalken is waardoor ie dit sneller doet dan normaal. Er hoort geloof ik iets over de 4 liter water in te kunnen gaan.
                Toch is het nog geen probleem. Als de fan de temp steeds weer terug kan brengen doet ie dat ook in frankrijk.
                het was hier ook al warm zat.
                En het gebeurt ook alleen in de file!
                Misschien heb je mazzel ;)

                #17737542
                touro_louco
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  4 May 2011

                  Vandaag weer ff mee gereden, met het mooie weer, maar nu schommelt ie continue tussen de ~92-98 op de snelweg. Vanavond een tweedehands radiator geregeld (voor de zekerheid ontkalkt) en morgen er maar es in hangen..

                  #17737543
                  boekje1
                    Lid sinds:
                    3 January 2011

                    als je hem toch vervangt gooi er dan koelvloeistof in en niet water kost iets meer maar is toch altyd beter voor je auto

                    #17737544
                    touro_louco
                    Deelnemer
                      Lid sinds:
                      4 May 2011

                      ‘tuurlijk. ‘k Heb koelwater van de Action gebruikt (2 euries per liter).
                      Andere radiator zit erin (dik uur werk, maar goed, ik ben echt een leek en doe voorzichtig). Helaas, bij het stoplicht loopt ie (met dit weer) nog steeds op naar de 100.
                      Waterpomp?

                      #17737545
                      touro_louco
                      Deelnemer
                        Lid sinds:
                        4 May 2011

                        Vorige week zaterdag achterschokdempers laten vervangen. Net een proefrit van ~1800 Km achter de rug, deining is zeker weg en een goeie wegligging nu (totaal geen uitbreken, ook niet bij 155 Km/u door de bocht op de Autobahn of bij 90 Km/u door de bocht over de plattelandsweggetjes in Frankrijk)! Ik hou van sportief rijden :-)
                        Tijdens het rijden bleef de temp stabiel rond de 94 graden (na het ‘ontluchten’ zakte de bedrijfstemp naar deze waarde) ongeachte buitentemperatuur of snelheid, bij 155 Km/u dus ook 94 graden). Gelukkig kent de Bourgogne weinig stoplichten en geen files, want bij stilstaan loopt ie nog steeds wel op.
                        Oh ja en het beestje loopt nog steeds na 14 jaar volgens specs 1:13 bij 130Km/u met super98 (en nieuwe 5W40 olie) en 1:16 bij 90Km/u (gemiddeld, met flink optrekken) op de B-wegen in het franse leuteland.

                        #17737546
                        wim-v6
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          12 August 2005

                          Het gedrag van de temperatuur is vrij normaal, heb hetzelfde met de Combo 1.6 16V.

                          alleen omdat daar een koelvinschakelaar van een Airco versie (Corsa-B Gsi) in zit slaat de koelvin aan op 98 graden.

                          Willem

                        11 berichten aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.