Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opel Astra C1.4NZ slaat uit
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 juni 2012 om 12:26 #17249305
Beste opel-liefhebbers,
Een kleine lijst van problemen :jerry :
-
Stationair uitvallen (10/20 minuten laten draaien) – start daarna
Stationair uitvallen #2 – Start niet meer / lijkt verzopen (ruik geen benzine)Bij motormanagement lamp koppeling intrap – uitvallen.
Auto schokt 1x hevig – uitval / koppeling intrap (weet niet zeker)Het grappige is, na 2e keer uitval, veel proberen te starten, starte de auto, snelweg opgeknald, werkte prima.
Voor 10/15 minuten 100/120 gereden zonder problemen.Speciale dingen:
-
Koppaking is lek geweest, nieuwe erop gezet NIET gevlakt.
Koppaking steekt klein stukje onder kop door, pakking is bezweet met olie.Olie op injector/luchtinlaat:
http://imageshack.us/photo/my-images/193/imag0418jt.jpg/“Veel olie”:
http://imageshack.us/photo/my-images/507/imag0419x.jpg/Koppakking:
http://imageshack.us/photo/my-images/842/imag0420l.jpg/Opmerkingen:
- Auto komt uit 1994.
75,000 KM op de teller.
Alle vloeistoffen vernieuwd: Olie, Koelvloeistof, ruitenwisser vloeistof.
Verdelerkap/rotor vernieuwd
Koppakking vervangen
Brandstof filter vervangen
Oliefilter vervangen
Waterpomp + thermometer vervangen
Distributie riem vervangen,
Multi-v snaar? vervangen
Bougie/bobine kabels vervangen.Ik heb een Vacuum EGR (gelezen via Willem op andere fora’s/deze – inzoomen, verstopt achter kabel)
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/396690_2687657744311_1042465411_2928109_1700905056_n.jpgVerdere referentie:
viewtopic.php?f=5&t=163992Mijn dank alvast, voor het lezen en zowel nadenken.
6 juni 2012 om 14:16 #18033848precies het zelfde gehad met de 1.4 nz.
Ook bobine vervangen door anwb….hielp ook niets.heb me rot gezocht
Als het goed is zit er bij je bobine zo’n zwart klein doosje…dacht de ecu…Zat ook op de nieuwe bobine,maar was waarschijnlijk ook defect.
Toen nog 1 op de sloop gehaald en nergens geen problemen meer gehad.
Bij mij had het ook met de temperatuur van het weer te maken.
Als de motor uitviel even 10 min wachten en toen startte hij weer.Tot het buiten wat wamer werd duurde het steeds langer voor ie weer startte..(als ie al startte.)voor de rest onverwoestbare blokjes!!!
succes!! :thumb
6 juni 2012 om 14:19 #18033849Beste pink, bedankt voor je reactie!
Zou je mischien kunnen omcirkelen welk zwart doosje jij bedoelt?
Ik weet dat er één achter het blok zit bij de injector (Zwarte GM kap).
Maar niet ergens bij de bobine.http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/396690_2687657744311_1042465411_2928109_1700905056_n.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
(Via paint – http://www.imageshack.us” onclick=”window.open(this.href);return false;)
Met vriendelijke groet,
Chris.6 juni 2012 om 14:28 #18033850Kan het op de foto niet goed zien zitten,maar als het goed is zit er bij je bobine ergens een rechthoekig plaatje (of doosje)…die bedoel ik.
6 juni 2012 om 14:30 #18033851Top, ga dit weekend even rondje sloop doen en sowieso m’n gashuis etc schoonmaken.
Op zoek dus naar een bobine/blokje.Want ik merk ook inderdaad, als hij net gestart is, nergens last van, zodra de motor warmer word, krijgt hij die neigingen.
Iedergeval bedankt voor het nadenken pink!
Aanvullende berichten zeer welkom.
6 juni 2012 om 14:42 #18033852Zal eens googlen voor je…..
edit :
Tis iig een bobinemodule…ben ff aan het zoeken voor een piccie!!6 juni 2012 om 15:11 #18033853Geweldig! Ik ben zo klaar met werken, zal ik ff een 360 graden foto maken.
6 juni 2012 om 15:11 #18033854Dat ding linksboven……. :thumb
6 juni 2012 om 15:13 #18033855Aha, een ontstekingsmodule!
Zal ff kijken hoe de mijne deruit ziet straks.
6 juni 2012 om 15:43 #18033856btw….die foto van die “koppakking”…Zal toch wel kleppendekselpakking zijn zeker??? :hmmz
6 juni 2012 om 16:03 #18033857Ik heb hem gevonden pink, zit er bij mij inderdaad ook op.
“koppakking”..
Dat is het inderdaad, ben ik dan in de war?Iedergeval, dat ding lekt als de malle…ik knijp er even in, of duw erop en allemaal olie…
En kan hem een stukje eruit trekken, en dan merk je gewoon dat er heel veel speling op/in zit.
Het zit iedergeval zo:Bovenkant
Pakking — Deze ‘lekt, zweet’ hoe je het wilt noemen
Motor
In/uitlaatWe hebben hem wel volgens het schema vastgezet met z’n speciale moersleutel (monteur gedaan voor mij).
6 juni 2012 om 17:14 #18033858Op de foto lijkt het mij toch om het kleppendekselpakking tegaan…..
Ik zou proberen om het kleppendeksel toch nog iets vaster te zetten en kijken of dit helpt…anders nieuwe pakking halen,kleppendeksel loshalen en nieuwe pakking monteren.
Ik heb dit ook gehad,maar volstond met kleppendeksel vastdraaien.
Even voor de goede orde…kleppendeksel is het bovenste stuk (deksel) op je motorblok… ;)
6 juni 2012 om 17:21 #18033859Deze hebben we vervangen:
http://a3.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/331224_2687655464254_1013746858_o.jpg” onclick=”window.open(this.href);return false;
Dit is de koppaking, je ziet ook die vieze smurrie in het pijpje zitten.En het kleppendekselpakking, daarmee kan ik “spelen” (komt ook olie door).
6 juni 2012 om 18:03 #18033860Heb je de bouten vervangen, ik heb begrepen dat de kop van een c14nz motor vastzit met voorgespannen bouten. Bij vervanging van de koppakking kun je die ook het best vervangen, anders wordt de kop niet goed op het motorblok gedrukt. Wat kleppendeksel betreft, is misschien ietsje krom doordat je motor eens te warm is geworden, beste gewoon een andere halen (op de sloop zijn genoeg c14nz onderdelen, ik heb er zelf ook eentje, vrijwel alles komt van de sloop).
6 juni 2012 om 18:21 #18033861@Christiaan Hummel wrote:
Heb je de bouten vervangen, ik heb begrepen dat de kop van een c14nz motor vastzit met voorgespannen bouten. Bij vervanging van de koppakking kun je die ook het best vervangen, anders wordt de kop niet goed op het motorblok gedrukt. Wat kleppendeksel betreft, is misschien ietsje krom doordat je motor eens te warm is geworden, beste gewoon een andere halen (op de sloop zijn genoeg c14nz onderdelen, ik heb er zelf ook eentje, vrijwel alles komt van de sloop).
Beste naamgenoot :D,
Wij hebben met koppaking vervangen gelijk nieuwe bouten etc gemonteerd, ik ben ook niet echt bang dat dit de fout is.
Ik kan er helaas ook niet goed bij om foto’s te maken.Sowieso zaterdag rondje sloop, even sensoren scoren e.d.
6 juni 2012 om 18:40 #18033862Ik zou ook gelijk even kijken voor zo’n onstekingsmodule…..Zijn de kosten niet en heb zo’n vermoeden dat daar de oorzaak zit voor het afslaan van de motor.Zijn iig wel de zelfde symptonen.
Ik was ook een x aantal weken verder voor ik daar achter was. Was steeds afwachten wanneer ie afsloeg.
In de winter wel minder problemen,maar toen het warmer werd buiten…….. :swear :swear6 juni 2012 om 18:45 #18033863Klopt helemaal pink, ik had hem aan mijn lijstje toegevoegd om op te zoeken!
Ik ga ze een voor een vervangen, eerst de sloop op, sensoren/modules e.d. zoeken, dan eerst het gasklephuis (injector) schoonmaken.
Dan inderdaad de onstekingsmodule vervangen, testrit voor 3/4 dagen of week, en als dat niet werkt, alles langzaam af…Kan het beter iedergeval allemaal hebben, en die man neemt ze altijd retour.
(Altijd handig, connecties bij de sloop :P)6 juni 2012 om 21:02 #18033864> Zwarte kastje bij de bobine:
– Dat is de Vonk versterker
– Meestal is de Hall Gever in de ontstekisvoet kapot, deze geeft het toerental en de timing aan de motorcomputer doorWillem
6 juni 2012 om 21:27 #18033865heb nog een complete onsteking liggen, voor C1.4NZ :
Bobine met module en ontsteking met kabels en kap… pm me maar…7 juni 2012 om 09:07 #18033866@wim-v6 wrote:
> Zwarte kastje bij de bobine:
– Dat is de Vonk versterker
– Meestal is de Hall Gever in de ontstekisvoet kapot, deze geeft het toerental en de timing aan de motorcomputer doorWillem
Klopt.. is toen ook tegen mij gezegt….dus nieuw spul (hallgever) erop…ja.. nog steeds hetzelfde,he…
Was echt de onstekingsmodule….Maar heb een keer de anwb moeten bellen en die had toevallig nog een “nieuwe” bobine met module in de auto liggen.
Erin geplaatst en was gefixed….dacht ie :cry :cryVolgende dag weer hetzelfde….Lang gezocht en toen hier bij een locale opelsloop/garage het advies gekregen om toch die module te vervangen.Heeft er 1 meegegeven.Mocht ie niet goed zijn of het probleem niet opgelost zijn,kon ik hem terugbrengen…
Vervangen….en nooit geen ellende meer gehadWaarschijnlijk was die module + Bobine van de anwb ook stuk of gaar.Alleen wel duurder als op de sloop :swear :swear
Ik weet dat Wim het vaak goed heeft,maar dit is ook een goed mogelijke oorzaak….
Ik ben benieuwd wat het is en dat je hier je bevindingen neerzet…..
7 juni 2012 om 09:17 #18033867Als je de ontsteking al vervangt, let er dan op dat er op de C14NZ motor twee merken ontsteking zijn geleverd: Bosch en Lucas. Als ik zo kijk op jouw foto’s heb je een Bosch ontsteking, en die schijnen nogal eens kapot te gaan (van een wegenwachter die het heel raar vond dat mijn Lucas ontsteking kapot was). Lucas schijnt betrouwbaarder te zijn, maar is wel duurder. Bij mij was de Hallgever ook kapot, en dat leverde op dat mijn motor eerst helemaal niet wilde starten, en als hij dat al deed (eerst verzoop ik de motor , dus 1 bougie uitgedraaid en laten luchten), dan liep hij reuze onregelmatig. Vervangen hielp.
7 juni 2012 om 12:36 #18033868Ik heb:
Ontstekingsmodule
Halgever
Bobinegereserveerd liggen, zaterdag even ophalen…ik hoop echt dat hiermee de problemen verholpen zijn :( want het is z’n fijn autotje!!!
Zover ik weet zijn veel dingen van bosch, en ik heb alles bosch besteld.
Ik heb toch besloten om voor nieuw te gaan, kost niet al te gek veel. (€65 voor alles).Sowieso zaterdag schoonmaak + alles nieuw monteren, en hopen datie gaat lopen als een echte astra! :D
Harstikke bedankt, jullie hebben mij voorlopig weer een beetje hoop gegeven :thumbup
8 juni 2012 om 08:09 #18033869Hmm, m’n blok is te erg voor woorden.
In 1 week bijna al m’n olie eruit gegooid :/
Weet iemand of ik de kleppendeksel pakking kan herpositioneren zonder een nieuwe pakking te kopen?
Want daar komt het namelijk uit…Ik heb gelezen dat het niet aan te raden valt, maar hij zit er nog geen half jaar op.
Groetjes,
Chris.8 juni 2012 om 08:16 #18033870Voor het geld wat een nieuwe kost zou ik geen risico’s lopen. Ding kost misschien 5 euro ofzo? :P
8 juni 2012 om 08:23 #18033871Ik was totaal kwijt toen met koppaking, bouten en alle rotzooi eromheen z’n 90 euro.
Maar toen hadden we ook echt alles motorisch vervangen.Hoe kan het trouwens dat hij olie daar door heen gooit?
Niet strak genoeg aangedraait of…?We hebben voor de koppaking etc wel met een momentsleutel en een overzicht voor de astra gewerkt
Hij zweet enorm namelijk :/, alsof je iemand van 200 kilo op een loopband zet met warmtelamp boven z’n hoofd…
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.