Opel Astra 1.8 rijd stoterig

Forumindex Forums Modellen Astra Opel Astra 1.8 rijd stoterig

  • Dit onderwerp is leeg.
25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
  • Auteur
    Berichten
  • #17265370
    Robbrand89
      Lid sinds:
      19 April 2014

      Hallo Allemaal,

      Ben nieuw hier op het forum dus zal me even kort voorstellen: Ben Robbert, 25 jaar oud en in het bezig van een Opel Astra G coupé met 1.8 liter motor draaiend op LPG met dampgas injectie systeem.

      Echter heb ik sinds een maandje een probleem met deze auto, ben wat op onderzoek uitgegaan op het internet en onder de motorkap maar heb wat hulp nodig om me op weg te helpen. het het volgende probleem:

      De auto rijd stoterig, net of je de hele tijd met het gaspedaal zit te spelen(harder zachter, harder zachter etc.), probleem doet zich voor met een koude motor en ongeveer 10 minuten nadat de motor op temperatuur is wordt het zo veel minder dat het niet meer storend/merkbaar is(Ook met de cruisecontrol aan is het probleem het zelfde). het lijkt wel alsof de motor regeling het toerental niet stabiel kan houden. Ook als de auto een koude start maakt en nog verhoogd stationair draait schommelt het toerental gerust 500 tpm. Stationair is wel gewoon goed, maar over de rest van het toeren gebied doet het zich wel voor, bij warme motor alleen met constante snelheid rijden, bij koude motor ook met acceleren.

      De auto rijd op LPG maar het probleem doet zich ook voor op benzine, is dan wel iets minder heftig dan op LPG.

      Heb de ECU al een keer gerest door de accu los te halen ( is +/- 4uur los geweest)

      Krijg ook geen foutcodes gemeld

      Motortype is de 1.8 16V (1.8XE volgens mij) iig met electronisch gaspedaal
      Km stand 198.500 km

      Ben er ook achter gekomen dat dit motortype geen EGR klep heeft. Heb even in het inlaatspruitstuk naar binnen gekeken door het gasklep huis te verwijderen en het ziet er redelijk schoon uit, geen zwarte aanslag ed. Wel is het vet van de olie van het klepsmeersysteem wat er zit. Smeerolie wordt toegevoegd aan de lucht via het inlaatspruitstuk om de kleppen te smeren. Probeerde vandaag de werking van de wervelkleppen te controleren en deze zie ik niet opengaan bij het gasgeven, heb tot 4-5k toeren(onbelast) geprobeerd maar zie ze niet open gaan, ze bewegen wel gewoon vrij. Kunnen deze kleppen het bovenstaand probleem veroorzaken? en weet iemand bij welk toerental deze kleppen open moeten gaan?

      Mvg,

      Robbert

      #18229600
      koenelsenaar
      Deelnemer
        Lid sinds:
        30 April 2010

        maak je gasklep eens schoon en monteer deze met een nieuwe pakking.

        En controleer op valse lucht rond het inlaat.

        #18229602
        jeroegro
          Lid sinds:
          4 March 2012

          Hoe controleer je op valse lucht? Bij druk lijkt me als een fietsband maar hier staat toch een vacuum op? Iemand trucjes?

          #18229603
          Haasje17
          Moderator
            Lid sinds:
            8 September 2009

            En komt je temperatuur wel op pijl? Bogies al eens vervangen? Klinkt mij eerder als een kapotte bobine rail.

            #18229604
            jeroegro
              Lid sinds:
              4 March 2012

              Volgens de temperatuurmeter op het dashboard wel maar via de obd torque app (android) klopt er niet veel van. In de winter zag ik al 20 graden bij een koude start? Heb net, zomers dus, een koude start gedaan, motor levert maar een matig vermogen, net of t gaspedaal vertraagd werkt, maar wel als tie wat warmer wordt, al na een minuutje rijden gaat t prima. Bougies zijn bij de laatste beurt gecontroleerd en goed bevonden. Ik neem aan dat de garageman (type traditionele vakman) daar voldoende kijk op heeft. MM lampje blijft nog steeds uit.

              #18229605
              jeroegro
                Lid sinds:
                4 March 2012

                oeps sorry, verkeerde post!!

                #18229601
                camper
                  Lid sinds:
                  25 December 2011

                  welk type gas ligt in je astra
                  ag of necam en hoe oud is de astra

                  #18229606
                  Robbrand89
                    Lid sinds:
                    19 April 2014

                    Bedankt voor de reacties, topic heeft even stil gelegen, probleem blijft echter bestaan. Met de hitte van deze zomer ging het eigenlijk een stuk beter, bij 30 graden had ik nauwlijks last van het stoten maar nu het weer tussen de 10-15 graden was is het weer drama, in de eerste versnelling zit je zowat met je hoofd op het stuur als je wegrijd met een koude motor en dat is nog op benzine.

                    Heb het gaskleppenhuis nog een keer los gehad en deze met de huidige pakking en wat vloeibare pakking echt goed dicht gemaakt en ook gezorgd dat de binnenkant netjes schoon is, overtollige pakkingsresten ook netjes weggehaald maar heeft blijkbaar niet geholpen.

                    Ben met de auto naar zuid Frankrijk geweest en dat ging vrij goed, motor liep vrij goed ook na koude start alleen na 500 km opweg en hele einden op de cruisecontrol begon hij toch weer een beetje te stoten, niet heel erg maar wel net irritant. Ook zonder de cruisecontrol aan hield het stoterige aan, het leek er op dat de motor moeite had om zich aan te passen aan een ander toerental, want probeerde je het toerental het zelfde te houden dan werd het minder maar ging je dan net een paar km harder rijden dan werd duurde het weer even voor het weer stabiel was. Wat me opviel was dat dit het meeste voorkwam als de Airco aan stond en het regende. Dat laatste was me al eerder opgevallen, als het regent loopt de motor echt een stuk slechter.

                    Het type gas dat in de Astra ligt is een BRC Gas systeem (http://www.brcautogas.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;) Is een systeem met dampgas injectie. De Astra is uit november 2000 en is uitgevoerd met de 1.8XE motor, die met de elektrische gasklep. En overigens ook zonder EGR klep.

                    Vacuum lek heb ik wel is geprobeerd te vinden dmv rem reiniger rond de slangen te spuiten maar dat had weinig effect, heeft iemand nog tips om dat te testen?

                    Zou het ook niet gewoon kunnen dat de LMM de geest heeft gegeven?

                    Bougies zijn 20.000 km geleden vervangen.

                    Volgas gaat overigens altijd goed, dan voel je echt geen stoterig gedrag, t is echt alleen het vasthouden van 1 toerental wat problemen geeft. Zal vandaag de LMM is los trekken kijken of ik verschil merk.

                    #18229607
                    jeroegro
                      Lid sinds:
                      4 March 2012

                      Dat lijkt toch wel behoorlijk veel op mijn Zafira klacht. De LMM is vlak voor de vakantie, (ook al naar frankrijk) vervangen en de hele boel goed gereset. De 1300 km heen gingen prachtig, nog nioet eerder heb ik die auto zo mooi soepel voelen optrekken en hij reed ook een stukje zuiniger. De garage had de LMM dus vervangen en deze heeft zich zelf ingeleerd. Op de terugweg reed mijn vrouw weg bij een tolpoort en begon hij te bokken. Ik meende dat zij het koppeling te snel liet opkomen maar kort erna kwam ook het diagnoselampje weer tevoorschijn. Met een app en een BT adapter heb ik weer dezelfde diagnose gezien als voor het vervangen van de LMM (Fuel Bank 1, en catalyst failure. De foutmeldingen heb ik uiteindelijk gereset en daarna is het lampje uit gegaan en gebleven. De auto trekt echter weer moeilijker op en ik ben bang dat dat langzaam weer erger wordt. Ik ben al weer naar de garage geweest maar ze konden zo snel geen fouten uitlezen. Het te snel op laten komen leek hen niet erg waarschijnlijk.

                      KAN HET ZIJN DAT LMM ‘s op een of andere manier gesloopt worden in mijn auto, een spanningspiek of iets anders? Dit is de derde al! Graag mensen met ervaring hierin.

                      #18229608
                      Robbrand89
                        Lid sinds:
                        19 April 2014

                        Ik lees inderdaad wat overeenkomsten met jouw probleem. Heb de auto ook een aantal keren gereset en daarna reed hij altijd weer goed, maar een paar keer rijden later was het altijd weer terug.
                        Heb net de LMM van de auto losgetrokken en zo is gereden en ik merkte eigenlijk heel weinig verschil, de auto trok een klein beetje minder dan voorheen op hoog toerental, maar dat was minimaal. voor het schokken veranderde het weinig. Overigens ging er bij mij helemaal geen storingslampje branden, ondanks dat heel de LMM niet aangesloten was.

                        #18229609
                        Haasje17
                        Moderator
                          Lid sinds:
                          8 September 2009

                          @Robbrand89 wrote:

                          Bedankt voor de reacties, topic heeft even stil gelegen, probleem blijft echter bestaan. Met de hitte van deze zomer ging het eigenlijk een stuk beter, bij 30 graden had ik nauwlijks last van het stoten maar nu het weer tussen de 10-15 graden was is het weer drama, in de eerste versnelling zit je zowat met je hoofd op het stuur als je wegrijd met een koude motor en dat is nog op benzine.

                          Heb het gaskleppenhuis nog een keer los gehad en deze met de huidige pakking en wat vloeibare pakking echt goed dicht gemaakt en ook gezorgd dat de binnenkant netjes schoon is, overtollige pakkingsresten ook netjes weggehaald maar heeft blijkbaar niet geholpen.

                          Ben met de auto naar zuid Frankrijk geweest en dat ging vrij goed, motor liep vrij goed ook na koude start alleen na 500 km opweg en hele einden op de cruisecontrol begon hij toch weer een beetje te stoten, niet heel erg maar wel net irritant. Ook zonder de cruisecontrol aan hield het stoterige aan, het leek er op dat de motor moeite had om zich aan te passen aan een ander toerental, want probeerde je het toerental het zelfde te houden dan werd het minder maar ging je dan net een paar km harder rijden dan werd duurde het weer even voor het weer stabiel was. Wat me opviel was dat dit het meeste voorkwam als de Airco aan stond en het regende. Dat laatste was me al eerder opgevallen, als het regent loopt de motor echt een stuk slechter.

                          Het type gas dat in de Astra ligt is een BRC Gas systeem (http://www.brcautogas.nl/” onclick=”window.open(this.href);return false;) Is een systeem met dampgas injectie. De Astra is uit november 2000 en is uitgevoerd met de 1.8XE motor, die met de elektrische gasklep. En overigens ook zonder EGR klep.

                          Vacuum lek heb ik wel is geprobeerd te vinden dmv rem reiniger rond de slangen te spuiten maar dat had weinig effect, heeft iemand nog tips om dat te testen?

                          Zou het ook niet gewoon kunnen dat de LMM de geest heeft gegeven?

                          Bougies zijn 20.000 km geleden vervangen.

                          Volgas gaat overigens altijd goed, dan voel je echt geen stoterig gedrag, t is echt alleen het vasthouden van 1 toerental wat problemen geeft. Zal vandaag de LMM is los trekken kijken of ik verschil merk.

                          Volgas goed dan zegmikmlamda sensor stuk.

                          #18229610
                          Haasje17
                          Moderator
                            Lid sinds:
                            8 September 2009

                            Wat zegt die eigenlijk over devgasklep posotoe bij uitlezen? Schommelt die ook?

                            #18229611
                            Robbrand89
                              Lid sinds:
                              19 April 2014

                              Bedankt voor de reacties, Ik ga binnenkort de auto aan de uitleesapparatuur hangen om eens te kijken wat daaruit naar voren komt. Heeft iemand nog een tip voor een goed programma hiervoor? (op een windows laptop)

                              #18229612
                              gose91
                              Deelnemer
                                Lid sinds:
                                13 November 2013

                                Een clone opcom aanschaffen (drie tientjes). Daar kan je alle sensoren duidelijk mee aflezen!

                                #18229613
                                Robbrand89
                                  Lid sinds:
                                  19 April 2014

                                  Heb gister een OB2 uitleesapparaat binnen gekregen. En wat ik eruit haal is het volgende:

                                  – Geen opgeslagen storingsmeldingen
                                  – voltage Lambda sonde 1: tussen 0-0.2V
                                  – Volgage Lamda sonde 2: tussen 0-0,2V
                                  – LMM lijkt prima te functioneren
                                  – Temperatuur intake lucht is ongeveer 10 graden hoger dan de buiten temp. (Weet iemand waar deze zit? of meet de LMM dat?)

                                  Maar uiteraard functioneerde de auto nu prima zodra de uitlees apparatuur er aangehangen werd. Echter toen ik 5 min ervoor mn vriendin naar de metro bracht bokte de auto hevig bij koude start, had zelfs weelspin zonder dat k eigenlijk t gaspedaal aanraakte. (toerental ging +/- 800 tpm op en neer) t verdween zodra ik de wijk uit was en een beetje snelheid kon maken. Ik heb nog geen meting kunnen doen van zo’n moment maar dat gaat wel komen.

                                  Ik vroeg me wel af of die waarde van de Lambda sondes niet wat aan de lage kant is? kan ze uiteraard even lostrekken en even proberen te rijden.

                                  #18229614
                                  Robbrand89
                                    Lid sinds:
                                    19 April 2014

                                    Heb de tijd gehad om waarden te analyseren en mij is het volgende opgevallen.

                                    Heb de auto een tijd op benzine als op LPG laten draaien en totaal ongeveer 30 km gereden waarvan de helft op gas en de helft op benzine. Wat mij opviel is dat bij het rijden op LPG de Long term feul trim op + 10-12% stond, bij rijden op benzine zakte deze al snel naar +4-5%.
                                    Heb ook de vacuum slang losgetrokken bij stationair draaien op benzine en merkte en zag eigenlijk nauwelijks verschil tussen met en zonder.

                                    Mijns inziens duid dit erop dat de de Gain factor van het LPG systeem niet correct is omdat er standaard een tekort ontstaat wat met een warme motor wel weer afgeregeld word maar met een koude motor levert kan dit denk wel problemen opleveren.

                                    Als er mensen andere ideeen hebben hoor ik dit graag want wil het graag oplossen. Wat ik overigens wel vreemd vind is dat met warm weer de longterm feul trim op benzine ook op +5% staat, ik zou eerder een negatief iets verwachten gezien het feit dat warmere lucht minder zuurstof bevat dan koude. misschien dan toch sprake van een vacuum lek?

                                    #18229615
                                    Robbrand89
                                      Lid sinds:
                                      19 April 2014

                                      Vandaag de data van de afgelopen dagen bekeken en het volgende komt er uit:

                                      – Problemen zijn het zelfde op gas als op bezine (getest na 20-25 km op benzine gereden te hebben en ook een koude start te maken op benzine)
                                      – regeling lambda sonde lijkt oke te zijn.
                                      – Meetwaarde LMM vertoont soms kleine piekjes. Waarde wordt vergeleken met stand van het gaspedaal, Vb: waarde LMM = 2,5 G/sec, stabiel (stationair) gasklep stand 2,0% en opeens zit er dan een waarde van de LMM van 5,01 g/sec tussen. En deze piekjes komen met regelmaat voor. (zie link naar screenshot)

                                      https://www.dropbox.com/s/bk7gg60wv7wjnz2/Schermafdruk%202014-09-16%2020.14.22.png?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;
                                      https://www.dropbox.com/s/8xdyqflxpgeqwea/Schermafdruk%202014-09-16%2020.11.08.png?dl=0″ onclick=”window.open(this.href);return false;

                                      Nou is mijn vraag: zijn dit soort piekjes normaal of zijn dit de tekenen van een haperende LMM? of is deze afwijking normaal?

                                      #18229616
                                      Robbrand89
                                        Lid sinds:
                                        19 April 2014

                                        Vorige week maandag LMM vervangen. Heeft wat resultaat geleverd maar niet het gewenste. Auto trekt beter door dan voorheen en toont wat meer pit op hoge toeren maar het schokken is nog niet verdwenen.
                                        Omdat de problemen zich in de eerste plaats voordoen op benzine heb ik dit hele weekend op benzine gereden en een fles injector reiniger in de tank gegooid om de boel te reinigen maar levert ook niet echt iets op, auto vertoont het zelfde schok gedrag als wanneer op LPG wordt gereden, schokken wanneer koud en na lange tijd hoge snelheid rijden ook af en toe en schok tussendoor. Olie peil bleek ook laag te staan dus dat ook maar bijgevuld.

                                        Diagnose op benzine komt alleen uit dat de long term feul trim standaard op +5% staat bij belaste motor, mate van de belasting lijkt niet uit te maken. Ben er wel achter dat het LPG systeem problemen geeft op dit gebied. Hierbij staat de trim standaard al op +8%-10% en na een lang stuk snelweg rijden gerust op +16%-17%, hierbij maakt mate van de belasting dus wel uit, en ik heb het idee dat dit vanaf het moment van inbouw al is, dus het inbouw station hier maar is mee confronteren.

                                        Is er iemand die nog enig aanknopingspunt weet waar ik naar kan kijken? Want ik weet het inmiddels niet echt meer. Zit er over te denken om m naar de garage te brengen, Iemand ervaring met Opel dealers in de omgeving Rotterdam?

                                        #18229617
                                        jeroegro
                                          Lid sinds:
                                          4 March 2012

                                          Ik volg dit topic omdat mijn zafira (zelfde motor?) een soortgelijk probleem heeft. Na 2 LMM ‘s zit nu de derde er in. De garage heeft m “extra goed” gereset en de auto reed fantastisch. Na n maand en enkele 1000 n km weer diagnoselampje aan. Zelf gereset en sidsdien weer bokken, twijfelen bij t optrekken en meer verbruiken. Het verbruik was altijd ca 8,3 L/100 en staat nu op 9,3! Garage zag bij uitlezen dat de gasklep niet aangeeft waar hij uithangt (kan niet uitlezen) Het mengsel was niet juist, (te rijk of te arm, daar kan ik nooit wijs uit want rijk of arm in wat, zuurstof of benzine?) Vooreerst hebben ze ergens een vernauwing aangebracht en dat scheelt wel wat maar niet zoals het was. Probleem is ook dat niemand vane en LMM kan zeggen of die nog goed is (zoals bij een gloeilamp of zekering wel het geval is) Ik ga nu toch de gasklep eens vervangen. voor 75euro al bij een revisiebedrijf.

                                          Wie weet hoe dat nu zit met een “rijk” mensgel?

                                          A: Een motor met te weinig zuurstof heeft te veel benzine. Die gaat sputteren zoals de choke vroeger bleef hangen (klepje gedeeltelijk gesloten) Dat noemt men dan een rijk mengsel?

                                          B een motor met te weinig benzine gaat harder draaien maar het vermogen loopt sterk terug, zoals je vroeger de tank van je bromfiets afsloot. T laatste stukje nam ie een spurt en gaf dan de geest. Dat is dan dus een arm mengsel?

                                          #18229618
                                          Haasje17
                                          Moderator
                                            Lid sinds:
                                            8 September 2009

                                            Vaak als het de LMM niet is is het de lamda of bobine. Als het de lamda is zou hij volgas het probleem niet mogen hebben.

                                            #18229619
                                            Robbrand89
                                              Lid sinds:
                                              19 April 2014

                                              @ Haasje, Bij vol vermogen is alles prima en de waarde van de Lambda sonde pendelt keurig op en neer, nette sinussen. Bobine zou er mee te maken kunnen hebben, maar moet er dan niet juist bij het vol vermogen vragen problemen ontstaan?

                                              Vandaag de accupool op mn werk de hele dag los gehad om mn ECU te resetten, leverde geen resultaat, wel viel het me op dat de ECU te stand van de long term fuel trim gewoon onthouden had?? lijkt mij dat deze niet gereset is?

                                              Ook compressie meting gedaan, keurig 15 bar op alle cilinders (wel met brandstof bij de lucht, kreeg de injector brug zo 123 niet uitgeschakeld). Heb wel een aantal goede logs gemaakt met dat de auto flink bokt. Het enige wat ik daaruit kan zien is dat de computer de gasklep gebruikt om te corrigeren want had mn voet zo stabiel mogelijk gehouden. Normaal zie je de stand van het gaspedaal en de waarde van de LMM elkaar volgen, in het geval van het bokken is het andersom, de gasklep wordt dicht gestuurd terwijl de LMM een toename in lucht laat zien.

                                              Nou hoorde ik dat de ECU,s van deze auto’s ook een zwak punt zijn, krijg je dan altijd een foutmelding? Of kan deze storing ook te wijden zijn aan een kapotte ECU?

                                              Terwijl ik dit schrijf zit ik ook te denken dat de ECU van de auto gekoppeld is met de ECU van het LPG systeem, zou kunnen proberen of dat loshalen effect heeft.

                                              #18229620
                                              Robbrand89
                                                Lid sinds:
                                                19 April 2014

                                                Even een update:

                                                Auto is bij de LPG garage geweest en daar is de LPG Computer losgekoppeld van het systeem, was vrij simpel en de man was zo aardig om mij te laten zien hoe hij dat deed en hoe het werkte zodat ik het zelf weer kon aansluiten. Dit verhielp het probleem echter niet.

                                                Auto daarna naar de Opel dealer gebracht. Deze heeft m helemaal nagekeken en de auto is elektronisch in orde. Ecu heeft een kleine software update gehad maar ook dit verhielp het probleem niet. De garage vermoed dat het in de kleppen zit, dat de zittingen ingeslagen zijn en dat de motor daarom niet lekker loopt in de opwarm fase. Zijn advies was om zelf de kop te lichten en dit te checken en bood zelfs aan om de kop even te inspecteren als ik m eraf had.

                                                Gezien het feit dat er geen andere opties zijn vanavond maar begonnen de boel los te trekken, inmiddels is het inlaatspruitstuk los en de rest zal eer deze dagen volgen. Inlaatspruitstuk zelf was wel enigsinds vervuild maar niet schrikbarend. Ook was te zien dat de smeerolie zijn werk deed alleen is ook te zien dat het 2 van de 4 cilinders minder bereikt dan de andere 2.

                                                #18229621
                                                Robbrand89
                                                  Lid sinds:
                                                  19 April 2014

                                                  Gister de kop eraf gehaald en vandaag mee naar de dealer geweest, deze zei dat de kleppen inderdaad te diep lagen en de zittingen versleten waren. Daarna ermee naar een revisiebedrijf geweest, deze vond het op het eerste gezicht wel meevallen, maar op de testbank bleek dat de kop wel degelijk aan revisie toe is.

                                                  Dus eindelijk komt er wat uit. Kop word gereviseerd met LPG klep zittingen, volgende week vrijdag de boel weer in elkaar zetten en dan kijken wat het resultaat is. Maar verwacht wel dat dit het probleem op gaat lossen.

                                                  #18229622
                                                  Robbrand89
                                                    Lid sinds:
                                                    19 April 2014

                                                    Afgelopen vrijdag de boel weer in elkaar gezet en de auto rijd weer prima, motor draait weer heel soepel zowel op benzine als op LPG. verhoogd stationair bij koude motor wil af en toe nog wel een beetje op en neer schommelen maar ik denk dat dit veel minder zal worden als de LPG installatie afgesteld is. Het schokkend wegrijden is helemaal weg en de motor loop weer normaal, ook in de regen rijden met de airco aan enz. leverde geen problemen meer op.

                                                    #18229623
                                                    Robbrand89
                                                      Lid sinds:
                                                      19 April 2014

                                                      Update: Auto geeft nog steeds problemen. ECU is voor revisie geweest, wel iets gerepareerd maar loste probleem niet op. Motor loopt nog steeds zowel op gas op benzine niet lekker. Op Benzine draad de auto niet soepel stationair, motor schokt en ook aan de uitlaat hoor je dat hij niet lekker loopt. Gisteren geconstateerd dat de LMM van nog geen half jaar oud kapot was gegaan en deze uitgewisseld met het origineel (die nog wel werkte)

                                                      Iemand nog suggesties? Want ik heb inmiddels alles wat logisch leek geprobeerd.

                                                      Overigens gaat bij het starten van de motor ook de Traction control wel is in storing, kan iemand mij vertellen of deze ingebakken zit in de ECU of dat dit een aparte module is?

                                                    25 berichten aan het bekijken - 1 tot 25 (van in totaal 26)
                                                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.