Forumindex › Forums › Modellen › Astra › opel astra 1.6 1999 ruitenwisser chauffeurskant werkt niet!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 juli 2011 om 12:10 #17239771
Hi,
ik heb sinds vandaag een probleem met mijn opel astra 1.6 uit eind 1999. Het regent vandaag superhard en juist vandaag werkt mijn ruitenwisser aan de chauffeurs kant niet meer. De ruitenwisser aan passagierskant werkt wel gewoon.
Wat kan ik het beste doen?Wat kan het probleem zijn en hoe kan ik dit het beste oplossen?
Ps ik weet helaas niet welke model type ik heb.Ik hoop dat dit de goede plek is om mijn vragen te stellen.24 juli 2011 om 12:26 #17901738Je hebt een Opel Astra G, dat kan niet anders.
Ik denk dat de hendel niet kapot is, maar het motortje of relais van de ruitenwisser.
Heb je zekeringen al gecontroleerd?24 juli 2011 om 12:31 #17901739Deze is meestal in zilver uitvoering. De ruitenwissers werken toch op 1 motortje of werkt elk ruitenwisser op 1 motortje?
Hoe moet ik de zekeringen controleren?Aub in details zou ik zeer apprecieeren.
bedankt24 juli 2011 om 12:31 #17901740stangenstelsel los, ja kan de kogel terug op zen plaats klikken maar er zit wss zoveel speling op dat hij er weer uit gaat vallen. Stangenstelsel dus vervangen.
24 juli 2011 om 12:46 #17901741nee ik bedoelde dat de opel astra G uitvoering meestal een zilverkleurige auto is..
Is het nu de zekering of is het stangenstelsel?ben een beetje in de war.Met stangenstelsel bedoel je de ruitenwisser in zijn geheel?zo niet heb je een foto?Voordat ik iets ga vervangen wil ik graag weten de volgende dingen uitsluiten. Of het aan het motortje ligt of aan de zekering.Kan iemand mij vertellen hoe ik dit moet controleren?
24 juli 2011 om 12:55 #17901742Ik heb dit op mijn kadett gehad. Ook de linker.
HEt is 1 stangenstelsel die beide via 1 motor aandrijft. Waarschijnlijk is ie van het asje afgekomen. Je moet het asje zien als een kickstarter as van je brommer. Als ie er 1 keer overheen schiet is ook meteen die as aan bagger. By my was dat asje dus ook flink wat ribbels al kwijt. Da werd nooit meer wat. Dus of heel nieuw ding kopen of beunen.
heb de wisser er gewoon opgezet zoals ie hoorde en een tikje op het asje en de wisser met een lasapparaat gegeven. dat is dus ook nooit meer losgekomen ;) en heeft nog 5 jaar gewist!
Even onder de parafaan kykn dus hoe het er bij jou aan toe is!24 juli 2011 om 13:20 #17901743k zal eerst eens aan de ruitenwisser zelf de moer proberen aan te draaien, daar waar de ruitenwisser aan zit..
dan eens kijken naar de stangen wat hier word aangegeven.. het is 1 motor, 1 relai dus dat zal het niet zijn.24 juli 2011 om 15:08 #17901744had niet goed gelezen, dacht dat ze beiden niets meer deden.
24 juli 2011 om 16:20 #17901737er is 1 motor en het stangenstelsel waar over gesproken wordt heeft niks met de wissers zelf te maken , maar zit onder de parafaan ( dat zwarte plastic ding tussen je raam en motorkap ) .
op de as van je motor zit een driehoek systeem . 1 hoek zit vast op je motor , en op de andere hoeken zit een kogel waar een stang met een plastic busje op vast zit . Deze stangen lopen naar je beide ruitenwissers en daar zitten ze ook weer op kogeltjes geklikt .
onder aan je wissers zitten 2 beugeltjes die haaks op je draaimechanisme zitten en daar lopen die stangen heen .
De motor draait namelijk rond en niet zoals sommige mensen denken heen en weer . door die driehoek en de 2 stangen wordt de rondgaande beweging van de motor omgezet in een heen en weer beweging van de wissers ;)
toevallig had ik dit probleem deze week ook bij mijn corsa in de stromende regen . En het bleek dus dat de plastic busjes in de stangen uitgesleten waren . heb de busjes wat bij elkaar geknepen en toen was het even goed , maar dag later alweer hetzelfde probleem . Ik had toevallig nog een ruitenwissermotor liggen van een kadett denk ik en ik heb daar het stangetje van gepakt en verlengd .
Ik heb bij de dealer inmiddels nieuwe stangetjes besteld voor nog geen 7 euro het stuk incl. btw , dus bij mij is het probleen over .
gaat om deze stangen :
die zwarte busjes die je ziet zijn hoogstwaarschijnlijk de boosdoener en nu ligt je stang gewoon van het mechanisme af ;)
24 juli 2011 om 16:36 #17901745Volgens mij kan je voor een Astra G helaas geen losse stangen krijgen… dus zit je alsnog aan een compleet mechaniek…
Dure grap helaas… je kan op de sloop kijken maar dit is een bekend euvel dus op de sloop koop je waarschijnlijk ook een mechaniek dat al in verre staat van ontbinding is…
25 juli 2011 om 06:12 #17901746@crossagek.
Bedankt voor de uitgebreide uitleg. Dit is precies wat ik nodig had.Ik zal er eens even naar gaan kijken.
Hoe kan ik zien welke stang het niet doet?De stang die wijst naar de rechterwisser neem ik aan?
En waarom is er een kleurverschil in het midden van de stangen.Zie foto?“die zwarte busjes die je ziet zijn hoogstwaarschijnlijk de boosdoener en nu ligt je stang gewoon van het mechanisme af”. Bedoel je hiermee de uiteindes van de stangen of bedoel je met busjes de stangen?
thanks25 juli 2011 om 23:12 #17901747hehehe , dat kleurverschil wat je ziet was een noodoplossing ;) had een stang maar die was te kort , dus heb die stang doorgezaagd en een buisje als verlenging gebruikt , dat buisje zie je glimmen .
met die zwarte busjes bedoel ik die plastic dingen aan het uiteinde van de stangen .
stang kan er op 2 plekken af liggen , of bij de wisser zelf of bij de motor , maar dat wijst zich vanzelf . gewoon alle stangen even voelen met de hand of ze vast zitten . is er 1 los dan voel je dat wel ;)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.