Forumindex › Forums › Modellen › Ascona › Opel Ascona B met kuren
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 maart 2009 om 09:15 #17209104
HEY!! Ascona-vrienden,
Ik heb een oranje Opel Ascona B 1.9 uit 1978. Er ligt een 2.0s motor in, die redelijk/goed loopt op LPG en matig Benzine. De vorige eigenaar heeft een kap op de motor gezet waarop 2.4 staat vermeld maar op de zijkant van de motor zelf staat 2.0s dus daar ga ik vanuit.
Mijn Ascona heeft wat kuren en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen om deze te verhelpen.
– bij het rijden van bepaalde snelheden komt er een vervelend JOELLLLL geluid vanuit de achterkant van de auto. het lijkt erop dat het met de assen te maken heeft maar ik heb geen flauw idee. het is wel een vervelend geluid waar je bij lange ritten hoofdpijn van krijgt. Als je de muziek hard genoeg zet heb je er alleen geen last van:afro
– Ik moet mijn Ascona eerst 3 keer proberen te starten voordat hij daadwerkelijk start. de eerste keer maakt hij een hoog geluid zonder dat de motor ook maar geluid maakt. (lijkt of alleen de startmotor iets probeert. de tweede keer dat ik de sleutel om draai geeft de motor een kik en loopt ie 3 seconden met daarna het zelfde geluid als bij de eerste keer. pas de derde keer of soms de vierde keer blijft hij netjes lopen als ik genoeg gas bij geef. bij geen gas bij valt hij gelijk uit. hierna start hij wel in een keer. (start op LPG)
– De eerste 10 minuten moet ik bij elk stoplicht gas bij blijven geven zodat de auto niet uitvalt. (op LPG) na deze tien minuten blijft de auto prima lopen op lpg. Op benzine blijft de auto uitvallen en reageert hij zelfs schokkerig wanneer je het gas een keer diep intrapt.
Recent vernieuwd:
Ik heb recent wat onderdelen vervangen omdat ik dacht dat ik het probleem kon verhelpen.
* nieuwe bougies
* nieuwe bougie-kabels
* nieuwe verdelerkap (binnenrotortje nog niet vervangen omdat die afgesteld moest worden wat ik niet zelf kan)
* nieuw v-snaar bij de ventilator voor
* nieuwe accuIk heb de luchtfilter nog niet vervangen omdat hij er naar mijn inzien nog goed uitziet.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen
Groetjes,
Martin
9 maart 2009 om 09:30 #17469672Het gieren wat je bij de achterkant hoort, dat lijkt mij uit je achteras te komen, is een veel gehoord “probleem”
Het starten zonder dat de motor zelf iets doet, lijkt erop dat je startrelais/kleine tandwiel blijft hangen.
Voor de rest kan ik er niets over zeggen, heb geen verstand van gas9 maart 2009 om 16:57 #17469673:cool: de 1e 2 punten zijn al beantwoord, het 3e is je ontsteking iets vroeger zetten en bij je carb de gasklep iets sneller stationair laten draaien
9 maart 2009 om 20:40 #17469674achteras zal wel versleten lagers of iets dergelijks wezen
dat ie niet goed start kan mischien zijn dat de contacten iets gecorrodeert zijn of het relais werkt niet goedluchtfilter zou ik zoiezo vervangen kost bijna niks en is zo gedaan en kan nog een hoop schelen ook
binnenrotor kun je zo vervangen en hoeft niet afgesteld te worden volgens mij
9 maart 2009 om 21:02 #17469675op je luchtfilterkast staat een winter en zomer stand deze ook eens controleren scheelt een hoop benzine en stilvallen van de motor
10 maart 2009 om 11:22 #17469676achteras heb ik ook gehad,bij mij is hij in puin gelopen,meestal door oude/te weinig olie! snel wat aan doen soms gaat het 60.000 km goed soms maar enkele kms is van eht 1 op andere moment een gigantische klap
10 maart 2009 om 15:31 #17469677Vandaag ben ik met mijn ascona naar de garage geweest.
ze hebben hem op de brug gezet en toen eens flink gas gegeven. toen ze met een stetoscoop aan mijn achteras luisterde concludeerde ze dat de wiel lagers goed waren maar dat de differentie kapot was (in het midden zeg maar) ook controleerde ze de olie die daarin zat maar die was goed en stonk niet. door de kapotte differentiatie zou het joelende “zingende” geluid komen dat nu alsmaar harder lijkt te worden. Ik kon er gewoon mee doorrijden zeiden ze maar het geluid zou alsmaar harder worden. een eventuele reparatie zou een paar honderd euro gaan kosten.Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn jullie het eens met hun advies?Graag zie ik jullie reacties tegemoet
MVG. martin
10 maart 2009 om 15:38 #17469678denk dat 50 procent van de ascona/manta rijders hier ervaring mee hebben haha
gebeurd heel vaak met die achterassen is welbekend.
reparatie paar honderd euro??
even een andere as zoeken.
kunt er idd gewoon mee doorrijden.
maar je moet gewoon een andere as er onder gooien.
kan best zijn dat die ook binnen een jaar weer begint maarja das nou eenmaal oude opels rijden.
je weet het nooit.
verder worden die assen natuurlijk ook schaarser mede omdat het dus zon bekend euvel is.
gewoon doorrijden en intussen een andere as zoeken.
eronder zetten is best te doen.
makkelijk is anders maar het wil wel10 maart 2009 om 15:53 #17469679mja het schijnt dat opel nog patent heeft op de achteras lagers, daarom mogen ze niet nagemaakt worden of zoiets?
meen dat ergens gehoord te hebben, want die dingen zijn nergens meer uit te halen, als dat zo doorgaat hebben we over 10 jaar alleen maar gierende assen
10 maart 2009 om 22:40 #17469680Staan toch nummers op??
ik kan me herinneren dat ik het meeste via Giebels gewoon bij SKF en Timken kon bestellen….
Anders eens kijken hoeveel tandflankspeling is ontstaan misschien is het wel bij te stellen door met de shims er tussen het differentieel en het huis te gaan spelen.
Moet je wel de goede kukko trekker hebben!!!11 maart 2009 om 11:06 #17469681origineel gepost door hordijkmartin
Vandaag ben ik met mijn ascona naar de garage geweest.
ze hebben hem op de brug gezet en toen eens flink gas gegeven. toen ze met een stetoscoop aan mijn achteras luisterde concludeerde ze dat de wiel lagers goed waren maar dat de differentie kapot was (in het midden zeg maar) ook controleerde ze de olie die daarin zat maar die was goed en stonk niet. door de kapotte differentiatie zou het joelende “zingende” geluid komen dat nu alsmaar harder lijkt te worden. Ik kon er gewoon mee doorrijden zeiden ze maar het geluid zou alsmaar harder worden. een eventuele reparatie zou een paar honderd euro gaan kosten.Heeft iemand hier ervaring mee?
Zijn jullie het eens met hun advies?Graag zie ik jullie reacties tegemoet
MVG. martin
Gewoon andere er onder gooien,bij mij liep het geluid ook niet op ofzo,maar in 1 keer is het gebeurt,kan je de gevolgen laten zien,van de week
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.