OpCom topics per model

Forumindex Forums Overige Op-Com OpCom topics per model

  • Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    Berichten
  • #17248674
    Juffer1
    Deelnemer
      Lid sinds:
      26 July 2006

      Mooi dat er nu eindelijk een apart OpCom topic is, maar kunnen we niet beter 1 topic per model aanmaken ?

      Ik snap dat jullie de topics als wildgroei zien maar als er binnen het Astra gedeelte een OpCom topic wordt aangemaakt om daar die vragen net als bij de Vectra’s binnen het juiste “forum gedeelte” te houden dan gooit Risl het topic op slot. Vervolgens komen er inderdaad talloze nieuwe topics omdat wij met Astra vragen moeilijk bij Vectra rijders onze vragen kunnen gaan stellen aangezien er technisch nogal wat verschillen zijn.

      Zulke dingen werken jullie op deze manier zelf in de hand.

      Nu krijgen we in het gedeelte wat door de Vectra rijders is gestart ook vragen over Astra’s, Corsa’s en Zafira’s ?
      Lijkt me ook niet helemaal de bedoeling ?

      #18019317
      RISL
      Moderator
        Lid sinds:
        24 January 2011

        Daar wil ik wel even op reageren.

        Ik heb nog nooit een topic op slot gezet, laat staan een topic over Opcom. Hooguit heb ik het verplaatst.
        Maarre, was jij overigens niet degene die zei dat ik topics over vragen die ergens anders al beantwoord waren, op slot moest zetten???

        Dit forum gaat over de opcom, over wat je ermee kunt doen en hoe je het gebruikt.
        En zo kunnen Opelrijders ook van andere modellen zien, leren en op ideeën komen.

        Om nu in ieder modelforum te vragen hoe je opcom installeert of welke installatieproblemen worden ondervonden, is gewoon onhandig. De Opcom is onder particulieren sterk in opkomst, vandaar dit aparte topic.

        #18019318
        Juffer1
        Deelnemer
          Lid sinds:
          26 July 2006

          We hebben over het verwijderen van dat topic 2 maanden geleden daar in het Astra gedeelte ook al een discussie over gehad, die ga ik (hier) niet weer voeren.
          Daarnaast zou het wenselijk zijn dat jij als Moderator de zaken die per pb (dat staat voor privé bericht) worden besproken ook privé wil houden en niet zo op het forum neerzet.

          Voordat er nu dingen uit zijn verband worden getrokken, mijn reactie was op jou volgend stukje tekst : Vele topics zijn ook dubbel of gewoon onzinnig, aangezien niemand de zoekfunctie gebruikt.

          Laten we het hier ook maar bij laten want we gaan in 3 reacties al weer behoorlijk offtopic.

          Terug naar de begin post :
          Jij haalt nu 2 problemen eruit terwijl het in 90% van de gevallen gaat om hoe je dingen programmeert. Ik heb toen ook al uitgelegd dat daar tussen de ene Astra H en de andere Astra H al verschil inzit (de een heeft bijvoorbeeld wel een REC en de ander niet), laat staan tussen een Astra H en een Vectra B.
          Als je die info nu in 1 topic gaat gooien ben je het overzicht compleet kwijt.
          Vandaar mij voorstel om per auto type een OpCom onderdeel te maken.

          In dit topic kan je nu nog heel makkelijk het stukje van de Vectra aanpassen naar bijvoorbeeld Vectra OpCom oid zodat we voor de Astra, Corsa en Zafira dat ook kunnen doen.
          Daarnaast zou je dan 1 iemand een how to kunnen laten maken hoe je de software installeert.

          #18019319
          RISL
          Moderator
            Lid sinds:
            24 January 2011

            Goed, laten we dat pm-gedeelte maar zitten (al hebben we dit volgens mij ook op het forum besproken en niet alleen per pm). Als het daadwerkelijk alleen in pm staat: mijn excuses, dat had inderdaad tussen ons moeten blijven. Houd jij de zaken voortaan dan ook binnen pm? Want wie begon er een tijd terug ook weer over mijn pm van die DTM-modellen?

            Je kan toch moeilijk voor iedere modeltype een apart forum aanmaken en dan ook nog binnen het model nog opsplitsen?
            Het wordt steeds maar verder doorklikken dan, het lijkt wel SAP ;)

            Is het dan niet gewoon gemakkelijker dat we de forumleden verplichten om het modeltype te vermelden in de topictitel, zoals we dat ook bij de How-To-sectie doen? Zo kan ook gemakkelijk de zoekfunctie worden gebruikt.

            Het is fijn dat je meedenkt, maar we willen het forum ook gebruiksvriendelijk en transparant houden, vandaar deze keuze.

            #18019320
            Juffer1
            Deelnemer
              Lid sinds:
              26 July 2006

              @RISL wrote:

              Is het dan niet gewoon gemakkelijker dat we de forumleden verplichten om het modeltype te vermelden in de topictitel, zoals we dat ook bij de How-To-sectie doen? Zo kan ook gemakkelijk de zoekfunctie worden gebruikt.

              Lees nou die laatste 3 regels in mijn laatste post nog eens ;)

              #18019321
              Anoniem
                Lid sinds:
                1 January 1970

                Kan, maar hebben we niet voor gekozen om onderstaande redenen.

                -We zouden hiermee zo’n 20 Op-com fora’s krijgen waarbij het risico groot is dan men per ongeluk een Op-com-vraag stelt in het verkeerde Modelfora.
                -Na gebruik van de zoekfunctie zullen er zo´n 20 “dezelfde” Opcom topics met hetzelfde probleem worden weergegeven, de kans dat de bezoeker de bovenste selecteert en hierin gaat posten is groot, maar is dit dan alijd het juiste model? Die kans is klein.
                Het is daarbij ondoenlijk om deze verkeerde geplaatste topics te moeten blijven modereren, waarmee het forum onverzichtelijk gaat worden.

                De reden om 1 forum toe te wijzen aan Op-com, en hiermee alle Opcom vragen onder te brengen in 1 hoofdforum, is dus een weloverwogen keuze.
                Het zoeken naar het juiste antwoord kan doordat alle modellen bij elkaar staan wat lastiger worden, maar geeft wel de mogelijkheid om tijdens het zoeken interessante topics tegen te komen die je anders nooit gevonden had. Daarbij kan je geholpen worden door iedereen die met Op-coms werkt ongeacht het model auto.

                De boomstructuur zoals jij voorstelt (Model>met onderstaande indeling >Motoren,Electrisch, Op-com) enz. maakt van een fora een werkplaatshandboek, en maakt dat leden/bezoekers alleen nog maar hun eigen modelforum bezoeken, en hiermee gaan groeperen per model.
                Dit forum dankt zijn succes aan de open structuur waarbij onderwerpen niet gerelateerd zijn aan één model, waardoor ieder lid kan reageren in het topic, en niet alleen de leden met dat model auto. En zoals ik al eerder aangaf en hier nogmaals herhaal, hiermee versterk je de Opel-communitie, en kom je ook in gesprek met andere (model)leden.
                Daarnaast kan je door het zoeken naar een antwoord ook topics tegenkomen die niet gerelateerd zijn aan jouw model, maar wel erg interessant zijn,.

                Senatorman

                #18019322
                Juffer1
                Deelnemer
                  Lid sinds:
                  26 July 2006

                  Verwoord ik het nou zou moeilijk of lezen jullie zo slecht ?

                  Ik heb 2 voorstellen gedaan :
                  – laat binnen de modellen gewoon 1 OpCom topic toe waarin alle vragen staan.
                  Er is in het Vectra gedeelte al gebleken dat dat prima werkt.

                  – maak binnen dit Opcom gedeelte per model 1 Opcom topic aan waar mensen met hun vragen terechtkunnen en zet naast al die modellen 1 how to neer hoe je dat installeert.
                  Als jullie die 12 topics die er dan in dit forum onderdeel zijn sticky maken dan scheelt dat mijn inziens een heleboel nieuwe topics.

                  Overigens krijg je helemaal geen 20 Opcom topics of iemand moet een manier hebben om met een Opcom een Kadett of Manta uit te lezen. Zover ik kan inschatten gaat het om 11 modellen.
                  Daarnaast snap ik ook niet waar nu in 1x die boomstructuur vandaan komt, ik heb dat in ieder geval nergens geopperd ?

                  Daarbij nog 1 kanttekening : er zijn nu (19 mei – 12.30uur) al 15 topics waarvan 4 met de titel Opcom en 2 met de titel OpCom vraag.

                  Als dit met de topic titels zo doorgaat is er straks helemaal niks meer terug te vinden.

                  #18019323
                  BlueAstraG
                    Lid sinds:
                    24 December 2011

                    I’m sorry crew, Arjan heeft hier goede punten :thumb

                    #18019324
                    Anoniem
                      Lid sinds:
                      1 January 1970

                      @Juffer1 wrote:

                      Verwoord ik het nou zou moeilijk of lezen jullie zo slecht ?

                      Ik heb 2 voorstellen gedaan :
                      – laat binnen de modellen gewoon 1 OpCom topic toe waarin alle vragen staan.
                      Er is in het Vectra gedeelte al gebleken dat dat prima werkt.

                      – maak binnen dit Opcom gedeelte per model 1 Opcom topic aan waar mensen met hun vragen terechtkunnen en zet naast al die modellen 1 how to neer hoe je dat installeert.
                      Als jullie die 12 topics die er dan in dit forum onderdeel zijn sticky maken dan scheelt dat mijn inziens een heleboel nieuwe topics.

                      Overigens krijg je helemaal geen 20 Opcom topics of iemand moet een manier hebben om met een Opcom een Kadett of Manta uit te lezen. Zover ik kan inschatten gaat het om 11 modellen.
                      Daarnaast snap ik ook niet waar nu in 1x die boomstructuur vandaan komt, ik heb dat in ieder geval nergens geopperd ?

                      Daarbij nog 1 kanttekening : er zijn nu (19 mei – 12.30uur) al 15 topics waarvan 4 met de titel Opcom en 2 met de titel OpCom vraag.

                      Als dit met de topic titels zo doorgaat is er straks helemaal niks meer terug te vinden.

                      Je verwoord het goed, en wij kunnen goed lezen.

                      Maar we dienen bij de indeling van het forum met meer zaken rekening te houden dan alleen maar alles te gaan onderverdelen bij de modellen. Of achter elke forum alle modellen te benoemen. Denk hierbij aan:
                      -Overzichtelijkheid
                      -Google zoekresultaten
                      -Moderator
                      -Forum zoekresultaten
                      Zelf ben ik niet bekend met Opcom’s omdat ik meer met de oudere modellen bezig ben. En ben dus ook niet bekend met de onderlinge verschillen bij gebruik van een Op-com met de verschillende modellen. Ik was van gedachte dat het merendeel van de Op-com functies weinig verschil uitmaakte bij de modellen. En vond het dus (nog) niet nodig om de Opcom een grote “forumhoek” te gaan geven.
                      Misschien heb ik me hierop verkeken, en komt de Opcom steeds vaker aan bod, en dienen we hiervoor wel een “hoek”in te gaan richten.

                      Uiteraard zijn wij er allemaal bij gebaat als de forumindeling zo logisch mogelijk wordt ingericht, en willen we best over bovenstaande 2 opties gaan denken.

                      Optie 1 (Modellen>Opcom) is naar mijn idee de beste optie omdat het gehele forum al op deze stuctuur is ingericht, maar maakt het modereren hiervan erg onoverzichtelijk, en kan niet worden toegewezen aan 1 moderator. Dmv in de zoekfunctie te filteren op model kan er gezocht worden naar het topic, en worden niet alle andere modellen weergegeven.

                      Optie 2 (Opcom>Modellen) Hierbij worden alle Opcom gerelateerde vragen ondergebracht in 1 forum, Is te beheren door 1 moderator. Wordt bezocht door Opcom gebruikers ongeacht het model auto wat handige info kan opleveren. Maar is volgens een geheel andere forumstructuur dan standaard waardoor dit verwarring kan geven bij de (nieuwe) bezoekers van het forum.

                      Tijd voor een Polletje?

                      #18019325
                      RISL
                      Moderator
                        Lid sinds:
                        24 January 2011

                        Juffer1, je voorstel is mij nog niet helemaal duidelijk (het is al wel een stuk duidelijker hoor).
                        Wil je nu per model een topic in de zin van ‘Vectra, Astra, Corsa’ of ‘Vectra B, Vectra C, Astra G, Astra H, enzovoort’?
                        Kun jij dan aangeven welke modellen uitleesbaar zijn met Opcom?

                        Een poll lijkt me een goed idee.

                        Persoonlijk zie ik dan de meeste heil in 1 OpComforum met een aantal modeltopics.

                        #18019326
                        pinkproject
                        Deelnemer
                          Lid sinds:
                          30 August 2011

                          Ik zou wel eens willen weten hoe de opcom werkt….. :hmmz :hmmz
                          Is daar een topic voor?? :angel

                          #18019327
                          marzaz
                            Lid sinds:
                            25 February 2012

                            @RISL wrote:

                            Juffer1, je voorstel is mij nog niet helemaal duidelijk (het is al wel een stuk duidelijker hoor).
                            Wil je nu per model een topic in de zin van ‘Vectra, Astra, Corsa’ of ‘Vectra B, Vectra C, Astra G, Astra H, enzovoort’?
                            Kun jij dan aangeven welke modellen uitleesbaar zijn met Opcom?

                            Een poll lijkt me een goed idee.

                            Persoonlijk zie ik dan de meeste heil in 1 OpComforum met een aantal modeltopics.

                            Meestal zijn het dezelfde problemen die terug opduiken.
                            Misschien als één iemand zo vriendelijk is om een correcte howto te schrijven. “weet dat dit niet altijd mogelijk is”.
                            Het probleem is ook vaak dat mensen te lui worden om de zoekfunctie te gebruiken. “weet ook dat niet alles even gemakkelijk te vinden is als je de benaming niet weet.”

                            Waarom opdelen in F G H, B etc model types?
                            Als iemand een astra “is een voorbeeld” heeft en zijn vraag duidelijk stelt + type + jaartal is dit dan makkelijker terug te vinden voor de volgende die het dan niet hoeft te posten.

                            ik zou niet te hart sorteren, want er zal wel altijd iemand inslagen zijn post in het verkeerde F,G,H,J sup te posten.
                            dan wordt het ook lettersoep voor de moderators.

                            of zie ik dat verkeerd.

                            of bedoelde je risl nu net wel zo sorteren?

                            Just questioning dus don’t shoot mee hé

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.