Forumindex › Forums › Overige › Op-Com › Opcom doorgebrand
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
23 juli 2014 om 09:56 #17267067
Hallo allemaal,
Ik post nu mijn eerste topic, ik ben sinds enkele weken in het bezit van een Opel vivaro uit 2004.
Ik heb het volgende mee gemaakt en probleem,
De binnen verlichting van blijft constant aan zowel achter in als in de cabine.
Alle kabels van de radio aansluiting waren door geknipt, dit alle heb ik weer in ere hersteld.
Ik heb nu ook een carkit (Nuvero) er tussen gezet, maar als nu een gesprek of bericht binnenkomt en de radio gaat in mute, dan valt ook mijn kilometerteller naar 0
en komt weer op als de mute eraf gaat.
Na het zoeken op Google, ben ik niet veel wijzer geworden.
Het enog was dat ik van alles via de Op-Com kon uitlezen en eventueel herstellen.
Ik heb deze dus gekocht, nieuw via marktplaats. Alles netjes gëinstaleerd (werkt goed) tot ik de stekker in de connector duwde. Deze hoorde je geluid maken en begon te stinken, Je raad het al, verbrand! Ik kan nu wel het chassisnummer nog uitlezen maar verder niets meer.
Nu is de vraag ligt dit aan de auto of zou het een slechte stekker zijn geweest?
Heeft iemand van jullie dit al meegemaakt? Zij er tips of oplossingen voor.Groetjes Jurgen.
23 juli 2014 om 13:00 #18243678Als je de chassisnummer wel kan uitlezen zou je toch zeggen dat het niet echt defect is. Immers er is voedingsspanning aanwezig en de communicatie werkt.
Ik heb zelf nog geen op com maar er schijnen verschillende verbindingsmogelijkheden te zijn met de ECU die je kan je proberen. Automatisch of handmatig etc.http://www.stafaband.info/watch/WwFKUXfXZ3c/how_to_install_op_com_2010v_diagnostic_interface/
24 juli 2014 om 12:13 #18243679Als hij kapot gaat door je auto zal er wel wat aan de hand zijn.
Ik vermoed diagnosedraad van de radio direct aan massa of plusverstuurd door WIM-V6 met Tapatalk
24 juli 2014 om 14:14 #18243680Hallo,
Ik heb vandaag weer een en ander geprobeerd, ondanks er toch onderdelen zijn doorgebrand in de opcon, kan ik wat uitlezen zoals de fout codes en het measuring block. Maar dat kan ik alleen als ik naar body en dan naar Body control module ga. Ik vind het raar dat er iets doorgebrand is maar toch uit kan lezen. Einde van de dag ga ik ook nog even nakijken hoe het zit met de pin settings van de radio.
Groetjes Jurgen.
24 juli 2014 om 14:25 #18243681Dat is niet echt heel raar, waarschijnlijk is een van de diagnose draden niet goed bekabeld en maakt die kortsluiting. Aangezien er verschillende diagnose draden in de stekker zitten zullen er mischen op een aantal penen een of meerdere zijn welke sluiting hebben gemaakt.
Ik vermoed dat bijv pin 7 nog wel werkt maar bijv pin 12 van de opcom niet meer.
Overigens denk ik dat je de bedrading van de radio dus niet goed hebt aangesloten. Bijvoorbeeld de bruin witte draad verkeert. En de groene draad verkeert.
24 juli 2014 om 18:12 #18243682Het klinkt alsof je de draad van het snelheidssignaal (die zit ook in de radiostekker voor radio’s met snelheidsafhankelijk volume) op een of andere manier op de mute hebt aangesloten.
24 juli 2014 om 19:05 #18243683Hmmm, geen klein plofje gehoord ? Zou meer denken dat er een elcotje overleden is.
En je dit komt wel een vaker voor, spul wordt met het goedkoopste van het goedkoopste gemaakt. Zelfs de PIC IC die erin zit zijn tegenwoordig klonen (scheelt weer paar euro cent)
De OBD gebruikt 12v als basis voltage dus als op de kabel 12v staat is het binnen specs.Je zou de OP-COM voor de grap eens open kunnen maken en een fotohier plaatsen. De plek waar iets ontploft is, is de plek waar je foutje zit :)
24 juli 2014 om 21:03 #18243684@ZakhooiTM, heb inderdaad een plofje gehoord en er zijn dus enkele dingetjes verbrand. Ik moet nog even uitzoeken hoe ik hier foto’s moet plaatsen, daarna zal ik meteen de foto’s plaatsen.
@midnight black morgen vroeg ga ik de radio er weer even uithalen en dit even controleren. Heeft iemand misschien de pin-setting van de steker, zo niet zoek ik hem op Google.
@Haasje17, ook dit ga ik morgenvroeg contoleren.Iedereen alvast bedankt voor jullie hulp, als ik weer meer weet laat ik het weten.
Groetjes Jurgen
24 juli 2014 om 21:12 #18243685Dan is waarschijnlijk een condensatortje in de OP-COM ontploft, in principe niet zo heul erg, zou er allee NIET! mee prgrammeren of tests mee uitvoeren.
Gewoon alleen uitlezen :)Stekker ziet er zo uit :
Op pin 5 zit je snelheid signaal en zou een witte draad moeten zijn als je geen TID hebt of een paarse als je wel een TID hebt
25 juli 2014 om 09:34 #18243686https://www.facebook.com/photo.php?fbid=691576990923050&set=a.691576974256385.1073741825.100002122653943&type=1&theater
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=691576994256383&set=a.691576974256385.1073741825.100002122653943&type=1&theaterBij deze de foto’s met de doorgebrande onderdelen.(Sorry voor de slecht kwaliteit, heb mijn foto camera’s al ingepakt voor vakantie).
@ZakhooiTM, ik heb pinnetje 5 losgemaakt en inderdaad probleem met kilometerteller is opgelost. Bedankt.Groetjes Jurgen
25 juli 2014 om 09:43 #18243687Jup, een doorgefikt condensatortje.
Weet niet wat dat aan de onderkant is, lijkt niet echt op iets wat doorgefikt is, daar is de vlek te groot voor.
In principe kan je de OP-COM gewoon blijven gebruiken (al is het misschien wel een goed idee om de kapotte condensator eraf te halen.)
Maar je moet er niet mee gaan programmeren, ding zat er niet zomaar :)25 juli 2014 om 13:56 #18243688Heren allemaal bedankt voor de tips en uitleg.
Ik ga nu eerst op vakantie, dan laat ik de auto een keer uitlezen bij een vak-garage zodat ze daar kunnen ontdekken wat het probleem met de opcom,
ook ga ik dan bekijken waar het probleem met de binnen verlichting zit, heb nu alle schakelaars bekeken en gemeten maar daar kan ik niets vinden.Tot dan iedereen prettige vakantie.
Groetjes Jurgen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.