Forumindex › Forums › Modellen › Astra › opc scan (tellers eerst naar de uiterste dan weer terug
- Dit onderwerp bevat 84 reacties, 20 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 21 november 2019om 08:04 door warpalavas.
-
AuteurBerichten
-
29 augustus 2014 om 13:04 #18173761
Ik dacht dat ook bij contact aan er ook al data heen ging. Brandstof meter en temperatuur meter slaat al uit namelijk. Maargoed eerst eens een schema zien :)
Heb nu geen flauw idee hoe de communicatie verloopt en of alle data over dezelfde draadjes gaan.Maarrr… Het ziet er wel bruut uit :D
29 augustus 2014 om 13:06 #18173762@ZakhooiTM wrote:
@Corsa_B_66 Zou moeten kunnen ja, misschien andere waarden erin leren maar das allemaal aan te passen
@SimpleFace
Als het goed is was het de bedoeling dat als je de auto op contact zet dat je dan de scan krijgt dus de ECU doet er nog niet veel mee.
Wat ik wil gaan proberen is tussen de normale pin en de chip van de teller een diode ertussen zetten zodat er geen stroom van of naar de kan ECU stromen richting de arduino.
Op deze manier zou de arduino veilig het signaal kunnen sturen terwijl de ECu de baas blijft, maar ik zal dit ergens vandaar op schema zetten, dan ik het misschien makkelijker.
Heb nog niet zo veel zin om een multiplexer er tussen te zetten, maakt het weer complexer :Pkun je niet met kleine relais er voor zorgen dat de arduino (failsave uiteraard, dus arduino moet het relais aanschakelen) dat de draad van de versnellingsbak? onderbroken word? Dan heb je ook geen last met diodes etc. Mischien wat ingewikkelder/stukkie duurder. Maar denk dat het wel stuk veiliger is. Alleen weet ik niet om hoeveel draden het gaat……
29 augustus 2014 om 13:14 #18173763@aadje93 wrote:
@ZakhooiTM wrote:
@Corsa_B_66 Zou moeten kunnen ja, misschien andere waarden erin leren maar das allemaal aan te passen
@SimpleFace
Als het goed is was het de bedoeling dat als je de auto op contact zet dat je dan de scan krijgt dus de ECU doet er nog niet veel mee.
Wat ik wil gaan proberen is tussen de normale pin en de chip van de teller een diode ertussen zetten zodat er geen stroom van of naar de kan ECU stromen richting de arduino.
Op deze manier zou de arduino veilig het signaal kunnen sturen terwijl de ECu de baas blijft, maar ik zal dit ergens vandaar op schema zetten, dan ik het misschien makkelijker.
Heb nog niet zo veel zin om een multiplexer er tussen te zetten, maakt het weer complexer :Pkun je niet met kleine relais er voor zorgen dat de arduino (failsave uiteraard, dus arduino moet het relais aanschakelen) dat de draad van de versnellingsbak? onderbroken word? Dan heb je ook geen last met diodes etc. Mischien wat ingewikkelder/stukkie duurder. Maar denk dat het wel stuk veiliger is. Alleen weet ik niet om hoeveel draden het gaat……
Das inderdaad ook te doen, het zijn maar 2 draden en dan is het helemaal makkelijk inbouwen.
Alleen weet ik niet of mensen zitten te wachten om de draadboom te verknippen, maar het is goed te doen heb zoeites al in de auto zitten :)29 augustus 2014 om 13:17 #18173764Alle modificaties zouden mogelijk moeten zijn op de tellerunit, dan hoef je niet in de kabelboom van de auto te knippen. Vereist wel wat handigheid met electronica, maar tja dan heb je ook wat en met een goede how-to moet iedereen het wel kunnen denk ik.
29 augustus 2014 om 13:23 #18173765@SimpleFace
Het is gelukkig geen hogere natuurkunde om het maar zo te zeggen.
De aansturing werkt met 2 draden, 1 voor de RPM vannuit de ECU en 1 voor de KM/u vannuit de ABS.
Het RPM signaal wordt als een 12v puls gestuurd naar de tellerbak
Het KM/u signaal is een pulldown signaal, of te wel de tellerbak houd deze hoog (12v) en de ABS trekt deze naar massa
Wat ik dus wou doen is tussen de tellerbak en signaal van de KM/u een diode zetten zodat de 12v van mijn arduino niet naar de ABS en verder aangesloten dingen kan : ABS —-|< —- Tellerbak/Arduino (stroom vanuit de ABS of andere ECU's kan niet via de arduino naar massa worden getrokken.)
En bij de KM/u : ECM —->|
Tellerbak/Arduino (spanning vannuit de Arduino kan niet door de ECM naar massa worden getrokken)
Maar via relais zou het helemaal makkelijk zijn en ben ik meteen klaar :PEdit : Ik gebruik trouwens meestal deze relais voor projecten, is kant en klaar en gewoon aansluiten.
Je hoeft dan niks verder te solderen behalve 4 draden op de teller print voor signaal en 2 draadjes voor stroom (5v en massa)29 augustus 2014 om 14:49 #18173766Ok, duidelijk. Zou moeten werken als je rekening houdt met de reverse spanningen van de diodes. Ze moeten 12-15V kunnen dissiperen. Zou ze niet te krap nemen zodat ze ook heel blijven bij inschakelpieken en eventueel nog een zenerdiode/transzorb overheen om steile pulsen af te vlakken.
29 augustus 2014 om 15:09 #18173767Hmmm, denk dat ik toch voor de relais optie ga, misschien iets duurder maar kwa soldeer en installatie werk een stuk makkelijker. En je weet zeker dat er niets met elkaar in conflict komt.
Het onderbreken van de traces is simpel en het solderen is met een fijne soldeerbout goed te doen :thumb4 september 2014 om 21:17 #18173768Ben al een tijd bezig geweest om codes te vinden waarmee de opel is uit te lezen en te sturen. Wil nl knoppen uitlezen en lampjes aansturen bij starten ed.
Maar ben er wel achter dat je met de standaard elm327 ed alleen maar de standaard Pid kan uitlezen van de motor ecu (dus geen abs en media ed). Is iemand ook al bezig om met de standaard elm327 ook andere bussen te kunnen sturen ?Wat infosites over can.
http://www.wikican.uni-bayreuth.de/wikican/index.php?title=CAN-Trace” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://www.obdsol.com/knowledgebase/obd-software-development/reading-real-time-data/” onclick=”window.open(this.href);return false;
http://en.wikipedia.org/wiki/OBD-II_PIDs” onclick=”window.open(this.href);return false;4 september 2014 om 21:35 #18173769Ik hier ook naar zitten zoeken, alleen niet verder gekomen dan een specifieke PID welke een seed vereist om in te loggen in de ECU.
En de ELM327 was net iets te beperkt om live te monitoren op een willekeurige data lijn, kreeg het niet aan de gang.
Ben daarna naar de OP-COM gegaan omdat dit soort dingen in de firmware al geregeld is, alleen de baudrate kreeg ik niet gevonden en m’n scope was te traag..Heb nu wel een CAN-BUS logger waarbij ik deze op elke willikeurige bus kan hangen maar de Astra G gebruikt het Keyword Protocol (KWP2000) wat weer anders werkt dan CAN….
Even nog een updatje over het OPC teller project :
Ik moet nog even een relais vinden / bestellen en dan testen in mijn auto.
Ben hier nog niet aan toe gekomen door een stortvloed aan Tech2 / ECU handelingen voor diverse mensen hier.
Zelfs in m’n vakantie druk, alleen inplaats van IT nu auto techniek :jerry
Hoop dat ik volgende week het prototype in iedergeval klaar heb, stay tuned :)8 september 2014 om 18:44 #18173770Noh, ik heb eindelijk weer wat tijd kunnen maken voor dit projectje.
Ben nu bezig met een proto bordje waar het gehele gebeuren opzit, ben nog niet helemaal klaar met bedraden en solderen maar ben al een eind :
Hopelijk heb ik het van de week klaar om te testen :)
8 september 2014 om 19:54 #18173771Ben erg benieuwd ik wacht( geduldig) af :jerry
11 september 2014 om 14:20 #18173772
Soldeer werk voor het bordje is klaar, nu nog alleen aan de teller koppelen en klaar :)11 september 2014 om 15:14 #18173773vet zeg, ben erg benieuwd
11 september 2014 om 15:28 #18173774Erg vet :)
war kost nu alle componenten bij elkaar..?
En redelijk zelf te doen allemaal.?
11 september 2014 om 16:40 #18173775AnoniemLid sinds:
1 January 1970Dat zal het geheim van de smid blijven vermoed ik zo ;)
11 september 2014 om 18:18 #18173776Hehe, eerst maar effe goed testen voor ik zulke dingen ga roepen.
Over testen gesproken, heb net een eerste test gedaan en deze was niet successvol in de auto, de teller pikt ergens een signaal of storing op waardoor de teller de hele tijd 23KM per uur aangeeft.
Moet even kijken waar het vandaan komt en hoe ik het kan oplossen.Maar er is weer een belangrijke stap gezet! :jerry
11 september 2014 om 19:56 #18173777Probleem lijkt nu zijn opgelost (heb het kunnen reproduceren door een ECU en andere meuk erop aan te sluiten)
Morgen weer effe testen :)11 september 2014 om 20:06 #18173778Leuk project dit!! Lekker bezig!
11 september 2014 om 22:11 #18173779Nou zit aardig wat werk in zie ik wel ;)
ging dus lang niet zo makkelijk allemaal
stel ik heb haast en zou dit in me auto hebben
plus me sleutel erin en start hem direct kan dit dan geen kwaad..?
Of moet je echt wachten tot ze heen en weer zijn gegaan..?11 september 2014 om 22:19 #18173780Bij dit soort dingen gaat niks van harte, trust me :P
Je kan straks direct je auto starten terwijl de OPC scan bezig is, de relais zorgt ervoor dat het signaal van de ECU’s en mijn microcontroller compleet gescheiden zijn van elkaar.
Als de scan klaar is worden de signaal pinnen van de microcontroller omgeschakeld van output (signaal naar teller) naar input (ecu signaal naar microcontroller en teller)
En daarna de relais weer uitgeschakeld zodat het normale signaal bij de teller en de microcontroller kan komen.Dit maakt in de toekomst ook andere dingen mogelijk :)
12 september 2014 om 17:55 #18173781Tada!
https://www.youtube.com/watch?v=v8R29-nrXVQ” onclick=”window.open(this.href);return false;
(Sorry voor het getril, camera is wat gevoeliger dan verwacht :))Wat nog te doen :
Nettere printplaat maken, huidige is al eens gebruikt voor een ander project dus het soldeer werk is wat meh.
Software optimaliseren : Zoals je ziet is er aardig wat vertraging tussen contact en de OPC scan, de Arduino bootloader moet ik aanpassen zodat deze minder tijd nodig heeft met opstarten.12 september 2014 om 20:37 #18173782Woooow geweldig!!!.
inderdaad de vertraging is wel erg aanwezig
maar dit kun je instellen neem ik aan..?
Ziet er echt super uit dus geen foutcodes of niks. ..?12 september 2014 om 20:40 #18173783Heb van de vertraging al een seconde af kunnen schrapen, nou nog de bootloader onder handen nemen zodat deze nog wat sneller opstart.
Maar inderdaad, geen foutcodes geen ellende gewoon werken :)
13 september 2014 om 10:29 #18173784Ik heb even gekeken of ik de brandstof en temp meter kon laten werken, opzich werkt het maar de brandstof meter heeft standaard een vertraging van 4 seconden om z’n huidige waarde te laten zien.
En om nou alleen de temp meter te laten uitslaan… wil wel het een beetje symmetrisch laten lopen :P
Edit : Duurt zelfs 9 seconden13 september 2014 om 10:58 #18173785fucking vet :wors
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.