OPC Astra Sports Tourer

Forumindex Forums Modellen Astra OPC Astra Sports Tourer

• Dit onderwerp is leeg.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
  • Auteur
    leonalmelo

Hoi,

Ik heb een OPC Astra Sports Tourer 1.4 turbo 140pk. Ik heb deze als demo gekocht begin dit jaar, en nu vroeg ik me af of dezer modellen allemaal zo laag zijn. Ik heb deze auto met 19 inch velgen gekocht, en toch raak ik af en toe drempels. Nu hadden ze me verteld dat ik de oude winterbanden die ik nog had (16 inch) prima onder deze auto pasten. Echter nu ik deze er een week onder heb zitten lijkt het wel of ik bijna iedere drempel raak. Iemand enig idee of hier wat aan te doen is?

Het is toch best bizar dat er alleen 19 inch wielen onder zouden kunnen? Volgens de boekjes zou er prima een 16 inch wiel onder moeten kunnen alleen de praktijk is anders. Iemand suggesties, aangezien 19 inch inclusief velg echt de hoofdprijs is?

Haasje17
      Moderator

De Astra OPC-line is lager dan normaal en heeft ene lagere bumper.
        Ofwel ja dat is eenmaal zo met de opc-line, rijd wat rustiger over de drempel.
        En dan de vraag klopt de bandenmaat wel?

leonalmelo

@Haasje17 wrote:

De Astra OPC-line is lager dan normaal en heeft ene lagere bumper.
          Ofwel ja dat is eenmaal zo met de opc-line, rijd wat rustiger over de drempel.
          En dan de vraag klopt de bandenmaat wel?

Ja volgens de boekjes zou er gewoon 205/55/16 ook op moeten kunnen. Deze heb ik er nu als winterband onder. Als zomerband 18 inch.

Chris88
          Deelnemer

Het probleem ligt in de spatlappen in de wielkasten, deze raken de grond bij drempels.

Hebben alle astra j modellen last van. (In ieder geval met sportonderstel) normaal onderstel weet ik niet.

Ik rij er nu anderhalf jaar mee en heb er geen last meer van. (Slijten langzaam af)

Chris88
            Deelnemer

En even voor de bandenmaat. Als het goed is moet de omtrek bij de 18 als de 16 inch gelijk zijn.

Oftewel…m18 inch brede bandenmaat / platte band

16 inch smallere band en hogere wang.

Echter blijft de omtrek gelijk aan elkaar. Dus het raken ga je op dezelfde manier ondervinden. Met kanttekening dat de 16 inch iets comfortabeler zijn en iets meer inveren.

leonalmelo

Hoi,

Zou iemand even mee kunnen lezen in het boekje van opel?
                Ik heb de 1.4 turbo 140pk benzine motor, mag dan 205/55/16 nu wel of niet? Ik vind het boekje bij de auto nogal onduidelijk. Voor de zomer heb ik 235/40/19 en als ik de omtrek bereken is de afwijking meer dan 2% volgens mij. Hoe kan dit?

leonalmelo

@Chris88 wrote:

En even voor de bandenmaat. Als het goed is moet de omtrek bij de 18 als de 16 inch gelijk zijn.

Oftewel…m18 inch brede bandenmaat / platte band

16 inch smallere band en hogere wang.

Echter blijft de omtrek gelijk aan elkaar. Dus het raken ga je op dezelfde manier ondervinden. Met kanttekening dat de 16 inch iets comfortabeler zijn en iets meer inveren.

Thanx zie mijn reactie hieronder. Zou je hier nog even op willen reageren? Thanx.

Chris88
                  Deelnemer

De maat is als het goed is 205-60-r16. Ik zou de Opel dealer even bellen voor de zekerheid.

Haasje17
                    Moderator

@leonalmelo wrote:

Hoi,

Zou iemand even mee kunnen lezen in het boekje van opel?
                      Ik heb de 1.4 turbo 140pk benzine motor, mag dan 205/55/16 nu wel of niet? Ik vind het boekje bij de auto nogal onduidelijk. Voor de zomer heb ik 235/40/19 en als ik de omtrek bereken is de afwijking meer dan 2% volgens mij. Hoe kan dit?

Dan moet je dus 205/65/16 op de winterbandjes leggen he.

Step-han
                      Deelnemer

Als je in de zomer 235/40 R19 hebt dan is 205/55 R16 dus niet gelijk. -5.77%.

Zoals Haasje17 hierboven zegt, kom je dan inderdaad op 205/65 R16. Dit geeft +0.34%.

Hier kun je het zelf uitrekenen:
                        http://auto.sqmedia.nl/bandencalculator/” onclick=”window.open(this.href);return false;

leonalmelo

@Step-han wrote:

Als je in de zomer 235/40 R19 hebt dan is 205/55 R16 dus niet gelijk. -5.77%.

Zoals Haasje17 hierboven zegt, kom je dan inderdaad op 205/65 R16. Dit geeft +0.34%.

Hier kun je het zelf uitrekenen:
                          http://auto.sqmedia.nl/bandencalculator/” onclick=”window.open(this.href);return false;

Waarom geeft het boekje dan aan dat 205x55x16 ook moet kunnen?

Step-han
                          Deelnemer

Zover ik kan zien is de standaard bandenmaat geleverd onder een Astra J Sports Tourer 205/60 R16 (bron Autoweek.nl).

Als je deze vertaald naar 235/40 R19: +2,79%. Dit kan inderdaad prima.

Als je 205/55 R16 vergelijkt met de originele geleverde maat 205/60 R16: -3,14%.

Je kunt eigenlijk elke combinatie van band en velg wel plaatsen onder een auto, alleen wijk dan je teller enorm af als je heel veel gaat afwijken van de originele maat. 205/55 R16 die je nu hebt kan ook prima onder je auto, alleen zul je doordat je een OPC pakket hebt en de auto wat lager ligt wat rustiger aan moeten doen over drempels. Je auto ligt met 205/55 R16 1,935cm lager dan met 235/40 R19.

Waarom 205/55 R16 in het boekje staat, geen idee. 205/60 R16 is origineel (volgens Autoweek.nl) geleverd op de 1.4 140pk Astra J Sports Tourer

12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.