Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opc 1 tunen?!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 december 2012 om 09:58 #18076767
je kan bij een XEV/XER toch ook de v-snaar krukaspoelie veranderen voor een lichtere.
die van een LET zijn namelijk het zelfde, en toen ik em bij mij verwisselde merkte ik het echt wel5 december 2012 om 16:44 #18076768Zoals eerder gezegd een ongeblazen motor chippen heeft eigenlijk pas zin als de motor geoptimaliseerd is .
Dus als je de ‘ademhaling verbetert’ , andere nokkenassen, Lichtere krukaspoelie, Licht vliegwiel.Als je nu eerst begint met een ander lucht filter en niet zo een fancy filter voor weinig. Maar gewoon een goed power filter van de bekende merken evt met ander luchtfilterhuis en een andere uitlaatsysteem dan ben je al een eind op weg.
6 december 2012 om 12:08 #18076769ben je gek, je hoeft niet meteen andere nokkenassen e.d. te plaatsen om voordeel te hebben van chippen, ik hoor dergelijke kolder wel vaken, vrijwel allemaal van gastjes die elkaar napraten en er zelf geen enkele ervaring mee hebben.
Mark
6 december 2012 om 16:57 #18076770Denk nu eens na…
bij chippen word de software aangepast op huidige setup
als je later dingen gaat veranderen als nokassen uitlaatsysteem oid
komen de waardes niet meer overeen met die waar de chip op geschreven is
en zul je er dus minder vermogen uit halen dan wanneer je chippen na andere aanpassingen doetdit is niet na lullen, maar gewoon gezond verstand gebruiken ;)
6 december 2012 om 17:09 #18076771@opel-mark wrote:
ben je gek, je hoeft niet meteen andere nokkenassen e.d. te plaatsen om voordeel te hebben van chippen, ik hoor dergelijke kolder wel vaken, vrijwel allemaal van gastjes die elkaar napraten en er zelf geen enkele ervaring mee hebben.
Mark
Ik zeg ook niet dat ie meteen zijn motor en auto moet verbouwen. Het waren slechts suggesties.
6 december 2012 om 18:08 #18076772@opel-mark wrote:
ben je gek, je hoeft niet meteen andere nokkenassen e.d. te plaatsen om voordeel te hebben van chippen, ik hoor dergelijke kolder wel vaken, vrijwel allemaal van gastjes die elkaar napraten en er zelf geen enkele ervaring mee hebben.
Mark
Of het kolder is geloof ik niet zo , want je bent dan wel een boef van je eigen portomonee.
Alleen laten chippen kan je best doen als je er verder niks meer aan gaat doen.
Maar meestal zal het daar niet bij blijven dan ga je toch weer kijken voor andere aanpassingen.
En na die aanpassingen moet je naar mijn weten ook weer de chip aan laten passen.
En moet je voor het chippen ook weer betalen.Dan lijkt het mij toch logisch om eerst is te gaan kijken wat je wilt aanpassen , en daar laat je dan je chip op aanpassen.
En ben geen gastje die maar wat doet napraten , ik ben iemand die eerst is goed gaat nadenken voordat die wat gaat doen.En geen dief is van zijn eigen portomonee.
6 december 2012 om 18:28 #18076773+1 :D
7 december 2012 om 11:22 #18076774Bij een standaard EDS chip (zoals ik heb) worden er een aantal zaken veranderd waardoor hij meer vermogen heeft, dit is ongeacht of jij een ander luchtfilter, uitlaat oid hebt gemonteerd, enkel als je een op maat chip ter plekke laat schrijven dan maakt het wel uit, het is duidelijk dat er hier een aantal mensen zijn die absoluut niet weten waar ze over praten, nog afgezien van de mensen die wel de klok hebben horen luiden maar toen ze opzoek gingen naar de klepel er een enorme tik van hebben gehad :jerry
7 december 2012 om 12:10 #18076775Moet je nu beledigend worden om je punt te maken?
kan ik veel beter hoor ;)
maar wil het netjes houden7 december 2012 om 13:02 #18076776Heren,
Chiptuning op maat, als stand alone op een ongeblazen motor, heeft bij een beetje tuner al heel veel effect.
Denk aan aanzienlijk meer vermogen, minder benzineverbruik (afhankelijk van de rechtervoet) en een mooier en soepeler draaiende motor. Ook zonder verdere aanpassingen.
Als voorbeeld het vermogen van een standaard Opel Astra X16SZR wat met 9PK en 22NM is toegenomen.
Geloof me, dat is een sterke “boost”, die je zeer zeker heel erg goed merkt.Mij hoor je echter niet ontkennen dat je het niet kunt vergelijken met een geblazen motor. De winsten op deze motoren kunnen zieke statistieken halen.
Zoals al eerder genoemd, het fabriceren van bepaalde auto’s is gestopt. De technologie van het chippen van deze auto’s echter niet. Het is 2012 en met chiptuning op maat kan er op een standaard ongeblazen motor aanzienlijke winst worden behaald. Bij een goede tuner zoals Unlimited Tuning, EDS, Klasen, om maar een paar voorbeelden te geven.
MAAR het is zeker waar, wanneer je meer van plan bent qua aanpassingen, de tuning beter achteraf te doen. Zodat de werking elkaar versterkt en het beter afgesteld kan worden. In sommige gevallen zelfs om problemen te voorkomen.
Al moet er wel gezegd worden, al zou je eerst chiptuning doen en daarna wat aanpassingen verrichten, dat gemiddeld het vermogen weer wat omhoog wordt geschroeft. Ligt een beetje aan welke aanpassingen.Maar er gaat niks boven chiptuning als laatste stap, zoals eerder genoemd om de eerder genoemde redenen.
In het geval van Mark heeft hij weer grotendeels gelijk, hij heeft software gekregen die hij op zijn ECU kan flashen als het ware. Dan kan hij de software aanpassen indien een hardware aanpassing plaatsvind. Al kun je dat weer niet helemaal vergelijken met een goed chiptuning bedrijf die het met de statistieken van de dyno op de wielen doet. Dit gaat boven alles. En de kennis van dit soort bedrijven gaat weer een stuk verder.
7 december 2012 om 13:56 #18076777Inderdaad, Johan, op 75pk, is 9pk al een aardig stapje meer, een dikke 10% en op de 128Nm is 22 ook al heel wat.
en ja, dat apparaat van johan rijdt best knap voor een X16SZR, hij is dat smorende gevoel wat al die Opel Singlepoint motoren hebben, helemaal kwijt.Evenzo als mijn auto, ik heb slechts 11pk winst, en 11Nm, maar de kromme verloopt veel beter, waardoor er veel meer Soeplesse, en door het soepele doortrekken, veel meer tijdswinst is op de Sprints.
– 196,4pk bij 5900toeren > 207,6pk bij 5750toeren
– 294,4Nm bij 3500toeren > 305,3Nm bij 3350toeren> mooie is de Koppel lijn,
– deze piekt op 305,3Nm bij 3350 toeren
– Deze blijft vanaf 2200 tot 5000 toeren rond de 275Nm hangen, met een klein dipje bij 4000 toeren.> het vermogen,
– Deze komt er precies in als het koppel gaat zakken.
– Dat houd in dat deze auto gewoon vanaf 2500 toeren tot aan de 6700 toeren gewoon vol door blijft trekken..Willem
7 december 2012 om 15:26 #18076778Het voordeel bij de eds en andere chiptune is dat ze zich niks aan hoeven te trekken van eco regels, dus die eco norm4 die mijn astra heeft zal nu wel vakkundig om zeep geholpen zijn king:
Voor de APK maakt dat niks uit, maar kwa rijden scheelt het een hoop vooral omdat ik een zware stationwagon heb, kwa verbruik merk ik geen verschil (dus zeker geen verbetering) maar het koppel komt bij een lager toerental in, is sterker geworden, en blijft langer wat het veel veiliger maakt bijvoorbeeld op de snelweg met invoegen.
Zou ik bij mij nog een andere uitlaat eronder hangen met bijvoorbeeld een sportcat dan krijg ik meer vermogen zonder dat ik opnieuw hoef te chippen, dit betekent wel dat niet het uiterste eruit geperst zal worden zoals bij een op de dyno aangepaste chiptune, dus ik hier en daar misschien een paar pk zal laten liggen.
Turbo motoren hebben over het algemeen al veel meer vermogen, dus als je die een paar procent extra kietelt dan levert dat meteen meer pk op, maar je moet je niet blind staren op de pk’s je moet kijken hoeveel procent meer vermogen je krijgt, en als je dan ziet dat ik van 90 naar 105PK ben gegaan dan is dat toch een leuke vermogenswinst van ruim 16% (15PK), vergelijk dat bij een turbo benzine motor als bijvoorbeeld de astra H 1.6let dan zou die van 180 naar 209 PK gaan, 29PK erbij, maar procentueel is het exact dezelfde vermogenswinst.
Als ik zie dat ik na het chippen met mijn stationwagon dezelfde 0-100 tijden haal als een standaard 1.6 benzinemotor dan ben ik tevreden en heeft het zijn geld dubbel en dwars terugverdient.
Mark
http://www.AstraTuningClub.nl” onclick=”window.open(this.href);return false;7 december 2012 om 15:27 #18076779@trashmetal wrote:
Moet je nu beledigend worden om je punt te maken?
kan ik veel beter hoor ;)
maar wil het netjes houdenNee hoor, voelde jij je aangesproken dan ? ik sprak in het algemeen.
mark
8 december 2012 om 07:08 #18076780Voor dat deze discussie door gaat ;) kunnen we ook eens vragen wat de schrijver van dit topic nou van plan is met zijn auto.
Die heeft nog niet veel gereageerd op zijn eigen topic.
8 december 2012 om 12:37 #18076781@TheGeneral wrote:
Voor dat deze discussie door gaat ;) kunnen we ook eens vragen wat de schrijver van dit topic nou van plan is met zijn auto.
Die heeft nog niet veel gereageerd op zijn eigen topic.
:thumb
8 december 2012 om 14:40 #18076782Ik ben ook wel benieuwd naar de inbreng van de topicstarter.
Maar 1 ding moge duidelijk zijn: Uit de goed onderbouwde verhalen, zoals hierboven, wordt feitelijk duidelijk: Goede chiptuning op maat heeft bij een ongeblazen motor zeer zeker veel nut. Op alle fronten. Of er nu verdere aanpassingen zijn verricht of niet.
Zoals al een paar keer eerder genoemd, het fabriceren van bepaalde auto’s is gestopt. De technologie van het chippen van deze auto’s echter niet. Het is 2012 en met chiptuning op maat kan er op een standaard ongeblazen motor aanzienlijke winst worden behaald.
8 december 2012 om 16:09 #18076783+1
9 december 2012 om 08:12 #18076784Ik denk dat iedereen een mening heeft van hoe en wanneer je moet chippen maar ik sluit mij aan bij de meeste hier dat Chiptuning altijd op MAAT moet gebeuren.
Doe je het met zo een powerbox ertussen of gewoon zonder na te denken andere software in motor ecu proppen dan ben je niet echt goed bezig zeg maar
9 december 2012 om 09:54 #18076785is net als naar de hoeren gaan
kan lekker wezen
maar er gaat niets boven intiem zijn met je eigen meis :jerry9 december 2012 om 15:09 #18076786@TheGeneral wrote:
Ik denk dat iedereen een mening heeft van hoe en wanneer je moet chippen maar ik sluit mij aan bij de meeste hier dat Chiptuning altijd op MAAT moet gebeuren.
Doe je het met zo een powerbox ertussen of gewoon zonder na te denken andere software in motor ecu proppen dan ben je niet echt goed bezig zeg maar
dus jij vind dat EDS niet goed bezig is, ach het is maar de grootste tuner op opel gebied…. :jerry
9 december 2012 om 15:26 #18076787Staat dat er dan?
Die jongen van EDS weten heel goed waar ze mee bezig zijn.
9 december 2012 om 20:30 #18076788Heel erg bedankt heren, ik ga me richten op het chippen! Zoals een paar van jullie al zeggen, ik ben niet heel veel op de pc dus kan ik ook niet altijd andwoorden, maar met deze tips kan ik nu verder. Ik heb ook al aan een ander uitlaat systeem zitten denken, ik heb er namelijk 1 gezien van FSW ausspuff anlage. Maakt hij een mooi jankend geluid en kommen er ook nog wat pktjes bij, maar dat is meer voor de zomer. Ga me nu verdiepen in het chippen.
9 december 2012 om 21:49 #18076789Heren (Mark, The General, Mario), ik denk dat nu duidelijk is geworden dat het chippen bij een ongeblazen motor daadwerkelijk veel nut heeft. Of je nu een 1.6 8v hebt, een OPC1 of een dikke 3.0 V6 bijvoorbeeld. En dat was het hele punt.
@Stefano: Deze volgorde mag je zeker voor kiezen. Vult elkaar ook aan, deze combinatie. Ook achteraf.
MAAR het beste zou zijn: eerst aanpassingen, daarna chip op maat. Om het maximale eruit te halen (TIP!).9 december 2012 om 22:09 #18076790is bij mij ook nooit een discussiepunt geweest of dat het nut heeft een non turbo te chippen
ik vind alleen dat je beter eerst kan zorgen dat je zeker weet dat het blok het extra vermogen aankan
en dan pas chippen
blokje is waarschijnlijk ook de jongste niet
ga je het nu overstressen denk ik dat ie breekt :hmmz9 december 2012 om 22:12 #18076791@TheGeneral wrote:
Ik denk dat iedereen een mening heeft van hoe en wanneer je moet chippen maar ik sluit mij aan bij de meeste hier dat Chiptuning altijd op MAAT moet gebeuren.
Doe je het met zo een powerbox ertussen of gewoon zonder na te denken andere software in motor ecu proppen dan ben je niet echt goed bezig zeg maar
waarom ben je dan niet goed bezig? met mijn standaart eds chip loopt mijn motor toch echt prima. getuige hiervan is mijn wideband lambda en vermogens uitdraai. de 1 zegt dat mijn mengsel verhouding prima is en de ander verteld mij dat het vermogen zeer netjes is :agent
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.