Forumindex › Forums › Modellen › Astra › Opc 1 tunen?!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 november 2012 om 21:55 #17253029
Heeft iemand ervaring met het motorsch tunen van een x20xer opc 1? De kat is er al onderuit en de egr is al afgedicht. Is er nog wat aan te pasen? En wat kan ik doen aan mijn boordcomputer display, heb deze al eens late maken maar pixels valle toch weer uit.
25 november 2012 om 21:59 #18076718misschien laten Chippen bij een Goede Chipper..
EGR afdoppen op een X20XER win je niks mee, vaak word de gasreactie hier niet beter van..BC scherm, deze kan je het beste vervangen als deze eenmaal stuk is, maarja, vind maar eens een goede..
Willem
25 november 2012 om 22:03 #18076719Het afdopen van mijn egr was nodig modat deze problemen gaf en zo was het opgelost. Heeft chipen wel zin omdat er geen turbo op zit en ik had mijn vorige auto ookal late chipen ( een audi a3) zonder turbo, en haalde ook niks uit, dus ga je het bij deze motor wel merken?
25 november 2012 om 22:05 #18076720dan heb je alvast een uniek exemplaar.
EGR van deze gaat vrijwel nooit kapot.
Alwel de gasklep en stappenmotor al gerienigd, gaatje opgeboord van de carterventilatie?? dat geeft vaker problemen
zoek maar eens bij handleidingen op dit forum naar 4cilinderbenzine motoren > gasklep cartervent X18XE X20XEV X22XE.ter info, mocht je dingen dingen of oplossingen zoeken voor deze motor, zoek dan ook onder de X18XE en X20XEV motoren, deze zijn op velen vlakken exact gelijk aan elkaar.
Willem
26 november 2012 om 15:32 #18076721opc 1 chippen is zinloos
26 november 2012 om 19:19 #18076722Want ?
26 november 2012 om 19:22 #18076723Te verwaarlozen vermogenswinst? :jerry
26 november 2012 om 19:41 #18076724Van 150 pk / 188 Nm naar minimaal 164 pk / 221 Nm voor nog geen €300,- (kan nog goedkoper) incl. Dynoruns, btw en factuur en goede service.
Dat is 10% aan vermogen, 17,5% aan Nm (waar het uiteindelijk omgaat).
Noem dat maar te verwaarlozen…26 november 2012 om 20:53 #18076725Zo, dat zijn beste statistieken Arjan! :shock:
Als iemand dat redt, is het Jeroen van Unlimited Tuning wel. Of doel je daar op???
26 november 2012 om 20:55 #18076726Amper merkbaar, beetje tegenwind en je bent het kwijt.
26 november 2012 om 20:59 #18076727@Baas J: Als je refereert naar de opmerking van Arjan, dan weet je niet waar je over praat. No offence.
Laatst in Mike z’n Astra G X16SZR mee mogen rijden. 8,9PK en 21,6NM winst. Je herkent de auto niet meer. Ding is een heel stuk sneller in elk toerental.
27 november 2012 om 06:55 #18076728Z20LEH turbo kit monteren turbo + water + olieleidingen en dan op lage druk een 0.5 bar met een manual boostcontroller.
27 november 2012 om 08:39 #18076729of je moet 1100 euro uit willen geven voor een inlaatspruitstuk met chip van EDS, ze zeggen dat je dan 185pk hebt..
denk ook wel dat als je met een ongeblazen 185 pk rijdt, je een standaard LET met 190pk wel zoek rijdt
27 november 2012 om 11:58 #18076730Is misschien wel zonde van het geld om hem te laten chippen.
Want die 14 PK ben je ook zo weer aangewend en wil je misschien nog weer sneller gaan.Een turbo enz plaatsen kost je ook gauw 4000,00 euro.
Met inruil van de opc1 en het geld van het chippen en het geld voor een ombouw naar een turbo, kan je veel beter een Astra G opc 2 turbo kopen. Deze staat ook nog is geregistreerd op de papieren en voor een ombouw zal die ook rdw gekeurd moeten worden. :hmmz27 november 2012 om 14:08 #18076731Google maar eens voor dat BC-scherm van je..
Op youtube staan enkele how-to’s om dit te repareren.Maar een X20xer tunen kan heel leuk worden alleen word het wel duur.
Denk maar eens aan een goede uitlaat, throttle bodies en custom chip.
Duur maar dan heb je een erg leuke atmosferische motor.Dan wel even de drijfstanglagers vervangen door betere exemplaren en het liefst de drijfstangen ook.
27 november 2012 om 17:03 #18076732@BlueAstraG wrote:
@Baas J: Als je refereert naar de opmerking van Arjan, dan weet je niet waar je over praat. No offence.
Laatst in Mike z’n Astra G X16SZR mee mogen rijden. 8,9PK en 21,6NM winst. Je herkent de auto niet meer. Ding is een heel stuk sneller in elk toerental.
Ik heb zo’n ding gehad, jij ook?
27 november 2012 om 17:15 #18076733Ik rij er nu in.
27 november 2012 om 17:18 #1807673427 november 2012 om 18:18 #18076735Denk dat het idd wel beter is om er nieuwe en betere drijfstanglagers in te laten zetten als je gaat chippen of wat dan ook bij de XER motor. Al verschillende keren gelezen op OPC-Power nederland dat er blokken sneuvelen. Ook gewoon orgineel trouwens bij wat meer km op het klokje
Ze gooien het max toerental ook nog eens wat omhoog.
@dion87: Ik heb beide gehad, 2x OPC1 ( x20xer ) en nu een Astra G OPC turbo ( z20let ), vond persoonlijk dat het XER blok wel lekker reed, vlot hoger in de toeren maar onderin echt lui. Al is de Z20LET orgineel dan rij je hem met een gechipte XER niet weg. Het LET blok is stuk sterker en heeft een veel breder gebied waar het vermogen vrij komt.
Daarbij nog als je het LET blok chipt……………. king:27 november 2012 om 23:17 #18076736Wat betreft het verhaal van chippen: al zou je “maar” 20nm pakken, dit kun je zeer zeker goed merken. Een beetje goede chiptuning zorgt ervoor dat ook een ongeblazen motor een stuk meer pit in elk toerental heeft. Dus niet alleen de piek in nm maar over het gehele toerental.
Zoals eerder genoemd, als je al een 1.6 8 kleppert met een singlepoint injectie niet meer terug kent na chiptuning…… Bij een OPC1 valt er nog wel iets meer te halen. Dus waarom de twijfels?
Tegenwoordig kan men mooie resultaten halen, ook bij ongeblazen motoren. Bij sommige bedrijven althans.
Al zul je mij niet zien ontkennen dat je chiptuning op een ongeblazen motor niet kan vergelijken met chiptuning op een geblazen motor.Maar is het de moeite waard? In mijn mening zeer zeker!
27 november 2012 om 23:25 #18076738het is niet enkel meer pk en meer koppel, maar ook beter en meer koppel over een groter toerengebied, vaak hoor ik mensen elkaar napraten terwijl ze zelf nul komma niks ervaring hebben, jubelen over 20pk erbij bij een toch al 200pk motor, nou joeppie zeg ik kreeg er 15 pk bij bij een 90pk motor, dat is wel wat meer %pk’s en merk je dat, jazeker vooral bij een wagen die niet super veel pk’s heeft merk je extra pk’s en koppel juist extra goed.
Een ongeblazen motor is prima te chippen.
28 november 2012 om 13:35 #18076737Het vermogen van een atmosferische verbrandingsmotor wordt hoofdzakelijk begrensd door één grootheid: de hoeveelheid lucht die door de cylinders gejaagd kan worden. Hoe meer lucht (en dus zuurstof) er in de cylinders terecht komt, hoe meer brandstof je er bij kan stoppen om te verbranden en hoe meer energie er per arbeidsslag vrij komt om de krukas aan te drijven.
Om bij een atmosferische motor werkelijk meer vermogen te krijgen, zul je fysieke aanpassingen moeten doen aan het inlaatsysteem (luchtfilter, inlaatspruitstuk, kleppen, nokkenassen, cylinderinhoud, compressieverhouding etc etc) en uiteraard het uitlaatsysteem (uitlaatklep, uitlaatspruitstuk, dempers etc etc). Om vervolgens werkelijk gebruik te kunnen maken van de hogere ‘flowcapaciteit’ van de motor, moeten de systemen voor brandstoftoevoer en de ontsteking (naast eventuele aanpassingen) en na de montage van deze modificaties moet de ECU ook worden aangepast. De optimale massaverhouding brandstof/lucht ligt immers grotendeels vast. En is de vraag zullen met deze aanpassingen ook de aandrijfassen / remmen / koppelingsplaat / drukgroep al dat vermogen aan kunnen. Want hoe hoger het vermogen hoe zwaarder alles belast word. Bijv de remmen die daarop afgestemd moeten worden.Maken chiptuners al deze aanpassingen? Nee. Wat doen ze dan wel?
Nou, bij het calibreren van de ECU (die bij moderne auto’s zowel de inspuiting als de ontsteking bepaalt) houdt de fabrikant rekening met prestaties en betrouwbaarheid onder de meest uiteenlopende omstandigheden. Je wil immers dat je wagen ook start en loopt als het kwik een keer de -15 bereikt, als je zomers het volgepakte ding volgas de Alpen over wil jagen of als je een keer kwalitatief mindere brandstof hebt getankt. Verder maakt een fabrikant compromissen om het brandstofverbruik te beperken, en te zorgen dat de motor voldoet aan de milieu-eisen (ook bij de APK!). Door iets minder brandstof in te spuiten verlies je bijvoorbeeld 2% aan vermogen, maar win je 5% in verbruik.
Door te rommelen met de lucht/brandstofverhouding en het ontstekingstijdstip kunnen chiptuners ten opzichte van de fabrieksinstellingen enige pk’s vinden. Daar staat tegenover dat de motor waarschijnlijk meer verbruikt, en niet onder alle omstandigheden zo betrouwbaar en soepel loopt als met de originele instellingen. We hebben het hier over enkele procenten winst, soms niet eens merkbaar.
Verder waarom zullen tuningsbedrijven met een laptop en een rollerbank het beter kunnen dan een fabrikant die miljoenen steekt in de ontwikkeling van een motorblok. Zonder fysieke aanpassingen kan het vermogen niet significant toenemen! Met de chip rommelen is afstellen, niet tunen.En de opc1 is al een opgefokte motor en kan je door trekken tot aan de 7000 toeren en die 14Pk erbij merk je dan ook niet meer.
Dan zul je hoger in PK’s moeten gaan voordat je er wat van gaat merken , en zul je fysieke aanpassingen moeten doen.
En daarvan zijn de kosten niet goedkoop te noemen , dan zou je beter kunnen kijken naar één die dat vermogen al onder de kap heeft liggen.28 november 2012 om 15:55 #18076739Geen aanval Blue Dragon, ter info!
-PK’s zijn niet erg boeiend, NM’s wel. Dit is het koppel.
-Mooi stukje, dat wel verder. Waarschijnlijk verouderd van het web vandaan. Geen feiten. Er zijn wel degelijk tuners die “safe” een auto upgraden, zowel in performance als in “mooier lopen van”. Het mooier lopen van, denk dan aan minder uitstoot, denk aan zuiniger in het benzineverbruik (ligt ook aan je rechtervoet), geen gestotter, enz. enz.
En onder welke omstandigheden dan ook, hetzelfde of beter starten dan voorheen. Om een voorbeeld erbij te pakken wat in het stukje werd aangegeven.Het is 2012, come on guys, al is de auto nog zo oud, upgrades blijven komen. Geen DOWNgrades, UPgrades. En dan heb ik het niet alleen over vermogen.
28 november 2012 om 19:31 #18076740Mensen heel erg bedankt voor de reacties, ik ga ff overwegen wat ik nu ga doen. Maar met deze adviezen ben ik een heel eind. Ik ga hem voorlopig gewoon zo rijden want zo heel lang heb ik de auto nog niet. ( z’n 2 maanden). En het wordt nu toch winter, dus een beetje rustiger aan met gas geve ;)
28 november 2012 om 19:55 #18076741Ik kan chiptuning alleen maar aanraden, ook voor non-turbo motoren. Met de technologie en kennis van tegenwoordig ga je het zeker weten goed merken. Alleen maar in positieve zin.
Denk er lekker over na Stefano, dat is je goed recht en sowieso verstandig. Haastige spoed is zelden goed.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.